Da’s lang geleden.Was de hele auto al lang vergeten. Dit staat er prachtig bij. Eigenaar is er in elk geval zuinig op.Houden zo want hoeveel rijden er nog in ons land?
@alcantara: de zeldzaamheid, maar ook de liefde voor klassiekers die menig autoblogger koestert. Terechte spot wat mij betreft, leuker dan de volgende 911 en wat voor limited edition dan ook. Gelukkig verschillen smaken.
@alcantara: is gewoon een (h)eerlijke klassieker en geen overpriced penis enlargement kit. Dat maakt hem volgens jouw beoordelingscriteria waarschijnlijk niet beter. Volgens die van mij wel. Zoals ik al zei: kwestie van smaak. Overigens pis ik niet op een 911 hoor, maar doe mij er maar een uit de sixties. Heerlijk!
@alcantara: helemaal met @tenaci eens. Ik zie dit liever dan de dure moderne auto’s die je in elk dorpje wel tegenkomt. En ik ben minder gedateerd dan die auto’s ;).
Zoals altijd bij spots van zeer exclusieve wagens klagen we over de parkeerkunsten. Dus ook hier. Deze staat wel erg ver naar voren. Beetje voorzichting met die wielen, dit is een zeldzame klassieker!
Leuk feitje: deze auto is in Roemenië ook al gebouwd als Dacia. Uit m’n hoofd een stuk of tien van gebouwd. Allicht dat @Dizono er meer van weet. Mijn geheugen laat mij helaas even in de steek.
@vonklausenburg: klopt, alleen was dat de Renault 20. Feitelijk dezelfde auto (ander koplampen vooral), maar dan minder luxe en met vierpitter. Er zijn er een aantal geassembleerd in Roemenië, als Dacia 2000.
Opvolger van de R16, prachtige auto. Gezien de oldtimer platen een Franse(?) import. Nu 40 jaar oud, dus eindelijk belastingvrij.
Waar de Duitse elite in de jaren zeventig nog enkel sedans bouwden, zag Renault al decennia de voordelen in van een vijfdeurs. Jammer dat je dit soort auto’s amper meer ziet.
@toeter11: Sure, vanwege de hatchback vorm en rechte lijnen? Heb je wel eens uitgezocht wie die carrosserievorm populair heeft gemaakt? In ieder geval geen Duitse trendvolgers…
Prachtige auto. Heb er lang geleden een meegekregen van de dealer toen mijn 14 een beurt kreeg – zo van “probeer nou eens”. Groter en veel duurder dan ik nodig had en kon betalen, maar een heel comfortabele en stille wagen. Vermoed dat ze allemaal intussen weggeroest zijn; die tijd was het ook.
Zo, zo eentje heb ik lang niet meer gezien! Zo’n spot als dit is veel leuker dan de zoveelste Audi ,Golfje of Amg.
Alleen jammer dat autoblog er geen leuk verhaal bij heeft getypt.
@rufctr01:
Zelfs in Frankrijk een zeldzaamheid, dit omdat de carrosserie niet echt best is en de 30TS V6 een vrij onbetrouwbaar sujet is, dat van nature zuipt als een tempelier door de drie!! lellen van carburateurs waarmee de eerste Dertâghs waren uitgerust.
De V6 is de ‘fameuze’ Douvrin oftewel PRV V6 (Peugeot Renault Volvo) en is een ingekorte V8 waar 2 cilinders van afgehakt zijn, die de Franse merken en Volvo een broodnodig prestige model moesten leveren. Helaas werd de Dertig zo’n beetje rond de eerste olie crisis gelanceerd evenals zijn evenknieën de Volvo 264 en de Peugeot 604.
De Renault was veruit het meest revolutionaire model, geheel in stijl van het zestiger jaren Renault had de wagen de vooruitstrevende vijfde deur en voorwielaandrijving á la Renault 4 en Renault 16.
Helaas was het koperspubliek in dit segment ronduit traditioneel en werd er in den beginne en masse gekozen voor Peugeot’s 604, die zag eruit als een Bram van een wagen, met Mercedes S-klasse ruitenwissers, een standaard elektrisch schuifdak en een palet van metallic kleuren om doodgewoon van te snoepen, dat voor Peugeot prijzen !
Die Volvo leek weer teveel op een gepimpte 240 serie, de standaard vier cilinders van Volveau.
Die 30 zat eigenlijk een beetje tussen de CX te narren en zichzelf, om de kosten te drukken kwam Renault met de 20 serie uit, een wagen met de 30 carrosserie maar in eerste instantie met R16 motorisatie, dit om toch vooral te proberen R16 klanten in de 20 te krijgen.
