TRD GT86 roadtrip met familie
Hoezo een rondje Europa kan alleen in een dikke station? Afgelopen week ruim 3000km door Europa gereden samen met mijn vrouw en dochter van 1,5 jaar. Zowaar pasten de luiers, kleding én buggy achterin mijn kleine Toyota. Ook de kleine had het, in haar Recaro stoeltje, uitermate naar de zin.
De eerste stop was in Rattenberg (Duitsland), waar de grootste GT86/BRZ meeting van Europa plaats vond. Daarna zijn we doorgereden naar Venetië, waar de auto heeft overnacht in de parkeergarage van de luchthaven (en waar de auto aanliep op de inrit van diezelfde garage…). Daarna door naar het Gardameer, vooral de westkant is prachtig om te rijden, met alle tunnels. Als kersen op de taart terug over de Stelvio pas (omhoog via de Italiaanse kant én terug via de Zwitserse, verplichte kost!).
Al met al een hele mooi reis waarvan ik jullie de foto's niet wil onthouden. De auto is echt een genot om te rijden, zowel op de Autobahn als op de bochtige kronkelwegen, een echte nekkenbreker en als men dan ziet dat je nog een kind achteruit tovert, prachtig! Helaas op de laatste dag een lekke band gereden, maar zelfs dat mocht de pret niet drukken.
Voor de geïnteresseerden, de 86 is o.a. voorzien van:
-Volledig TRD interieur en exterieur pakket
-UEL spruitstuk en uitlaat op maat
-ECU mapping
-BC schroefset
-TRD short shifter
-Nog een hoop andere details
Vooral de mapping icm met het spruitstuk maken veel verschil, weg is het (vervelende koppeldip) onder de 5000 toeren. Heerlijk atmosferisch genieten, geen turbo nodig !
dutchoutlaw zegt
Leuk man! Dikke auto ook!
nigel zegt
Heel, heel erg gaaf??
breitling1993 zegt
Gaaf! Mooi om zo’n trip te maken met deze auto
davelepeef zegt
Ik vind het knap dat je het erin gepast krijgt, zo’n zitje achterin past in een middenklasser al slecht…
vinc zegt
Bedankt allen, tripje stond al langer op de verlanglijst, maar dat het met het gezin zo makkelijk ging, dat had ik niet verwacht.
@davelepeef: Het past, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik moest iets rechterop zitten voor wat extra beenruimte achterin
desjonnies zegt
@davelepeef:
Polen, toen met die Poolse paus (Popi-Jopie) kregen ze iets meer vrijheid en maakten ze reuze tochten in hun FIATjes 126, dat was pas knap !
http://wpt1313.com/wp-content/uploads/2015/03/Slider-Pakowanie-malucha.jpg
assettocorsa zegt
Gaaf!
thomcarspotter zegt
Mooie trip zo te horen, en leuke foto’s! Gaaf karretje ook, knap dat alle spullen erin gingen :)
nopetrolnofun zegt
Leuk, altijd gaaf zo’n roadtrip. Volgens mij stond ik een tijdje geleden nog naast je tijdens C&C Twente. Ik vertrek over 1,5 naar de wörthersee en het gardameer met de Z.
vinc zegt
@nopetrolnofun: klopt, dat was ik. Wörthersee, Gardameer, dan moet je ook terug over de Stelvio :) Have fun met de Z!
nopetrolnofun zegt
@vinc: Dat schijnt inderdaad een hele mooie te zijn ja! Ik hou hem in de gedachte ?
gwnfinn zegt
Prachtige auto! ?
flik2punt0 zegt
Erg gaaf zo n roadtrip met zo n lekkere wagen en dan ook nog gezellig met de familie wat wil je nog meer!
maotje zegt
Wat is dat voor een logo dat op de auto zit?
vinc zegt
@maotje: Dat is het GT86 logo, er staat ’86’
maotje zegt
@vinc: aha nooit geweten.
Leuk detail. Mooie auto. Geniet dr van en houd hem
Netjes.
vinc zegt
Bedankt voor de leuke reacties!
fmgarcia zegt
@vinc: Zwaar terecht! Leuk verhaal mooie foto’s.
allesmetturbo zegt
Allereerst, wat een dikke bak! Het lipje achterop met de uitlaat maakt de achterkant vele malen beter dan origineel.
Zal vast lekker klinken!
