Allereerste straat-Ferrari met turbo: 208
Volgens Wikipedia is de 208 de eerste Ferrari voor weggebruik waarop een turbo werd toegepast, om de 2 liter V8 meer power te geven. Superkleine V8 dus, vanwege fiscale regels in Italië. Dit fijne konvooi reed de artiesteningang in van de Antwerpen Expo, waar ik toevallig bij in de buurt moest zijn voor mijn werk. Als Nederlander ben ik niet gewend om zoveel Ferrari’s op straat tegen te komen, fraai!
pist1 zegt
Ik dacht dat de f40 de 1e Ferrari was met een turbo, en is die niet voor straatgebruik gemaakt? Want hij is toch wel straatlegaal?
samson zegt
@pist1: de 208 is toch wel iets ouder
raym zegt
@pist1: ferrari f40 heeft idd een twin turbo v8 met wen relatief kleine motot inhoud van 2.9 liter maar 495.
De 208 is speciaal voor italiaanse markt gemaakt. De motot heeft een inhoud van 2.0 liter. En een vermogen van 153 pk. Zijn er totaal zo 300 van gemaakt. In italie werden toen de tijd auto’s met een motor inhoud boven 2 liter met een extra beslating op gelegd van 38%. Vandaar dit model toen is uit gebracht.
crashingduke zegt
De 208 is herkenbaar aan de extra lucht inlaat voor het achterwiel. Dus alleen het exemplaar op de trailer is een 208. Erg leuke foto’s. XJ-S en XJ40 zijn ook leuk.
s54s62 zegt
Vóór de F40 was er nog de 288gto ook met dubbele turbo.