Mijn eerste auto: 2017 Ford mustang ecoboost
Het heeft lang mogen duren maar 2 weken geleden, maandag 15 Mei mocht ik dan eindelijk mijn spikslinternieuwe Ford mustang ophalen met 2.3 twinscroll turbo en 317 pk. Extra bijzonder omdat het meteen ook mijn eerste echte eigen auto is.
Ik ben al 25 jaar oud wat laat is voor een eerste auto maar ik woon in het centrum van Antwerpen op 5 minuten wandelen van mijn eigen zaak en alle belangrijke plekken in de stad. Hierdoor heb ik nooit een auto nodig gehad, daarbij had mijn vriendin al wel een auto. Ik wou dus wachten met een auto tot ik genoeg bij elkaar had om iets te kopen dat ik prachtig vind, puur wil rijden voor de fun en lange stukken rijden ook tot een feest zou maken.
En dat is gelukt! Het is een fantastische auto.
Na lang overwegen toch gekozen voor de 2.3 ipv de v8. Bovenop het verschil in nieuwprijs van 5000 ging er nog 9000 inschrijvingstax komen en ongeveer 3000 euro extra aan verzekering en wegenbelasting per jaar. Dat vond ik het nu nog niet waard.
Auto is full option, handgeschakeld en met alle sport pakketten. De auto is snel en stuurt vooral ongelofelijk goed.
Er komt een volledig nieuwe uitlaatlijn van bprm op, intercooler en cold air intake van roush en volledig nieuw motormanagement. Dit zou ruim 400pk en een spannend geluid moeten geven.
Ik hoop dat jullie hem mooi vinden, ik ben er iniedergeval erg blij mee
Gaaf man!
Ik vind hem mooi. Veel plezier ermee!
Superdik!!
Heel gaaf! Veel plezier ermee!
Gaaf!
Ziet er goed uit, veel plezier ermee!!
Hele gave bak om te zien, maar eerlijk gezegd vind ik een 4 cilinder in een Mustang geen combo.
@nopetrolnofun:
Dat dacht ik ook, tot dat ik er een testrit mee ging doen. Met 317 pk en 460nm koppel standaard is het een behoorlijk bijzondere viercilinder. Auto rijd nog scherper dan de gt v8 door de lichtere neus, er is bijna net zoveel koppel en het geluid binnenin is bij volgas en halfgas ook mooi voor een viercilinder.
Ik moet wel zeggen dat ik het v8 gebulder mis maar of het me over een periode van 2 jaar 25.000 euro waard is enkel voor het idee en het geluid? Dat niet. Ik spaar liever weer door en dan over 2 jaar een shelby gt350, die voegt echt wat toe.
@tibor: Ik geef je helemaal gelijk hoor! Lijkt me hartstikke goed rijden.
@tibor: Prachtige wagen, ik blijf er vanop kijken als ik ze zie en ergens bij mezelf denken, jammer dat ik er niet voor gegaan ben. Het interieur is erg leuk. Er zitten standaard al belachelijk veel opties op, maar dan komt het natuurlijk …
Ben er zelf ook proefritten mee gaan doen een goed jaar geleden. Jammer genoeg was dat met een automaat, maar als ik eerlijk ben vond ik die serieus tegenvallen voor 320 pk. Niet bijzonder snel, en een stuk hoger verbruik dan wat er opgegeven werd (ok uit een testrit is dat te verwachten, dus niet heel relevant).
Verder voelde de auto ook zeer log aan voor mij. Vooral omdat alle journalisten beweerden dat hij en stuk leuker rijdt dan zijn voorgangers. Dat heeft me wellicht op het verkeerde been gezet + ik rijd met een swift sport. Dat helpt ook niet.
Ik dacht, net zoals iedereen waarschijnlijk, ook dat je enkel de V8 kan nemen. Maar deze voelt zoals je zegt niet sportiever aan. Wel leuke sound, alhoewel ik die ook wat ruiger had verwacht. Maar inderdaad kan je die niet nemen zonder elk jaar een keertje te beginnen huilen wanneer je wegentax moet betalen.
Verder Ook spijtig dat hij er niet helemaal zoals het Amerikaanse model uitziet (achterlichten/ motorkap).
Uiteindelijk dus afgestapt van deze wondermooie wagen. Ben zeker wel benieuwd naar die geluidsupgrade die je wil uitvoeren!
