Fantastische bak, heb in mijn stagetijd in een 9-3 Viggen coupe mogen rijden. Belachelijk hoeveel wielspil ik bij 90 in zijn 3e versnelling had. Vast niet de beste auto, wel vermakelijk. In het geel ook ganz geil
@grachtengordel: ruim 4 jaar later, maar ik kan trots vertellen dat ik er nu ook 1 heb! Een Anniversary Edition in het grijs, zo zie je dat dromen soms uitkomen
Een mooie auto, maar wellicht ook de slechtste auto ooit gebouwd. Ouwe van mij heeft er eentje gehad. Turbolag, torquesteer, belachelijke bouwkwaliteit, terminaal onderstuur, ernstige torsieproblemen, kansloze wegligging en hopeloze betrouwbaarheid. Zelden zo’n slecht ontwikkelde en onbetrouwbare auto meegemaakt. Zeer vlot, dat zeker. En het ziet er goed uit, maar wat een drama. Daarna ingeruild voor een probleemloze A5 Cabrio. Schandalig dat ze dit durfden te verkopen destijds. Het was nog eens de duurste Saab die je destijds kon kopen…
@e550: Lang niet goed genoeg. De Viggen is uit productie genomen wegens tegenvallende verkopen. In plaats daarvan kreeg de Aero een upgrade naar 205pk en de bumperkit van de Viggen.
@turboaero: Ik weet niet of je het daadwerkelijk gelezen hebt, maar de Saab is verreweg de slechtste auto. Op alle punten, behalve verbruik…In vergelijking met de Duitsers word de Viggen gewoon afgeslacht.
Ik ben een enorme Saab fan, en kan een goede Saab zeker waarderen, maar dit was er gewoon geen één. Zeker als Viggen Cabrio een hopeloze auto. Een 9-3 Coup 2.0 Aero of 9-3 2.0t Cabriolet is een véél betere keuze. Een veel geslaagder totaalpakket.
@willeme: geenszins; niet enkel het verbruik, maar ook de gunstige prijs en de prestaties die met een relatief kleine motor bewerkstelligd worden. Bovendien is het vanwege het gewicht een prettige auto voor de openbare weg – toch de plek waar dergelijke auto’s primair gebruikt worden – ‘afgeslacht’ is derhalve ook niet het juiste woord. Tot slot eindigt de auto netjes op een derde plaats.
Tot slot zou ik met name de 2.0t laten staan. De waarde is momenteel nihil, waardoor de auto weliswaar bereikbaar is, maar de Viggen is daarentegen – mede door de beperkte oplage en het unieke concept – een klassieker in wording.
Nogmaals, het is mijn eigen ervaring. Mijn pa heeft jarenlang een Viggen Cabrio gehad en er is gewoon weinig positiefs te melden.
De Viggen is én een heel slechte auto én een heel slechte investering. Want ondanks dat ze erg zeldzaam zijn, is dat voor een reden: niemand wilt ze hebben. Er staan af en toe wat Viggens te koop, maar de dure exemplaren staan zéér lang te koop.
Een Viggen vergelijken met een C43, M3 of S4 is ridicuul. Pak dan een C280, 328i of A4 2.8 quattro. Klopt qua prijs ook wat beter, maar dan nóg zijn de Duitsers véél beter. (weggedrag, remmen, sturen, materialen, ruimte, grip etc).
Positieve punten:
1. de 2,3 motor is een heerlijk heid: trekt vanuit alle toeren soepel op.
2. de stoelen zijn prettig (alhoewel veel te hoog)
3. Het is een mooie en aparte auto.
@willeme: het is ook absoluut niet mijn bedoeling om jouw stelling in diskrediet te brengen, ik probeer enkel een nuance aan te brengen aangezien ik van mening ben dat het allemaal iets te kort door de bocht is – in elke geval geen onderstuur! ;)
De reden dat ik denk dat het een goede investering is, heeft te maken met het feit dat dit lange tijd de snelste auto was die Saab aanbood. In combinatie met de beperkte productie en het feit dat Saab helaas verleden tijd is, maakt het toch een bijzondere wagen.
De Duitsers waren inderdaad beter, maar qua objectieve waarden vond ik de verschillen niet dusdanig groot om de auto echt ‘matig’ te noemen. De C280, 328i en de A4 2.8 waren niet vanaf het begin als ‘sportwagens’ ontworpen, dus ik denk dat de Viggen in dat opzicht een beetje tussen wal en schip raakte. Desondanks vind ik de vergelijking met andere ’topmodellen’ dus niet onbegrijpelijk.
Die drie punten in combinatie met de beperkte oplage vind ik persoonlijk al goede redenen om er eentje te overwegen. De auto had veel beter kunnen zijn en het heeft grotendeels iets weg van een gemiste kans. Ik ben het op veel punten dan ook met jou en Bofkont eens, maar ik vind dat jullie het aanvankelijk iets te ongenuanceerd brachten.
@willeme: ik heb er eentje van 2009, 2.8 V6 aero , (voor mn vriendin toentertijd gekocht) ik heb er daadwerkelijk nooit problemen mee gehad. Het rijdt ontzettend fijn en is best rap.
