KDF-Wagen
Wat een verrassing op deze zaterdagmorgen. Een compleet orginele 'KDF-Wagen'. Geproduceerd in 1938 onder opdracht van Hitler en uiteindelijk een regelrecht succes in de vorm van de Kever. Deze auto is te zien als het eerste teken van de Volkswagen Kever zoals we die vandaag de dag kennen. De auto moest goedkoop, licht en bruikbaar zijn. En is in deze tijden uitsluitend in musea te zien, maar deze meneer rijdt even naar de bouwmarkt op wat aankopen te doen, wat een held.
Dit is echt een geweldige spot :o Echt een held dat hij er gewoon mee rijdt
Gaaf ding!
Echt prachtige foto’s, en ook een hele leuke auto.
Mooi! Heel bijzonder!!
Verwarring over het bouwjaar komt in die tijd meer voor omdat het nogal een puinhoop was in Duitsland rond die tijd. Bovendien starten de geallieerden na de oorlog de productie. Wellicht Is dit exemplaar na een tijdje “intern” gebruik alsnog op een normaal kenteken gezet en reed die daarvoor met wat legerplaten rond.
@w0o0dy: hitler heeft veel van de eerste typen KdF wagens aan directie en personeel gegeven. Ik zou gaan voor een versie die in 1946 door het 51ste van het Amerikaanse leger is geconfisqueerd. Iemand meer info over dit specifieke type?
@ghost: Ja, maar zoveel waren dat er niet. De productie ging al snel over op de Kübelwagen, Jeep-achtig voertuig voor het leger. Inderdaad gefinancierd door de brave spaarders. Danke schön.
Geweldig! Zeker ook die info en heerlijk dar hij hem gewoon gebruikt waar die voor gebouwd is! Echt een held want wat heb je aan een auto die alleen maar stil staat!
Wat zou dit nou waard zijn? Pronkstukje en heerlijk ” black on black”
Heel gaaf om dit zo eens in ’t wild tegen te komen!
Dit moet inderdaad een hele bijzondere vroege Kever zijn, let vooral op het detail van de wieldoppen, die heb ik nog nooit eerder op een Kever gezien, uit die tijd zijn het bolletjes !
En dan de remmen, als ik het goed heb, hoort deze Kever kabelremmen te hebben.
En, dat remt nauwelijks omdat kabels de vervelende eigenschap hebben om te rekken.
Jammer trouwens dat je op zo’n oude wagen niet eens een echt oud Hollands kenteken mag hebben, toen had je namelijk slechts één letter die aangaf uit welke provincie je kwam
Wie weet, staat’ ie erbij op deze foto !
http://www.conam.info/images/stories/importeurs12/kevers-1947-ben-pon.jpg
@desjonnies: o, wat een treurig ontwerp is het toch ook, in opzet fout (motor achter in, wegligging van een dweil), ouderwets (kabel remmen)…. zelfs een 2cv (zelfde tijd, realiseert u zich dat goed) was beter, moderner en goedkoper.
@jansen: blablabla een eend-liefhebber spreekt. Oh sorry, ik bedoel een lelijke eend, dat was het.
@freezzr: nou, eend liefhebber kun je me niet noemen, behalve op mijn bord. T was vooral bedoeld als voorbeeld. Had ook Panhard Dyna X kunnen zijn bijvoorbeeld, t is niet moeilijk iets beters te vinden dan een kever. Ik ben eigenlijk vooral nogal kever sceptisch.
@Jansen:
Ik heb niets met de kever, ik ben er niet van.
Maarre eerlijk is eerlijk, een heleboel na oorlogse autootjes als de Renault 4CV, de Fiat 500 en 600 hadden de configuratie van de kever gepikt.
En bij Citroën de luchtgekoelde Boxer voor de lelijke eend, dat idee schijnt van de Kever te zijn gejat !
@desjonnies: Niet helemaal correct. Ook de configuratie van de Kever was niet origineel, want eerder al toegepast door o.a. Mercedes en Tatra. Daarnaast is het gewoon de meest logische oplossing om een auto zo ruim, compact en goedkoop te bouwen. Ook was Tatra er al eerder met luchtgekoelde motoren.
@desjonnies:
Ik heb er mee gereden (niet deze maar het boodschappenautootje van mijn eerste werkgever). Mocht niet weg want er hingen romantische herinneringen aan van baas en echtgenote; huwelijksreis of zo iets. Kabelremmen die elke maand even bijgesteld moesten worden, geen rembekrachtiging natuurlijk, twee keer trappen bij schakelen (of zonder trappen bij het juiste toerental), richtingaanwijzers als uitklaparmpjes. Maar verder bleek er destijds (jaren vijftig) nog best mee te rijden. Kon natuurlijk ook erg weinig aan kapot. Maar de snelweg kon je ook toen al maar beter mijden.
