Autoblog lezer stelt zijn zomer-sleeper voor
Beste redactie,
Bij deze wil ik graag met volle trots mijn sleeper voorstellen: de BMW E93 330d High Executive.
Een tijdje geleden heb ik de auto bij Mosselman Turbo Systems geparkeerd, waarna mijn 3er ineens beschikte over 272 pk's en 600 Nm (ter vergelijking, een E92 M3 moet het stellen met "maar" 400 Nm).
Ik vond dat best een foto-sessie waard, voor de gelegenheid heb ik ook voor een "aangepaste" type-aanduiding gekozen die ik beter vond passen bij het neutrale imago van de auto (want geen M-pakket)
schuiftrompet zegt
De auto straalt nooit langzaam uit natuutlijk maar zo een vermogen zou ik er inderdaad niet achter zoeken!
svenska_aeroplan_ab zegt
@schuiftrompet: wel een geniale foto plek voor een BMW! Met die woonwagens op de achtergrond…
allesmetturbo zegt
Wat apart, zo opeens. Gekke mensen daar haha. Naja, in ieder geval beter dan wanneer je de auto weer ophaalt en er een kras op zit. Wel een hele snelle 316d dan geworden denk ik:p veel plezier met de zee van koppel
bilscobar zegt
Die newtonmeters zijn hard nodig om dat gewicht van zijn plek te krijgen ?. Mooie auto verder, lekker cruisen.
mab zegt
Respect. Auto straalt “60jarige bestuurder” uit.
ruudbmw zegt
Vind het niet echt een sleeper. Je noemt het alleen een sleeper vanwege de 316d badge.. jammer dat de e92 er nooit is geweest als 316.. persoonlijk vind ik dat je een auto voor jezelf rijd en niet voor de buitenwereld. Lekker de badges eraf laten. Al rij je in een 316 of 335. heb nog geen alzheimer om te moeten kijken op de klep waar ik in rij.
him zegt
@ruudbmw: jij snapt ’t kerel. Hij wilt gewoon reverse aandacht
bmwtouring2 zegt
@him: Amen.
mcaa zegt
@ruudbmw: bingo, deze jongen schreeuwt om stille aandacht. Hij lijkt meer trots op z’n 316 badge dan de auto zelf, zielig.
meritocraat zegt
@ruudbmw: als bezitter van meerdere BMW’s… can’t agree more. Accepteer een auto voor wat het is. De x16d nooit geleverd in een E92 dus elke bimmer met echte power herkent al het een en ander. Auto zal hooguit 2 jaar in bezit zijn, dan komen er kosten en issie weer weg. Chippie is goedkoper dan onderhoud. ^^
freshlife zegt
Gewoon niks opzetten idd. Dit slaat nergens op. Het is een bovengemiddeld snelle auto, maar ook weer geen m5 ofzo. Gewoon genieten voor jezelf, niet voor andere
isleofman zegt
Ook onzin om koppel van een turbo diesel met m3 te vergelijken…
turbotoll zegt
@isleofman: Check. Het gaat inderdaad om het koppel wat uiteindelijk op de achterwielen staat. En alle diesels kakken boven 2500 alweer in…
stephane8200 zegt
@turbotoll: 2016 335d xDrive die ik had had 630 Nm van 1500tpm tot ongeveer 2500tpm inderdaad maar ik had niet het idee dat die tekort kwam, ook vanwege de 8 versnellingen waarmee je eigenlijk altijd in de ‘sweet spot’ kunt blijven. Volgende week een F80 M3 dus dan kan ik het mooi vergelijken.
lekbak zegt
@stephane8200: je noemt het inkakken maar dat is slechts gevoel. Ook een diesel gaat daadwerkelijk harder als je meer toeren maakt. Vooral een moderne commonrail heeft het vermogen hoog zitten.
eelco74 zegt
@turbotoll: zeker niet, in tegenstelling tot de vag diesels, loop de alfa jtdm pas bij 3200 enigsinds terug, maar is pret bij 4000 wel over. Na tuning loopt het koppel zelf over een grotere bandbreedte. Ik heb twee 1.9 jtdm’s gehad en een 2.4jtdm en die lopen allemaal gretig door.
karhengst zegt
@turbotoll:
Ja en nee. Als ik me niet vergis is dit een blok met twee turbo’s. Als het bereik net zo groot is als het 25d blok, dan moet je voor optimale acceleratie tot de 4800 RPM doorhalen. De hogere toeren compenseren ruim genoeg voor het verval in koppel namelijk.
Best wel blokken met karakter dus.