Fijne roadtrip, ik ben van plan ook ongeveer zo’n route te gaan rijden deze zomer
racerx zegt
Goed werk! Kennis van me heeft een supercharger op de zijne geschroefd, rijdt ook fantastisch!
wijsneus zegt
Je mag blij zijn met je kleine. Meer dan genoeg die bij het eerst beste bergweggetje al bleek weg trekken met een emmertje in de aanslag. Dan wordt het rijden van de Stelvio al snel een stuk minder aantrekkelijk.
vinc zegt
@wijsneus: Klopt! Toen ze een paar maanden was zijn we al een keer naar Zwitserland gereden, en ook al een keer de bergen van Madeira onveilig gemaakt, dus wist van te voren dat die Stelvio ook wel zou lukken.
kennone zegt
Nais?? zal deze zomer mijn europa trip ook eens vast leggen. Wij gaan ongeveer 5 a 6000km rijden!
jeffreym3 zegt
PK’s wellicht wel voldoende, maar absoluut een tekort aan koppel. Dat ding had er allang in een (betaalbare) 350PK / 450NM uitvoering moeten zijn.
vinc zegt
@jeffreym3: Betaalbaar is in huidige vorm al niet te doen, daar kunnen we onze overheid voor aankijken. Mocht er een turbo uitvoering komen (denk aan de WRX STI) dan zijn de prijzen helemaal buiten proportie. Bij onze Ooster en Zuider buren kost een nieuwe gt86 bijna de helft van hier. Het verschil is de Bpm.
Mocht je dat vermogen zoeken, er zijn genoeg bolt on kitjes verkrijgbaar, ik vind hem zo prima, misschien iets voor de verre toekomst.
srthellcat zegt
@jeffreym3: je weet hoop ik dat het koppel alleen niks zegt, en dat koppel×rpm/5252=vermogen? Want er zitten nog verschillende grote overbrengingen in welke het wielkoppel dermate vergroten dat die ongeveer gelijk is aan een andere auto met hetzelfde vermogen. Die grote overbrenging kan hier dan in omdat het max toerental zo hoog is. Het tekort aan koppel komt door het krarakter van het blok, je moet hem echt uitwringen. Zodat dat koppel er ook daadwerkelijk uitkomt want dat gebeurt pas richting de rode lijn. Want de 305pk/450nm variant die jij opnoemt zal dan een stuk minder hoog in de toeren kunnen komen om met dat koppel dat vermogen te halen. Dus t is net wat je liever hebt hoog koppel en weinig toeren als een diesel of veel toeren weinig koppel als een atmosferische benzine blok.
stefan1207 zegt
Inderdaad niks mis mee. Ik heb momenteel een pers-Toyota GT86 voor anderhalve week, wel volledig origineel. En aangezien het net vakantie is, hebben we er ook al Luxemburg en half Frankrijk mee doorkruist. ‘We’ zijn ikzelf en twee kids van vier en zeven. Ietsje krap, maar lukt perfect. Ik heb in het verleden al heel wat persauto’s voor een week gereden, maar ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik mijn eigen auto – een BMW 220i coupé – nog geen moment heb gemist.
stefan1207 zegt
@stefan1207: Ik was mijn vrouw nog vergeten toe te voegen. Wij zijn dus ikzelf, mijn wederhelft en de twee kids.
alcantara zegt
@stefan1207: Hoe kom je aan die pers-auto’s voor een week? En zeg je nu eigenlijk dat de GT86 lekkerder rijdt dan de 220i?
stefan1207 zegt
@alcantara: Als journalist die de autorubriek van een Vlaams magazine voor zijn rekening neemt is het niet zo moeilijk om aan persauto’s voor een week te geraken.
Dat de Toyota lekkerder rijdt wil ik nu ook weer niet gezegd. De 220i is sneller, heeft een betere wegligging en is comfortabeler. De GT86 is luider en breekt sneller uit, wat ‘m meer karakter geeft.
Meestal ben ik na een weekje echt blij dat ik mijn eigen vertrouwde Bimmer terug heb. Maar met de Toyota heb ik me zo geamuseerd, dat ik de 220i dit keer niet echt heb gemist.
StijnB zegt
@stefan1207:
De GT86 is inderdaad erg speels afgesteld met ook nog eens banden die weinig grip leveren, pret te over dus. Maar daardoor concluderen dat die erg zware 2-reeks een betere wegligging heeft?
stefan1207 zegt
@StijnB: Erg zwaar is die 2-reeks nu ook weer niet. Exact 110 kilo zwaarder dan de ‘erg lichte’ GT86 om precies te zijn. De 2-serie heeft een perfecte gewichtsverdeling (50/50) en dat voel je, zelfs in Sport+ met alle elektronica uitgeschakeld moet je echt je best doen om de auto te laten uitbreken. De snelheid waarmee ik ermee op 50m van mijn deur een rond punt neem, doe je met de GT86 niet na. Tenzij je er graag mee in de takken van de bomen wil hangen. Ook op hoge snelheid voelt de Bimmer veel stabieler aan. Vandaar mijn stelling.
vinc zegt
@stefan1207: Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat standaard rubber op de GT86 maar gevaarlijk vind. Het chassis is zoveel beter dan die Prius bandjes. Het is zonde dat je zo snel al over of onderstuur ervaart, leuk om de grens op te zoeken, maar het chassis verdient zoveel beter. Ik heb nu Michelin Pilot Sports 4 onder de auto, met echt bijna oneindige grip. Waar de auto met de standaard bandjes nog wel eens kwispelde tijdens opschakelen, is dat nu echt verleden tijd. Rotondes en klaverbladen zijn echt genieten.
StijnB zegt
@stefan1207:
Dat is reeds een substantieel verschil hé. De GT86 heeft ook die 50-50 gewichtsverdeling en bovendien een motor die lager is ingepland. Voeg daar nog sper aan toe en je hebt een véél betere startbasis dan de BMW.
