Mijn E60 M5
@metalhead en @saablover1994, vroegen om foto's van mijn E60 M5.
Ik rijd deze E60 M5 al ruim 4 jaar en ben zeer tevreden over deze auto.
Het is de eerste auto die ik destijds aangeschaft heb, en inmiddels ruim 100.000km meer op de klok weten neer te zetten.
Durf ik het te posten, tsja het sjonnie niveau van deze auto is inmiddels behoorlijk hoog, en lees veel kritische reacties van AJ leden omtrent de V10 wagens van BMW en toch doe ik het ;)
Toen ik de auto kocht was ik ervan overtuigd dat het een geweldige wagen was, en dat ik er geen modificaties aan zou doen.
Natuurlijk komt hier de maar, toen ik de facelift achterlichten zag van de E60 moesten die erop komen ( uitgevoerd met het Ricky brake effect: de lampen achter de glasvezel streepjes die als remlicht functioneren worden verruild en de functie word daarmee verplaatst naar het mist achterlicht, en het mist achterlicht komt achter de glasvezel streepjes te zitten, hiermee bereik je dat als je remt de glasvezel strepen duidelijk te zien zijn ).
Een kennis van mij die destijds de E60 net weg gedaan had voor een F10 M5 liet zijn grill/nieren zien die uit hoog glans zwarte buitenkant en chrome spijlers bestond.
Vervolgens heb ik bij BMW gelijk de hoog glans nieren gehaald, uit elkaar getrokken en de chrome spijlers erin gezet.
Als je er dagelijks in rijd en soms 6000km in een maand rijd met deze auto kom je erachter dat hij standaard ( zelfs met EDC aan ) een beetje aanvoelt als een boot in de golven bij strakke bochten, dit is recentelijk verholpen door een Eibach verlaging kit en zijn er spoor verbreders toegepast om het nog iets dikke te laten ogen.
Dit waren de aanpassingen die ik heb laten doen, binnenkort wil ik het interieur laten doen waarbij ik alle interieur lijsten met gestikt alcantara wil laten doen ( dit idee heb ik van een 1M waar ik recentelijk in gereden heb )
En niet een Eisenmann race uitlaat zoals alle ''sjonnies'' al hebben maar een IPE uitlaat met kleppensysteem.
Nu de betrouwbaarheid, in totaal heb ik 2 ''grote'' verstoringen gehad.
1: 2 maanden na de aanschaf had ik een RCOG ( Red Cog Of Death ), ofwel transmissie storing.
Na research van de dealer en bmw specialist bleek het hydroliek systeem van de SMG versnellingsbak te weinig vloeistof in het reservoir te hebben. ( dit kwam door een bout die los zat van een 90 bar hoge druk leiding ) na vervangen van 1 koper ringetje en het opnieuw vast draaien geen probleem hier meer mee gehad.
2: was een motor storing die ik recentelijk had, dit bleek de ionic module te zijn van beide banken, erg raar dat deze beiden tegelijk kapot zijn gegaan. ( deze modules sturen de bobines aan ).
Wat mij betreft een enorm betrouwbare auto…. reacties in 3…2..1. grapje ;)
Men kan mij natuurlijk eventueel vinden op instagram onder erwinkats, hier deel ik foto's van mijn auto en andere auto's, ik fotografeer soms ook graag.
Op dit moment rijd mijn vriendin al 6 weken in mijn auto.
Nee, ze is niet de baas maar wel groot auto liefhebber ze heeft haar eigen drift auto en als ik iemand de auto wel even toe vertrouw is zij de gene aan wie ik de sleutel mee geef.
De foto's die toegevoegd zijn, zijn uit verschillende tijden en zal je wat verschil zien.
Mvg, Erwin.
Wauw wat een beauty ?
@autofreaker: bedankt!
Ben er ook zeer zuinig op!
@autofreaker: maar die motor storing is echt een zwakte punt helaas een goede vriend van mij heeft ook een E60 M5 na 2 maanden liep heel het blok in elkaar na 1 ton te hebben gelopen.. 10 duizend euro aan reparatie kosten zonder de monteurs kosten.
Hij heeft er zelf een hartge uitlaatsysteem eronder klink erg mooi :).
@autofreaker: zo dat is niet mis zeg!
Die horror verhalen lees je overal op internet!
Hartge uitlaat zie je ook niet veel!
Leuke mods! Ik heb op mijn e90 m3 ook een setje eibach laten monteren. En onder andere ook een sjonnie eisenmann race uitlaat haha. Klinkt ergggggggggg lekker!