En ja, hartelijk bedankt om er nog eentje rond Antwerpen op de baan te zetten!
Veel geluk & plezier ermee!
Heel gaaf! Geniet er van!
Een verschil van €5000 op de nieuwprijs.. In NL is dat verschil gewoon €62000. Desalniettemin, prachtige auto en lekker dik uitgevoerd, heel veel plezier ermee! Misschien kun je een filmpje posten van het nieuwe geluid binnenkort ;)
@Ekrachess:
Haha ja klopt in Nederland is dat al helemaal idioot. Echter in België pakken ze je dus nog met inschrijvingstax en wegenbelasting gebaseerd op pk’s en dat telt dus even nog eens 20.000 bij de nieuwprijs van de v8 op…
Filmpje van het nieuwe geluid en met acceleratie erbij gaat er zeker aan komen!
@tibor: oh ook belachelijk zeg.. Maarja, minder plezier ga je hier niet mee beleven denk ik!
Dikke eerste auto!
Prachtig!!
Super cool! In chique ingetogen kleur. Veel veilige kilometers gewenst.
Zo dan dikke wagen!!
Heel erg jammer dat het geen V8 is, maar ik begrijp de financiële afweging volledig.
Ik ben bijna 28 en ik heb nog niet eens een eigen auto! Dat doe je dus behoorlijk goed. Veel plezier ermee!
Ik heb net een roadtrip van 2800 km/6 dagen gemaakt in een gele 4 cilinder cabrio. Helaas wel met de trage automaat. Ik kan zeggen dat lange afstanden rijden geen probleem is, het is daadwerkelijk een comfortabele auto. Het rijdt ook stukken sportiever dan ik had verwacht! Bij rustig rijden is de 4 cilinder redelijk stil, maar bij goed doorrijden is het geluid zeker de moeite waard. Kan me voorstellen dat je toekomstige setup het alleen maar beter maakt. Veel veilige en leuke kilometers.
Nais! Een proteïne shake een musclecar
He, gave bak ouwe! Veel plezier ermee maar dat moet wel lukken denk ik.
Tsja. Dan maar een azijnzeiker, want ik had toch wel 10 andere keuzes gemaakt voor dat geld. Al is het geen straf als eerste auto, veel plezier met jouw keuze.
@j4cks0n: zoals?
Gave bak.
Maar die stoel staat wel erg dicht op het stuur lijkt het, hoe lang ben jij, haha?
@hehe: haha mijn vriendin had net achter het stuur gezeten en die is 1.59m.
Ik ben 1.74 dus een iets normaler formaat.
Prachtige auto! Heul veul plezier ermee!
Mag ik vragen waarom je voor die kleur gekozen hebt?
@autogedrocht:
Dat mag je zeker! Ik wou eerst een rode maar na het zien van deze kleur met zwarte velgen was ik om, het moest deze combinatie worden. In het echt is het een zeer mooie combinatie, agressief maar toch chique. Opvallend zonder schreeuwerig te zijn.
Wat vet!!
Wat een stoere Mustang! Veel plezier en wat is die belasting toch fijn aan België…
Mooie wagen en een super kleur – heb magnetic ook op mijn RS en die staat hem goed!
Persoonlijk was ik wel voor de snellere variant gegaan met dat kleine prijsverschil – hij is in Nederland aanzienlijk duurder in de aanschaf jammer genoeg.
Anyway van harte gefeliciteerd met die prachtige auto!
@focusrs1: Dankje man ik ben er erg happy mee! Over het prijsverschil; vergeet niet de 9000 euro extra BIV die je nog moet betalen met de V8 bovenop de nieuwprijs en ook nog eens 3000 per jaar extra aan wegenbelasting. 20k op 2 jaar extra dus, toch heftig.
@tibor: verschil is hier 57K vs 117K in aanschafprijs
Nice hoor. En wat vind je ervan? Ik heb er ook eentje (ik woon in de VS en hier zijn die erg goedkoop) in Race Red uit 2015. Was eigenlijk op zoek naar een Guard Green exemplaar maar dat was moeilijk te vinden. Ik ga heel eerlijk zijn; ik ben een beetje teleurgesteld. Kwalitatief een beetje een tegenvaller. Verder voelt de auto erg zwaar aan en is niet zo snel als ik gehoop had. Nu heb ik helaas wel de automaat en in sportstand met flippers is het wel oke, maar een handbak is natuurlijk wat je eigenlijk wilt hebben. Ik wil je niet op negatieve gedachten brengen trouwens, dit is slechts een mening natuurlijk! Het is een erg nette auto en je moet er fier op zijn! Zeker in België en Nederland ben je een baas met zo’n ding. Erg mooi ook dat grijs met die velgen.