@willeme: haha en door de slechte bouwkwaliteit staan er een hoop 2.0t en 2.3t 93’s met 350.000+ kilometers online. Dat nieuwe type erna, dat is poep. Die eerste 93’s moet je stuk slaan.
En ja een auto hoort ook gewoon achterwielaandrijving te hebben, dan heb je al die ellende ook niet.
@964yellowbird: Die van ons ging er bij 150k uit. Wat een rampenbak. Werkelijk alles ging kapot aan die auto. We hadden in die tijd ook een 9-5 aero. Zelfde verhaal. Begrijp nooit waar die betrouwbaarheid dan zit bij Saab. Mijn S70 2.4t was uit dezelfde tijd maar had met 330k op de klok nog geen 10% van het gezeik van die saabs. Allebei nieuw gekocht en bij een dealer.
@E34M5Touring: Een zeer goede kennis van mij heeft een tijd lang een opdracht gedaan voor Saab (UK), in verband met analyse voor betrouwbaarheid, onderdelen, garantie en aftersales mogelijkheden/kwaliteiten.
Ging helemaal nergens over: onderdelen waren veel te duur, after sales was dramatisch, garantiekosten rezen de pan uit…
Behalve hier op AB, hier blijven Saabs heel (en Alfa’s en Lancia’s ;-))
@willeme: Ja dit was echt een hele slechte. Syncro ringen in 1 en 2 waren onder de 100k versleten. Dak bleef meermaals halverwege steken in de recht omhoogpositie. Boordcomputer, ecu, display’s werkelijk alles ging stuk. Kon z’n vermogen voor geen meter kwijt. 9-5 trouwens ook niet. 30-35k met een setje voorbanden. Komt er bij ons niet meer in. Na een hele lijn 850’s en V70’s echt een tegenvaller.
Ik ben denk ik 1 van de weinigen die dit echt niet mooi vind.. Dashboards uit Saabs lijken zo uit een vrachtwagen te komen. En verder, tja, ik heb nog nooit een mooie Saab gezien.
Speciaal voor deze auto een account aangemaakt; niet alleen een schitterend voertuig, maar ook nog eens in concoursstaat.
De aanschaf van deze auto getuigt wat mij betreft van een uiterst goede smaak. Heel erg veel plezier met deze klassieker in spe!
@bofkont: niet dat ik jullie stelling in diskrediet tracht te brengen, maar ‘matig’ en ‘afgeslacht’ zijn wel ongenuanceerde termen voor deze wagen. De Duitsers waren sneller en stuurden beter – dat is dus een valide punt – maar objectief gezien waren de verschillen niet dusdanig groot om dergelijke leuzen te rechtvaardigen. Voorts ben ik wel van mening – als ik naar de C43, E36 M3 en de S4 uit die tijd kijk – dat dit verreweg de minst gedateerde en meest klassiek gelijnde auto is van het stel.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik sinds mijn 19de – inmiddels 4 jaar – een 900 classic. Inderdaad niet altijd probleemloos, maar wederom niet veel duurder in onderhoud dan een Benz, BMW of Audi.
@turboaero: Objectief waren de leuzen ab-so-luut te rechtvaardigen. Zéker in vergelijking met de C43, M3 en S4.
Minpunten van de 9-3 Viggen:
1. Weinig stuurgevoel, veel speling, indirect.
2. Veel te veel bodyroll.
3. Torquesteer bij vol gas.
4. Zeer matige remmen.
5. Te hoge zitpositie.
6. Grof afgewerkt interieur, matige materialen.
7. Weinig ruimte, met name i de breedte.
8. Storingen met radio, boordcomputer (en andere elektrische zaken)
9. Weinig grip, ook met halfgas
10. Leerkwaliteit is matig, slijt lelijk.
11. Koppeling pakt vaag op.
12. Turbolag, zeker in vergelijking met een Audi S4
13. Het onderstel is gewoon van een standaard 9-3, alleen de veren zijn ietsjes stijver. Veel te wollig en deinerig
14. Veel te progressief gaspedaal: je kon er bijna niet normaal mee optrekken, of je zat al in je eigen rook door de wielspin…
15. De bak was op zich ok, maar vertoond vaak kuren (hakerig schakelen).
16. De Viggen vreet niet allen voorbanden (30k max), maar ook koppelingen. En remmen.
In het geval van de Cabrio krijg je bovenstaande nadelen in een bijna gevaarlijk losse carosserie. Het is echt een badkuip op wielen. Daarom gewoon lekker de 2.0t Cabrio doen, en lekker toeren. Veel betere keuze.
Voordelen van de Viggen:
1. Zeldzaam (met een reden)
2. Motor is fantastisch
3. Hij heeft karakter.
4. Het is geen BMW, Audi of Mercedes.
De Viggen heeft nooit een kans gehad. Gewoon een bijzonder slechte auto welke veel te veel te kort kwam om mee te komen.