@nvn1993: hahahaha !
Eisenmann heb ik zelfs nog niet eens onder een E92 M3 gezien :D!
Primeur dus voor mij, voor jou neem ik de sjonnie kreet over Eisenmann terug ;)
@erwine60: ik ben trouwens ook voor spoorverbreders gegaan ipv andere velgen om de wielkasten mooi te vullen. Ik vind het ook veel beter omdat de originele ”look” dan behouden wordt.
@nvn1993: kun jij jou wagen misschien ook weer een keertje uppen dan?
@scottishcarspotter2000: *jouw, het was vroeg
@scottishcarspotter2000: zal ik doen als hij helemaal klaar is. Ik heb de Eisenmann race uitlaat eronder gekregen en een nieuw inlaat systeem. Ook heb ik een carbon splitter en carbon spoiler al binnen, ik moet nog wachten op carbon spiegelkappen en als die erop zitten zal ik wat fotos maken hoe hij geworden is!
Heel mooi exemplaar! In deze staat steeds minder te vinden. De ‘echte’ exemplaren beginnen daarom nu al te stijgen in waarde…
@baske: enorm bedankt!
Met de 300+ km die er per dag mee gereden word neemt de waarde nu continu af denk ik :(
Fantastische wagen en waarschijnlijk beste V10 ooit! Heb het niet gedurfd om deze te kopen omwille van schrik voor verbruik en betrouwbaarheid maar als ik dit lees, had ik blijkbaar ongelijk… Heel veel plezier er nog mee (of je vrouw).
@zwannes: het verbruik schrik ik dagelijks nog van :D.
Betrouwbaarheid is gewoon super vind ik, zal ook wel stukje rij gedrag zijn en onderhoud.
( geen launch control, driften enz )
Ik begin het uiterlijk van deze auto langzaam te waarderen, maar een favoriet wordt het nooit vrees ik. Wel prachtig vind ik de liefde die je overduidelijk voor deze auto hebt. De lijst modificaties is trouwens zeker niet sjonnie, juist erg subtiel. Houd je ons op de hoogte?
@scottishcarspotter2000: Thanks!
Ik houd jullie zeker op de hoogte.
Ben ook erg blij dat je het subtiele mods vind, dit was namelijk wel mijn doel!
Hier is nix sjonnie aan integendeel
Ziet er stukken btr uit zo met die spoorbreedtes en
Wielkasvulling ?
@lextacy: Tof om te horen!
Ik was erg sceptisch over de verlaging en spoorverbreders omdat ik dacht dat het ook de rij eigenschappen negatief zou beïnvloeden.
Het tegendeel werd na 1 minuut rijden bewezen, en de spoorverbreders, zo dat ziet er toch een stuk lekkerder uit !
Echt über vet!!! Heel veel plezier met je prachtige auto.
@c3po: Dank je wel! en dat gaat zeker lukken!
Lekker hoor, mag je trots op zijn!
@db14: Dat ben ik ook zeker, ik moet stiekem altijd even achterom kijken als ik ergens geparkeerd sta ;)
Goed van je om m in t zonnetje te zetten. Het blijft een gave wagen, al vanaf de eerste x dat ik m zag. Maar toen ik m spotte, wist ik niet dat er zoveel mods aan zaten.
Erg nice!
@toyotafortuner: thanks!
Jij had hem natuurlijk al gezien ;)
Toen jij hem gespot had zat de verlaging er nog niet onder :D.
Heel gaaf, genieten man!!
@n0zem: Bedankt! en dat zeker!
Wel een veel te kleine brandstof tank met die slurpende motor!
Hoeveel kilometers staan er inmiddels op de teller? Dikke bak!
@nathan_verhoeven: Dank je!
In de tussen tijd bijna 215.000 en per dag 300 tot 400km erbij. ( in het weekend nog meer ;) )
@erwine60: En nog steeds de originele motor erin liggen? (Hoor altijd zoveel horror verhalen ?)
@nathan_verhoeven: klopt!
Nog steeds dezelfde motor die erin ligt!
Een succes verhaal wellicht deze keer?
In USA was er iemand die 300.000 mijl met zijn blok gereden had, hij heeft toen problemen gehad en gewoon een nieuw blok laten installeren :D!
@erwine60: dus je tankt elke dag?
@brandon1997: dat klopt!,elke dag hangt de slang er weer in, altijd euro 98 of 102 als ik dichtbij een 102 punt ben ;)
@erwine60: mooi auto, heb zelf 3 x 535d met M pakket gehad.
