BMW 328i E46 -Nieuwe Motor
Van de week het onderhoud aan mijn auto groots aangepakt. Niet een simpel oliebeurtje, maar een complete motorwissel, nieuw koppelingvliegwiel, 330i cardanas, nieuw expansievat en wat puntjes op de i gezet op andere aspecten. De oude 2.8 is vervangen voor een nieuwe 2.8 van slechts 4000km oud en dat is aan alles te zien, te horen en te voelen. Het blok ziet er nog splinternieuw uit, nokkenassen zijn nog niet eens ingesleten! Hij loopt zo zuiver, zo stil en zo soepel, zoals BMW het af fabriek bedoelt heeft, maar dan met een vleugje mods ;) Het kost wat moeite, wat gevloek, maar je doet het puur voor die big-smile op je face als je weer eens zo'n auto over een dijkweggetje jaagt. Ik kon er paar jaar geleden alleen maar van dromen, en nu staat ie er helemaal zoals ik hem hebben wil!
imre741 zegt
Mooi wagen! Zou hem graag een keer in het zonnetje zien ;)
bjornb15 zegt
Gefeliciteerd, prachtige auto!
340isedan zegt
Mooie auto met een mooie motor! Maar neem aan dat het wel een gereviseerd blok is? Want deze wordt toch al 15 jaar niet meer gebouwd?
jzaero zegt
@340isedan: het is een motor uit november 1997, die 4000km in een fabrieksauto heeft gezeten van BMW t.b.v. testritten. De motor is dus gebruikt in de ontwikkelingsfase van de E46, toen de auto nog niet eens op de markt was. Vervolgens heeft dit blok 18 jaar stil gelegen, tot nu dus!
340isedan zegt
@jzaero: gaaf dat je die nog te pakken kon krijgen dan! Ziet er gaaf uit zo’n 6-in lijn?
47cars zegt
@jzaero: zou je mij of (ons) kunnen vertellen hoe je aan dit blok bent gekomen? best interessant!
bassx zegt
@jzaero: Super mooi, had zelf de 3 liter ooit in een E46 maar lopen lang niet zo mooi dan de 2.8. Veel projecten zijn vaak de krukas en kop van een 3.0 te gebruiken (om een 3.0 te maken) maar origineel laten is velen malen mooier!
gecko zegt
Is dat een origineel spruitstuk of zie ik dat verkeerd
jzaero zegt
@gecko: Betreft een aftermarket spaghetti spruitstuk, in combinatie met 200 cell race katalysatoren van Schmiedmann. Klinkt leuk in ieder geval!
3246cm252kw zegt
@jzaero: leuke foto’s ik heb me spaghetti spruitstuk er nu ook op! Wat een dik geluid zeg!!!
danielj zegt
@jzaero: Schmiedmann spaghetti, makkelijkste 10 tot 20pk extra bij een 328i, met schmiedmann spaghetti, m50 spruitstuk en een goeie tune ga je richting de 230/240pk,
OT: toffe wagen in een erg mooie kleur!
gecko zegt
Mooie droom wagen en hem dan ook nog verwezenlijken top gedaan ziet er mooi uit
oemplus zegt
Een motor vervangen zie ik niet als onderhoud… desondanks toch tof dat je zo’n nette motor hebt kunnen vinden!
jzaero zegt
@oemplus: Mijn oude motor moest nieuwe klepstoters, nieuwe kleppendeksel, nieuwe oliefilterhuispakkingen, carterpakking en ik wilde preventief de drijfstanglagers vervangen. Dit allemaal bij elkaar zou meer kosten dan deze motor mij gekost heeft, zelfs in eigen beheer. Vandaar dat ik dit wél onder onderhoud schuif ik mijn geval. De rest van de dingen, zoals koppeling, cardan etc. spreekt voor zich ;)
reinoutgtr zegt
Mooie kleur hoor!
wimbraber zegt
Ziet er mooi uit zeg, blijft machtig spul zo’n 6 in lijn, mn pa heeft de 325Ci.