Later is Renault met een 20 TS 2 litres gekomen en een 30 TX en als klap op de vuurpijl de allerfijnste 30 : de Turbo Diesel, helaas was het voor het concept 30 te laat, de 25 die hem opvolgde werd wel een instant hit; Renault had veel geleerd van het topmodel en zette op de 25 onmiddellijk in op de kilometer vreter door gelijk een hele rits aan Diesel te introduceren en bovenal had de 25 van meet afaan een veel betere bouw kwaliteit. de Volvo : http://momentcar.com/images/1976-264-2.jpg
De 604 : http://www.autokenners.nl/files/paginas/38_1_large.jpg
Vond het toen niet geweldig, hoewel de 30 zeker meer uitstraling had tov de later geintroduceerde 20. Weet nog dat ik bij de dealer (‘om de hoek’, toen zaten garagebedrijven gewoon in een woonwijk) met verbazing heb gekeken naar de (standaard) centrale vergrendeling. Met zo’n rood palletje in een afgesloten dopje. Heel bijzonder, toen.
En dat geluid, iedereen kan zeggen wat ze willen over de prv6, hij klonk prima.
Ik noem dergelijk voertuigen auto’s uit de oldtimer vergeet put. Voor elk icoon zo als Cirtoen DS, VW T1, Ford Mustang,…bestaat er een 5voud aan autos die men vergeten is en die liefhebbers overslaan.
Vroeger mijn pa ook gehad. Reden vaak van Maastricht naar Eersel. Altijd over Belgie. Wij riepen vanaf de achterbank, pap doe eens speedy gonzales, waarop hij het gas van de V6 intrapte en de teller de 200 aantikte. Zoop idd een aardige slok benzine. Later gas ingekomen.
Leuke auto. Kan me niet herinneren er een ooit in het wild te hebben gezien.
Zag vanochtend nog een (niet helemaal frisse) grijs/zwarte R18 berline rijden. Die dingen zie je helaas ook nooit meer.
De overbuurman had er een. Een bruine met gele koplampen. Ik vond het altijd een mooi model en met name het verschil in koplampen tussen de 20 en 30 een leuk detail. Dubbel rond voor de 30 wat hem beter stond ( vond ik) dan de langwerpige koplampen van de 20. En het geluid van de V6…..
Leuke spot en leuke auto. Mijn Vader had ooit ook een Renault 20. Dizono stelt dat er in de 20 geen turbo diesels lagen maar als ik mij niet vergis had mijn Vader een 20 TX turbo diesel. Deze spot had iets sexyer geweest mits het een donkerkleurige 30 TX met geel gekleurde koplampen had.
bartteeuwen zegt
Gaaf ding! Ziet er erg netjes uit ook.
toniominestrone zegt
Leuk hoor!,zie je inderdaad nooit meer in het “wild” behalve natuurlijk in het lommerrijke Haarlem, goeie spot.
dedon zegt
@toniominestrone: Nou toen ook al heel weinig, en zeker in die uitvoering
toyotafortuner zegt
Zeer leuke vondst!
flik2punt0 zegt
Wat een leuke wagen! Exclusiever dan een Ferrari!
Alfarobert zegt
Da’s lang geleden.Was de hele auto al lang vergeten. Dit staat er prachtig bij. Eigenaar is er in elk geval zuinig op.Houden zo want hoeveel rijden er nog in ons land?
jimyb zegt
@Alfarobert: Volgens de iFinnik app rijden er nog 16 rond van dit model.
randomuser zegt
Leuke Spot! inderdaad Helemaal van de wegen Verdwenen. Hij ziet er wel goed uit Dus duimpje naar de eigenaar!
alcantara zegt
Snap eerlijk gezegd niet wat hier spotwaardig aan is.
Imo gewoon een zwaar gedateerde bak, verre van mooi ook.
tenaci zegt
@alcantara: de zeldzaamheid, maar ook de liefde voor klassiekers die menig autoblogger koestert. Terechte spot wat mij betreft, leuker dan de volgende 911 en wat voor limited edition dan ook. Gelukkig verschillen smaken.
bmwtouring2 zegt
@tenaci:
Kan ik me volledig bij aansluiten.
