Mijn Auto (Knäckebrödwagon)
Inmiddels zijn we (ruim) 1,5 jaar verder met de Zweedse schone en heeft hij naast een toepasselijke bijnaam ook een paar upgrades gekregen op advies van wat comments.
Hierbij een update zoals verzocht.
Motorisch:
– Turbo: Viggen TD04-15T
– Downpipe: Abbott 3inch
– Uitlaat: 2,5inch Simons cat-back
– Intercooler: DO88 Intercooler
– Viggen koppeling en drukgroep
– Aangepaste ECU op 267pk en 380nm
Onderstel:
Dempers: Bilstein b12
Veren: Eibach pro-kit
Stabi-voor: A-Z performance veerpootbrug
Stabi-achter: 22mm achterasbrace
Subframe: 6-points-brace
Interieur:
Compleet interieur uit een Aero, inclusief stuur, kuipstoelen en turbo opdruk.
Plannen:
Grotere turbo iets in de trant van een TD04-20T
Grotere Injectoren
Stuurhuisbrace
Remmen upgrade van een Viggen (308mm)
Compleet blok reviseren met gesmede zuigers
Plan is om ergens tussen de 350pk en 400pk te zitten met de Saab.
astondb10 zegt
Woow erg gaaf!
mrdj zegt
@astondb10: Thanks! Is wel mij trots momenteel en deze gaat ook niet meer weg. Weinig auto’s die zo’n fun-factor voor dit geld hebben denk ik. Rij hem ook dagelijks.
st33fie zegt
@mrdj: je moet van dat SAAB op de achterkant BAAS maken
jobberns zegt
350-400pk, sleeper alert!! Gave wagen.
mrdj zegt
@jobberns: Duurt nog wel even voordat ik zover ben, veel sparen en zoeken naar onderdelen. Volgende grote project is het spare blok wat ik heb gekocht reviseren met gesmede zuigers en opzoek naar een grotere turbo. Gelukkig heb ik veel vrienden met power-Saabjes, rij inmiddels met het meeste vermogen van allemaal ben ik bang. Uitschieter is een maatje van me met 550+ pk in zijn 9-5.
fmgarcia zegt
@mrdj: Echt waanzinnig jouw auto! Mag je trots op zijn en ik weet zelf hoe leuk een 9-3 cabrio kan zijn. Alleen vraag ik me af mbt het spare blok en het reeds geïnvesteerde geld, waarom je niet ergens een mooi schadeblok van ehm bijvoorbeeld een Nissan 3.5v6, een turbo 4 cyl of kleine v8 op de kop tikt. Nogmaals heel veel plezier deze zomer elke dag.
mrdj zegt
@fmgarcia: Complete motorswap bedoel je? hmm natte droom blijft nog wel een keer een 240SX met RB26DET met Big single maar de Saab krijgt ooit een transplantatie met hetzelfde blok alleen met gesmede zuigers. Hierna moet deze ook wel een pk of 400/500 550 aankunnen. Elke dag genieten lukt zeker, weer of geen weer dat dak gaat open!
jobberns zegt
@mrdj: zozo, gewoon een kleine RS6 aan vermogen in zo’n Saab. En dat allemaal op de voorwielen?! Wel erg gaaf dat het kan en dat je m qua uiterlijk voor zover ik kan zien standaard hebt gelaten. Klinkt het ook nog leuk of gaat het alleen loeihard? En op welk vermogen wil je dan uiteindelijk, na revisie, andere upgrades en dergelijke uitkomen? Ben erg benieuwd!
mrdj zegt
@jobberns: heel simpel gezegd; 1 en 2 is niet te doen. Ik laat ook pas vol vermogen inkomen vanaf zijn 3e versnelling, ken weinig snellere auto’s bij het opknallen van de snelweg (duitsland) Klinkt ook zeker niet on aardig met de 3 inch downpipe en 2,5inch cat-back. De midden-demper zal nog wel plaatsmoeten maken voor een stuk rechte pijp.