@bofkont: ik vind de Audi naast het design ook een fantastische auto hoor. Geldt ook voor de M3 – ook als normale 3-Serie een van de leukste auto’s om een dagje mee te sturen – en de Benz die qua comfort makkelijk een klasse hoger dienst had kunnen doen en daarnaast een monumentale V8 in het vooronder had liggen. Ben dus alleen van mening dat jullie de Viggen tekort doen, maar goed, ‘let’s agree to disagree’! ;)
Mijns inziens wederom veel te ongenuanceerd. Onbegrijpelijk, aangezien het niet in gezichtsverlies resulteert door een aantal objectief bepaalbare punten te erkennen.
1. Ten aanzien van de remmen: ’70-0 mph: 172 ft’ ten opzichte van ’70-0 mph: 167 ft’ voor de M3. Is dat echt zo ‘matig’ en achtergesteld?
2. Ten aanzien van het stuurgedrag: 0,82g ten opzichte 0,84g bij de M3, wederom minder, maar wederom niet achtergesteld. Mijn ouders hebben een 6-Serie Gran Coupe en mijn broertje heeft een 1-Serie. Beide auto’s sturen ongelooflijk strak, maar het is niet dat de Saab waardeloos stuurt.
3. Torquesteer en bodyrol: valide punten, hoewel dat tweede bij nagenoeg iedere cabriolet aan de orde is.
4. Zitpositie: niet optimaal, maar de orthopedische stoelen bieden wel veel comfort en steun. Wederom geenszins als ‘matig’ te aanschouwen.
5. Interieur: stuk minder dan Audi en Mercedes, maar niet veel minder dan BMW. Bovendien veel prettige extra’s zoals stoelverwarming.
6. Ruimte: 295-378 liter aan kofferruimte en voldoende plaats voor 4 personen. Wederom niet matig te noemen.
7. Storingen: jouw persoonlijke ervaring, maar ik wil dat punt best aannemen.
8. Koppeling: vind ik persoonlijk uiterst prettig, het trilpunt komt sneller naar voren, in tegenstelling tot veel modellen van BMW die wat mij betreft te hoog oppakken. Vind de versnellingsbakken bij Saab daarentegen wel waardeloos en erg langzaam, maar op de koppeling heb ik niks aan te merken.
In de rest van jouw punten kan ik mij vinden, maar ik heb zelf nog een paar positieve punten toe te voegen:
1. Verbruik: uiterst gunstig voor een auto van dit kaliber.
2. Middengebied is wat mij betreft erg goed, waardoor de auto boven de 2500 rpm vrij soepel aanvoelt.
3. De prijs was toentertijd stukken lager dan de Duitsers, bovendien zijn de auto’s thans nog aardig wat waard – zeker in A1 conditie.
4. Design: minder gedateerd dan de A4 en de C uit die tijd. De E36 kan ik waarderen, maar ook die is wat mij betreft verouderd in vergelijking.
5. Imago: sommigen hechten daar geen waarde aan, maar in het geval van Saab was dat altijd een sterk punt. Het was een van de weinige fabrikanten die een sportieve auto uit kon brengen die binnen de bestuurlijke gremia en bij de elite goed kon aarden.
6. Gelimiteerde oplage, deels wellicht met een reden, maar onderscheidend vermogen is altijd prettig.
Concluderend: de auto is evident minder dan de Duitse concurrentie, maar kan geenszins als non-conform worden aanschouwd. Evenmin kunnen termen als ‘matig’ , ‘waardeloos’ of andere termen van soortgelijke strekking gerechtvaardigd worden. Het betreft kortom een minder goed alternatief voor de gevestigde orde. Het feit dat de auto minder goed is, maakt deze nog niet waardeloos.
Hoe dan ook, bedankt voor de leuke discussie. Er gaat wat mij betreft niets boven een goed gesprek over auto’s! :)
@turboaero: Niets is leuker dan een goede discussie over auto’s ;-). Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Saab liefhebber en weet veel met de mantel der liefde te bedekken, maar de Viggen kan en kon mij niet overtuigen.
1. Betreft de remmen: herhaaldelijk van 200 naar 120 remmen zorgt al voor fading. Iets wat bij een simpele Golf niet voorkomt. Voor een performance versie vind ik dit eigenlijk waardeloos, sowieso matig.
2. Betreft het stuurgedrag: dat is niet in G’s iut te drukken. De G-krachten betreffen de maximale grip. Het stuurgevoel is gewoon wollig, vaag, indirect en langzaam. Kan er niet veel anders van maken. Best wel teleurstellend voor zo’n dure auto.
3. Torquesteer en bodyroll geld voor de gewone Viggen. De Cabriolet is nog erger. Een E36 Cabrio, CLK Cabrio of A4 Cabrio zijn véél stijver en stabieler.
4. Het interieur is écht een niveau of drie lager dan Audi of BMW. Ook onder Alfa. Meer niveautje Peugeot, Ford en Opel.
5. Ruimte in de breedte is echt genant krap: misschien leuk met een vriendin met kort rokje en Norah Jones op de stereo, maar het is wel heel knus. In alle andere concurrenten heb je meer ruimte in de breedte.
6. Koppeling is persoonlijk, maar met de krachtige motor en hakerige bak niet echt handig. Elke Duitser schakelt beter.
Qua positieve punten denk ik dat u zelf iets te ongenuanceerd bent, daar u enkele punten lijkt te herhalen (bij hetgeen wat al gemeld was).
