Echt super mooi! Zijn deze ook in NL linksgestuurd geleverd? Want het stuur zit bij jullie rechts, maar hij is toch uitgerust met ‘oude’ blauwe platen. Wellicht toendertijd geïmporteerd?
@bakbanaan: klopt, dan moet je bij de RDW vragen naar een “historisch kenteken”. Dat kan je ook doen voor auto’s die in het verleden geimporteerd en op gele platen gezet zijn, maar waarvoor je bij nader inzien toch blauwe kentekenplaten wilt hebben.
Mooi is vaak saai – Eerste ter wereld met vier-wiel aandrijving FF Formula Ferguson
Harry Ferguson – tractor tycoon die eigenaar van Jensen is geweest.
Dus nix saai, vernieuwend model geweest.
Dan die ontieglijk grote achterruit, daar is het ook één van de eerste mee.
Grote mastodont van een bak, Chysler V8 waardoor de Amerikaanse verkoop ook wel lekker ging.
Dan was het een wagen in het super-luxe segment, wat de wagen qua motorisatie met en nogal gewone Hemi V8 tekort kwam qua pedigree tegenover een Aston Martin maakte de superluxe uitrusting ruimschoots goed.
Tenminste het exemplaar waar ik ooit in heb mogen rijden had een cruise control, volledige airco en elektrische ramen !
Jammerlijke is de bouwkwaliteit soms, en zeker als bij Jensen de bodem van de schatkist weer eens in zicht was. !
Ze kochten dan links en rechts ‘passende’ onderdelen .
@desjonnies:
Wat de wagen qua motorisatie tekort kwam is overdrachtelijk bedoeld, Aston Martin bouwde zelf motoren met zo’n leuk naamplaatje erop zodat je als eigenaar de man achterna kon zitten, omdat’ie was vergeten de drijfstang van cilinder nummer drie vast te draaien!
@desjonnies: Ik geloof dat ik juist dit punt maak. Mooi vormgegeven auto’s zijn leuk maar gaan (soms) vervelen. Interessante auto’s zoals deze niet. Nogmaals deze vind ik niet echt mooi, maar wel erg gaaf.
Goed dat de auto gebruikt wordt! Het zijn geweldige auto’s.
Voor de ware Jensen liefhebber is het misschien jammer dat veel originele details vervangen zijn (voorbumper hoort lager, achter overriders zijn van een Mk2 of 3, evenals de wielen en de achterlichten, hoofdsteunen zijn ook niet Mk1, maar ach wat boeit het allemaal).
@desjonnies
“Ze kochten dan links en rechts ‘passende’ onderdelen .”
Waar heb je het in godsnaam over?? Daar klopt werkelijk niks van. Noem eens voorbeelden?
Of bedoel je dat Jensen niet alles zelf maakte? Ja hallo, dat deed geen enkele kleine zelfstandige fabrikant. Je zal heel veel Lucas spullen ook vinden in andere auto’s uit die periode, er zitten Dunlop (later Girling) remmen op die ook door andere merken gebruikt werden, de Chrysler motor en bak natuurlijk, de Salisbury achteras, sloten zijn identiek aan die van talloze andere Britse merken, enzovoorts. Dat was heel normaal destijds, Ferrari en Lamborghini gebruikten ook veel Lucas onderdelen bijvoorbeeld.
En Harry Ferguson is nooit eigenaar van Jensen geweest.
@123bat
Ja er zijn er ook in LHD geleverd, erg zeldzaam. Van de ruim 1000 Mk1 exemplaren zijn er minder dan 50 LHD. Er staat er bij mij een in de schuur…. :-)
Mooie wagen zeg!
Ik vind deze iets mooier dan de cabrio, gave auto’s!
Wat een super coole auto!!
Echt super mooi! Zijn deze ook in NL linksgestuurd geleverd? Want het stuur zit bij jullie rechts, maar hij is toch uitgerust met ‘oude’ blauwe platen. Wellicht toendertijd geïmporteerd?
@123bat: vgm mag je ook nu een blauw/zwart kenteken als je een auto importeerd ,als die maar een bepaald aantal jaar oud is
@bakbanaan: klopt, dan moet je bij de RDW vragen naar een “historisch kenteken”. Dat kan je ook doen voor auto’s die in het verleden geimporteerd en op gele platen gezet zijn, maar waarvoor je bij nader inzien toch blauwe kentekenplaten wilt hebben.
@123bat: Deze is origineel in engeland geleverd maar verkocht aan een nederlander. Vandaar dat ie rechtsgestuurd is.
@philipf: Ah, dat verklaart :)
@123bat: de blauwe SM-plaat komt uit 1977 terwijl de eerste toelating uit 1965 is. Import dus, en daardoor ook gunstig om op LPG te zetten.
