Alfa Romeo Giulietta 2.0 Turbo Autodelta
Ik heb laatst deze bijzondere Alfa Romeo Giulietta 2.0 Turbo Autodelta mee gehad om een paar foto's er van te schieten. Van de Giulietta 2.0 Turbo Autodelta zijn er slechts 361 exemplaren van gebouwd. De auto staat bij Montagna d'Oro in Oosterwolde.
guusboum zegt
Met een carburateur geloof ik? Mooie karakterbak!
phdg zegt
@guusboum: Yes! Een KKK turbo die direct in de twee dubbele carbu’s blies lekker veilig!
Ooit één keer gezien op Spa Italia, nog een lang gesprek gehad met de eigenaar over deze zeldzame wagen
Alfarobert zegt
Mijn eerste Alfa was een Giulietta uit 1983 in een 1.8 uitvoering.Die was dus nooit geleverd in Nederland.Alleen als 1.6 en 2.0.Eerste eigenaar had er een 1.8 laten inlepelen na een jaar.Kan me alleen niet meer herinneren dat mijn toenmalige Giulietta zo mooi was van binnen.
bmwzcsi zegt
@Alfarobert: mijn vader heeft in 1980 toch echt een Nederlandse geleverde nieuwe 1.8 gekocht.
jeroenwz zegt
Wow! Wat een gave auto. Een Giulietta van die generatie is al een zeldzaamheid, en in deze uitvoering helemaal. Strakke prijs trouwens, bijna 35.000 euro.
http://www.montagna.nl/nl/modules/catalog/products/alfa-romeo-giulietta-20-turbo-delta/
thomasthomas zegt
@jeroenwz: haha 35k kopen dan!
bischero zegt
Heel gaaf exemplaar, bijzonder en zeldzaam. In Engeland zijn er relatief veel geleverd volgens mij.
Wel een kritische transmissie die er (ook bij nieuwe exemplaren back in the days) bij 20k al uitlag. Transaxiaal dus wel een heel mooie gewichtsverdeling.
Deze Autodelta is wel een extreem mooi snoepje en in mijn ogen een onwaarschijnlijk mooie kleuren combi. Kan me biet herinneren ooit een mooiere combi te hebben gezien.
jaspervdwinden zegt
Aparte verschijning, maar wel bijzonder! ?
alcantara zegt
In ieder geval één die allang was weggeroest als hij niet jaren in een verwarmde garage werd gestald.
desjonnies zegt
@alcantara:
Inderdaad want je ziet iedere dag nog Opel Rekords en C Kadettjes, Golfjes I en Ford Escort II rondrijden, om over de Sierra’s, Scorpio’s en BMW E12’s maar te zwijgen.
Oeps, daar ging weer een CX voorbij…………….
alcantara zegt
@desjonnies: daar geldt inderdaad hetzelfde voor.
rufctr01 zegt
@alcantara: de CX Turbo II van mijn broertje staat gewoon buiten. Roest nergens, de auto is keihard.
jansen zegt
@rufctr01: de CX is een rare auto. Heb er vier gehad waarvan er twee tot stof vergingen (een ’78 reflex en een ’85 RD turbo) en twee die ondanks alles kneiter hard bleven.
dutchdriftking zegt
Dit is gaaf!
jelle166 zegt
Misschien zeldzaam en speciaal maar wat is die achterkant lelijk zeg.. nee ik kan niet zeggen dat ik het een mooie auto vind
jeroenwz zegt
@jelle166: die achterkant was en is een wigvorm. Beter voor de aerodynamische eigenschappen…
Ik vind ‘m wel leuk. De opvolger van de Giulietta (de 75) had die wigvorm ook. Mooi? Misschien niet, wel karaktervol.
Orichy zegt
@jeroenwz: Bij de Alfa Romeo 75 is het beter gelukt(in mijn ogen), dit is inderdaad karaktervol, een beetje ala Fiat Multipla.
Orichy zegt
@Orichy: http://i.wheelsage.org/pictures/a/alfa_romeo/75_2.0/alfa_romeo_75_2.0_2.jpeg
supertjeduc zegt
Mijn eerste auto was een rode alfetta 2 liter
Tjonge die was slecht , hij had een top van 170 km/ uur
geelbarrel zegt
@supertjeduc: Als student in een alfetta 2 liter gereden. Had ik de jouwe toevallig gekocht? Kapotgelopen motor omgelepeld met een frisse, de bak voorzien van nieuwe synchro’s. Toen vele fijne kilometers gereden, een jaar of vier. Zonder enkel probleem. Toentertijd gold nog meer het devies: weet hoe iets werkt, behandel het met respect, voel het aan. Dus volgas alleen met warme motor en bak. Dan is een Alfetta technisch gewoon okee.
pa045 zegt
@supertjeduc: dan had je wel een hele slechte die waarschijnlijk niet eens stationair liep. Mijn 33 1.5 liep al 200 plus met 5 man erin. En die was zeker niet fris meer.