1. Verbruik was gemiddeld 1 op 7. Niet echt zuinig te noemen.
2. Middengebied trekkracht had ik al benoemd.
3. De Viggen was niet goedkoop, maar heel erg duur. Een 9-3 Viggen Coupe kostte nieuw, bij introductie €
Om een beetje een idee te krijgen wat de concurrentie vroeg:
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (€43.994)
Audi TT Coupe 1.8T quattro 225 (€47.500)
BMW 330 CI (€48.200)
Chevrolet Camaro Z-28 Coupe (€43.495)
Fiat Coupe 2.0 20v Turbo Plus (€37.187)
Honda Integra Type-R (€30.853)
Honda Prelude 2.2 VTI-S (€34.142)
Mercedes-Benz CLK230 Kompressor Avantgarde (€51.459)
Nissan 200SX Turbo (39.297)
Opel Astra Coupe 2.0 Turbo (€33.330)
Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 24v Pack (€39.130)
Toyota Celica T-Sport (€32.350)
Volvo C70 T5 (€47.533)
Stuk voor stuk betere auto’s dan de Saab 9-3 Viggen, op bijna elk vlak. (op de motor na, wellicht. Dat was absoluut een USP van de Saab).
4. Design: Klopt. Het is inderdaad een plaatje van een auto. Geef ik graag en grif toe!
5. Imago: klopt, is al benoemd. Het is geen Audi, BMW of Mercedes.
6. Het was een gelimiteerde oplage omdat de auto slecht ontvangen werd en slecht verkocht. Dat is noemen ze een flop, geen gelimiteerde oplage. Apart is het zeker. Absoluut waar.
Kortom, ik denk dat ik met termen als ‘matig’, ’teleurstellend’ en ‘waardeloos’ de lading nog niet eens kan dekken.
Heb zelf een zilvergrijze. Fijne auto, blijft mooi om te zien. Kwaliteit is ook erg goed. Interieur is alleen om te huilen en de auto tordeert als een gek.
jurdespotter zegt
Jemig wat een dikke bak!
drsjeroen zegt
Fantastische bak, heb in mijn stagetijd in een 9-3 Viggen coupe mogen rijden. Belachelijk hoeveel wielspil ik bij 90 in zijn 3e versnelling had. Vast niet de beste auto, wel vermakelijk. In het geel ook ganz geil
kuifje zegt
Dat is zeker een fijn kleurtje!
w115 zegt
Absoluut geen fan van oudere Saabs. Deze ziet er toch wel lekker uit.
dwersbongel zegt
Hele fijne kleur! Staat ook goed op de Saab.
bmwm3e92 zegt
Dit ziet er wel goed uit!
murica zegt
1 van de weinige mooie cabrio’s :) prachtige foto’s!
grachtengordel zegt
Cool! Ik heb hem in precies dezelfde kleur. Alleen is die van mij een gewone 2.0T 185pk
bierbuik zegt
@grachtengordel: mijn auto is vrijwel dezelfde kleur!
Alleen is het helaas een Nissan micra
bierbuik zegt
@grachtengordel: ruim 4 jaar later, maar ik kan trots vertellen dat ik er nu ook 1 heb! Een Anniversary Edition in het grijs, zo zie je dat dromen soms uitkomen
kevincck zegt
Mooi apparaat!
Alfarobert zegt
Denk altijd nog,wat jammer dat het merk ten gronde is gegaan als ik een SAAB zie.Dit is toch een prachtige cabrio.Lekker kleurtje ook,niks mis mee.
jag00 zegt
Heerlijk zo!
zweed zegt
Bedankt allemaal!
shalomleon zegt
@zweed: een echte Viggen? Super gaaf. Daar rijden er nog 12 ofzo van in Nederland?
turtle zegt
Machtige auto en dito foto’s!!
joppe zegt
Nog altijd een nekkendraaier en mooier dan veel cabrio’s van nu. Die zijn vaak patserig.
p2000 zegt
Ik ben net klaargekomen
kennone zegt
@p2000: jij moet Tinder gaan gebruiken want dit kan echt niet..
isleofman zegt
Mooi ding zeg! Welk pand is dat op de achtergrond?
zweed zegt
@isleofman: Het verlaten hotel bij radio Kootwijk!
Davidov zegt
Chille cabrio! :)
theyoungsaablover zegt
Dit bunt de waangs!
misterdrogba zegt
Hiermee zou ik in de zomer wel een tripje doorheen europa willen maken.. Mooi!
willeme zegt
Een mooie auto, maar wellicht ook de slechtste auto ooit gebouwd. Ouwe van mij heeft er eentje gehad. Turbolag, torquesteer, belachelijke bouwkwaliteit, terminaal onderstuur, ernstige torsieproblemen, kansloze wegligging en hopeloze betrouwbaarheid. Zelden zo’n slecht ontwikkelde en onbetrouwbare auto meegemaakt. Zeer vlot, dat zeker. En het ziet er goed uit, maar wat een drama. Daarna ingeruild voor een probleemloze A5 Cabrio. Schandalig dat ze dit durfden te verkopen destijds. Het was nog eens de duurste Saab die je destijds kon kopen…
e550 zegt
@willeme: en toch werden ze hier en in de VS goed verkocht.