jobberns zegt
@mrdj: Haha gaaf! En te begrijpen dat het in z’n 1 en 2 niet gaat, maar als je eenmaal weg bent… Daarnaast, straight pipe lijkt me wel gaaf. Ten eerste omdat je dan goed kan genieten van het pure geluid, ten tweede omdat hij er dan nog steeds ‘braaf ‘ uit ziet maar wel een enorm kabaal maakt!
maarten_zoutendijk zegt
@jobberns: straight pipe is waardeloos, kan je elk jaar bij de apk je kat en dempers weer terug gaan zwttwn..
mrdj zegt
@maarten_zoutendijk: Ja dat is voor een daily wellicht wat te… gelukkig heb ik nog een hele grote eind pot erop zitten en behoud mijn downpipe gewoon zijn race cat.
oemplus zegt
Ik heb echt helemaal niks met Saab, maar aan de specs te zien moet het wel leuk rijden zo.
mrdj zegt
@oemplus: Haha, kan ik me iets bij voorstellen. Ik val ook niet echt in het Saab rijders type met mijn 21 jaar. Kort gezegd: Cordurroy broek, loafers en een Paul & Shark trui, nonchalant hangend over de schouders. Standaard is het echt een boot en eigelijk niet leuk om te rijden, na het onderstal aangepast te hebben durf ik er eindelijkn fatsoenlijk mee te rijden. Ik durf hem prima te vergelijken met moderne cabrio’s van een klasse A4 etc.
wouterjeuring zegt
@mrdj: En toch gekozen om een Saab project te starten door….?
Ik vind het interessante auto’s altijd. Niet persé mooi, maar een erg goed karakter! Wat bedoel je met het Aero interieur? Heb je er een ander interieur in gezet?
mrdj zegt
@wouterjeuring: Gekozen voor een Saab omdat deze eigenlijk op mijn pad kwam na een wrak gekocht te hebben en aangezien mijn ouders vroeger een brave 9-3 2.0I hadden vond ik het altijd wel kicken! Mooi is inderdaad een puntje, heb ook echt hoeken waar op ik heb niet heel bijzonder vind maar zeker de “hoge” en brede achterkant zijn heerlijk. Gelukkig mag de voorkant er nu ook zijn met die giga intercooler.
xr3icabrio zegt
Mooie bak man ben ook aan het kijken voor een Saab cabrio
mrdj zegt
@xr3icabrio: ik zou zeggen kom gezellig naar de Meern in Utrecht 22 April (Zaterdag) Loopt genoeg volk daar rond die je alle ins en outs kunnen vertellen en vergeet het Saab forum niet.
allesmetturbo zegt
Lekkere upgrades! Doet de Saab zeker goed! Een power boost en onderstel upgrade doet wonderen bij zo een auto! Al een doel voor ogen qua vermogen? Met die grotere turbo enz. Veel fijne kms!
mrdj zegt
@allesmetturbo: Wil met het huidige blok doorgaan tot een PK of 310/315 en en 420nm denk ik. Zijn nog veilige marges voor het B205 blokje wat ik heb. Na revisie en gesmeed speelgoed wil ik toch wel over de 350 en misschien wel 400PK rijden als daily maar dat duurt nog wel even.
Gevalletje; Bought a new daily, need an new daily again.
Alfarobert zegt
Je koopt een mooie Saab Cabrio,sleutelt er graag aan.Je geeft er een vermogen aan uit,alles oke.Maar dan.Ga je ermee naar de wasstraat? Dat is toch de laatste plek waar je komt als je zuinig bent op je auto?
mrdj zegt
@Alfarobert: Haha, eens! Gelukkig was die een wasbox en geen wasstraat. Probeer de borstels de vermijden. Staat overigens weer een wax beurtje gepland voor van de zomer.
