Fiat 2300 familiare van een lezer
Mijn 1965 Fiat 2300 familiare.
Voorzien van een 117 pk zescilinder lijn motor met semi hemispherische verbrandingskamers en bekrachtigde schijfremmen rondom met 43 zuigers per wiel.
Mijn 1965 Fiat 2300 familiare.
Voorzien van een 117 pk zescilinder lijn motor met semi hemispherische verbrandingskamers en bekrachtigde schijfremmen rondom met 43 zuigers per wiel.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
lavoro zegt
Prachtig!
wildewesten zegt
43 zuigers per wiel????
seicilindri zegt
Thanks . Ik zie nu dat de RDW vindt dat hij 105 pk heeft. Volgens de Fiat folder zijn dat er toch echt 117
Helaas staan er bij de RDW veel fouten in het bestand en corrigeren ho maar.
Ook ik maakt een foutje want 43 remzuigers per wiel is toch wat veel. Dat moeten er drie per wiel zijn dus 12 in totaal aanzienlijk meer dan de gemiddelde moderne auto dus.
Mocht het bevallen zal ik wellicht nog wat meer foto’s van mijn collectie posten.
goodolddays zegt
Awesome!
scottishcarspotter2000 zegt
Fraai! Wat staat er nog meer in de collectie?
seicilindri zegt
@scottishcarspotter2000:
O het is een beetje een allegaartje : van Fiat , Renault, Jaguar , Ferrari , Iso, Buick. Plymouth? van alles wat , als ik het maar leuk vindt en het niet alledaags is dus vooral de buitenbeentjes
allesmetturbo zegt
Nog nooit eerder gezien. Zeer fraai. Ik word nu wel benieuwd naar de rest vd collectie :)
lincoln zegt
Prachtig ..
Prachtig ..
Word ik helemaal zen van ..
Ben dan ook wel een beetje Fiat fanboy ..
Dus dan mag het ..
Keurig ding ..
Blij dat die bestaat ..
fiat2300 zegt
Is het 117 pk of 105? Beide gegevens zijn juist maar dan moet wel het goede “type” pk vermeld worden. Het is 117 SAE pk en 105 DIN pk. Voor uitleg verwijs ik u graag door naar Wikipedia. Daar worden de verschillen goed en duidelijk uitgelegd.
Zelf ben ik ook eigenaar van een 2300, een sedan. Het eerste type, bouwjaar 1962. Volledig origineel, ongerestaureerd en nog de eerste lak. Ik geniet al bijna 24 jaar van deze bijzondere en zeldzame Fiat.
Het ontwerp van deze Fiat (het betreft de serie 1500L/1800/1800B/2100/2300/2300L) van Pininfarina, is veel bekender dan u denkt. Het ontwerp ging ook naar Peugeot die er de 404 van maakte. Ook BMC ging met het ontwerp aan de slag en bouwde de Austin A55 Cambridge Mk. ll, de Morris Oxford Series V, de Wolseley 15/60, de Riley 4/68 en de MG Magnette Mk. lll. Vergelijk ze maar eens met elkaar aan de hand van foto’s en zie de vele overeenkomsten.
Vermeldenswaard is ook dat Pininfarina (on)bewust, in zijn ontwerp van de Fiat, veel trapeziumvormen heeft verwerkt. Zie het zij-aanzicht, de kentekenplaatverlichting, het instrumentenpaneel en het radiopaneel.