willeme zegt
@e550: Lang niet goed genoeg. De Viggen is uit productie genomen wegens tegenvallende verkopen. In plaats daarvan kreeg de Aero een upgrade naar 205pk en de bumperkit van de Viggen.
turboaero zegt
@willeme: Blijkens verscheidene tests scoorde de Viggen – als coupé althans – niet veel minder dan de concurrentie uit Duitsland: http://www.caranddriver.com/comparisons/1999-audi-s4-quattro-vs-bmw-m3-mercedes-benz-c43-amg-saab-9-3-viggen-archived-comparison-test
Toegeven: ik ben ietwat bevooroordeeld en de aandrijflijn had inderdaad een stuk beter gekund. Dat neemt echter niet weg dat het m.i. een mooi alternatief is voor individualisten die een chique en excentrieke auto willen rijden.
willeme zegt
@turboaero: Ik weet niet of je het daadwerkelijk gelezen hebt, maar de Saab is verreweg de slechtste auto. Op alle punten, behalve verbruik…In vergelijking met de Duitsers word de Viggen gewoon afgeslacht.
Ik ben een enorme Saab fan, en kan een goede Saab zeker waarderen, maar dit was er gewoon geen één. Zeker als Viggen Cabrio een hopeloze auto. Een 9-3 Coup 2.0 Aero of 9-3 2.0t Cabriolet is een véél betere keuze. Een veel geslaagder totaalpakket.
turboaero zegt
@willeme: geenszins; niet enkel het verbruik, maar ook de gunstige prijs en de prestaties die met een relatief kleine motor bewerkstelligd worden. Bovendien is het vanwege het gewicht een prettige auto voor de openbare weg – toch de plek waar dergelijke auto’s primair gebruikt worden – ‘afgeslacht’ is derhalve ook niet het juiste woord. Tot slot eindigt de auto netjes op een derde plaats.
Tot slot zou ik met name de 2.0t laten staan. De waarde is momenteel nihil, waardoor de auto weliswaar bereikbaar is, maar de Viggen is daarentegen – mede door de beperkte oplage en het unieke concept – een klassieker in wording.
willeme zegt
@turboaero:
Nogmaals, het is mijn eigen ervaring. Mijn pa heeft jarenlang een Viggen Cabrio gehad en er is gewoon weinig positiefs te melden.
De Viggen is én een heel slechte auto én een heel slechte investering. Want ondanks dat ze erg zeldzaam zijn, is dat voor een reden: niemand wilt ze hebben. Er staan af en toe wat Viggens te koop, maar de dure exemplaren staan zéér lang te koop.
Een Viggen vergelijken met een C43, M3 of S4 is ridicuul. Pak dan een C280, 328i of A4 2.8 quattro. Klopt qua prijs ook wat beter, maar dan nóg zijn de Duitsers véél beter. (weggedrag, remmen, sturen, materialen, ruimte, grip etc).
Positieve punten:
1. de 2,3 motor is een heerlijk heid: trekt vanuit alle toeren soepel op.
2. de stoelen zijn prettig (alhoewel veel te hoog)
3. Het is een mooie en aparte auto.
That’s it.
turboaero zegt
@willeme: het is ook absoluut niet mijn bedoeling om jouw stelling in diskrediet te brengen, ik probeer enkel een nuance aan te brengen aangezien ik van mening ben dat het allemaal iets te kort door de bocht is – in elke geval geen onderstuur! ;)
De reden dat ik denk dat het een goede investering is, heeft te maken met het feit dat dit lange tijd de snelste auto was die Saab aanbood. In combinatie met de beperkte productie en het feit dat Saab helaas verleden tijd is, maakt het toch een bijzondere wagen.
De Duitsers waren inderdaad beter, maar qua objectieve waarden vond ik de verschillen niet dusdanig groot om de auto echt ‘matig’ te noemen. De C280, 328i en de A4 2.8 waren niet vanaf het begin als ‘sportwagens’ ontworpen, dus ik denk dat de Viggen in dat opzicht een beetje tussen wal en schip raakte. Desondanks vind ik de vergelijking met andere ’topmodellen’ dus niet onbegrijpelijk.
Die drie punten in combinatie met de beperkte oplage vind ik persoonlijk al goede redenen om er eentje te overwegen. De auto had veel beter kunnen zijn en het heeft grotendeels iets weg van een gemiste kans. Ik ben het op veel punten dan ook met jou en Bofkont eens, maar ik vind dat jullie het aanvankelijk iets te ongenuanceerd brachten.
dutchcorvette zegt
@willeme: ik heb er eentje van 2009, 2.8 V6 aero , (voor mn vriendin toentertijd gekocht) ik heb er daadwerkelijk nooit problemen mee gehad. Het rijdt ontzettend fijn en is best rap.
964yellowbird zegt
@willeme: haha en door de slechte bouwkwaliteit staan er een hoop 2.0t en 2.3t 93’s met 350.000+ kilometers online. Dat nieuwe type erna, dat is poep. Die eerste 93’s moet je stuk slaan.
