Verdwijnt ze nu al uit het straatbeeld?
Locatie: Leiden. Ik heb zelf ook Lancia Delta gereden, van 2009-2014, maar het lijkt wel alsof ze allemaal weg zijn. Ik vond haar een ideale en prachtige gezinsauto.
Locatie: Leiden. Ik heb zelf ook Lancia Delta gereden, van 2009-2014, maar het lijkt wel alsof ze allemaal weg zijn. Ik vond haar een ideale en prachtige gezinsauto.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
imre741 zegt
Erg onderschat, heel veel luxe en ruimte voor relatief weinig geld.
We hebben er een aantal verkocht en een aantal klanten rijden er nog mee rond met veel plezier :)
c63bs zegt
Lelijk hok, maar wist nooit dat die zoveel pks hadden… Zijn die brembo klauwen nou echt?
boomhauwer zegt
@c63bs: jazeker. Zit ook op sommige giuletta’s! Zelf op mito’s! Viva alfa & Lancia!
ivofga zegt
Deze was te krijgen met de 1750 tbi motor of een 1.9 16v Twin turbo diesel. En dan waren de brembo’s standaard. 1750 in combi met de comforttronic echt een genot om te rijden.
veloce zegt
@ivofga: de 1750TBi heet in de Lancia 1.8Di. Fijne motoren!
dutchneon zegt
@ivofga: stikte in nl van die kleine 1.4tjes die 1750 moet je hebben inderdaad, helaas zijn er daarvan niet veel verkocht hier.
trustmeiamanengineer zegt
Prachtige wagen, met heerlijke motoren leverbaar geweest. En tweedehands kosten ze geen drol meer.
dutchneon zegt
@trustmeiamanengineer: valt tegen hoor 1.4 vind je er zat van maar een goeie voor 15k vind ik nog niet echt gratis….
trustmeiamanengineer zegt
@dutchneon: Inderdaad, heb net ook nog even gezocht maar de leuke zijn inderdaad toch nog behoorlijk aan de prijs. Blijkbaar wordt ‘ie toch meer gewaardeerd dan ik dacht.
jpoers zegt
Vond altijd raar waarom er Jetta op de achterkant stond :D
dijan zegt
Iedereen maar klagen over de Duitse eenheidsworst die op elkaar lijken? Word tenminste goed verkocht. Als je als merk wil onderscheiden word je afgestraft! Koopt niemand ,zelfs de Lease niet.
deboes zegt
@dijan: voor mensen die het gewoon leuk voor elkaar hebben en die dan ook nog eens sympathiek zijn….en die zijn er dus niet zoveel.
mgmgb zegt
Ik vind het ook vreemd, kort na introductie leken ze ontzettend goed te verkopen, nu zie je ze (bijna) niet eens meer. Ik vraag me af waar ze allemaal naar toe zijn, waarschijnlijk richting het Oosten vertrokken.
henk123456 zegt
Dit moet toch wel Koning Frontoverhang zijn. Zie foto 8
airditude zegt
Goeie uitvoering ook! Staat stiekem op het lijstje om nog eens te bezitten. Moet alleen kijken of er 3 kids met autostoeltjes/verhogers in passen. En of er genoeg kofferruimte in zit. Zo ja, dan graag deze met automaat :). Alleen goedkoop zijn ze in Nederland nog altijd niet. In Italië daarentegen kun je best een leuke deal vinden.
carlover66 zegt
Ik heb een keer twee uur in zo’n ding gereden. Zeer begrijpelijk dat ze niet meer te zien zijn. Verschrikkelijke auto op alle gebieden
alfisstii zegt
@carlover66: want?
desjonnies zegt
Ultieme statement dat FIAT nooit ene reet van Lancia heeft begrepen.
Juist deez’ had in het Verenigd Koninkrijk voor de renaissance van Lancia kunnen zorgen nadat ze met de enorme roestproblemen van de Beta het eiland hadden moeten verlaten
BaRa zegt
Prachtbak! Helaas – onterecht – weinig markt voor. De Duitsers schijnen nu eenmaal de beste eenheidsworst te maken. Fijnproeverij worden maar weinig gesmaakt.
azuli zegt
Allang een tijd geleden voorgesteld aan mijn zus als nieuwe gezinsauto. Ze wil hem nooit meer weg doen. Ideaal voor lange ritten met de kids. Uiteindelijk Toch de 190pk diesel voorgesteld. De 165pk is al een erg goede motor maar die twinturbo is echt een juweel! Gelukkig vond mijn zus dat ook;)
mashell zegt
Het was ook een aanfluiting van de naam Lancia Delta. Dat stond ooit voor stoere rally auto en maar het werd opeens een handtasje.
bmwtouring2 zegt
@mashell:
Inderdaad!
Een Gucci handtasje dan nog…
Vind er niks aan.
lalancia zegt
Dit wordt mijn volgende auto. In deze combinatie, met de 1.8 Di Turbo automaat. Echt schitterend!
roppp zegt
De voorkant is prachtig, de achterkant te geforceerd. Design om het design, een beetje wat ze bij Citroën ook doen. Verder is het gewoon een Alfa/Fiat, dus helemaal niets mee. Het is inderdaad wel jammer dat Lancia het niet heeft gered in de rest van Europa. In Italië verkopen (of is het inmiddels -kochten) ze de afgelopen decennia altijd al veel meer auto’s van Alfa deed. Ik (en de Italianen) vind met name de Muso (wat een prachtige uitvoering was van de Idea).
