UPDATE: MIJN EERSTE AUTO: LOCOST SEVEN KITCAR
Ondertussen is het al weer 8 maanden geleden dat ik mijn Locost op Autojunk heb gepost. Op die post heb ik heel veel leuke reacties gehad dus hierbij een update van wat ik ondertussen allemaal gedaan heb.
Ik de laatste 8 maanden heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Ik ben met de kerst (lekker buiten op de oprit, gelukkig hebben we geen witte kerst gehad) begonnen met alle bedrading uit de auto te halen, want het was een gigantische rotzooi. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de kabelboom van de donor Escort letterlijk overgenomen en aangesloten en dus ook alle kabels die niet nodig waren. Dus alles eruit gehaald en nieuwe kabels erin gemaakt, op het eerste gezicht leek het een simpel klusje maar eenmaal aan begonnen raakte ik al gauw de draad kwijt (haha). Gelukkig is mijn vader handig met dit soort dingen, dus die heeft alles goed aangesloten gekregen. Het enige wat niet direct werkte waren de koplampen, verder deed alles het gewoon weer zoals het hoorde.
Een maandje daarna vond ik het eens een goed idee om te beginnen met de kilometerteller. Dat bleek een verschrikkelijke klus te zijn. Ik kreeg de kilometerteller wel aan de praat met een nieuwe kabel en tandwiel maar, hij beef maar lekken en niet een klein beetje ook. Na ongeveer 3 dagen lag alle olie op de garagevloer. Het bleek achteraf dat ik een seal vergeten was, na die seal goed op het tandwiel gedaan te hebben stopte het lekken deels. Soms verliest hij wel een paar druppeltjes maar daar zit ik niet zo mee.
Later ben ik begonnen aan de voor ophanging. Het kon zeker een likje verf gebruiken en gelukkig kwam daar mijn vader weer goed aan te pas. Zelf ben ik heel slecht in verven dus ik begon met schuren zodat mijn vader het later kon verven. Achteraf moeten we het misschien nog een keer doen omdat het maar een heel dun laagje is, maar alle roestplekken zijn in ieder geval weg nu.
Ondertussen is het al weer lente en heb ik nog één ding wat ik heel graag gedaan wil hebben voordat we echt kunnen gaan rijden. Het interieur. Ik heb samen met mijn moeder de zijkanten van het interieur met leer bekleed wat ik over had van de stoelen. Heel simpel gewoon op board geplakt en het ziet er super strak uit. De rest van het interieur wil ik gewoon simpel tapijt, dus ik naar de Carpetright voor een rest stuk en dat hadden ze ook liggen. Precies wat ik wilde, zo dun mogelijk en simpel zwart. Op het moment ben ik dat erin aan het lijmen en tot nu toe gaat het aardig, alleen de cardantunnel zal wat lastiger zijn omdat daar wat rare vormen in zitten.
Ook heb ik een speciaal Instagram account aangemaakt voor mijn auto. Toepasselijk genaamd: @Dutchsuperseven waar ik alle dingen die ik doe upload. Van nieuwe onderdelen tot onboard Gopro video’s van ritten. En ondertussen ben ik ook 17 geworden en dus mocht ik in maart het felbegeerde roze pasje ophalen. Natuurlijk zijn mijn rijkunsten nog niet zo goed om de weg op te gaan met de Locost, ik wil eerst wat meer rijervaring op doen voordat ik ga sturen met mijn eigen autootje. Ik vind het namelijk veelste zonde om het ding in de prak te rijden maar ik wil zo gauw mogelijk een keer op een rustige weg mijn eerste meters maken!
Vragen/tips/opmerkingen zijn natuurlijk hartstikke welkom, ik hoor ze graag!
jurdespotter zegt
jemig wat een cool project, als mede 17 jarige erg jaloers!
antonvanrooijen zegt
@jurdespotter: Dankje!
toniominestrone zegt
Erg leuk, en makkelijk sleutelen, ik heb zelf jarenlang een Westfield gehad, alles lekker toegankelijk en relaties goedkoop wat betreft de onderdelen, succes!
antonvanrooijen zegt
@toniominestrone: Het is echt fantastisch om aan te leren. Techniek is simpel en je kan overal goed bij. En een gigantisch pluspunt is dat wanneer je iets sloopt het relatief makkelijk is om nieuwe onderdelen te vinden.
flevocarspotter zegt
Lekker bezig!?
fromtheg zegt
Gaaf! Je besteed je vrije tijd nuttig! Veel succes en plezier er mee.
antonvanrooijen zegt
@fromtheg: Bedankt, gaat zeker lukken!
galgootje zegt
Super project, gaaf hoor!!!
Respect ook, want hoeveel 17 jarigen hebben er nou voldoende doorzettingsvermogen om zo’n klus te klaren?!
