2 rivalen zij aan zij
BMW 732i A met een 35i motorblok & Mercedes Benz 300SE. De bmw is in treurige staat en wordt momenteel opgeknapt, de Merc is in topstaat. 2 klassebakken naast elkaar.
BMW 732i A met een 35i motorblok & Mercedes Benz 300SE. De bmw is in treurige staat en wordt momenteel opgeknapt, de Merc is in topstaat. 2 klassebakken naast elkaar.
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.
Niet moeilijk: de 300SE. Mercedes was zeker in de jaren ’80 oppermachtig. Die witte bimmerboot haade bij lange na niet de kwaliteit en status die de s-klasse decennialang al heeft.
@gash: Dit. Helaas is dit niet meer zo..
Top mannen
Niet zo moeilijke keuze…
De Daimler Double Six of de Jaguar XJ uit die tijd. Die vind ik persoonlijker stukken sierlijker dan de Mercedes S-klasse en de BMW-7 serie. Maar dat is smaak. Hoop alleen genoeg geld over te houden voor benzine, onderhoud en een lasapparaat.
Desondanks blijft de S-klasse een indrukwekkend gebouwde auto en heeft die zeker zijn charme. Bij de 7-serie geef ik de voorkeur aan de opvolger van deze. De E32 zat al meer op het niveau van de S-klasse. Of de E38, de allermooiste BMW-7 aller tijden.
@moveyourmind:
Rover SD met 3500 V8 wint het altijd. 100x cooler dan deze twee en de Jag bij elkaar….
@Rob: De SD1 is inderdaad een uiterst coole verschijning. Jaguar en Daimler hebben mijn voorkeur, maar de SD1 heb ik ook altijd bloedmooi gevonden. Net zo gestroomlijnd als een CX die door dezelfde designer getekend was, maar stoerder en sportiever qua looks. Hij doet zelfs denken aan de Ferrari Daytona. Alleen jammer dat de hele auto niet zo degelijk was als de V8 die voorin lag, maar ook Jaguars en Daimlers uit die tijd zijn niet vrij van gebreken.
@moveyourmind:
Nee, het waren niet de topjaren van de Britse auto-industrie, om het maar zachtjes uit te drukken. ;-)
En zo’n Series III XJ is natuurlijk pracht en praal, maar met de XJ40 zette Jaguar een hele flinke (broodnodige) stap voorwaarts. (en stiekem vind ik die ook mooier, maar ik sta hier niet helemaal objectief in ;-) )
@Rob: niet eens te vergelijken, tenminste van wat ik op google images zie.
@schuiftrompet:
Misschien niet, misschien juist ook wel. De SD1 was een beetje de Mercedes CLS uit zijn tijd. Véél minder oubollig en veel meer een stijlicoon. En zeker niet minder luxe of snel. Wel degelijk een alternatief voor de topklasse denk ik.
En ondanks dat de Rover minder pk’s (160 stuks) heeft dan de twee Duitsers, kan ie best meekomen. Sterker nog, denk dat de Rover zowel op het rechte stuk als in de bochten ze achter laat….
@Rob: cooler wellicht wel ja, maar die dramatische kwaliteit hey.
@bofkont:
Klopt, al is ie in de loop der jaren wel, godzijdank, beter geworden. Een late met de oude maar degelijke V8 schijnt er nog mee door te kunnen.
Maarja, toen had ie al de typisch Britse reputatie, zoals bij zoveel Britse wagens…
@bofkont: Ik heb er 2 gehad, en mijn god….. Wat een dramatische kwaliteit. Stond meer stil dan rijdend hahaha. Wel een van de leukste auto’s die ik heb gehad :)
@moveyourmind: toch wel bijzonder dat wanneer er de keus wordt geboden uit twee, er altijd weer mensen zijn die met alternatieven aankomen waar NIET om wordt gevraagd. Niet dat ik altijd zo’n brave volgzame borst ben, maar het interesseert mij werkelijk geen ene ruk of je een XJ of een Rover 3500 nog beter vindt.
Ps. Ik ga voor de Benz. Dat was, is en blijft een icoon.
@roppp: het interesseert mij ook ruk dat jij de Benz kiest. Zullen we dan maar gewoon stoppen met reageren?
300SE, echt prachtig. Alleen jammer dat er in Europa voornamelijk ‘gierige’ uitvoering zijn verkocht. Leer of MB-tex, zie je bijna nooit. Terwijl de Amerikaanse S en 7-serie altijd met leer/MB-tex zijn geleverd. Die 7-serie gaat er mooi uitzien als die naar de originele staat wordt gerestaureerd. Wit is niet de mooiste kleur, maar als dat de originele kleur, zou ik ‘m lekker wit laten.
@e550: er gaat niks boven een W126 met velours bekleding, MB-Tex en leer mogen ze houden. Veel behaaglijker in elk seizoen en je glijdt niet uit je stoel in de bochten
@e550: alleen jammer dat je niet weet waar je het over hebt. Leer was de gierige uitvoering. Stof, pullman, dat was de shit toen. Leer was gewoon standaard… stof was extra bijbetalen.
@darrock: klopt helemaal!
@darrock: in de US was velour geen betaalbare optie, maar was het gewoon gratis. Niemand nam daar velour omdat men luxe associeerden met leer. Wel gek, dat bijna elke Europese w126 stof/velour heeft. Vooral de goedkopere varianten hebben het. Alleen enkele 500 sel’s heb ik gezien met leer.
Zoals ze hier staan: de Mercedes.
Eenmaal opgeknapt, ligt het aan wat je zoekt. Voor mij beide.
Mooie vergelijking, maar de S-Klasse wint toch met flinke voorsprong.
Ik heb er zelf eentje (een 500SEL uit 1984) dus helemaal objectief is het niet ;-)
Het zijn zelfs na ruim 30 jaar nog steeds heerlijke reisauto’s. De 8 cilinders rijden echt subliem en gebruiken nauwelijks meer dan de 6 cilinders.
Zo’n BMW is trouwens ook niet verkeerd, maar aan deze moet zo te zien nog wel het een en ander aan gebeuren.
Voor mij ook de 300se
300SE. Gewoon heerlijk kalm zoeven.
w126 ftw
De 7 voor mij, liefst in het zwart en een beetje verlaagd, lekker fout :)
Totaal niet te vergelijken Merc is alleen heerser aan de top op het gebied van betrouwbaarheid en zeker in die tijd
Ik heb beide auto’s gereden. De merc en de 7 serie rijden redelijk hetzelfde, heerlijk deinend en comfortabel. Maar als je het gas intrapt zijn ze toch verassend scherp. De 7 serie is nét wat sneller dan de merc. De 7 serie is een karige uitvoering (geen airco etc) terwijl de merc niets te kort komt. De 7 serie krijgt nog een set nette velgen, wordt van roest ontdaan en logos en dergelijke worden vervangen, verder wordt het interieur opgeknapt. De merc is nagenoeg in perfecte staat.
@schuiftrompet: de bmw zou toch iets strakker moeten rijden. Wellicht ook eens alle rubbers onderop vervangen, en uiteraard de schokdempers. Doet vaak een hele hoop voor een oudere auto.
De BMW anytime!
Hee die bmw ken ik (iets met kapote veerpoot) ??
Mooie combo hoor.
Zonder twijfel de MB, heer en meester in die tijd nog, enkel het BMW embleem is al een gigantische afknapper bij deze, als je die toch op de foto wilt zetten waarom niet even een nieuwe plaatsen, het zijn die kleine dingen die groot verschil maken.
Die Mercedes straalt echt klasse uit prachtig!
BMW, zonder twijfel