Onehp zegt
@karhengst: inderdaad, de laatste twin (en tri en quad), BMW turbodiesels blijven gaan tot 5000 toeren. Zoals menige benzine turbo die vaak ook reeds helemaal klaar zijn…
ozan zegt
@isleofman: zou wel voor een hoop trotse vrachtwagenchauffeurs zorgen…
dandi zegt
Mooie nette auto maar vind juist aandacht trekker met 316d achterop beetje mensen met verstand van auto’s weet dat deze niet bestaat
tofas zegt
@dandi: 316d bestaat degelijk alleen niet op de e9x reeks.
nvn1993 zegt
Neem maar van me aan dat een M3 deze auto volledig het stront voor de ogen zal rijden. Dus een vergelijking maken met een M3 is echt niet relevant. Bovendien heeft de auto 270 pk, dat is echt niet bijzonder veel ofzo dus om dit nou een sleeper te noemen lijkt mij iets te enthousiast.
Edge zegt
@nvn1993: Jawel, want deze auto heeft meer koppel dan de BMW M3 E92, dat staat er toch? Nergens beweert hij dat de auto rondjes om een M3 rijdt of iets dergelijks, enkel dat ‘ie meer koppel heeft. Daar is geen woordn aan gelogen.
srthellcat zegt
@Edge: het koppel vd motor zegt echt absoluut niks, voor dat het bij de wielen is is het al langs enkele overbrengingen gepasseerd en zegt het wiel koppel pas hoe de auto van zijn plek komt. Het vermogen is wel te bepalen en is grofweg het zelfde bij de wielen, maar het koppel zegt niks.
henrie zegt
@srthellcat: Aangezien er een recht evenredig verband is tussen vermogen en koppel (vermogen = koppel x toerental), is die laatste zin van je echt onzin…
srthellcat zegt
@henrie: precies, het toerental varieert enorm. Zowel aan de krukas als aan de wielen daarom ook het koppel. Dus is het koppel vd motor op noemen hetzelfde zeggen als het maximale toerental…..
srthellcat zegt
@henrie: dus het koppel opnoemen zonder het toerental zegt niks dus…. Ik snap niet wat daar niet aan klopt
bofkont zegt
@nvn1993: een 330d is bijzonder snel, helemaal met chip, maar tegen een V8 M3 is deze wagen compleet kansloos.
lincoln zegt
Een sleeper zonder trekhaak !!
Wat wil je slepen dan ??
rovadepo zegt
@lincoln: hahahahaha beste opmerking van vandaag! Echter zou t een afneembare kunnen zijn maar dat zal wel niet
wheresmycossie zegt
@lincoln: haha
shibby zegt
Leuk! Ik kan downbadgen altijd wel waarderen
lincoln zegt
@shibby:
Doe er dan een AMG op ..
Lager gaat het niet worden ..
vonklausenburg zegt
@lincoln: Niet? Ik dacht dat zo’n dwarsgeplaatst vierkant met een kruis er doorheen nog erger was! ?
bogey zegt
@vonklausenburg: Really? Een dwarsgeplaatst vierkant …
alcantara zegt
Als E92 heel leuk, maar E93 roept bij mij toch altijd mocro/macho associaties op.
En derhalve kan een boulevard cruiser imo per definitie geen anonieme sleeper zijn.
por100 zegt
Het hele punt van downbadgen is de verminderde aandacht. Waarom vraag je nu dan toch aandacht?
Of hoop je dat losers je bij het stoplicht gaan uitdagen. En dan, ken jij ze lekker op hun nummer zetten …
Maar goed. Dan nu je welverdiende aandacht: ondanks je overdreven statement een prachtige wagen met indrukwekkende cijfers. Ben er met alle liefde heel jaloers op.
ar156sw zegt
lijkt me een hele fijne auto, niet direct een “sleeper”, maar als het doel was ‘m zo saai mogelijk uit te voeren is dat wel heel goed gelukt…
bofkont zegt
Prachtig dikke wagen, en nogmaals een 330d en zeker met chip is een bijzonder vlotte auto.
Die badge vind ik ronduit kinderachtig, plak er dan niets op, de vergelijking met de M3 snap ik niet helemaal, deze wagen is op alle fronten totaal kansloos tegenover een M3 V8.
grunneger zegt
Prachtig! Maar wel die kansloze type-aanduiding er af halen.
Onehp zegt
Vind het wel leuk. Beetje bejaarde cruiser zo voor de buitenwereld, je rijstijl moet er dan wel bij inpassen uiteraard.