Hoeveel KM’s rij je op een volle tank met deze M5 gemiddeld ?
@slickrick: 535d is een lekkere wagen heb ik gehoord die met een kleine tuning behoorlijk snel te krijgen is!
Waren die van jou standaard of een beetje gekieteld?
Normaal verbruik is 350-400 km op een tank, op de snelweg kan hij “best zuinig” zijn ;).
Super mooie wagen om te zien.
Ik las dat jij een kleppensysteem uitlaat wilt, ik wil je er even op wijzen dat dit verboden is in Nederland! ze slijpen je dure pijp er zo onder vandaan en je kan zonder terug.. Helaas.
Nog vele kilometers toegewenst met deze prachtige auto!
@jeffrey2262: Bedankt voor je compliment!
Inderdaad is een kleppensysteem het geen dat ik wil.
Diverse vrienden van mij met allen een F10 M5 die hebben ook allemaal kleppen systemen!
Ik wist niet dat dit strafbaar was in Nederland!
Mijn plan was wel om het huidige standaard uitlaat systeem in de schuur te houden, dat mocht ik gezeur hebben die er wel weer onder kan.
Mocht er veranderingen plaats vinden aan het uitlaatsysteem en wat het word laat ik je dat weten!
@jeffrey2262:
Is dat zo ? Ik meen, dat er toch een aantal auto’s is (991 GT3 RS, M4), dat af fabriek met zo’n kleppensysteem is uitgerust en desondanks gewoon op NL kenteken kan.
@amghans: Ik las laatst op internet dat iemand een uitlaat met klep onder zijn auto gehangen had, (let wel een peugeot 206). Controle van de politie en de pijp kon der onder vandaan. Tuurlijk zit er zeker een verschil tussen een dikke bmw en een 206’je.
Geweldige auto, en de staat van onderhoud en de mods die je hebt gedaan maken de auto juist onderscheidend ten opzichte van de genoemde sjonny-m5en. Gewoon 1:5 rijden met jouw kilometers is ook wel een statement zeg ;-) ik ga vanaf dit jaar naar circa 20k per jaar en ga al voor een dieseltje…
Wat een geweldige auto. Naar mijn mening de mooiste 5 ooit die ooit van de band is gerold.
Als dit sjonnie is, wil ik hetzelfde! Ik las eerst het verhaal en toen bekeek ik de foto’s, heel mooi! Ben je al een paar x tegengekomen op Instragram. Lekka!
Ik heb het gevoel dat die auto voor jou meer is dan een auto om in te rijden, veel plezier :)
Altijd gaaf om het verhaal van de auto te horen van de eigenaar. Zeker als het een auto is die gekocht is met passie!
Maar ik zal het kenteken onthouden. Dat wanneer ik je zie ik ga vragen of ik niet een blokje mee mag :)
De eigenaar van het tankstation waar je vaak tankt zal wel één van de grootste fans van deze M5 zijn met het geslurp en deze kilometers.
Dikke auto, absoluut, ben geen fan van de smg-bak. Ik meen dat hij in de VS ook handgeschakeld is geleverd.
Ik hoor niemand over de M3 naar mijn mening de mooiste van de foto shoot .
Simpelweg dik en vet!
Mooie mods ook. Subtiel, maar totaal niet sjonnie! Klasse.
Oh, en je bent een held om met deze auto kilometervreter te zijn!
Prachtige auto, magistrale motor, geniet er nog maar 4 jaren meer van….
Hele vette wagen, iets om trots op te zijn. Toen deze auto uitkwam was ik direct fan, dat is in de loop der jaren ook niet veranderd. Heb je trouwens wel een airmiles pas? Denk dat je binnen een jaar een gratis wereldreis kunt maken ?
Erg mooie nette en standaard ogende auto. Vooral houden zo!
Hoeveel instagram verzoeken heb je al binnen gekregen :-)
Mooi verhaal van de liefhebber.
Wat een bak! Staat mooi naast die M3 :D en top dat zoiets een daily is! Heel veel plezier er nog mee
Wat een dikke bak!?? Mijn droomauto ben nu 12 en alvast aan het sparen! Nog fijne kilometers toegewenst!
