Iso Grifo uit 1970
De Iso Grifo werd tussen 1965 en 1974 geproduceerd in Italië. De motor werd bij Chevrolet gehaald voor een grotere betrouwbaarheid. Giorgetto Giugiaro deed het ontwerp en Giotto Bizzarrini tekende voor de techniek.
De Iso Grifo werd tussen 1965 en 1974 geproduceerd in Italië. De motor werd bij Chevrolet gehaald voor een grotere betrouwbaarheid. Giorgetto Giugiaro deed het ontwerp en Giotto Bizzarrini tekende voor de techniek.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
rutger97 zegt
Wat zit daar nou voor karton op? Mooie auto trouwens!
crashingduke zegt
Een mededeling voor parkeerbeheer: Ik mag hier staan.
hhitalia zegt
Zeer speciaal ??
legion1349 zegt
Ik zou de iso ook eerder kiezen dan de asto
alcantara zegt
@legion1349: Die Aston rijdt dat ouwe beestje helemaal zoek.
woutjan15 zegt
@alcantara: gefeliciteerd met het meest nietszeggende comment van de week.
ozan zegt
@alcantara: zucht.. alsof legion dacht dat de Iso sneller is…
airc zegt
@alcantara: alsof dat wat uitmaakt. Een 13 in een dozijn AM of deze Italiaanse klassieker. Klasse straalt er vanaf en dan heb ik het niet over de Brit.
crashingduke zegt
@alcantara: Een paard in de Aston Martin moet 4,13 kilo van zijn plek trekken en een paard in de Iso 3,93 kilo. Nu denk ik dat de Aston Martin sneller zal zijn (nieuwer, elektronica die zaken in goede banen leidt), maar van zoek rijden zal geen sprake zijn.
bin_sbo zegt
@crashingduke: vraag is hoeveel van die pk’s hij op de wielen krijgt.
Aandrijflijn zal stukken minder efficient zijn dus durf de stelling aan dat die pk gewicht verhouding zal uitvallen in voordeel aston.
alcantara zegt
@crashingduke: Rijden is niet alleen rechtuit branden. Wat denk je van het bochtenwerk?
crashingduke zegt
@alcantara: tja, je zou wel ’s gelijk kunnen hebben. Ik moet denken aan een aflevering van TopGear, waar ze de achtervolging tussen een DB5 en een 348 in GoldenEye belachelijk maken.
seicilindri zegt
@crashingduke: het onderstel van de Iso is ontwikkeld door Giotto Bizzarini. Inderdaad, de man die in de jaren dat hij voor Ferrari werkte ook het onderstel van de Ferrari 250GTO heeft gedaan en later bv de legendarische V12 van Lamborghini.
Bepaald geen pannekoek dus en een Grifo gaat dan ook fatsoenlijk de hoek om o.a. doordat de motor die behoorlijk ver naar achteren ligt.
Vergeet niet dat de snelste uitvoeringen van een Grifo destijds al tegen de 300 liepen. Toegegeven , doordat men aerodynamisch destijds veel minder ver was ( dus instabieler bij hoge snelheden) had je daarvoor wel een groot hart nodig maar ik heb er zelf al eens over de 220 km/h over de Haringvlietsluizen (zijwind uit zee en veel richels !!) mee gereden zonder problemen. Lang niet gek voor een auto van een halve eeuw oud….
fj272 zegt
Dikke Grifo??
Trouwens er werden ook Ford motoren in gebruikt in de laatste bouwjaren..
Maar in deze moet een Chevrolet liggen
crashingduke zegt
@fj272: Die herken je aan een “airco unit” op de motorkap en deels verborgen koplampen.
fj272 zegt
@crashingduke: ????
fj272 zegt
@crashingduke:
Het blijven absoluut beesten van wagens.. voor een leek misschien een saaie wagen.. maar een kenner weet dat dit ultiem is.. zeker voor toentertijd een bak aan vermogen en een elegante koets..
seicilindri zegt
@fj272: nou dat ie saai is heb ik nog nooit gehoord, ook niet van leken. (Heb er ook een)
carfreakjim zegt
@seicilindri: Zou je wat foto’s van die van jou kunnen delen?
tenaci zegt
@carfreakjim: Goedzo overtuig hem maar! Seicilidri heeft veel meer moois maar schroomt een beetje het op autojunk te zetten ?
seicilindri zegt
@tenaci: haha , tja nogal een gedoe. Bovendien zie ik alleen maar staan welke auto ik gespot zou hebben.