@kapiteinaudi:
Dankje voor je leuke reactie!
Heb jij ook het optionele track pack en full options? Ik weet dat mustangs standaard in Amerika heel kaal zijn en er voor 15.000 dollar aan opties nog op kan.
Die van mij heeft alle mogelijke opties en hiermee zijn de eerste reacties mega positief, ik blijf het een beauty van een auto vinden en ik vind het magnetic grey met de zwarte velgen echt mooi.
Ook is bij deze full option versie het interieur naar mijn mening erg leuk om naar te kijken en ook serieus luxe, je kan het zo gek niet verzinnen of het zit erop.
Het rijgedrag van deze versie met het optionele sport/track pakket heeft me het meest verrast. Hij stuurt echt een stuk scherper en assertiever dan BMW 4 series en Audi a5 quattro’s waar ik ook mee gereden heb. Echt een stuk speelser en sportiever en verder eigenlijk net zo comfortabel, mede dankzij het optionele limited slip differentieel. Ik vind bij mijn track pack met 6 bak handgeschakeld de prestaties al serieus vlot, deze versie heeft dan ook een kortere overbrenging dan de automaat van jouw dus accelereert wat agressiever maar je merkt inderdaad dat de auto veel meer aan kan. Het geluid blijft jammer natuurlijk en hier en daar wat plastic bij de armsteun etc maar dat is muggenziften. Als hij aangepast is zijn ook al die kleine min puntjes weggewerkt en gaat het echt heel hard.
Tip voor jouw: kijk eens op Google op CJ pony parts.
Voor weinig geld heb je een roush intake, mishimoto intercooler, brmp uitlaatsysteem en cobb flash ecu.
Dan verdwijnt ook jouw kritiek op je auto zijn performance als sneeuw voor de zon.
@tibor: Ik heb die track pack helaas niet. Ik weet niet hoe het in Europa werkt, maar hier heb je twee uitvoeringen voor de Ecoboost: de instapper en de Premium (degene die ik heb). Bovenop de Premium kun je volgens mij dan de Track Pack (hier heet het Performance Pack) kiezen. Je hebt wel gelijk trouwens, je krijgt wel erg veel luxe in deze auto. Mijn auto heeft werkelijk alles, behalve parkeersensoren. Niet dat ik die nodig heb, maar het blijft vreemd dat hij wel een camera heeft maar geen sensoren bijvoorbeeld. Voorlopig ga ik hem standaard houden. Ik heb wel witte “racing stripes” erop laten zetten bij de dealer want dat past erg mooi bij rood. Nu zou ik alleen erg graag nog een handbak willen en misschien net iets grotere velgen want ik heb slechts 18 inch. Verder natuurlijk een superleuke auto dus ik hoop dat je er heel erg veel plezier mee beleeft. In Europa moet dit wel leuk zijn, dat kan niet anders. Hier ben je helaas vrij weinig met een snelle auto.
Een eco boost tunen is om problemen vragen …
@blackspeed79: onzin natuurlijk als je naar een fatsoenlijke tuner gaat heb je er jaren ongehinderd plezier van!
doe je goed op je 25ste moet ik zeggen, heel vet! kleur staat m ook wel erg goed moet ik zeggen.
Leuk man, veel plezier en geniet ervan! V8 versie nieuw kopen in Europa is financieel nauwelijks een realistische optie. Minimaal een jaar in USA werken, een dikke V8 rijden en ‘m als inboedel importeren daarentegen…
Kijk, dat is toch prachtig op je 25e! (oudere leeftijd ook trouwens) goed bezig man, genieten maar!! Ben benieuwd wat jij gaat rijden als je 40 bent :)
@probono:
Dankje man!
En uhhm een shelby gt350r als het even kan:)
Hele fraaie bak! Hier in CH had ik de V8 overwogen, maar die vierpitter is zeker niet te mager! En inderdaad, door de vierpitter is het meer een stuurmansauto. Veel plezier ervan!
Heel gaaf!!
6 cilinder kan ik nog wel begrijpen maar 4 gaat me echt te ver. Ik ben wel super jaloers op je.
