• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mijn trots en beginnend project.

Sinds augustus dit jaar ben ik trotse eigenaar van deze MX-5 NA 1.6 uit 1992.
Het doel is om de auto weer zo fris mogelijk te krijgen en de prestaties te verbeteren.
Voltooide upgrades:
4-2-1 RVS spruitstuk
RVS Catback
1.8 remmerij
Torsen sper differentieel
Stoffen softtop van hoge kwaliteit met glazen verwarmde ruit.

Volgende stappen:
Onderstel verbeteren
Chassis verstevigen
Alle keerringen, pakkingen en slangen van de motor vernieuwen
Lichtgewicht velgen 15"
Lichter vliegwiel
Megasquirt standalone ECU voor een volledig afstelbaar motormanagement.

Waarschijnlijk sla ik nog vanalles over maar dat is voor latere zorg.
Volgende maand eerst maar een weekje richting de Alpen met dit kleine koekblik.

Spotter: mglopez
Geüpload op: 7 december 2015
Plaats: 0
Kenteken: Onbekend
cabrio groen Mazda mijn-auto mx-5
FacebookTweetPinLinkedIn

Meer coole spots!

  • Mijn eerste auto: Mazda MX-5
    Mijn eerste auto: Mazda MX-5
  • Project Rosengart
    Project Rosengart
  • Ghost in Cannes
    Ghost in Cannes
  • Marlin 5EXI
    Marlin 5EXI
  • Nissan Figaro
    Nissan Figaro
  • Mazda MX-5
    Mazda MX-5
  • Upload je eigen auto MX-5
    Upload je eigen auto MX-5
  • Audi R8
    Audi R8

Lees Interacties

Reacties

  1. jimmie424 zegt

    7 december 2015 om 21:11

    Mooi project! ????

    Login om te reageren
  2. kevin1807 zegt

    7 december 2015 om 21:11

    Mooie wagen heb je!

    Login om te reageren
  3. 964yellowbird zegt

    7 december 2015 om 21:17

    Gaaf! Wanneer komt de turbo?

    Login om te reageren
    • mglopez zegt

      7 december 2015 om 21:24

      @964yellowbird: Turbo staat zeker in de planning maar dat gaat pas als laatst gebeuren. De auto moet er eerst 100% klaar voor zijn en zo heb ik ook nog tijd om te oefenen/leren met de ecu.
      Het is nu het voornaamste doel om de wegligging te optimaliseren zonder veel in te leveren kwa comfort en zoveel mogelijk vermogen te halen uit het atmosferische blok.
      Naar verwachting valt er zonder inwendige aanpassingen nog 15 á 20 pk op de wielen te behalen met de goede tuning/setup.
      Een turbokitje zal daar nog zo’n 70 á 80pk aan toevoegen.

      Login om te reageren
      • 964yellowbird zegt

        7 december 2015 om 21:29

        @mglopez: Gaaf! Dat is wel de goede strategie denk ik. Ik ben mijn 318 ook aan het opknappen, maar denk niet dat ik hem ga tunen.

        Login om te reageren
    • agera zegt

      7 december 2015 om 21:29

      @964yellowbird: een turbo verpest het directe karakter van de motor dus ik zou het niet aanraden

      Login om te reageren
      • 964yellowbird zegt

        7 december 2015 om 21:48

        @agera: daar heb je misschien wel een punt, maar als je serieus aan het tunen gaat mag een turbo op zo n auto toch niet ontbreken? Ik denk dat je zonder turbo niet ver boven de 135 / 140 pk komt?

        Login om te reageren
        • agera zegt

          8 december 2015 om 18:18

          @964yellowbird: als je hem echt wilt “tunen” dan moet je er wel een turbo op doen, maar wat mij betreft is een mx-5 een fijn rijdend licht en direct autootje waarmee je lekker kunt spelen zonder dat je veel vermogen nodig hebt en ik vind een turbo daar niet bijpassen.
          Maar dat is slecht mijn bescheiden mening?, veel plezier ermee!

          Login om te reageren
      • mglopez zegt

        7 december 2015 om 21:53

        @agera: Opzich valt dat nog wel mee, het ligt grotendeels aan de afstelling. Het is vaak ook een relatief kleine turbo.
        Ik heb met een aantal geblazen MX-5’en mogen rijden en het is echt een feest en veel directer dan je zou verwachten.
        En wat @964yellowbird zegt, N/A zal je niet boven 130 á 140pk komen.

        Login om te reageren
  4. kaasisslecht zegt

    7 december 2015 om 21:18

    Hou ons op de hoogte

    Login om te reageren
  5. trident zegt

    7 december 2015 om 21:34

    @mglopez tof ding misschien de vrpuw maar eens overtuigen voor zo een mx 5:)

    Login om te reageren
  6. 4244cc zegt

    7 december 2015 om 21:35

    Mooie bak, leuk project. Meer updates ????

    Login om te reageren
  7. mglopez zegt

    7 december 2015 om 21:38

    Dank voor de leuke reacties, half januari komen er hopelijk wat updates vanuit een besneeuwd Oostenrijk.?

    Login om te reageren
  8. max038 zegt

    7 december 2015 om 21:52

    Mijn favoriete wagen ! Hou ons op de hoogte !!!!!

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    7 december 2015 om 21:54

    Voor de upgrades: BBR GTI. Engelse tuners met zeer veel kennis van het tunen van MX-5’s.

    Voor een strak maar soepel weggedrag: Bilstein dempers in combinatie met Eibach veren. Voor Miata’s perfect en redelijk betaalbaar.

