@spidermann: de Renault Ramblers kwamen tot stand door een samenwerking van Renault en AMC. Het waren gewoon AMC’s die aan deze kant van de grote plas als Renault verkocht werden. Dit gold ook vice versa: diverse Renaults werden daar als AMC verkocht. Vergelijk het met wat FIAT en Chrysler nu doen.
De Renault Rambler is eigenlijk net zoiets als de laatste Renault Safrane. Een model boven aan het gamma welke Renault niet zelf had. Nu is het de Safrane (wat gewoon een Samsung is) en toen was het een AMC Rambler.
Allejezus! Dat ze nog bestaan! Voor mij was deze al uit het geheugen verdwenen, maar: Wiedersehen macht Freude! (ook al past een Duitse term natuurlijk minder bij deze plaatjes). Maar toch! Ik vind hem nu mooier dan toen hij op de markt kwam. Hoe dan ook. Leuk om terug te zien, maar hebbon? Nee, niet zo heel erg.
De grote makke van Renault was de hogere middenklasse eind vijftiger begin zestiger jaren. Renault had zelf de Frégate ontwikkeld, een auto waar Lefaucheux de directeur dodelijk mee verongelukt was nadat de wagen geslipt was op zwart ijs, echter de 403 van Peugeot en DE bom, de DS serie van Citroën deed de grote Renault op afstand de derde plaats bezetten.
Die Lefaucheux wordt opgevolgd door Pierre Dreyfus en dit is de man die een cabriolet op basis van de in de VS succesvolle Dauphine speciaal voor de VS laat ontwikkelen (de Floride genaamd -naar Florida) om tep roberen de Amerikaanse markt te veroveren.
Er wordt een deal gesloten met AMC en omdat Renault niets heeft in de hogere klassen wordt besloten die Rambler, wat overigens een klein Amerikaantje is deels bedoeld om met de goedkope Europese imports te concurreren als ‘grote’ Renault te laten fungeren.
De wagen had niets waarmee het merk Renault zich kon identificeren en de wagen werd geen succes.
Temeer omdat Renault in 1964 uitkwam met een BOM : De Renault R16 die grenzen zou verleggen voor het fenomeen de auto!
Renault is in de tachtiger jaren eigenaar geweest van AMC American Motors, dat had een succes kunnen worden ware het niet dat de Amerikaanse staat het niet toestond omdat AMC een grote defensietak had en Renault Frans staatseigendom was en Renault zelf met een grote crisis in Frankrijk te maken had.
Jammer, wat de Jeeps werden in de Zuidelijke landen door het Renault dealer netwerk verkocht en de Renault 5, 9 en 11 werden in de beroemde ??/Kenosha fabriek van AMC gebouwd.
Saillant detail is dat de knipperlichtjes op de zijkant van het voorscherm van die Ramblers identiek zijn aan die van de Renault R8.
Maar mij wordt verweten een koplamp cq verlichtings fetisj te hebben
Ow verde had SIMCA, het verdwenen SIMCA ook heel wat in de melk te brokkelen in Frankrijk met hun naar Franse kastelen genoemde topmodellen als de Beaulieu, Versailles en Chambord.
Dat waren trouwens donders mooie karren zeg ! http://bright-cars.com/uploads/simca/simca-chambord/simca-chambord-10.jpg
@desjonnies: en wat te denken van Ford France begin jaren 50 met de Vedette? Vooral de Commete is schofterig mooi. Gebouwd door Facel, dat later zelf auto’s ging bouwen.
@desjonnies: trouwens, ik bedenk me nu dat die Simca’s eigenlijk gewoon tweede generatie Ford Vedettes zijn, Simca nam de toko ergens midden jaren 50 over.
spidermann zegt
Die kende ik nog niet.