Wauw, prachtige combo zo!
2 prachtige wagens! Nemen jullie ze ook allebei mee op vakantie?
@flik2punt0: nee, vakantie gaan we met vliegtuig:)
Mooi!
Ouderkerk a/d Amstel, no? Maar waar ongeveer kan ik zo een, twee, drie niet opmaken.
@toyotafortuner: nee, dit is in kanis ergens in de buurt van utrecht.
@philipf: deze van de zomer zien rijden in
middenbeemster noordholland
Gaaf
Mooi vind ik ze niet maar wat een karaktervolle bakken zijn het toch. Prachtig.
@sketcher: ps Niet lullig bedoeld mooi is vaak saai. Dan liever een interessant model.
@sketcher:
Mooi is vaak saai – Eerste ter wereld met vier-wiel aandrijving FF Formula Ferguson
Harry Ferguson – tractor tycoon die eigenaar van Jensen is geweest.
Dus nix saai, vernieuwend model geweest.
Dan die ontieglijk grote achterruit, daar is het ook één van de eerste mee.
Grote mastodont van een bak, Chysler V8 waardoor de Amerikaanse verkoop ook wel lekker ging.
Dan was het een wagen in het super-luxe segment, wat de wagen qua motorisatie met en nogal gewone Hemi V8 tekort kwam qua pedigree tegenover een Aston Martin maakte de superluxe uitrusting ruimschoots goed.
Tenminste het exemplaar waar ik ooit in heb mogen rijden had een cruise control, volledige airco en elektrische ramen !
Jammerlijke is de bouwkwaliteit soms, en zeker als bij Jensen de bodem van de schatkist weer eens in zicht was. !
Ze kochten dan links en rechts ‘passende’ onderdelen .
@desjonnies:
Wat de wagen qua motorisatie tekort kwam is overdrachtelijk bedoeld, Aston Martin bouwde zelf motoren met zo’n leuk naamplaatje erop zodat je als eigenaar de man achterna kon zitten, omdat’ie was vergeten de drijfstang van cilinder nummer drie vast te draaien!
@desjonnies: Ik geloof dat ik juist dit punt maak. Mooi vormgegeven auto’s zijn leuk maar gaan (soms) vervelen. Interessante auto’s zoals deze niet. Nogmaals deze vind ik niet echt mooi, maar wel erg gaaf.
Lekker hoor
De naam alleen al, kwijl…
Super dikke bak!! Die blauwe graag. En idd 1 van de stoerste namen voor een auto ooit *thumbsup*
Nice!
Dank voor alle leuke reacties. Altijd leuk om te lezen wat andere van de wagens vinden.
@philipf: wow wat een peachtigcollectie! En ik maar dromen van een interceptor!
Ze zien er shitterend uit!
Heerlijk!!
Gadverdamme wat werkt de app van Autoblog kut op een iPhone :( kan onwijs vaak de foto’s niet bekijken.
En wat had ik graag deze foto’s bekeken, ziet er erg tof uit!!
Van mij had er een foto op een zonnige dag bij gemogen waarop ze getweeen naast elkaar staan.
@p993: zal ik doen van de zomer:)
Mooie wagens!
ooit z’n auto gezien op TV, sinds toen fan van deze wagen ! werkelijk schitterend !
Goed dat de auto gebruikt wordt! Het zijn geweldige auto’s.
Voor de ware Jensen liefhebber is het misschien jammer dat veel originele details vervangen zijn (voorbumper hoort lager, achter overriders zijn van een Mk2 of 3, evenals de wielen en de achterlichten, hoofdsteunen zijn ook niet Mk1, maar ach wat boeit het allemaal).
@desjonnies
“Ze kochten dan links en rechts ‘passende’ onderdelen .”
Waar heb je het in godsnaam over?? Daar klopt werkelijk niks van. Noem eens voorbeelden?
Of bedoel je dat Jensen niet alles zelf maakte? Ja hallo, dat deed geen enkele kleine zelfstandige fabrikant. Je zal heel veel Lucas spullen ook vinden in andere auto’s uit die periode, er zitten Dunlop (later Girling) remmen op die ook door andere merken gebruikt werden, de Chrysler motor en bak natuurlijk, de Salisbury achteras, sloten zijn identiek aan die van talloze andere Britse merken, enzovoorts. Dat was heel normaal destijds, Ferrari en Lamborghini gebruikten ook veel Lucas onderdelen bijvoorbeeld.
En Harry Ferguson is nooit eigenaar van Jensen geweest.
@123bat
Ja er zijn er ook in LHD geleverd, erg zeldzaam. Van de ruim 1000 Mk1 exemplaren zijn er minder dan 50 LHD. Er staat er bij mij een in de schuur…. :-)