Loopt ook nog steeds zo prachtig soepel, zelfs na 265k kilometer!
jzaero zegt
@wimbraber: Prachtige blokken inderdaad. Ik bezit ook nog een E36 328i, met 271k km ervaring op de motor. Die loopt nog steeds muis en muisstil! Fantastische wagens!
flik2punt0 zegt
Gave foto’s! En lekker kleurtje!! Veel
Plezierige en veilige kilometers toegewenst!
isleofman zegt
Mooi ding zeg! Graag nog een meer een goede shoot wat mij betreft.
bilscobar zegt
Prachtige kleur, toffe velgen, machtige motor en mooi gefinetuned. Helemaal af.
sanderm3 zegt
Ik zou m nooit meer wegdoen, koesteren, maar wel mee rijden/genieten.
lincoln zegt
Goed bezig ..
By far het beste blok wat ooit uit de BMW fabriek is gekomen ..
sjonnie82 zegt
Heiligschennis
jzaero zegt
@sjonnie82: Haha ach, de rest van de auto is ook niet meer origineel. Het gaat erom dat ik ervan geniet en dat het gewoon in de basis nog steeds een E46 is die zo uit de fabriek kon komen, maar dan met wat leuke goodies. Geen gekke tupperware oid. Dit is de mod list:
M52B28TU 4000km
M54B30 Intake Manifold
Schmiedmann Stainless Headers
Schmiedmann 200cell Race Cats
330i Resonator
Eisenmann Race Exhaust
Bilstein B12 Sport Line
M3 stabilizers front
M3 stabilizers rear
M3 steering rack 15,4:1
Zimmermann 325mm Discs Front
Zimmermann 320mm Discs Rear
Ferodo DS2500 Brake Pads
330i Brake Calipers
330i Trailing Arms Rear
330i Driveshaft
330i Drive Axle
330i Wheel Bearings Rear
Alpina B3.3 3.15 Differential
VMR V703 8.5 ET40 + 4mm Spacer
VMR V703 9.5 ET45 + 6mm Spacer
M-Sport Steering Wheel
M-Backlighted Shift knob
Sport interior – Half Leather
M-footrest
Black rooflining
Dynavin D99+
2x Gladen One 165 100W RMS Front
Gladen One Tweeters Front
2x Gladen One 165 100W RMS Rear
Gladen One Tweeters Rear
Gladen M-Line 95.4 Amplifier
Pioneer TS WX710A 200W Subwoofer
Insulated Doorpanels
Tinted Side windows rear 20%
Tinted Rear window 12%
Tinted Side Windows 55%
lincoln zegt
@jzaero:
Hoop niet dat @bofkont dit leest ..
Die gaat je opzeker voor verkrachter uit maken omdat dat niet standaard is ..
Wat hij dan weer “origineel” noemt op een evenzeer miraculeuze wijze ..
bofkont zegt
@lincoln: Haha ik ken jzearo zijn wagen al jaren, op en top liefhebber .
Ik ben idd meer van het OEM .
3x een e46 328i gehad , geweldige wagens !!
gash zegt
@jzaero:
Fraaie wagen. Staat dik op z’n wielen. Heb je al die onderdelen in Engeland gekocht…? ;)
jzaero zegt
@gash: Haha, nee ik post nogal regelmatig in het Engels vanwege buitenlandse vrienden / groepen ;)
Rick-dos zegt
Hoedtik, boks ouwe en alle respect voor je. Gaaf, man.
e1000bmw523i zegt
Nice! Die kan er voorlopig weer tegenaan!
misterdrogba zegt
Prachtig kleur en een prachtig blok! Ik wens je heel veel Freude am Fahren.
z4coupe30si zegt
Mooie grondige aanpak! Gaaf met die spaghetti. Moet wel goed klinken!
Waarom wilde je preventief de lagerschalen vervangen? Is toch geen S54 die bijna 8k toeren draait? Of heb je de toerentalbegrenzer eruit laten halen?