Petje af en heel veel succes en plezier met je Seven!
antonvanrooijen zegt
@galgootje: Het helpt natuurlijk wel dat echt helemaal gek ben van dit soort auto’s en dat ik de ruimte krijg van mijn ouders. Misschien een beetje cliché, maar zonder mijn ouders had deze auto nooit in de garage gestaan.
gash zegt
Leuke wagen om aan te sleutelen! Beetje rijervaring opdoen en dan een Cosworth blok op de kop tikken ;)
antonvanrooijen zegt
@gash: Graag zou ik er ooit een ander blokje in willen met meer vermogen, een cosworth is op zich een optie maar die worden wel steeds duurder, helaas
davelepeef zegt
@antonvanrooijen: vergeet de cosworth, pak een duratec. Lichter en.zelfde pit mits atmosferisch, turbo past niet bij deze auto…
antonvanrooijen zegt
@davelepeef: Ik zat ook aan Duratec te denken. Mooie blokjes waar veel vermogen uit gehaald kan worden.
ranja zegt
Gaaf project!
Zo´n project staat ook zeker op mijn bucket-list. Maarja geen garage, geen tijd, geen geld etc.
Dus kijk ik graag naar hoe anderen het doen, toch een beetje genieten!
antonvanrooijen zegt
@ranja: Dankje! Als je het heel graag wilt staat er misschien ook wel zoiets, over een tijdje bij jou voor de deur
kobus1967 zegt
Aanhanger of autoambulance huren en bv bij de anwb in Lelystad een rijcursus volgen in je eigen Locost.
Vooral heel veel plezier met je auto.
antonvanrooijen zegt
@kobus1967: Ik zit bij de KCC, een club met allemaal van dit soort auto’s. Die organiseren nog wel eens van dat soort dingen daar in Lelystad. Ik ga er toch maar eens een keer kijken met de Locost, denk ik.
lincoln zegt
Gewoon kopen die meuk en maar zien waar het schip strandt ..
Zo zie ik dat graag ..
Topjob van je ouders ook ..
Waar ingenieurs (althans .. daar moet je maar op vertrouwen) dromen om rond te paraderen in een ex-lease Alfa Romeo die ze kopen met “hart en ziel” ..
Schaf jij je een hoop werk aan met “smerige klauwen en portomonee” ..
Top maat .. sneller gaat studeren niet worden ..
xiran zegt
@lincoln: dit soort projecten zijn slecht voor je ing. Studie. ☺
spykerboy zegt
@lincoln: er is niks in het leven, wat je studie zo hard en snel kan verknallen als autos dat kunnen, ik ben vanwege mn vorige auto gezakt voor mn diploma zelfs……
antonvanrooijen zegt
@lincoln: Tja, m’n ouders hebben mij al meerdere keren duidelijk verteld dat mijn studie boven alles gaat, en dus ook boven de Seven. Zo denk ik er zelf ook over dus er zijn wel eens dagen dat ik bezig ben met mijn studie, wanneer ik eigenlijk liever buiten bezig ben. Maargoed dat hoort erbij op deze leeftijd.
simppa zegt
Hij is de Max Verstappen van Autoblog!
antonvanrooijen zegt
@simppa: Dat is een hele eer om te horen!
w0o0dy zegt
Hier wordt ik blij van… Ooit bijna eentje gekocht, maar aangezien ik de tijd (doorzettingsvermogen?) niet heb toch maar de veilige weg gekozen. Ik rij liever dan dat ik klus. En als klus overgaat in klas erin dan staat het ding er maanden… Zonde.
Maar het blijft kriebelen zo’n 7.
P.s. die blokken vinden teveel toeren niet leuk dus let daar op (of vervangen…?)
antonvanrooijen zegt
@w0o0dy: Je moet zeker niet zo’n ding kopen als je niet houdt van sleutelen. Vrijwel alles gaat wel een keer kapot. Mijn blok gaat tot max 7500 rmp, en ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt dat hij er problemen mee heeft. Ik ga het toch eens even verder uitzoeken want dit is toch wel een interessant dingetje.
w0o0dy zegt
@antonvanrooijen: hmm heb je er misschien iets anders in liggen denk ik denk? Kent Ford 2.0?
antonvanrooijen zegt
@w0o0dy: Ik heb een crossflow 1600 cc met 2 Weber 40ers. Ook wel bekent als Kent.
w0o0dy zegt
klaskladhamburg65 zegt
Strak! ?? volg je op Insta
Hupke zegt
Ik ben jalours, een leuk project op iedere leeftijd en al helemaal super als 17-jarige.