Desjonnies kom er maar in.
e1000bmw523i zegt
@spidermann: de Renault Ramblers kwamen tot stand door een samenwerking van Renault en AMC. Het waren gewoon AMC’s die aan deze kant van de grote plas als Renault verkocht werden. Dit gold ook vice versa: diverse Renaults werden daar als AMC verkocht. Vergelijk het met wat FIAT en Chrysler nu doen.
willeme zegt
De Renault Rambler is eigenlijk net zoiets als de laatste Renault Safrane. Een model boven aan het gamma welke Renault niet zelf had. Nu is het de Safrane (wat gewoon een Samsung is) en toen was het een AMC Rambler.
griffendahl zegt
@willeme: Dat ding heet tegenwoordig toch de Latitude ipv Safrane?
sjoerd95 zegt
@griffendahl: in sommige markten wordt de Latitude als Safrane verkocht. In Saoedi Arabië en Mexico bijvoorbeeld.
blaze3027 zegt
heeft wat weg van een impala
shibby zegt
Geweldig dit, beter rebadgen op deze manier dan een 300C naar een Lancia
Rob zegt
@shibby:
Wat is precies het verschil..?
dutchcorvette zegt
Ik vind get moeilijk om te zeggen… “Mooie Renault” voor 1 keertje zeg ik het
2wheeler zegt
@dutchcorvette: heeft ‘ie wel een automaat?
martijn11 zegt
Mooie auto
9000cse zegt
Allejezus! Dat ze nog bestaan! Voor mij was deze al uit het geheugen verdwenen, maar: Wiedersehen macht Freude! (ook al past een Duitse term natuurlijk minder bij deze plaatjes). Maar toch! Ik vind hem nu mooier dan toen hij op de markt kwam. Hoe dan ook. Leuk om terug te zien, maar hebbon? Nee, niet zo heel erg.
desjonnies zegt
De grote makke van Renault was de hogere middenklasse eind vijftiger begin zestiger jaren. Renault had zelf de Frégate ontwikkeld, een auto waar Lefaucheux de directeur dodelijk mee verongelukt was nadat de wagen geslipt was op zwart ijs, echter de 403 van Peugeot en DE bom, de DS serie van Citroën deed de grote Renault op afstand de derde plaats bezetten.
Die Lefaucheux wordt opgevolgd door Pierre Dreyfus en dit is de man die een cabriolet op basis van de in de VS succesvolle Dauphine speciaal voor de VS laat ontwikkelen (de Floride genaamd -naar Florida) om tep roberen de Amerikaanse markt te veroveren.
Er wordt een deal gesloten met AMC en omdat Renault niets heeft in de hogere klassen wordt besloten die Rambler, wat overigens een klein Amerikaantje is deels bedoeld om met de goedkope Europese imports te concurreren als ‘grote’ Renault te laten fungeren.
De wagen had niets waarmee het merk Renault zich kon identificeren en de wagen werd geen succes.
Temeer omdat Renault in 1964 uitkwam met een BOM : De Renault R16 die grenzen zou verleggen voor het fenomeen de auto!
Renault is in de tachtiger jaren eigenaar geweest van AMC American Motors, dat had een succes kunnen worden ware het niet dat de Amerikaanse staat het niet toestond omdat AMC een grote defensietak had en Renault Frans staatseigendom was en Renault zelf met een grote crisis in Frankrijk te maken had.
Jammer, wat de Jeeps werden in de Zuidelijke landen door het Renault dealer netwerk verkocht en de Renault 5, 9 en 11 werden in de beroemde ??/Kenosha fabriek van AMC gebouwd.
Saillant detail is dat de knipperlichtjes op de zijkant van het voorscherm van die Ramblers identiek zijn aan die van de Renault R8.
Maar mij wordt verweten een koplamp cq verlichtings fetisj te hebben
En dat is zo !
toyotafortuner zegt
Prachtige wagen! Er zit hier echter géén V6 in, maar een I6. Dit is namelijk een basis Rambler Classic.
desjonnies zegt
Ow verde had SIMCA, het verdwenen SIMCA ook heel wat in de melk te brokkelen in Frankrijk met hun naar Franse kastelen genoemde topmodellen als de Beaulieu, Versailles en Chambord.
Dat waren trouwens donders mooie karren zeg !
http://bright-cars.com/uploads/simca/simca-chambord/simca-chambord-10.jpg
Die blufwieldoppen waren standaard !
dizono zegt
@desjonnies: en wat te denken van Ford France begin jaren 50 met de Vedette? Vooral de Commete is schofterig mooi. Gebouwd door Facel, dat later zelf auto’s ging bouwen.
dizono zegt
@desjonnies: trouwens, ik bedenk me nu dat die Simca’s eigenlijk gewoon tweede generatie Ford Vedettes zijn, Simca nam de toko ergens midden jaren 50 over.
bmwtouring zegt
@dizono: toko?
mrmiyagi1982 zegt
Cool!
j3ro3ntj33 zegt
Al die extra info is wel leuk om te weten, dank daarvoor heren ;)