En ja een auto hoort ook gewoon achterwielaandrijving te hebben, dan heb je al die ellende ook niet.
e34m5touring zegt
@964yellowbird: Die van ons ging er bij 150k uit. Wat een rampenbak. Werkelijk alles ging kapot aan die auto. We hadden in die tijd ook een 9-5 aero. Zelfde verhaal. Begrijp nooit waar die betrouwbaarheid dan zit bij Saab. Mijn S70 2.4t was uit dezelfde tijd maar had met 330k op de klok nog geen 10% van het gezeik van die saabs. Allebei nieuw gekocht en bij een dealer.
willeme zegt
@E34M5Touring: Een zeer goede kennis van mij heeft een tijd lang een opdracht gedaan voor Saab (UK), in verband met analyse voor betrouwbaarheid, onderdelen, garantie en aftersales mogelijkheden/kwaliteiten.
Ging helemaal nergens over: onderdelen waren veel te duur, after sales was dramatisch, garantiekosten rezen de pan uit…
Behalve hier op AB, hier blijven Saabs heel (en Alfa’s en Lancia’s ;-))
e34m5touring zegt
@willeme: Ja dit was echt een hele slechte. Syncro ringen in 1 en 2 waren onder de 100k versleten. Dak bleef meermaals halverwege steken in de recht omhoogpositie. Boordcomputer, ecu, display’s werkelijk alles ging stuk. Kon z’n vermogen voor geen meter kwijt. 9-5 trouwens ook niet. 30-35k met een setje voorbanden. Komt er bij ons niet meer in. Na een hele lijn 850’s en V70’s echt een tegenvaller.
willeme zegt
@964yellowbird: Zelf ervaring gehad met diverse Saabs: onderhoud was erg prijzig en er gaat veel aan kapot. Maar de Viggen sloeg werkelijk alles.
Ik heb het in dit geval specifiek over de Viggens: die hebben veel issues. Die motor is te veel voor het chassis.
De gewone Saabs met 3,5 ton op de klok zien er ook stuk voor stuk niet uit en zijn lang geen rijdende pareltjes meer, toch @nicolasr?
tazmania zegt
Mooie auto, maar koning wielspin en onderstuur. Slechtere FWD’s als de Viggen bestaan er bijna niet.
ejvdl zegt
Locatie tussen assel en hoog soeren?
Mooie klassieker in spe.
zweed zegt
@ejvdl: te kootwijk.
ejvdl zegt
@zweed: kom je daar uit de buurt?
zweed zegt
@ejvdl: Niet heel dichtbij, maar niet ver er vandaan.
romeoalfa zegt
Prachtig!
henkhupelschoten zegt
Tijdloos.
bas911 zegt
Lighting blue de kleur voor de Viggen hele mooie auto ?
woot zegt
Ik ben denk ik 1 van de weinigen die dit echt niet mooi vind.. Dashboards uit Saabs lijken zo uit een vrachtwagen te komen. En verder, tja, ik heb nog nooit een mooie Saab gezien.
flik2punt0 zegt
@woot: een Scania interieur lijkt het wel op ja
flik2punt0 zegt
Wow wat een pracht platen! En een lekker kleurtje op deze mooie cabrio!
maak zegt
Super ????
turboaero zegt
Speciaal voor deze auto een account aangemaakt; niet alleen een schitterend voertuig, maar ook nog eens in concoursstaat.
De aanschaf van deze auto getuigt wat mij betreft van een uiterst goede smaak. Heel erg veel plezier met deze klassieker in spe!
thowmas97 zegt
Deze auto(met dit kenteken) heeft dienst gedaan als Gala-auto afgelopen jaar. Prachtige wagen
arashrsf zegt
mijn buurman had vroeger een gele, echt een dikke wolf in schaapskledij
volvosaab zegt
Drie Saabs gehad.9-3 S en Aero en 9-5 Aero. Was op een gegeven moment wel klaar met sleutelen en specialisten bezoeken.
bofkont zegt
Absoluut een mooie wagen om te zien , maar net wat Willemse al zegt , een zeer matige auto in alle opzichten.
Geen woord aan gelogen.
turboaero zegt
@bofkont: niet dat ik jullie stelling in diskrediet tracht te brengen, maar ‘matig’ en ‘afgeslacht’ zijn wel ongenuanceerde termen voor deze wagen. De Duitsers waren sneller en stuurden beter – dat is dus een valide punt – maar objectief gezien waren de verschillen niet dusdanig groot om dergelijke leuzen te rechtvaardigen. Voorts ben ik wel van mening – als ik naar de C43, E36 M3 en de S4 uit die tijd kijk – dat dit verreweg de minst gedateerde en meest klassiek gelijnde auto is van het stel.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik sinds mijn 19de – inmiddels 4 jaar – een 900 classic. Inderdaad niet altijd probleemloos, maar wederom niet veel duurder in onderhoud dan een Benz, BMW of Audi.
willeme zegt
@turboaero: Objectief waren de leuzen ab-so-luut te rechtvaardigen. Zéker in vergelijking met de C43, M3 en S4.
