Clio IV RS met H&R verlagingsveren
Afgelopen weekend de Clio RS zelf verlaagd met H&R verlagingsveren (Voor 3cm en Achter 2cm). Ben enorm blij met het resultaat!
Afgelopen weekend de Clio RS zelf verlaagd met H&R verlagingsveren (Voor 3cm en Achter 2cm). Ben enorm blij met het resultaat!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
isleofman zegt
Gaaf zeg! Beetje verlagen altijd goed. Perfect zo!
spotcrewda zegt
Perfecte spec! Wat een onwijs gave wagen!
bmwfreak038 zegt
Super? erg mooi ?
janjansen zegt
Heb je bij het verlagen ook een spacer op de kogel van de onderste draagarm gezet? Wordt vaak vergeten. Anders wordt je rolcenter wel erg laag.
Verder mooie auto met een toffe kleur! Zou zoiets ook best willen rijden.
rikrace zegt
@JanJansen: Dat heb ik niet gedaan. Wist eerlijk gezegd niet dat dit bestond. Overigens op m’n eerdere Mégane Coupé van 2000 en m’n vorige Clio IV 0.9TCE van 2014 ook niet gedaan, tijdens het verlagen met alleen veren.
bozothenutter zegt
@JanJansen: Ha!…iemand die weet waar hij over praat….
tge1 zegt
Leuk karretje hoor. Maar verlagen is niet mijn
tge1 zegt
@tge1: liefhebberij.
heat59 zegt
Met verlagen gaat de auto er altijd op vooruit qua wegligging en looks. Maar hier past nog een kratje bier tussen. Vind het persoonlijk zonde dat er geld uitgegeven wordt aan iets om met het eindresultaat amper tot geen verschil te zien.
rutger97 zegt
@heat59: ben ik t niet mee eens. Voor dagelijks gebruik moet de auto nog wel iets speling hebben. Drempels zijn anders helemaal niet meer over te komen. Prima hoogte zo
rikrace zegt
@rutger97: Dat vind ik nou ook! ;-)
hplh zegt
@heat59: jij bent zeker zo’n airride barbaar?
Nee dat is mooi….
heat59 zegt
@hplh: nee airride is voor mannen die van 2 walletjes willen eten en dat is valsspelen. Als je laagt wilt zijn moet je ook dealen met de consequenties.. ik ben van de schroefsets. Het is of of en niet en en.
janjansen zegt
@heat59: hoe kom je er bij dat de wegligging er altijd op vooruit gaat?
Bij het verlagen gaat het rollcenter omlaag, waardoor meer rol in de bochten. Dit moet je weer compenseren met verlagen van je onderste draagarm bij de naaf.
Om de rol regen te gaan en niet met de bodem op de grond te komen moet je stuggere veren monteren, wat nadelig is voor het contact van de banden met het wegdek. Het camber verandert omdat de draagarmen al meer omhoog zijn, wat je moet compenseren.
Als je dat allemaal hebt veranderd is het nog steeds maar de vraag of je dat beter hebt ontworpen dat de ingenieurs van Renault Sport.
gtporsche zegt
@janjansen: Hoe kom je erbij als je rolcentrum omlaag gaat de auto meer gaat rollen? Kan toch gewoon niet… het rolcentrum komt dan dichter bij je zwaartepunt dus automatisch heb je minder rol. Met de rest ben ik het wel met je eens! Trouwens veel mensen vergeten ook dat als je je auto verlaagt, je meestal hardere veren hebt (want minder veerweg) wat het nadeel is dat de wagen eigenlijk minder grip heeft ten opzichte van softere veren! ?
peug206 zegt
@gtporsche: deels eens. Mits dit een cup chqssis is dan zou ik er niet aankomen, maar voor de minder hardcore RS is een schroefset geen slechte optie aangezien het net ff wat sportiever is nog. Ben je alleen wel ‘wat’ meer kwijt dan de 4 bankjes voor de AP set onder je polo…
janjansen zegt
@gtporsche: je rolcentrum gaat bij verlagen verder naar beneden dan het zwaartepunt. Dus de afstand tussen het rolcentrum en zwaartepunt wordt groter. Dus meer moment, dus meer rol.
Het kan zelfs zijn dat je rolcentrum onder het wegdek komt te liggen.
Het 2e plaatje op deze site laat dit mooi zien:
http://www.meganracing.com/tech/faqs.asp?id=106&subject=Suspension
janjansen zegt
@gtporsche: het rolcentrum ligt al onder het zwaartepunt. Als het rolcentrum nog verder zakt dan neemt de afstand toe en rolt de auto meer. Om dat te compenseren heb je stuggere veren nodig wat slecht is voor de grip.