2wheeler zegt
Dit soort passie voor een auto blijft mooi om te zien!
mrdj zegt
@2wheeler: Dankje! Blijft ook fijn om er elke dag in te kunnen rijden.
sam84 zegt
Mooie mods hoor!
baklava zegt
Netjes! Heerlijk subtiel gehouden. Beetje een sleeper! Hou dr van.
mrdj zegt
@baklava: Thanks, ben geen spoiler tuner gelukkig. Verbaas nu al redelijk veel mensen in leuke auto’s bij het stoplicht.
r3fl3x zegt
Dat wordt schrikken voor degene naast je bij het stoplicht.
mrdj zegt
@r3fl3x: Haha, precies ook waar ik voor ging. Leukste tot nu toe is een flippende Audi rijder die wilde blijven racen en maar niet wilde geloven dat ik hard bij hem wegliep.
jochemvdm zegt
Wat gaaf!!! Heb zelf deze week een aero gekocht (door Hirsch naar 230pk. Als je nog leuke tips hebt dan hoor ik het heeel graag!
louisvdd76 zegt
@jochemvdm: check http://dionhpt.nl eens…. Dion zijn middle name is saab…
louisvdd76 zegt
@jochemvdm: check http://dionhpt.nl eens…. Dion zijn middle name is saab…
mrdj zegt
@jochemvdm: Ah welkom bij de club! Zoals Louis al zegt; Dion is wel een beetje Saab tuner koning van Nederland. Komt mijn auto ook regelmatig. 230PK is ook erg leuk maar met downpipe is 270PK zonder veel issues mogelijk. Ander puntje is toch wel het onderstel, dit vraagt om een Bilstein/Eibach setje en wat braces. Kijk anders eens op het Saab Forum.
900t zegt
Heel erg Gaaf!!
louisvdd76 zegt
Mooie cabbie… Als je zo bezig bent ken je Dion vast ook wel… http://dionhpt.nl
mrdj zegt
@louisvdd76: Jaa, inmiddels een goede vriend van me geworden! Komt niemand anders meer aan de software van mijn 9-3. En god wat loopt dat ding hard.
amghans zegt
Mooie kar !
Toch even een vraagje (niet lullig bedoeld !) : meen begrepen te hebben, dat dit type Saab cabrio behoorlijk tordeert. Is 400 pk dan niet een beetje veel voor de carrosserie ?
mrdj zegt
@amghans: Dankje! 185PK is al veel voor zo’n torderende cabrio gelukkig is dat met onder andere een 6 punts brace, achteras brace en stuur brace redelijk te verhelpen. Rotondes blijven geen pretje.
amghans zegt
@mrdj:
Dank voor je antwoord, duidelijk ??
tenaci zegt
Heel mooi! Complimenten man! Kicke ook zo’n a-typische auto voor iemand van 21!
mrdj zegt
@tenaci: Dankje! Leuk om te horen. Mensen begrijpen nogsteeds niet dat ik een Saab ben gaan rijden voor m’n vijftigste maar na wat uitleg begrijpen ze dat je voor dit geld eigenlijk geen andere auto vind met zo’n aparte funfactor.
bossie zegt
@mrdj: Geen probleem hoor! Ben eind twintig en heb een zeer complete 9-3 (ng) met de nodige Aero elementen. Saabjes hebben inmiddels een cultstatus want zelfs met de niet-cabrio krijg ik veel complimenten op straat. Mensen snappen het gevoel bij een Saab inmiddels wel. Ik laat hem lekker origineel oud worden dus. Heel misschien dag ik ‘m nog laat chippen.
tenaci zegt
@bossie: ik snap jullie ook volkomen! Moet nog altijd een beetje huilen als ik het laatste model 9-5 tegen kom. Het had zo mooi kunnen zijn met ome Vic aan het roer.
mrdj zegt
@bossie: @TENACI: 9-5NG blijft een mooie verschijning, elke keer als in naar de blauwe buurtsuper ga staat er een hele mooie AERO6 op de parkeerplaats naast me (express natuurlijk) Jonge jongens in Saab wordt niet snel verwacht maar is inmiddels wel een hele scene achter. Zou zeggen kom morgen gezellig naar de Meern voor de grootste Saab meeting van Nederland.
porsche928 zegt
Nice!