Inderdaad een prachtig verhaal. Voor mij bijna niet voor te stellen aangezien ik veel ellende en hoge onderhoudskosten heb ervaren tijdens mijn avontuur met mijn e60 m5. Het verbruik weet je van te voren en dat vond ik ook geen probleem. Maar er was altijd wel wat. Ik rijd nu al weer 3,5 jaar een 1 serie en heb er nog helemaal niets mee gehad, behalve dan remmen en banden. Maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan de m5 denk. Wat een fantastische wagen en ik wens je nog veel plezier en betrouwbare kilometers.
Hele gave bak! Veel plezier ermee!
Tja, kritiek heb je hier bij elke auto. Vooral zonder onderbouwing en onder een veilige alias zodat niemand weet wie erachter zit haha. Desalniettemin een hele dikke auto! Door al het chroom straalt de auto nog steeds klasse uit. Blijf het een mooie auto vinden!
Mooie wagen??? nog veel mooie en veilige kilometers gewenst!
Ontzettend dik!! al vind ik die E46 M3 persoonlijk nog mooier.
Maar dit als daily gebruiken, mijn hemel!!
Met die km’s van jou zou ik er een 1 serie bij nemen voor de woon/werk km’s en dit puur voor de fun.
Gave bak! Vind zo’n e60 M5 echt een mooie auto. Ook leuk om eens het verhaal achter zo’n wagen te horen en niet alleen maar een paar foto’s te zien, tof!
Erg gave auto! Niks “sjonnies” aan.
Die achterlichten maken hem toch iets frisser. Je hebt smaak! Ook met je camera trouwens ;)
Lekkere kar. Like!!
Mooi om te zien. Erg smaakvol!
Heb al 10 jaar een M6 met zelfde motor en bak, nieuw gekocht, nooit een probleem gehad enkel een vervelende storing van het stuurslot dat nu en dan in error gaat waardoor je even in stilstand uit alle macht het stuur heen en weer moet bewegen en na herstarten gaat de error dan weg, is een gekend probleem van die generatie 5 en 6 series en niet enkel de M…is ook simpel op te lossen via een hack want BMW vervangt heel je stuurhuis en dan komt het probleem zelfs vaak terug… Voor de rest rijdt ie nog als nieuw…die horrorverhalen komen ook vaak van mensen die hun auto slecht gereden hebben, hard rijden op koude motor of de bak ook niet voldoende laten opwarmen…grootste manko van de wagen is eigenlijk het verbruik ? op de snelweg tegen 120-120 is 12,5l/100km haalbaar…maar dat is dan ook het minimale ?
Lijkt eerder een autoreview ?
De e60/61 staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, goed te lezen dat jouw ervaring anders is. Rijstijl is daarbij zeker een belangrijke factor.
De e46 M3 is en blijft een van mijn favorieten.
Gaaf dat je die ook ng in je garage hebt staan.
Mooie combi, houdt ze in ere want ze worden zeldzaam.
Die M6 komt me vaag bekend voor ?
En last but not least, dikke complimenten voor je gave foto’s !!
Hele gave auto en verder niks Sjonnies aan. Gewoon mooi en subtiel gedaan. Mooi fotos ook trouwens en een leuk verhaal erbij. Helemaal top!
Mensen noem het een tokkiebak ect. Die mensen zijn gewoon hartstikke jaloers want het is gewoon een mooie wagen een normale 5 serie is ook al mooi dus waarom een M5 niet? Jij gaat er zo te ziet goed mee om zo hoort het ook! Sommigen mensen doen spoilers erop etc staat niet mooi gwn lekker standaard. M5 blijft het mooiste geluid van bmw!!
Hallo, fantastische auto m5 e60 v10. Ben sinds een half jaar op zoek naar een betrouwbare auto rond de ton op de teller, voorkeur eerste eigenaar en goede historie onderhoud. Zal alle keuringen moeten doorstaan alvorens ik 1 cent betaal. Silverstone of interlagos blauw wie kan mij adviseren.
Zal geduldig blijven zoeken. Rij nu in een e46 328i bj98 waar de kop pakking en onder blok al na een half jaar na aanschaf stuk ging. Heb er toen een andere motor ingehangen en rij er nu al 10 jaar mee rond. Wil dit soort reparaties bij de m5 zeker uitsluiten. Heb ook autocoach ingeschakeld en zal een anwb keuring laten doen, bij de aankomende bmw E60/61 m 5 bj 2005/6 /7??
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-m5-v10-benzine-zwart-b50ff505-e380-4f06-ba36-19d6ce6d864b
@carspotterik: ik hoorde het ?, ikzelf heb hem bijna 2 jaar geleden verkocht.
Blijkt inmiddels best wel wat aan de hand te zijn.