JanC zegt
Ik heb er eentje gehad. Nooit problemen mee gehad. Na 360.000 kilometer weggedaan. Zoek er nu weer eentje. Zeer goed voor lange afstanden rijden
redbee5 zegt
Voorkant is mij iets te hamster achtig, maar voor de rest een prachtige auto.
powerbus2000ie zegt
Elke auto heeft een smoel. Van veel automodellen vind ik de smoel en de styling niet te pruimen…
(Audi t/m VAG-hokken bij uitstek, total bore, kuddebuffelwagens… verkoopt goed, zelfs met bedrog en dealer-afpersing… daar houden mensen van, tonen dat ook graag in hun rijstijl… ik niet)
De grootse fout die de Italianen hebben gemaakt, is de Golf 1 te ontwerpen… die vind ik nog steeds fantastisch mooi…(Net als Delta 1) heeft VW weer op straat gezet. Stom, stom, stom. Je ziet wat er van geworden is. Enkele bazen eindelijk in het gevang, ik denk dat er nog meer aangepakt moeten worden.
Een leuke uitzondering op veel grijze premium-muizen-gedoe is deze Lancia Delta III?
Alleen de wielen zijn rond… Verder van alle kanten mooi in de details uitgewerkt.
Design om design… ja, dat is typisch Nederland geroep, dat leer je idd op de Kunstacademies. De jasjes, schoentjes en de brilletjes zijn er al… de branie en grote bek ook… nu nog leren tekenen/ontwerpen. En masse. Ooit was dat anders.
Bij het fraaie Lancia ontwerp ik dat dus totaal niet. Alles sluit goed aan, en ook mooi aan. De koets zit technisch clever in een, en doet qua bouwprincipes sterk denken aan de Fiat Panda II. Andere schaal alleen.
Die koets is bewezen sterk. Bij een zware crash van op zij is een Lancia collega er levend uitgestapt. Een figuur in een bezige Mercedes, die geen voorrang verleende, is met zwaar letsel afgevoerd. Je kan stellen dat je je kroost er veilig in kan transporteren. Mee-rijders prijzen me om het comfort van de auto, de goede stoelen. Alleen de C5… dat sportvliegtuig-interieur… is om te smullen. Helaas uit productie.
Uiteraard zijn de puike styling details bruik-doorgeleend, schaamteloos ingezet bij andere merken… Renault Captuur als schaterlachend voorbeeld. Zo had ik dus ook een vraag van een Renault bezitter… een ouder persoon…”m’neer, ik kan de Renault logo’s niet vinden… vind em wel heel mooi, het is toch een Renault?” Aardige man, ik heb em een hand gegeven!
Achter het stuur een absolute rijders auto. Geen sportwagen maar een lange afstands GT. Het is ook geen Lexus, daar kan maar weinig aan tippen. Maar dat hoeft van mij ook niet. De laadruimte is riant, en is eigenlijk een SW. Een Turijns handtasje? Eerder een puike travel bag!
De Di (=TBi=Alfa) 1740cc is een slimme motor met variable valve timing, nokkenassen onafhankelijk computer gestuurd. (nu in doorontwikkeling voor Jaguar) En kan zo op ieder gewenst optimum door de computer worden ingesteld. Dat gaat om slechts enkele graden. Betekend dat je vanaf 1.000 rpm direct al ‘diesel’ koppel hebt, maar bij 1.500 komt de gang er goed in. Grootste deel van de tijd draait de motor via de standaard automaat, laag in de toeren, zo rond die 1.500. 200PK, ik vind het voldoende in Nederland. 130 km/h, bumpergekleef in de dolgedraaide randstad?
Brandstofverbruik vind ik te hoog voor zo een modern vehikel. Olie moet iedere 10K, net als vroeger bij auto’s. Doe je dat niet, dan sloop je je motor. En dat had ook niet gemoeten.
En ja… joekels van Brembo’s. En die stoppen als een bezetene! Zonder uit te breken. Kaars recht. Levensgevaarlijk voor achterliggers! Italianen zijn goed in techniek. Ook al komt zowat ieder onderdeel uit het standaardmagazijn in Italië. Alleen die bermlampen… die komen uit Erdogania. Beroerde kwaliteit op montagepunten. Licht geven ze goed. Schoonheid is nimmer perfect!
De twin turbo diesel is al een beul van een motor. Standaard al prima, getuned kan je een hoop ‘premium’ hokken ernstig de stuipen op het lijf jagen… mits die standaard zijn gebleven.
Feitelijk is tunen een gebed zonder end. Als iedereen tuned rond jakkert, schiet je geen meter verder op.
De grens van het verstandige ligt bij het max koppel dat de bak aan kan. Veel hoger, en stalen assen worden wokkels.
Het hele echte doordachte tunen is alleen voor de diep gewortelde sleutelaars en specialisten weg gelegd. Daar heb ik groots respect voor, die herontwerpen de auto tot diep in de poriën.
Geniet er van… nu het nog kan… en je ze nog spaarzaam treft…