Dat lijkt me niet helemaal de juiste rubriek ?
scubakabouter zegt
@seicilindri: bedoel je nou een Iso, of een leek? Van die laatste zijn er zeker weten veel meer? Super gave auto trouwens. Iemand anders ook het idee dat die achterruit bekend voor komt?
seicilindri zegt
@scubakabouter: ik bedoel de Iso..
kennone zegt
Mooie Griffo!! En lelijk hout in die Aston
thijsj zegt
Zo’n aston is niet verkeerd, maar zelfs die haalt het bij lange na niet bij zo’n grifo. Wat een prachtbak!
bastiaano zegt
Super gaaf! Ik heb die Iso ook een keer gezien daar. Een heer op leeftijd reed hem toen net de garage uit waar hij voor staat. In de Vondelbuurt te Amsterdam.
mrrallycross zegt
Bizar
dracae zegt
Mooie oude auto.
Een momentje, toen ik alleen de foto zag, dacht ik dat dit een oude en een nieuwe Aston waren. De Griffo lijkt van die hoek wel een klein beetje op de ook al geweldige Aston Martin V8.
ehnl zegt
je kunt daar zo’n beetje de helft van alle auto’s in de straat fotograferen, zo veel moois staat er, maar die Iso is wel heel bijzonder (mooi) …
granlusso zegt
Ik ken de auto eigenlijk helemaal niet. Fraai exemplaar wel! Leuk om wat meer over te lezen.
crashingduke zegt
@granlusso: https://en.wikipedia.org/wiki/Iso_Grifo
Ik snap niet dat er ooit een wereld zonder wikipedia is geweest ;-)
desjonnies zegt
Iso Grifo, gewoon omdat je echt smaak hebt.
seicilindri zegt
@desjonnies: dank je ?
rikus zegt
Wauw. Wat heeft de Aston een verschrikkelijk interieur.
ewalddm zegt
Dit interieur moet voor die tijd toch wel erg topnotch zijn geweest? Ziet er nog steeds stijlvol uit!
Alfarobert zegt
Eindelijk eens een eigenaar die niet alleen geld heeft maar ook smaak. Door de week Aston Martin en voor de zondagse ritjes een Iso Grifo.Mogen wij alleen maar van dromen,toch?
henk3 zegt
@Alfarobert: dank je voor t compliment!
thesis zegt
Het dashboard van de Iso ziet er nog moderner uit dan dat van de Aston
caspert79 zegt
Die ISO is duuzend keer mooier.
milan0 zegt
Wow wat een mooie auto, die Iso.
Datum eerste toelating 01-12-1970(46,5 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 07-04-2017(2 mndn/1 dg)
Datum eerste afgifte Nederland 27-03-2017(2 mndn/12 dgn)
Nog maar net in het bezit van de huidige eigenaar dus, bofkont ;-)
(https://publiek.vwe.nl//)
seicilindri zegt
@milan0: hij heeft hem nog maar zo kort dat hij kennelijk het (gekopieerde) instructieboekje nog nodig heeft dat in de middenconsole prominent aanwezig is.
henk3 zegt
@milan0: in maart gekocht in Duitsland bij een meneer in een klein dorpje, huis ingericht als iso rivolta museum, hij heeft er nog een paar … dus deze mocht weg
henk3 zegt
? leuke reacties hier! De Grifo is inderdaad heel snel. Er zit een Chevrolet 383 motor in, dat is 6.2 liter met zo’n 400pk. De Aston heeft 470, is inderdaad sneller, maar niet veel. Overigens wordt die eruitgereden door een Tesla..
De combi van simpele USA motortechniek en het briljante chassis van Bizzarrini, met goede remmen ? en een heldere stuurinrichting rijdt echt heel fijn.
Hij is wel laaag. 1m20, de Aston 1m40 en een moderne XJ 1m50..
seicilindri zegt
@henk3: klopt niwt helemaal Henk.
Wat jij opgeeft zou een big block zijn. Die bestaat wel, de zgn “7 Litri”
Dit is echter een snall block. In dit geval een 5.7 ltr “stroker” (350).
Ook de 5.3 ltr kwam veel voor zoqel in 300pk als in 350 pk
henk3 zegt
@seicilindri: sorry ik ben niet zo handig op deze site :-) het is inderdaad een bijzondere motor voor de series 1 Grifo!
henk3 zegt
Deze auto heeft ongeveer 10 jaar geleden een nieuwe small block 383 gekregen, dit is op het Duitse registratiedocument aangepast. Hij heeft dus bijna evenveel vermogen als de 7 litri, maar is lichter!
Ik heb een foto van het block hierop gezet.