cloverleaf zegt
Heel gaaf! Alleen jammer van het 1-tje op je nummerplaat. Kun je waarschijnlijk ook niks aan doen maar ik vind het altijd zo armoedig staan. Jammer dat er niks op gevonden is. Hoezo gekozen voor Saab en niet voor iets met RWD or AWD wat misschien wat beter dat vermogen op de weg krijgt? Hoe bevalt je schroefset? Wordt hij daar kneiter hard van of valt het wel mee. Heb zelf nu een KW1 en ben daar heel tevreden over. Is harder en communicatiever geworden maar tegelijk ook comfortabeler.
mrdj zegt
@cloverleaf: Baal nog elke dag van het 1’tje, nee zonder dollen als je er zelf in zit zie je hem gelukkig niet. Wil wel nog een keer platen met opgelegde letters bestellen, schijnt dat dat 1’tje niet altijd wordt meegenomen. Auto kwam eigenlijk op m’n pad na een vreselijke miskoop met een Nissan Primera. Ouders vroeger ook een 9-3 gehad (2.0i) dus het enthousiaste was er al snel nooit verwacht dat dat enthousiasme zo uit de hand kon lopen. Vermogen krijg ik vanaf 2/3 opzich prima weg nu, geen idee hoelang dat nog zal duren. Die Bilstein/eibach B12 set is wel hard en ook harder dan elke Saab waar ik tot nu toe in heb gereden (D2 onderstel daargelaten) maar zeker geen spijt van, ligt als een plank op de weg. Helaas is het geen schroefset maar een onderstel met een vaste hoogte/camber.
svenska_aeroplan_ab zegt
Prachtig! Heb in mijn Zweedse tijd genoeg tuning nuts gekend. De Zweden zelf zijn er ook niet vies van! Mooi project
mrdj zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha Herkenbaar! Morgen meeting in de Meern Utrecht met heel veel Saab vrienden die ook met niet lullige vermogens rijden. Blijft een leuk wereldje dit.
rufctr01 zegt
Een schitterende auto! Hoeveel pk heb je momenteel op de voorwielen?
mrdj zegt
@rufctr01: Dankjewel! Ben er trots op. Heb nog geen officiele bank meting gehad maar zou 267PK en 380nm volgens de software moeten doen. Bank staat wel in de planning maar eerst nog even de volgende upgrade monteren; 3,5 Bar brandstof druk regelaar en aangepast software voor 290pk en 400nm.
unknown32 zegt
Ik begrijp de liefde en de upgrades maar ik vraag me af of je met het totale budget eigenlijk sowieso geen “standaard” hevigere/zwaardere/dikkere auto kon kopen; of vergis ik me in wat al die upgrades kosten excl manuren aangezien jij blijkbaar zo handig bent:-)
Dit is geen kritiek, ik vraag me dit gewoon af:-)
mrdj zegt
@unknown32: De Saab scene in Nederland is gelukkig best wel hecht, ik kan voor relatief weinig geld mij auto onderhouden itt tot vele dikke auto’s. Onderdelen zijn er zat te vinden zowel nieuw, 2e hands als aftermarket/upgrade. Veel onderdelen die op mijn auto zitten zijn gebruikt en komen van andere en snellere modellen af. In combinatie met de aanschaf van de auto heb ik een budget opgesteld om de auto eigen te maken.
geelbarrel zegt
Fijne auto, mooie uitstraling. Echter: Was het uitgangspunt echt zo belabberd dat zelfs het subframe nog stabilisatie nodig had?? Dan ben je toch wel een die-hard!
Zelf rag ik vaak (mee) in de 99 TURBO van mn overbuurman. Oldschool turbo intro ftw.
ps: ik mis wel de FLY KLM sticker op de achterbumper.
mrdj zegt
@geelbarrel: Dankjewel voor het compliment! 99 Turbo staat ook nog wel op mijn lijstje maar die zal ik niet daily durven rijden. Die 6-punts brace onder het subframe is eigenlijk de eerste modificatie die saab 9-3 rijders uitvoeren geeft heel veel rust in de koets. Lijkt mij een foutje in het ontwerp en ken ook geen andere auto met zoveel torque steer met deze brace en wat andere modificaties is dit dusdanig verminderd.
maarten_zoutendijk zegt
Complimenten voor feit dat auto er zo origineel uitziet en niet is veranderd in de zoveelste bespoilerde kermistent annex hoerensloep