Minpunten van de 9-3 Viggen:
1. Weinig stuurgevoel, veel speling, indirect.
2. Veel te veel bodyroll.
3. Torquesteer bij vol gas.
4. Zeer matige remmen.
5. Te hoge zitpositie.
6. Grof afgewerkt interieur, matige materialen.
7. Weinig ruimte, met name i de breedte.
8. Storingen met radio, boordcomputer (en andere elektrische zaken)
9. Weinig grip, ook met halfgas
10. Leerkwaliteit is matig, slijt lelijk.
11. Koppeling pakt vaag op.
12. Turbolag, zeker in vergelijking met een Audi S4
13. Het onderstel is gewoon van een standaard 9-3, alleen de veren zijn ietsjes stijver. Veel te wollig en deinerig
14. Veel te progressief gaspedaal: je kon er bijna niet normaal mee optrekken, of je zat al in je eigen rook door de wielspin…
15. De bak was op zich ok, maar vertoond vaak kuren (hakerig schakelen).
16. De Viggen vreet niet allen voorbanden (30k max), maar ook koppelingen. En remmen.
In het geval van de Cabrio krijg je bovenstaande nadelen in een bijna gevaarlijk losse carosserie. Het is echt een badkuip op wielen. Daarom gewoon lekker de 2.0t Cabrio doen, en lekker toeren. Veel betere keuze.
Voordelen van de Viggen:
1. Zeldzaam (met een reden)
2. Motor is fantastisch
3. Hij heeft karakter.
4. Het is geen BMW, Audi of Mercedes.
De Viggen heeft nooit een kans gehad. Gewoon een bijzonder slechte auto welke veel te veel te kort kwam om mee te komen.
bofkont zegt
@willeme: +1
bofkont zegt
@turboaero: puntje gedateerd
Heb je gelijk in, maar niet in het geval van de B6 A4/S4, tijdloos en prachtig design.
turboaero zegt
@bofkont: ik vind de Audi naast het design ook een fantastische auto hoor. Geldt ook voor de M3 – ook als normale 3-Serie een van de leukste auto’s om een dagje mee te sturen – en de Benz die qua comfort makkelijk een klasse hoger dienst had kunnen doen en daarnaast een monumentale V8 in het vooronder had liggen. Ben dus alleen van mening dat jullie de Viggen tekort doen, maar goed, ‘let’s agree to disagree’! ;)
turboaero zegt
Mijns inziens wederom veel te ongenuanceerd. Onbegrijpelijk, aangezien het niet in gezichtsverlies resulteert door een aantal objectief bepaalbare punten te erkennen.
1. Ten aanzien van de remmen: ’70-0 mph: 172 ft’ ten opzichte van ’70-0 mph: 167 ft’ voor de M3. Is dat echt zo ‘matig’ en achtergesteld?
2. Ten aanzien van het stuurgedrag: 0,82g ten opzichte 0,84g bij de M3, wederom minder, maar wederom niet achtergesteld. Mijn ouders hebben een 6-Serie Gran Coupe en mijn broertje heeft een 1-Serie. Beide auto’s sturen ongelooflijk strak, maar het is niet dat de Saab waardeloos stuurt.
3. Torquesteer en bodyrol: valide punten, hoewel dat tweede bij nagenoeg iedere cabriolet aan de orde is.
4. Zitpositie: niet optimaal, maar de orthopedische stoelen bieden wel veel comfort en steun. Wederom geenszins als ‘matig’ te aanschouwen.
5. Interieur: stuk minder dan Audi en Mercedes, maar niet veel minder dan BMW. Bovendien veel prettige extra’s zoals stoelverwarming.
6. Ruimte: 295-378 liter aan kofferruimte en voldoende plaats voor 4 personen. Wederom niet matig te noemen.
7. Storingen: jouw persoonlijke ervaring, maar ik wil dat punt best aannemen.
8. Koppeling: vind ik persoonlijk uiterst prettig, het trilpunt komt sneller naar voren, in tegenstelling tot veel modellen van BMW die wat mij betreft te hoog oppakken. Vind de versnellingsbakken bij Saab daarentegen wel waardeloos en erg langzaam, maar op de koppeling heb ik niks aan te merken.
In de rest van jouw punten kan ik mij vinden, maar ik heb zelf nog een paar positieve punten toe te voegen:
1. Verbruik: uiterst gunstig voor een auto van dit kaliber.
2. Middengebied is wat mij betreft erg goed, waardoor de auto boven de 2500 rpm vrij soepel aanvoelt.
3. De prijs was toentertijd stukken lager dan de Duitsers, bovendien zijn de auto’s thans nog aardig wat waard – zeker in A1 conditie.
4. Design: minder gedateerd dan de A4 en de C uit die tijd. De E36 kan ik waarderen, maar ook die is wat mij betreft verouderd in vergelijking.
5. Imago: sommigen hechten daar geen waarde aan, maar in het geval van Saab was dat altijd een sterk punt. Het was een van de weinige fabrikanten die een sportieve auto uit kon brengen die binnen de bestuurlijke gremia en bij de elite goed kon aarden.