Nooit gehoord dat men bij M52b28 preventief lagerschalen vervangt, of dat deze eruit lopen (circuitgebruik daar gelaten).
jzaero zegt
@z4coupe30si: Ik heb er veel in het rode gebied mee gereden, zelf zo’n 100.000km mee gereden, dus wilde er zeker van zijn dat ie er nog een paar ton op kon zetten. Ik zie veelal M54B30jes kapot gaan, dus wilde dat ook bij mij uitvoeren! Uiteindelijk niet nodig dus ;)
jzaero zegt
@z4coupe30si: Overigens gaat mijn oude blok binnenkort in een circuitauto (E46 coupe 330i in de basis), dus misschien geen gek idee om het alsnog te doen !
jasbelle zegt
Hoeveel PK haal je nu uit het blok?
jzaero zegt
@jasbelle: Durf ik niet te zeggen, met de spaghetti’s en de inlaat zal hij wel rond de 210-220 pk moeten zitten, in plaats van 193pk. Ik zal hem van de winter of voorjaar voorzien van op maat gemaakte software, dan gaat ie ook gelijk een before en after run doen. Gaat in ieder geval net zo hard als een BMW 330i (231pk) op een sprint van 0-120 en op de snelweg identiek van 100-240
ukbob zegt
Wow, das echte liefde.
Prachtig om te zien!
Heerlijke kleur ook trouwens. Normaal ben ik meer voorstander van alles origineel, maar deze kleur en deze carrosserie vorm kan de paar subtiele mods goed hebben. Heel heel veel plezier met het resultaat :)
jzaero zegt
@ukbob: Thanks! Erg veel geld en moeite in gegaan, maar hij kan er weer een tijd tegenaan. Gister nog een splinternieuw M3 E46 stuurhuis opgegaan, stuurt super strak!
lincoln zegt
@ukbob:
Standaard is verre van origineel ..
Allesbehalve zelfs ..
jzaero zegt
@lincoln: Tja, zo kan je het ook bekijken ;) Goed punt haha!
lincoln zegt
Wel bijzonder hoe een vrij simpele modale en op elke straathoek staande voor iedereen betaalbare auto in 30 minuten tijd de 159 status kan behalen ..
wiellem zegt
@lincoln: stfu
tomleeuw zegt
Ik ben helemaal geen BMW fan (over het algemeen veel te ordi en patserig) maar dit is wel heel fraai. En die mods zijn heel gaaf, en zo’n heerlijke 6-cylinder…. yummie.
Rob zegt
Hip kleurtje voor een 3-serie. Goed ook dat je al het chroom eraf hebt gehaald. Staat “em wel.
Veel plezier der nog mee ;-)
alcantara zegt
Leuk project!
Rij zelf ook nog een 328Ci maar die is inmiddels in volledig afgetrapte staat.
prop zegt
Ik neem aan dat je je radiateur ook vervangen hebt gelijk? Ziet er krokant uit en met een nieuw blok zou ik daar niet op besparen. Zeker als alles loshangt
jzaero zegt
@prop: denk dat je de airco condensor bedoelt, maar die is inderdaad vervangen voor een nieuwe. Radiateur niet, die was gewoon nog goed
prop zegt
@jzaero:
Je hebt gelijk idd. Airco ????
wat_een_gezeik zegt
Lekker handig, je bijna nieuwe motor zonder kleppendeksel in een vieze garage in je vieze auto lepelen. Die nokkenas zal wel lekker snel inslijten!
jzaero zegt
@Wat_een_gezeik: de deksel is er alleen af geweest voor de foto lieve schat ;) geen zorgen!
wat_een_gezeik zegt
@jzaero: zorgen heb ik zeker niet, maar slim vind ik het allerminst om voor een foto een kleppendeksel er af te pakken.
jzaero zegt
@Wat_een_gezeik: Ok, dus voor 3 minuten een kleppendeksel eraf doet meer schade dan voor 2-3 uur de deksel eraf voor een VANOS revisie bijvoorbeeld? Ik doe het in mijn eigen garage, maar er zijn ook zat mensen die het op straat doen. Ik maak me niet druk hoor. Controleren onder de deksel om de staat van het blok te pijlen moest ik toch al haha. Maar je doet je naam eer aan, dat dan weer wel ;)
senne zegt
@wat_een_gezeik: Wat een gezeik, kan écht geen kwaad.