Dit is weer eens wat anders.
ruud1954 zegt
@tenaci: zo is het. Als je destijds die auto reed dan zat je er warmpjes bij.
alcantara zegt
@tenaci: Wat is er dan precies beter aan deze auto dan aan een nieuwe 911?
tenaci zegt
@alcantara: is gewoon een (h)eerlijke klassieker en geen overpriced penis enlargement kit. Dat maakt hem volgens jouw beoordelingscriteria waarschijnlijk niet beter. Volgens die van mij wel. Zoals ik al zei: kwestie van smaak. Overigens pis ik niet op een 911 hoor, maar doe mij er maar een uit de sixties. Heerlijk!
thijsj zegt
@alcantara: helemaal met @tenaci eens. Ik zie dit liever dan de dure moderne auto’s die je in elk dorpje wel tegenkomt. En ik ben minder gedateerd dan die auto’s ;).
mashell zegt
Zoals altijd bij spots van zeer exclusieve wagens klagen we over de parkeerkunsten. Dus ook hier. Deze staat wel erg ver naar voren. Beetje voorzichting met die wielen, dit is een zeldzame klassieker!
vonklausenburg zegt
Leuk feitje: deze auto is in Roemenië ook al gebouwd als Dacia. Uit m’n hoofd een stuk of tien van gebouwd. Allicht dat @Dizono er meer van weet. Mijn geheugen laat mij helaas even in de steek.
Dizono zegt
@vonklausenburg: klopt, alleen was dat de Renault 20. Feitelijk dezelfde auto (ander koplampen vooral), maar dan minder luxe en met vierpitter. Er zijn er een aantal geassembleerd in Roemenië, als Dacia 2000.
crosscabouter zegt
@Dizono: en ik dacht dus dat dit een Renault 20 was… Blijkbaar niet goed opgelet in mijn kinderjaren, want de koplampen zijn idd anders
RRRobert zegt
Opvolger van de R16, prachtige auto. Gezien de oldtimer platen een Franse(?) import. Nu 40 jaar oud, dus eindelijk belastingvrij.
Waar de Duitse elite in de jaren zeventig nog enkel sedans bouwden, zag Renault al decennia de voordelen in van een vijfdeurs. Jammer dat je dit soort auto’s amper meer ziet.
veloce zegt
@RRRobert: was de R16 niet een maatje kleiner/goedkoper?
jansen zegt
@RRRobert: nee, dit is niet de opvolger van de 16. Deze is veel groter. Beetje Citroën GS (=16) vs Citroën CX (=20) en dan was dit nog chiquer (=30)
sezz zegt
@RRRobert: De Audi 100 Avant uit die tijd en de Renault 20/30 serie lijken uiterlijk toch veel op elkaar.
bartsmit zegt
Als kind maakte hij geen indruk. Nu ook dus niet.
jansen zegt
Ook een auto met de PRV6. Die motor hebben ze werkelijk in elke auto gelegd.
sracert zegt
Prachtige Limo. Ik vond de 30 TX vroeger altijd super mooi.
toeter11 zegt
Lijkt op een passat uit de 70er jaren
potver7 zegt
@toeter11: Sure, vanwege de hatchback vorm en rechte lijnen? Heb je wel eens uitgezocht wie die carrosserievorm populair heeft gemaakt? In ieder geval geen Duitse trendvolgers…
p406 zegt
Weer zo’n geweldige spot van @cars_in_amsterdam Check ook even zijn Instagram
oxymoron zegt
Prachtige auto. Heb er lang geleden een meegekregen van de dealer toen mijn 14 een beurt kreeg – zo van “probeer nou eens”. Groter en veel duurder dan ik nodig had en kon betalen, maar een heel comfortabele en stille wagen. Vermoed dat ze allemaal intussen weggeroest zijn; die tijd was het ook.
taxman zegt
Over deze auto wordt door vag liefhebbers nog dagelijks gepraat! Renault roest…
ijoost zegt
Leuke spot omdat je deze auto nooit meer ziet.
Maar het model zelf, ik was er als kind niet kapot van en nu nog niet. Vind de R25 veel mooier
rufctr01 zegt
Zo, zo eentje heb ik lang niet meer gezien! Zo’n spot als dit is veel leuker dan de zoveelste Audi ,Golfje of Amg.
Alleen jammer dat autoblog er geen leuk verhaal bij heeft getypt.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Zelfs in Frankrijk een zeldzaamheid, dit omdat de carrosserie niet echt best is en de 30TS V6 een vrij onbetrouwbaar sujet is, dat van nature zuipt als een tempelier door de drie!! lellen van carburateurs waarmee de eerste Dertâghs waren uitgerust.
De V6 is de ‘fameuze’ Douvrin oftewel PRV V6 (Peugeot Renault Volvo) en is een ingekorte V8 waar 2 cilinders van afgehakt zijn, die de Franse merken en Volvo een broodnodig prestige model moesten leveren. Helaas werd de Dertig zo’n beetje rond de eerste olie crisis gelanceerd evenals zijn evenknieën de Volvo 264 en de Peugeot 604.