6. Gelimiteerde oplage, deels wellicht met een reden, maar onderscheidend vermogen is altijd prettig.
Concluderend: de auto is evident minder dan de Duitse concurrentie, maar kan geenszins als non-conform worden aanschouwd. Evenmin kunnen termen als ‘matig’ , ‘waardeloos’ of andere termen van soortgelijke strekking gerechtvaardigd worden. Het betreft kortom een minder goed alternatief voor de gevestigde orde. Het feit dat de auto minder goed is, maakt deze nog niet waardeloos.
Hoe dan ook, bedankt voor de leuke discussie. Er gaat wat mij betreft niets boven een goed gesprek over auto’s! :)
willeme zegt
@turboaero: Niets is leuker dan een goede discussie over auto’s ;-). Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Saab liefhebber en weet veel met de mantel der liefde te bedekken, maar de Viggen kan en kon mij niet overtuigen.
1. Betreft de remmen: herhaaldelijk van 200 naar 120 remmen zorgt al voor fading. Iets wat bij een simpele Golf niet voorkomt. Voor een performance versie vind ik dit eigenlijk waardeloos, sowieso matig.
2. Betreft het stuurgedrag: dat is niet in G’s iut te drukken. De G-krachten betreffen de maximale grip. Het stuurgevoel is gewoon wollig, vaag, indirect en langzaam. Kan er niet veel anders van maken. Best wel teleurstellend voor zo’n dure auto.
3. Torquesteer en bodyroll geld voor de gewone Viggen. De Cabriolet is nog erger. Een E36 Cabrio, CLK Cabrio of A4 Cabrio zijn véél stijver en stabieler.
4. Het interieur is écht een niveau of drie lager dan Audi of BMW. Ook onder Alfa. Meer niveautje Peugeot, Ford en Opel.
5. Ruimte in de breedte is echt genant krap: misschien leuk met een vriendin met kort rokje en Norah Jones op de stereo, maar het is wel heel knus. In alle andere concurrenten heb je meer ruimte in de breedte.
6. Koppeling is persoonlijk, maar met de krachtige motor en hakerige bak niet echt handig. Elke Duitser schakelt beter.
Qua positieve punten denk ik dat u zelf iets te ongenuanceerd bent, daar u enkele punten lijkt te herhalen (bij hetgeen wat al gemeld was).
1. Verbruik was gemiddeld 1 op 7. Niet echt zuinig te noemen.
2. Middengebied trekkracht had ik al benoemd.
3. De Viggen was niet goedkoop, maar heel erg duur. Een 9-3 Viggen Coupe kostte nieuw, bij introductie €
Om een beetje een idee te krijgen wat de concurrentie vroeg:
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (€43.994)
Audi TT Coupe 1.8T quattro 225 (€47.500)
BMW 330 CI (€48.200)
Chevrolet Camaro Z-28 Coupe (€43.495)
Fiat Coupe 2.0 20v Turbo Plus (€37.187)
Honda Integra Type-R (€30.853)
Honda Prelude 2.2 VTI-S (€34.142)
Mercedes-Benz CLK230 Kompressor Avantgarde (€51.459)
Nissan 200SX Turbo (39.297)
Opel Astra Coupe 2.0 Turbo (€33.330)
Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 24v Pack (€39.130)
Toyota Celica T-Sport (€32.350)
Volvo C70 T5 (€47.533)
Stuk voor stuk betere auto’s dan de Saab 9-3 Viggen, op bijna elk vlak. (op de motor na, wellicht. Dat was absoluut een USP van de Saab).
4. Design: Klopt. Het is inderdaad een plaatje van een auto. Geef ik graag en grif toe!
5. Imago: klopt, is al benoemd. Het is geen Audi, BMW of Mercedes.
6. Het was een gelimiteerde oplage omdat de auto slecht ontvangen werd en slecht verkocht. Dat is noemen ze een flop, geen gelimiteerde oplage. Apart is het zeker. Absoluut waar.
Kortom, ik denk dat ik met termen als ‘matig’, ’teleurstellend’ en ‘waardeloos’ de lading nog niet eens kan dekken.
Altijd leuk zo’n discussie ;-)
joppe zegt
Tja, is een beetje als een R van Volvo. Comfortabel snel, niet om me te hoeken. Daar zijn Duitsers voor.
zweed zegt
Wat een reacties, bedankt allemaal!
willeme zegt
@zweed: Excuses voor mijn betogen. De platen zijn érg fraai, evenals de auto. Alleen om er een voor de deur te hebben is minder ;-).
svenska_aeroplan_ab zegt
Heerlijke Saab! Zeker in Lightning Blue! Wist je dat Saab altijd de blauwe en gele kleur heeft gehad vanwege de Zweedse vlag?
bullzeyersn zegt
Niet alleen de kleur is lekker. Goeie foto’s ook.
joppe zegt
Die turbometer maakt het Dash fantastisch:-)
rufctr01 zegt
Van buiten tijdloss mooi, dashboard erg gedateerd!
cpp1 zegt
Heb zelf een zilvergrijze. Fijne auto, blijft mooi om te zien. Kwaliteit is ook erg goed. Interieur is alleen om te huilen en de auto tordeert als een gek.
zip16 zegt
Leuke verschijning, maar mag qua karakter en tijdloosheid nog niet in de schaduw staan van de good old 900 cabrio.