Het is je gegund erg mooie auto
Leuke eerste wagen. Ik heb mij ook een Mustang gekocht als eerste auto. Hij was enkel 50j ouder ;). Veel veilige kms gewenst!
Wel jammer van de ecoboost, ze zouden de V6 naar europa moeten brengen. Op vlak van pks scheelt het niet veel maar de soundtrack is veel beter. Sorry maar die 2.3 klinkt nergens naar. Ook in praktijk scheelt het verbruik van de V6 maar 1 a 2 l op 100km van de ecoboost. Een kleurtje had hem ook wel beter gestaan maar het model is op zich al iets anders waar voor een grote thumbs up.
@shiva:
Nog een tip voor wie een Mustang GT in België wil. Je betaalt geen jaarlijkse taks en biv indien het nieuwe eco auto is. Dus de 5l V8 nieuw kopen en hem van uit de garage op CNG zetten en je rijd goedkoper jaarlijks dan met een ecoboost.
@shiva: wel nog eens €4000 bijtellen voor de cng instalatie.
Verplichte groene sticker en veel garage’s waar je niet mag parkeren.
Plus stukje koffer kwijt.
Als je zo een wagen wil rijden betaal het dan ook!
Leuke vriendin! (Foto 7 :-P ) Geniet van je aanwinst en veilige kilometers gewenst!
hier hoor je niet in ene iedereen zeggen dat het fakenews is etc zoals vorige week bij de audi Q7…..
@spykerboy:
Denk omdat een mustang echt een liefhebbersauto is dat mensen wel door hebben dat dit geen fake news is.
Daarbij mocht iemand toch denken dat de mustang niet van mij is of dat hij van mijn ouders is kan je altijd op mijn sociale media kijken, auto is 100% met eigen centjes betaald :)
@spykerboy:
Ik heb net die post over die Q7 gezien, wat een verhaal zeg haha. Dit is inderdaad wel stukken geloofwaardiger dan de lease auto die opeens overgekocht is zonder dat de(of het?) RDW hier van weet.
Ik was twee weken geleden eenbweekje in Florida en heb toen die Mustang (wel een cabrio en automaat) gehuurd. Lekkere auto natuurlijk om rond te toeren. Alleen valt hij daar nauwelijks op en kost geen drol. 13 in een dozijn. Maar het voelde wel goed aan. Maar eenmaal thuis was ik toch maar weer blij met mijn nieuwe Sorento. Maar ja, ik ben ook bijna 40 jaar ouder. 40 jaar geleden zou ik ook voor een Mustang gekozen hebben (als ik hem trouwens had kunnen betalen. Want ik reed toen in een Renault 5 TS. Ha ha.
Trouwens ik kon in Florida ook voor hetzelfde bedrag een Camaro SS huren !! Alleen was helaas de accu kapot. Ongelooflijk hoe weinig daar de auto’s kosten en hoeveel keuze ze hadden in huurauto’s. Er stond zeker 5 vergelijkbare sportcabrio’s, in rood, zwart, wit, you name it. Maar dat een SS net zoveel kostte als de Mustang of een Camaro RS die daar stonden zou hier onmogelijk zijn. En 250 dollar voor een week is ook ongelooflijk ……..
@ruud1954: wat is er mis met een mustang op je 63e?
Hij is zeer mooi. Veel plezier.
Super mooi man!
Wow prachtige wagen zeg. Dat heb je netjes voorelkaar op zo’n jonge leeftijd een lekkere dikke bak ?. Gefeliciteerd en dat je er maar veel veilige kms mee mag maken.??
Gaaf! Maar hoe groot(klein) bent u? Stoel staat echt tegen te stuurwiel aan
@timoangelo:
Haha zoals eerder gereageerd al mijn vriendin zat net ervoor achter het stuur en die is 1.59m ik ben 1.74m.
Mooie auto!
Dikke bak man !
Zit zelf hier ook op hete kolen, mijne is besteld bij Feyaerts en zou komen de eerste week van juli !
Wat ‘advies’. Laat de tuning achterwege voorlopig en geniet ervan. Uitlaat kan je wel al doen zonder meer. Rij er een tijdje mee zodat eventuele fouten op garantie gaan zonder discussie. Ben je na een tijd het vermogen echt gewoon en helemaal de baas (op circuit), dan krijgt je auto een tweede jeugd met wat meer vermogen. Zelfs al kan je evt problemen betalen, problemen in het eerste jaar door eigen bijbrengen is echt hard balen…. Tenzij je een die hard tuner bent die het niet erg vind als de auto de helft van de tijd stilstaat.