Feit is, dan de GT86 speels is afgesteld en de banden er net op gericht zijn snel tractie te verliezen (erg snel zelfs in de regen) om het rijden geanimeerd te maken, zelfs bij lage snelheden. Maar daaruit mag en kan je niet concluderen dat de wegligging slechter is. Met skills zij je de GT86 nog steeds erg snel en wil je toch meer grip dan volstaan andere banden…
baasbenz zegt
Super auto! Rijdt vast geweldig! Hoeveel pk’s en koppel maakt hij nu na alle aanpassingen?
vinc zegt
@baasbenz: Bedankt, de auto moet met de huidige mapping nog gemeten worden. Ik ga uit van zo’n 215 a 220 pk en 220 a 230 nm, het zijn niet zozeer de piekvermogens die het verschil maken, maar meer de vorm van de vermogenscurve.
imaginenl zegt
Roadtrips zijn geweldig! Zeker met zo een toffe toyota!
Over 1,5 week rondje Baltische zee en zo veel zin in.
toyotavenray zegt
Ziet er gaaf uit.
Was de rit wel comfortabel met het aangepaste onderstel.
vinc zegt
@toyotavenray: Bedankt. Schroefset is nog prima comfortabel en is instelbaar qua demping, alleen bij erg grote onevenheden merk je het (en aan het feit dat dat auto vrijwel niet meer overheld in de bochten)
healey zegt
Is deze auto niet voor 2 personen toegelaten? M.a.w. krijg je geen gezeur met de verzekering?
vinc zegt
@healey: De auto is toegelaten voor vier personen, er zit een heuse achterbank in, zonder beenruimte.
yoorr zegt
Mooie auto, zeker met alle TRD spullen erop! Zo is het echt een droomauto voor mij, en dan helemaal een rit door de Alpen.
sam84 zegt
Super gaaf man! Ik wil met mijn vrouw ook zo’n Europa tocht maken. Ze vraagt zich alleen af waarom er een witte auto voor al je vakantiefoto’s staat ;-)
HZW zegt
Mooie strakke auto.
Maar met een Supercharge kit toch nog veel leuker.
https://suprasport.nl/Innovate-Motorsports-Innovate-Twin-Screw-Supercharger-System-GT86-BRZ-FRS-6010
vinc zegt
@HZW: Kost al snel zo’n 7000 euro (de HKS versie), en van de vier ombouwen die ik ‘ken’ zijn zijn al drie toe aan het 2e blok… Wellicht wat voor de toekomst, maar dan een turbo met zo’n heerlijke blow off fluit.
vinc zegt
@HZW: (dat is dan incl montage, oliekoeler en mapping)
garp zegt
Ook zo geschrokken van de enorme hoeveelheid flitspalen rond het Garda meer? Niet meer normaal.
vinc zegt
@garp: ja, maar gelukkig zijn ze erg opvallend (oranje), vooral geplaatst binnen de bebouwde kom en deed Flitsmeister het prima.
tttijn zegt
Nice. Rijd met ons vaak een BRZ met compressor mee. Gaat prima en blijft al een tijd heel.
kilum zegt
Ik vind dat je hem heel smaakvol hebt gepersonaliseert. Zeer strak gedaan. Misschien wel de mooiste GT86 die ik tot nu toe gezien heb. Niet over de top Jap tuning of Mansory wannabee maar juist heel ingetogen en toch heel anders dan alle andere GT86’s.
vinc zegt
@kilum: Bedankt! Ik hem de auto aangekleed met een hoop TRD opties, zo had had auto wat bij betreft de dealer mogen verlaten én waar aftermarket mooier was dan origineel Toyota heb ik daarvoor gekozen, oem++ ;) Er zijn nog wel wat plannen, maar niets ingrijpends (nog wat TRD spulletjes en een mooie Brembo set van een WRX STI)
grandmasterb zegt
Ik heb hetzelfde vroeger ook gedaan in Frankrijk met een Alfa GTV coupé en vrouw en 1 kind, dat ging makkelijk omdat je dan de vierde zitplaats ook voor bagage kon gebruiken. We hebben er zelfs 1 keer in overnacht omdat de benzine vrijwel op was en er s’avonds laat nergens een hotel of benzinepomp in de buurt te bekennen was, ik vond het risico te groot dat we anders ergens zonder benzine in de rimboe zouden blijven stilstaan (toen had je nog geen mobieltje met apps).
Henkie86 zegt
Vinc,
Welk UEL spruitstuk heb je en waar heb je de uitlaat op maat laten maken?
vinc zegt
@Henkie86: Gruppe-S UEL en overpipe, daarachter is het op maat gemaakt door Crooke Tuning in Spakenburg (sport katalysator, middendemper en einddemper). Dat klinkt dan zo : https://youtu.be/jvDaNB0Cdd4
Henkie86 zegt
@vinc: Thanks, klinkt goed.
michielp zegt
Ja met zo’n GT en trip kon je de voorpagina verwachten. Nice!