Mijn kar is ook gedownbadged. Zie het als een inside joke voor de kenners. Maar de meeste ‘normale’ mensen kijken echt wel naar de badge om de auto te situeren, en als de rest van het plaatje klopt (hier veel meer dan bij bv. een M5 met 520d badge) dan is de kans echt groter dat je met rust wordt gelaten, beide aan het licht als op de parking…
timd zegt
Mooie wagen! Maar benzine met diesel vergelijken is No Go! Want die 400newton meters kom je gewoon voorbij hoor ?
mark997gt3 zegt
@timd: nou van 80-120 zou ik niet weten welke sneller is….. zou de diesel wel eens kunnen zijn. 0-100 natuurlijk de m3 maar daar heb je in het dagelijkse verkeer niets aan.
peug206 zegt
@mark997gt3: gelukkig houd het niet op met 120 maar mogen we tegenwoordig al 130 ?
srthellcat zegt
@mark997gt3: de m3 natuurlijk zolang die in de juiste versnelling staat….
slickrick zegt
Prima auto, maar haal aub dat stomme type plaatje er af. 316d cabrio bestaat niet…
blogade zegt
Mooie auto. Alleen het ‘downbadgen’ vind ik nogal kansloos. Alsof een 316d een auto is om niet blij mee te zijn. En dus een beetje denigrerend tegenover mensen die een 316d bezitten. Ook zou het niet kloppen, aangezien de coupe van die generatie niet als 316d mogelijk was.
c63 zegt
@blogade: dat t niet eens bestaat maakt t nogal raar ja maar de mensen die een 316i rijden verdienen ook wel die belediging vind ik??
c63 zegt
Heb bij BR Performance mn F30 320i ook gechipt. Van 184 pk 270 nm naar 269 pk en 420 nm. Heb menig autos zoek gereden maaarr de “echte” bakken zoals een Golf 7 R of een Audi S bv zijn toch sneller. Die verdienen in mn ogen meer de downbadge. Al zat ik wel stiekem te fantaseren over een 316i badge op de mijnes.
Onehp zegt
@C63: goed om weten, zal wat meer oppassen voor 320i tjes :)
naamloos3 zegt
Super strakke wagen! Badge zou ik eraf halen, mensen die weten waar de typeaanduiding op de achterkant naar zou moeten verwijzen weten ws toch wel dat het niet klopt.
BaRa zegt
Beetje zelfrelativering kan nooit kwaad, dus laat die 316d maar hangen ;) Heb je ook nog wat met de remmen / ophanging gedaan? De hardtop-cabrio is niet meteen de lichtste, dus wat steviger stoppers lijken niet overbodig.
porsche928 zegt
Prachtige bak en waarschijnlijk mooier dan hetgeen 80% van de lezers rijdt. Hij is iig mooier dan mijn zwarte e46 cabrio. Nu is grijs niet mijn eerste kleur, maar estoriel blauw.
alcantara zegt
@porsche928: Is dit type er in Estoril?
Dacht alleen in Le Mans blauw.
Wat ik overigens ook een veel mooiere kleur vind. En Interlagos natuurlijk.
n0zem zegt
Haha, goed verhaal en lekker vlammen!
Jochempie zegt
Ik ben in principe niet tegen badge tuning. Maar ik denk dat er beter 320d had kunnen staan (en ik hoop dat je het hebt afgemaakt met een originele 320d einddempet met maar één pijpje).
ronaldddvos zegt
Kost zo iets bij mosselman? Wil het ook doen…
arias12 zegt
Lekker hoor fantastische wagen!
jannemaneke zegt
Een gechipte 316d 2l diesel kan ook al een sprintbom zijn die makkelijk meegaat of zelfs sneller is dan zo’n standaard oude 330d. En zoals reeds gezegd, het koppel van een diesel vergelijken met dat van een M3 is wel om te lachen. Mijn auto heeft standaard 640Nm maar ik rij echt geen M3 zoek.
maarten123 zegt
@jannemaneke: al chip je een 316d nog zo knap, hij zal nooit sneller of krachtiger zijn dan een 330d uit de E9* serie.
tonnie87 zegt
Best vermogen! Helaas wat aan de hoge kant voor mijn budget als ik het zo bekijk
http://www.kentekencheck.nu/kenteken-45xlzp
c63 zegt
@tonnie87: bij BR-performance doen ze precies t zelfde maar dan goedkoper. En via bmwdriversforum krijg je ook nog eens korting.
daniel1975 zegt
Is weinig sleeper aan, want mensen zien toch het verschil niet. Bovendien rijden er honderden BMW’s die denken dat ze een M3 zijn. Kortom een badge maakt geen M3 of een sleeper. Nee, dan moet je deze motor in het B segment auto doen…
bmwm3v8 zegt
Hoezo “wat een aandacht zoeker!!” Als je dan toch een uberhaupt een batch wilt plaatsen, pak dan op zijn minst iets dat BMW fabrieks af leverde”halfort tuning”-2
koeckenbacker zegt
Kenners weten dat dit geen 316d is, ook de uitlijning van de badge laat te wensen over. Mensen die niet weten watvoor model dit is zullen het ook echt niet boeien of het een m3 of een e36 is.