20vtsport zegt
Ik geniet echt van jouw plezier en enthousiasme!
bmwe46csl zegt
Ik ben zelf 18 en zou dat wel willen maar schurk tegen de 1,95m… lijkt me geen pretje.
antonvanrooijen zegt
@bmwe46csl: Ik dacht eerst ook dat er niet heel veel ruimte in zou zitten, maar dat viel best mee. Ik denk dat je nog wel aardig achter het stuur past met je 1.90.
edftw zegt
Tof man! Knap dat je het allemaal zelf doet ook! Ben d’r jaloers op, lijkt me super vet om zelf te bouwen maar heb twee ontzettende linker handen. Veel plezier d’r mee! Moet zeker lukken
lincoln zegt
@edftw:
twee linkerhanden zitten niet aan je armen maar tussen je oren ..
peug206 zegt
@lincoln: oneens. Je kunt sommige mensen niet leren sleutelen. Zelfde als dat je een een kapotte auto naar een monteur brengt en niet naar je accountant. Of dat je ineens sneller bent dan een f1 coureur. Ongetwijfeld kun je veel leren maar sommige mensen hebben meer aanleg voor andere dingen. Ik probeer ook niet om een deuk eruit te slaan maar elektrische storingen fix ik wel.
lincoln zegt
@peug206:
Faalangst zit tussen je oren ..
xiran zegt
@lincoln: ik ben bang voor bloed, wanneer mag ik jouw opereen? Dat moet je gewoon niet doen.
w0o0dy zegt
@lincoln: ROFL dat is er eentje voor aan de muur (van de garage natuurlijk).
kannito zegt
Wat kost zoiets
spykerboy zegt
Topper! een van de jongeren die het nog wel begrijpt! Ik was min of meer hetzelfde bezig alleen dan met een race auto toen dr tijd.
Veel nuttiger dan elk weekend lopen zuipen en al je geld uitgeven aan rotzooi voor je lichaam…. Daarbij vond ik het zelf ook ontelbaar keer leuker dan uitgaan maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Geniet ervan! Ik vond niks leukers dan op die leeftijd een auto te hebben waarvan je weet dat bijna niemand dat heeft of kan krijgen/kopen.
alcantara zegt
@spykerboy: Geen harde gevoelens, maar dat laatste wat je zegt is een typerende gedachtegang van een patser; geluk zoeken in spullen die een ander niet heeft/kan betalen en denken dat anderen je daardoor superieur vinden.
Dat je zo’n hobby hebt is leuk, maar moet je vooral voor jezelf doen en niet om mee te imponeren. Al worden er stiekem heel veel auto’s gekocht om mee te imponeren, want heel veel mensen vertonen dat gedrag wel in meer of mindere mate.
thijsj zegt
@alcantara: dat zegt hij niet per se. Ik heb ook graag een auto die iemand anders niet heeft, omdat ik een originele/andere auto dan de rest altijd goed kan waarderen.
spykerboy zegt
@alcantara: dus jij rijdt liever op elke leeftijd van je leven een auto die iedereen in de straat ook heeft staan? zeg even een opel agila om het even makkelijk te houden?
En ja het is misschien wel een deel beter voelen, maar mag het? als jij weet ik hoeveel jaar gespaard heb om die dikke auto te betalen. Terwijl elk andere van jou leeftijd pillen tikt in het weekend etc. Dan mag die persoon zich van mij ook echt 100x beter voelen dan iemand die zn geld constant opmaakt etc. maar dat is mijn persoonlijke mening
gulli zegt
Met dit soort auto’s leer je beter autorijden dan alles wat je tegenwoordig kunt kopen met knipperlichtbekrachtiging en automatische ventieldopjes. Dit is écht autorijden, ongefilterd en je leert iedere beweging van je auto kennen. Als je deze auto onder de knie hebt kun je overal in rijden, en dat is niet omdat deze auto’s zo moeilijk zijn :)
antonvanrooijen zegt
@Gulli: Beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden. En natuurlijk als ik eenmaal een beetje kan rijden en de auto is goed met eventueel meer vermogen wil ik heel graag trackday’s gaan rijden. Dat is uiteindelijk ook het doel geweest van het hele concept “Seven”
xanblick zegt
Wauw gaaf! Geniet ervan!
antonvanrooijen zegt
@xanblick: Gaat zeker lukken!
bowievag zegt
Hey anton, Gaaf project!
leuk om te zien en lekker bezig blijf vooral zo door gaan.
goeie keus om eerst ff wat kms te maken en dan pas in de locost te gaan rijden!
ik ga je volgen op insta.
en zijn het ook ford naven?! 4×108 of is het 4×100?
antonvanrooijen zegt
@bowievag: Ik heb het nog niet opgemeten maar ik verwacht dat het gewoon 4×108 is van Ford.
turboost zegt
Keurig project met een, voor Autoblog zijnde, keurige beschrijving. Dank! Oprecht veel veilige kilometers gewenst na het afronden van jouw project. Nogmaals; dank voor de keurige beschrijving.
triumphgt6 zegt
Mooi ! Well done ! van deze afwijking kom je voorlopig niet weer af ;)
Tip voor bekleding van de tunnel. Verwarmen met een haar fohn kan helpen om het een beetje in de vorm te krijgen, daarnaast stukje voor stukje verlijmen en dan volgende stukje verwarmen, wat uitrekken en weer verlijmen. Als het echt niet wil, dan toch maar een scherp mes. Succes !
thomcarspotter zegt
Erg leuk project! Goed beschreven inderdaad, heel veel succes ermee!