Die 130 pk 2 liter carbs liepen echt hard!
alfablog zegt
@pa045: klinkt stoer maar is denk ik niet waar. Kan ook niet met 105 pk. Kheb een frisse nieuwe 1.7 gehad en die haalde dat ook niet omdat je bij 185 max toeren draaide. En harder wilde je ook niet want daar was hij niet op gebouwd.
pa045 zegt
@alfablog: En toch was het zo. Ja het was op de teller en niet in de tijd dat je er een Tom Tom naast zette voor de GPS snelheid.
Na deze een 1.7 QV gehad. Liep 220 op de teller. Ook nog eens een 1.7ie SW gehad. Die liep inderdaad in de toeren begrenzer. Maar ook pas bij 200 a 205. Was best geinig. je liep richting 205 en vervolgens een gesputter en je reed weer 200 en een beetje. Paar seconden later weer hetzelfde.
Hoef je niet te geloven, maar ik weet dat het zo was.
supertjeduc zegt
Niet dat ik het daardoor op gegeven heb met alfa’s , heb daarna betere en een nog slechtere gehad ( jaja een RIO )
desjonnies zegt
Deze Giulietta had de moeilijke taak om ‘het’ Giulia Supertje op te volgen.
Waarschijnlijk dat Alfa daarom koos voor deze gewaagde wigvorm met de hooggeplaatste achterlichten.
Deze wagens hebben een serieus grote kont
die de wigvorm nog eens benadrukt.
Technisch zijn er veel overeenkomsten met de Alfetta’s, de derde serie, waarvan dit exemplaar er een is, is herkenbaar aan de strip op de kont waar de mistachterlichten zich bevinden.
Naar goede Alfa traditie, was dit het minst roestgevoelige type.
Een hoop van het fijnzinnige van de Giulia was verdwenen met de komst van deze Giulietta, geen hout maar geplastificeerd ‘hout’ dat wit werd door het zuur van je handen, geen losse metertjes meer, maar alles voor je in één grote plastic bak.
De gebruikte materialen in het interieur waren om te janken, plastic was echt plastic.
Ondanks het feit dat ze goed reden en best wel behoorlijk betrouwbaar waren, een afgeraffelde wagen door Alfa en wederom een perfect gemiste kans.
Soort van Leyland maar dan net een tikkie beter!
ttr6 zegt
@desjonnies: niet eens. Ik heb er 2 gehad. De tweede een 2.0 uit 85. Bijna de laatste. 2 ton op de teller. Geen enkel probleem. Alle knoppen werkten nog, motor nada problemen. Daarna nog 2 75 gehad maar de Giuletta was niet de mindere. Onlangs nog even plaats genomen in een Giuletta…. Oeffff. Dan wordt je wel ff geconfronteerd met de vooruitgang…
lavoro zegt
Prachtig exemplaar!
soulmaster zegt
Keer zo’n ding gekocht voor 250 gulden en zeker voor 100.000 gulden lol meegehad. Ding hing aan elkaar vd plamuur en polyestermatjes er zaten zoveel gaten in dat de vergiet er jalours op werd… maar die.motor…. wat een genot.
falafel zegt
Mijn Guilietta 1.6 kocht ik als ik mij goed herriner rond 1980. En jezus wat een slechte auto was dat, alles was kut aan die auto.
Roesten als een gek, na een jaar zaten er gaten zo groot als een euro in de parvan. De rubbers tussen blok en carbaratur scheurden als papier af. Dion as was een mooie ophanging maar schakelen was een verschrikking.Na 40.000 km een trap gegeven. Met mijn oude Supertje heb ik echt meer lol aan beleefd.
destiny zegt
Dat achterlicht met die scherpe hoek herken ik uit duizenden.
Mijn papa had ooit een 2.0 Lusso uit 79 gekocht, hij had zn GTI in de prak gereden en de levertijd van een nieuwe GTI was toch wel erg lang. Hij had er wel Bilstain dempers onder gezet, de originele waren prut volgens hem. Mijn moeder vond het maar niks, die spijkerharde alfa, moest ze steeds van plassen.
Binnen een jaar weer ingeruild op weer een nieuwe GTI.
Mooie tijden, gelukkig hebben we de foto’s op Zandvoort nog..