Geniet van je mooie wagen!
bennyweisz zegt
Aan iedereen die de vergelijking met een M3 raar vindt, jullie hebben gelijk, een M3 zal, met 430 pk’s, sneller zijn dan mijn zelf-ontbrander (alleen bij een 80-120 km/h acceleratie durf ik wel mijn “316d” naast een M3 te zetten).
Maar het was ook niet als vergelijking bedoeld. Ik gebruikte de 400 Nm koppel van de M3 meer als referentiekader.
En het douwnbadgen is voor mij geen middel om meer of minder aandacht op mijn auto te vestigen. Het is meer een persoonlijk gebaar naar diegenen die R-badges op een Golf-je 1.9 TDI plakken of M3 badges op een 316i (kwam laatst in Bergen op Zoom een R171 SLK tegen, dik AMG uitlaat onder, AMG wielen en bumpers, allemaal super origineel, waarschijnlijk “Custom made in China” troep, kortom kosten noch moeite werden bespaard om “trots” te zijn met een kanon, bleek een 200 Kompressor te zijn…zo jammer!)
Als petrolhead gebruik ik het downbadgen niet als een aandacht-trekker of afleider maar meer als hart onder de riem voor iedereen die liever een echte Seiko draagt dan een nep-Rolex.
Bedankt voor jullie reacties en tips, de 316d badge zal t.z.t. alsnog worden verwijderd, leek mij een leuk experiment.
srthellcat zegt
@bennyweisz: over het naast een m3 zetten van 80-120. Het ligt aan de versnelling waar de m3 in zit of je t wint of niet. Dat heeft meer te maken met het karakter en met de lijn van hoe het koppel verloopt naarmate de toeren stijgen, want zodra die m3 400nm maakt heeft die een hoger koppel kp de wielen (en trekt dus harder) dan waneer jij 600nm maakt. Maar die m3 moet eerst terugschakelen naar 7000 rpm en jij hebt dat koppel over de gehele range.
mcaa zegt
@bennyweisz: het is maar waar je druk om kan maken
alcantara zegt
@bennyweisz: Ik draag helemaal geen horloge, iedereen heeft tegenwoordig toch een gsm met de tijd?
Horloges zijn voor patsers.
oversoft zegt
Tip: als je hem hebt laten chippen (wat je dus hebt gedaan) laat dan de swirlflaps uit het inlaatspruitstuk halen. Als je dat niet doet heb je kans dat deze afbreken en de motor in gezogen worden.
Daaraan is mijn 530d E90 aan overleden…
bennyweisz zegt
@OverSoft:
Was al door de vorige eigenaar gedaan… ;-)
srthellcat zegt
@oversoft: een 5 serie e90???
oversoft zegt
@srthellcat: E60, sorry, typo
toniton zegt
@bennyweisz
Je hoeft je helemaal niet te verantwoorden hoor….
Er zit een hoop ontevreden, jaloers en dom publiek bij AB. Ik vermoed een laag IQ en weinig tot geen opleiding genoten. Als jij het leuk vindt om je auto te down-badgen moet je dat lekker doen en je hoeft je absoluut geen drol aan te trekken van het opel kadett en vinex “woning” gehalte wat het niet kan betalen en over alles zijn ongevraagde en negatieve mening geeft.
Gaaf ding ! Veel plezier ervan ?
mcaa zegt
@toniton: daar heb je hem hoor, als hij het upload op een blog en het zelf aanhaalt dan mag je daar kritiek op geven. En dat heeft niks met IQ, jaloezie, opel kadett of een vinex woning te maken.
romeoalfa zegt
Wat heeft dat downbadgen voor nut? Alsof iemand nog omkijkt naar een 330d. De gemiddelde gechipte GTI rijdt m zoek…
Onehp zegt
@romeoalfa: het ‘nut’ is dat het geheel minder aandacht trekt. Genoemde GTI met pet die zijn BMWs niet zo goed kent geeft geen aandacht aan een 316d. Staat er 330d dan heeft ie misschien wel net de behoefte om jouw aangehaalde punt te demonstreren. Daarom.
Rij zelf een relatief opzichtige sportwagen en een gedownbadgede sleeper, en het verschil in de aandacht die je krijgt is groot in de praktijk.
e550 zegt
Leuk auto, maar haal 316 er van af. Dit is echt te ‘kijk mij grappig zijn’.