Kijk, dit is een correct kenteken uit die periode,
die H staat voor Zuid Holland :
http://farm6.static.flickr.com/5100/5476523494_484778b749_z.jpg
@desjonnies: leuk: mijn eigen auto op autoblog….;)
Heb nog wel fraaiere foto’s…
@kever1948: graag erop zetten. Heb je nog meer info? Ben nieuwsgierig nu.
@lexaudi: http://www.snap-360.nl/1948-volkswagen-bril-kever-originele-nederlander/
Hele mooie spot, tof dat hij er gewoon mee rijdt
Grappig eigenlijk als je je realiseert dat Hitler in de dertiger jaren bij Wolfsburg moerassen had laten droogleggen door duizenden arbeiders voor de KdF oftewel Volkswagen fabriek en
niemand, maar dan ook
niemand van de geallieerde overwinnaars? de fabriek wilden hebben.
Een Britse majoor heeft uiteindelijk het heft in handen genomen en langzaam de productie opgestart.
Ben Pon Sr was volgens mij de eerste export klant, hij heeft -u wel bekend- de Volkswagen bus getekend toen hij een sleepwagentje op basis van een kever in de fabriek zag, dat voor intern gebruik was.
De link Volkswagen – Pon is zo beresterk dat het -denk ik- nog de enige overgebleven onafhankelijke Volkswagen importeur ter wereld is; maar goed ik weet nie’ alles hè !
@desjonnies: Pon is niet de enigste onafhankelijke Volkswagen distributeur in de wereld, D’Ieteren in België heeft ook een van VAG onafhankelijke aandeelhouder structuur.
Vw black series hahah
Schitterend, kan niet anders zeggen.
In 1938 was het nog geen succes hoor.Mensen konden sparen via zegeltjes.Dan konden ze binnen 5 jaar zo’n auto bij elkaar sparen.Ze kregen hem alleen nooit omdat ze eigenlijk de oorlog bij elkaar spaarden.
@Alfarobert: klopt inderdaad, de KdF was 990 RM, je spaarde via dat systeem 5RM per maand, gemiddeld inkomen van 32RM per maand. Schoot totaal niet op. Er hebben wel ruim 350.000 mensen aan mee gespaard alleen die hebben de auto nooit gezien.
Aan de ene kant leuk dat ie er mee rijdt. Aan de andere lijkt het mij doodeng. Er zal maar een mongool niet opletten.
Dit mag nooit de naam KdF dragen, daarvoor ontbreken er teveel zaken. Het is gewoon een bij elkaar geraapt pakketje, kijk bijvoorbeeld naar de wieldoppen, koplampen, bumpers. Ook het interieur klopt van geen kant natuurlijk. Belangrijkste item wat weggeeft dat het geen vooroorlogse is, zijn de louvres in de motorkap, moeten er 24 zijn.
@mrtn: inderdaad. En volgens mij klopt het logo op het dashboard ook niet. Bij de KdF stond de ‘VW’ in een cirkel die in een soort gestileerde swastika/hakenkruis stond.
Prachtig om te zien
Een zogenaamde Brilkever is dit toch? In al mijn onwetendheid ooit naar gezocht als “klusautootje”. Man, wat zijn die krengen duur, als je er al een kan vinden.
Een paar jaar geleden een artikel gelezen van nog zo’n pre WW II kever. Was totaal verbouwd gevonden in een van de baltische staten en geruild voor een nieuwer exemplaar. Daarna door nieuwe Duitse eigenaar minutieus beter dan nieuw gerestaureerd. Het was een artikel in Duitstalig “Oldtimer Markt”, meen ik.
@spidermann: Dat was de IIIA 43006. Heel veel informatie van te vinden op TheSamba.com
Kan iemand mij helpen met de “US army” tekst op het linker-achterspatbord? Ik ben erg benieuwd!
@piebepost: us army 5?th ordn group. Ordonance group.
@rufctr01: Moet 57th zijn. Als het 51 was zou de afkorting 51st zijn.
@oxymoron:
Toch staat er echt 51th volgens mij. Misschien een dyslectische GI geweest?
Het is btw Ordnance group.
http://www.usarmygermany.com/units/ordnance/USAREUR_51stOrdGp.htm
Min of meer de afdeling transport en logistiek voor legervoertuigen.
Ik ga het ook een keer proberen: zoals de klassieke weergave van foto 1 is zie je maar zelden. De geschiedenis prachtig in 1 foto samengevat met de immers net zo mooi en tijdloze Prius. Het contrast is door het zwart/wit compleet. Zeer adequate belichting
Ik vind de huidige generatie 911 het mooiste
Leuk om te zien!
De eerste kevers hadden to h geen knipperlichten? Die hadden toch pijltjes die de richting aangaven? Ik heb Zoiets gehoord een keer.
@rolov: klopt, maar deze heeft die pijltjes ook. Net achter de portieren tussen de ramen kan je ze zien zitten. Bij veel klassieke auto’s zijn er later knipperlichten gemonteerd.