De Renault was veruit het meest revolutionaire model, geheel in stijl van het zestiger jaren Renault had de wagen de vooruitstrevende vijfde deur en voorwielaandrijving á la Renault 4 en Renault 16.
Helaas was het koperspubliek in dit segment ronduit traditioneel en werd er in den beginne en masse gekozen voor Peugeot’s 604, die zag eruit als een Bram van een wagen, met Mercedes S-klasse ruitenwissers, een standaard elektrisch schuifdak en een palet van metallic kleuren om doodgewoon van te snoepen, dat voor Peugeot prijzen !
Die Volvo leek weer teveel op een gepimpte 240 serie, de standaard vier cilinders van Volveau.
Die 30 zat eigenlijk een beetje tussen de CX te narren en zichzelf, om de kosten te drukken kwam Renault met de 20 serie uit, een wagen met de 30 carrosserie maar in eerste instantie met R16 motorisatie, dit om toch vooral te proberen R16 klanten in de 20 te krijgen.
Later is Renault met een 20 TS 2 litres gekomen en een 30 TX en als klap op de vuurpijl de allerfijnste 30 : de Turbo Diesel, helaas was het voor het concept 30 te laat, de 25 die hem opvolgde werd wel een instant hit; Renault had veel geleerd van het topmodel en zette op de 25 onmiddellijk in op de kilometer vreter door gelijk een hele rits aan Diesel te introduceren en bovenal had de 25 van meet afaan een veel betere bouw kwaliteit. de Volvo :
http://momentcar.com/images/1976-264-2.jpg
De 604 :
http://www.autokenners.nl/files/paginas/38_1_large.jpg
eaudi zegt
Vond het toen niet geweldig, hoewel de 30 zeker meer uitstraling had tov de later geintroduceerde 20. Weet nog dat ik bij de dealer (‘om de hoek’, toen zaten garagebedrijven gewoon in een woonwijk) met verbazing heb gekeken naar de (standaard) centrale vergrendeling. Met zo’n rood palletje in een afgesloten dopje. Heel bijzonder, toen.
En dat geluid, iedereen kan zeggen wat ze willen over de prv6, hij klonk prima.
silver zegt
Schitterend en zeldzaam. Bijna net zo mooi als een 16TX, maar een stuk mooier dan de 25.
lekkaah zegt
Zelfs voor auto’s van 30jr terug zijn parkeervakken te krap
Dizono zegt
@lekkaah: maak daar maar 40 van, deze is uit 77..
shiva zegt
Ik noem dergelijk voertuigen auto’s uit de oldtimer vergeet put. Voor elk icoon zo als Cirtoen DS, VW T1, Ford Mustang,…bestaat er een 5voud aan autos die men vergeten is en die liefhebbers overslaan.
lekbak zegt
@shiva: dat zijn de pareltjes voor liefhebbers met kleine beurs. Als je ze kunt vinden…
chabar zegt
Vroeger mijn pa ook gehad. Reden vaak van Maastricht naar Eersel. Altijd over Belgie. Wij riepen vanaf de achterbank, pap doe eens speedy gonzales, waarop hij het gas van de V6 intrapte en de teller de 200 aantikte. Zoop idd een aardige slok benzine. Later gas ingekomen.
LaLancia zegt
Leuke auto. Kan me niet herinneren er een ooit in het wild te hebben gezien.
Zag vanochtend nog een (niet helemaal frisse) grijs/zwarte R18 berline rijden. Die dingen zie je helaas ook nooit meer.
milan0 zegt
De overbuurman had er een. Een bruine met gele koplampen. Ik vond het altijd een mooi model en met name het verschil in koplampen tussen de 20 en 30 een leuk detail. Dubbel rond voor de 30 wat hem beter stond ( vond ik) dan de langwerpige koplampen van de 20. En het geluid van de V6…..
autopetje zegt
Leuke spot en leuke auto. Mijn Vader had ooit ook een Renault 20. Dizono stelt dat er in de 20 geen turbo diesels lagen maar als ik mij niet vergis had mijn Vader een 20 TX turbo diesel. Deze spot had iets sexyer geweest mits het een donkerkleurige 30 TX met geel gekleurde koplampen had.
p406 zegt
@autopetje: ik moet jullie nog iets geven om naar te verlangen. Vandaar nog geen gele lampen.
autopetje zegt
@p406: ik kijk er alvast naar uit :)
mrrallycross zegt
Wow zit hier een V6 in