Oplossing is de ophanging van de onderste draagarm te verlagen bij de wielnaaf waardoor het rolcentrum weer omhoog gaat.
gtporsche zegt
@janjansen: oké bedankt voor de link en de uitleg. Ik was even te logisch aan het denken wat bij wielgeometrie niet altijd vanzelf sprekend is ? dank u!
torsen zegt
@gtporsche:
Ik moest het er ook weer even bij zoeken.
Verwoording zal niet perfect zijn.
Je zwaartepunt is een vast gegeven binnen het chassis. (Zolang je geen gewicht gaat verwijderen op specifieke plekken.)
Het rolcentrum is afhankelijk van de stand van je wielophanging tenopzichte van je chassis.
Ondanks dat je zwaartepunt totaal misschien iets zakt, kun je het rolcentrum tenopzichte van het zwaartepunt verder verlagen.
Hoe groter het verschil in afstand tussen zwaartepunt en rolcentrum des te meer kracht het zwaartepunt zal uitoefenen waardoor je meer rol creëert.
kareljansen zegt
@janjansen: amen! Dat geklooi altijd van mensen die het beter menen te weten dan een vd team van een grote fabrikant…
fiero zegt
@heat59: is genoeg hoor. Met meer is het vast niet meer leuk te rijden.
rikrace zegt
@heat59: Als je het origineel ziet, dan is dit wel een hele verbetering -> zie https://www.autojunk.nl/2017/03/clio-iv-r-s-1-6t-edc-200pk
lekkerlinksrijden zegt
Ik weet niet wat voor merk bier jij drinkt, smurfenbier?
unknown32 zegt
@lekkerlinksrijden: Nederlandswater waarschijnlijk:P
v60germany zegt
Compass Transport!?
rikrace zegt
@v60germany: foto inderdaad in Hardenberg gemaakt op het industrieterrein de Broeklanden.
kennone zegt
Tof bakkie. Ben er laatst gruwelijk uit gereden bij het stoplicht door zo’n zelfde bommetje
basgsi zegt
@kennone: zat je op de fiets? Ben paar keer tegen gekomem en vond het juist tegenvallen hoe snel ze zijn, een fiesta st maakt het mij iets lastiger
martincb zegt
@basgsi: Dan is de clio niet vol gas gegaan, want (als ze allebei standaard zijn) is de Clio altijd sneller
basgsi zegt
@martincb: waarschijnlijk was de st dan gechipt, want daarop pakte ik minder afstand dan op de rs. Beide gingen ze volgas.
rscamaro zegt
Mooi wagentje, de verlaging staat hem goed!
sezz zegt
Geinig karretje, happy trails!
peug206 zegt
Toffe verlaging, volgende is remklauwen geel? ?
rikrace zegt
@peug206: Nope, rood vind ik prima lijken zo.
graafke zegt
Gave kleur!
sleepyj zegt
Heel gaaf! Al zou ik me mateloos ergeren aan het feit dat de handgrepen zwart zijn. Maar dat is mijn brein. Leuk pretpakket!
rikrace zegt
Voor de liefhebbers, hier nog meer foto’s -> https://postimg.org/gallery/dn1ab5yu/
Bedankt tot dusver voor de reacties!!
volvoturbo zegt
Subtiele verlaging maar maakt net t verschil. Netjes!
Specht zegt
Eerste wat mij opviel is dat de koplampen groter zijn als de velgen. :P
20klepper zegt
@Specht: neeee beter he! (dan*)
supertjeduc zegt
Ik heb een tijd gereden met een schroefset van Bilstein , die was best hard , ookal omdat ik 18 inch velgen heb met hele platte bandjes
Sinds een paar maanden gele sportkoni’s heel wat minder hardcore , wel zo lekker rijden
Een cm of 3 verlaging is een goed compromis tussen looks en comfort en je kunt lekker vlot een bochtje nemen
blo3to3t zegt
Eh ja, en dan vervolgens 10 dezelfde foto’s van de auto plaatsen en geen 1 van de veren An zich…..
rikrace zegt
@blo3to3t: Ik had ook al een link naar de rest van de foto’s geplaatst hierboven ;-). Hier te zien: https://postimg.org/gallery/dn1ab5yu/
henkp1 zegt
Renault Clio RS: altijd goed!