Het is geen operatie van het menselijk lichaam waar alles zo steriel mogelijk moet zijn…
jzaero zegt
@Wat_een_gezeik: en anders is het een mooi excuus voor scherpere nokkenassen of een S54B32 haha, houd de hobby weer leuk
gash zegt
@Wat_een_gezeik:
Gaaaaaaap…..het is je moeder niet!
ocda zegt
@Wat_een_gezeik: pfff wordt je niet moe van jezelf? Ken de medereageerder niet maar wat hij doet ziet er prima uit en petje af. Voor klinische operatiekamers ga je lekker naar Audi en daar maken ze voortreffelijk spul
michielb10 zegt
Very very nice! Meer foto’s?
tvr1974 zegt
Ik zelf ben niet superhandig met auto’s en geen BMW fan oid maar ik kan dit soort projecten altijd waarderen en vind het gaaf om te volgen. Jammer dat autoblog geen “klus/vraagbaak” forum oid koppelt aan de site. Waar je projecten kan volgen, hulp kan vragen enz enz zeg maar. Heb zelf namelijk nog een mini-moke en daarin al een cooper(1.3 blok) en die wil ik helemaal van a-z restaureren als “sleeper” maar geen idee waar ik moet beginnen.. Dus ja ik zou wel hobbyisten kunnen gebruiken die dat leuk vinden en voor adviezen.. Ideeën hulp dus welkom
lincoln zegt
@tvr1974:
Dan zit je in een afhankelijke situatie ..
Hulp moet via dit blog te organiseren zijn ..
In een soort van stappenplan ofzo ..
Weet zeker dat mensen je kunnen en willen helpen ..
Stuur gewoon een mailtje naar autoblog en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen .. Doen .. Lijkt me een leuk process ..
bmwkevin zegt
Vraagje: hoe tevreden ben je over de Bilstein b12? Ik ben zelf op zoek naar een schroefset voor mijn e36 en de Bilstein staat ook op het lijstje als optie, dus zou graag je mening erover horen ;)
jzaero zegt
@bmwkevin: Zeer tevreden! Stuurt echt enorm strak. Comfortabel als het moet (niet veel stugger als een sportonderstel E46), maar snaarstrak als het erop aan komt.
bmwkevin zegt
@jzaero: bedankt voor je reactie. Dit ga ik zeker meenemen in mijn beslissing!
Wessee zegt
Nice, Jeff! :D
isleofman zegt
Waarom vrij veel onderstel / aandrijflijn zaken van een 330i? Neem toch aan dat dit geen wereldschokkende verbetering is ten opzichte van een 328i?
jzaero zegt
@isleofman: Ik heb destijds de keuze gemaakt om over te stappen op 330i remmerij omdat deze schijven 325/320mm zijn in plaats van 305/286mm. De upgrade vereiste echter ook dat ik de draagarmen, aandrijfassen en wiellagers van een 330i nodig had, dus heb gelijk alle rubbers achterop ook vervangen. Cardan heb ik van een 330i geplaatst i.v.m. trillingen in mijn cardan, maar die doet in principe niets extra’s toevoegen. Hij past echter wel 1 op 1 op het Alpina diff
nvn1993 zegt
Ik vind het heel erg tof dat je zo ver gaat om je auto helemaal perfect te houden! Maar zou je niet goedkoper uit zijn met gewoon een standaard e46 m3 te kopen van al het geld? Erg mooi verder!
jzaero zegt
@nvn1993: Dat klopt haha, maar deze auto heb ik als eerste auto in mijn derde studiejaar gekocht, sindsdien eigenlijk nooit de intentie gehad om hem te verkopen. Inmiddels heb ik hem ruim 4,5 jaar. Vind het zonde om een goede auto te verkopen voor een M3, die in de basis eigenlijk ook gewoon een E46 is. Dan liever iets bouwen, als ik het echt ooit zou doen!
w0o0dy zegt
@JZAERO: wat staat er naast onder een enorme laag stof ? Nog een project (van jou?)?
jzaero zegt
@w0o0dy: Ja, is ook een project van mij! Betreft een E36 328i Coupé uit 1995, wordt deze winter volledig overgespoten, voorzien van OEM BBS RC090 17″, 25% 3.15 sperdifferentieel, Eisenmann uitlaat, fris lederen sportinterieur, en wat onderhoud. Eerst wat roestplekjes oplappen en dan kan er verder aan gewerkt worden!
pinut187 zegt
Wow, ik wou dat ik zo’n handige Harry was. Even nieuwe/andere motor er in hangen, respect hoor!
sanderz28 zegt
Niet liegen hé Jeffrey die motor heb je een paar weken geleden al gedaan :-p
Btw respect
littledevil9 zegt
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=26166
Hier nog meer over die auto, erg gave bak.