Veel veilige kms gewenst.
@Onehp:
Dank voor je oprechte advies!
Maar even wat korte uitleg over de geplande upgrades en de mustang. De enige problemen die standaard met de ecoboost gebeuren zijn die met de cooling en voornamelijk de intercooler.
Andere “probleem” met de ecoboost is dat de uitlaat standaard extreem hard gedempt is. Vandaar dat ik de intercooler, lucht inlaat en en uitlaat wil laten vervangen door onderdelen die beter zijn dan standaard. De custom tune maakt het pakket af en zorgt dat alles goed op elkaar afgestemd is. De auto word dus op elke manier beter dan standaard en het gaat dus niet enkel om het vermogen.
Het gaat uitgevoerd worden door the Mustang garage in Belgie die al 22 jaar gespecialiseerd zijn in het verkopen en aanpassen van Mustangs en daarbij ook officieel gelicenseerd ford garage zijn.
Geen amateuristisch werk dus.
@tibor: ok als je er vertrouwen in hebt. Vind dat Ford toch best wat problemen heeft met de RS die een stevigere versie van je motor zou moeten gekregen hebben. Maar misschien zijn die problemen al opgelost, vaak gaat het goed.
Zal wel moeilijker worden om een duidelijk leukere tweede wagen te vinden, zorgen voor later ;)
Met de V6 de oostkust onveilig gemaakt vorig jaar, leuke en comfy auto, en knap, proficiat alsnog.
@Onehp: problemen bij de RS waren er alleen met de eerste batch nu zijn ze uitstekend!
Vet man! Zou wel die 19 multispaak velgen er onder leggen
@mrrallycross:
Dankje! Dit zijn ook 19 inch en vond deze in deze kleur mooier en agressiever ogen dan de multispaak. Dit worden overigens de velgen voor de winterbanden en voor de zomerbanden komt er nog een nieuw setje super licht gewicht 19 inch velgen, ik ben nog even aan het uitzoeken welke want de keuze is reuze
Prachtwagen. Mss wel een idee om een paar cursussen te pakken met deze auto, voor je eigen veiligheid en die van anderen :)
@tttijn: ga ik zeker doen! Eerste 2 cursussen van prodrive zijn al geboekt als ook privé circuit training :) Wil de auto zo goed mogelijk leren kennen.
Prachtige auto en goed dat je niet voor de cabrio hebt gekozen. Wat een onding is dat zeg. Dat interieur kraakte nogal en dat cabrio dak is al helemaal niks. Eerst moet je aan van die plastic hendels trekken en dan een knopje inhouden. En die rechtste hendel kun je als bestuurder haast niet bij, dus er moet altijd iemand naast je zitten of je kan gaan klimmen. (Had er 1 gehuurd op vakantie in Amerika, maar dat viel dus flink tegen). Bij Mercedes hebben ze dat toch een stuk beter door. Daar kun je gewoon onder een bepaalde snelheid het dak met een simpele druk op de knop openmaken zonder verder gedoe.
@jollydodo:
De nieuwe Mustang heeft maar 1 hendel trouwens, maar dat is nog steeds waardeloos.
‘Bovenop het verschil in nieuwprijs van 5000’. Wees maar blij dat je in België woont. In NL kan je voor de V8 dus letterlijk zonder grappen een extra nulletje achter die 5k zetten. Ecoboost ca 50k, GT V8 ca 100k.
@maarten_zoutendijk:
In totaal dus 20.000 verschil als je verder leest. In Nederland idd nog absurder, 63k be 117k geloof ik.
Dat is zeker beter in Belgie, maar geen geluk in mijn geval maar een keuze, ik ben een Amsterdammer die 5 jaar geleden ervoor gekozen heeft om te verhuizen naar Belgie.
@tibor: Prachtige wagen man !!
Ik ben van plan om 2.3 Ecoboost te kopen.
Ben er zot van :-)
Maar hoe zit het nu met het verbruik van je wagen? Iemand vertelde me, koop maar zo’n Mustang (2.3) man, dan kun je van pomp naar pomp rijden.
Nu weet ik ook dat een sportieve wagen ook wel wat kan drinken, maar van pomp naar pomp is dat niet wat overdreven?
thnx