    Via MX5parts.co.uk kun je alle onderdelen los bestellen: van naafdoppen tot verstevigingsbalken en turbokits.

    Voor meer vermogen, dat kan de MX-5 goed hebben. Het blok van de MX-5 is eigenlijk een 323 Turbo blok zonder turbo. Grootste aandachtspunt: koeling. Standaard heeft de MX-5 te weinig. Dus mocht je een turbo monteren, denk meteen aan een intercooler. En aangepaste oliekoeling zou ik altijd doen.

    Qua velgen zou ik het lang standaard houden, maar als je een andere velg gaat kiezen: ga voor lichtgewicht. Dus dure lichtgewicht 14″ of 15″ zou mijn voorkeur hebben boven 16″ of 17″.

    De bak kan veel hebben, tot zo’n 300pk, maar de koppeling niet. Bij AP Racing kun je betaalbaar goede koppelingen krijgen. Ik zou zelf gaan voor een kleine dubbelplaats koppeling in plaats van een grote zware.

    Voor meer snelheid: veel bodywork is ook te krijgen in fibreglass. Complete body is qua kosten te doen en levert 40-50kg gewichtsvesparing op.

    Halve rolkooien zijn goed te verkrijgen, en ze leveren veel voordeel op. De stijfheid van de MX-5 is niet slecht maar ook niet briljant.

    Voor vermogen: een turbo is de goedkoopste manier om veel power extra te verkrijgen, maar overweeg ook een mechanische compressor. Iets duurder en iets minder topvermogen. Maar je hebt geen turbogat, en een veel snellere gasrespons. Zeker met uitaccelereren is een compressor fijner. Dus voor trackdays zou ik een compressor aanraden,voor dragraces een turbo.

    Succes!

    Login om te reageren
    • mglopez zegt

      7 december 2015 om 22:18

      @gtwillem: thanks voor de aanvulling!

      Tip 1: BBR is idd een goede bekende in de MX-5 wereld, echter is in Amerika ook Flyin’ Miata, ook zij staan er goed bekend om.

      Tip 2: Ik ga voor de ruimer instelbare MeisteR Zeta-S schroefset, hier kun je ten alle tijde de hardheid van de demper verstellen, ook kun je de auto hoger of lager zetten zonder de voorspanning van de veer mee te veranderen, dus een betere combi tussen performance en comfort. Prijs ligt wel wat hoger.

      Tip 3: Helemaal correct! Je kunt ook de ‘koude’ koelwaterslang verplaatsen naar de achterkant van het blok waar vanzelfsprekend normaal gezien de minste koeling is. Zeker een must bij turbo.

      Tip 4: 14″ is een lastige maat kwa banden, het is of normale banden of semi-slick.
      15″ is perfect, veel keuze in banden van eco, performance tot track focussed banden.
      Mijn voorkeur gaat uit naar de Enkei RPF1, super licht en passen goed bij de looks van de auto.

      Tip 5: Niks meer aan toe te voegen.

      Tip 6: Bodywork ga ik waarschijnlijk zeer weinig aan veranderen, ivm gigantische kosten en een gering verschil, daarnaast zijn de motorkap en de kofferdeksel standaard al alu bij een mx5.
      Ik zou dan eerder gewicht besparen op de aandrijflijn. Leegt weegt een NA ook maar 950kg.

      Tip 7: Helemaal correct. Er is voor een mx5 heel veel te krijgen op het gebied van versteviging.

      Tip 8: Ik heb lang zitten twijfelen maar ben tot conclusie gekomen dat een turbo op een mx5 zo direct is dat de nadelen van een turbo niet opwegen tot de voordelen van de compressor. Daarnaast komt nog dat je met een turbo veel meer richtingen op kunt en de efficiëntie hoger ligt.

      Login om te reageren
    • eaurouge zegt

      7 december 2015 om 22:50

      @gtwillem: je hebt een mx5

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        8 december 2015 om 00:28

        @eaurouge: nope… Een Subaru en BMW….

        Login om te reageren
      • bouwvakkert zegt

        9 december 2015 om 11:14

        @eaurouge: hij is gewoon de autoblog encyclopedie.

        Login om te reageren
    • mglopez zegt

      7 december 2015 om 22:53

      @gtwillem: Trouwens niet bedoeld als kritiek maar aanvullende info op jou tips??

      Login om te reageren
  10. mglopez zegt

    7 december 2015 om 21:56

    http://www.autojunk.nl/2015/12/mijn-trotsproject-super-sunday-zolder

    Toevoeging op de foto’s, z’n eerste trackday.
    Onderstel is standaard (dempers best wel op) en banden zijn hier nog oude eco rubbers.

    Login om te reageren
  11. mglopez zegt

    7 december 2015 om 21:58

    Mijn 2e trackday trouwens, dus verwacht geen Max Vestappen skills…

    Login om te reageren
  12. pudi zegt

    7 december 2015 om 21:58

    Veel plezier! Ben hartstikke benieuwd wat het word!

    Login om te reageren
  13. isleofman zegt

    7 december 2015 om 22:00

    Ik denk dat je met de plannen die je nu al hebt zonder turbo ook bere veel lol kunt hebben. Turbo zou ik niet snel doen. Veel plezier ermee!

    Login om te reageren
  14. scottishcarspotter2000 zegt

    7 december 2015 om 23:19

    Leuk projectje! Ik zou n supercharger ipv turbo nemen, schijnt iets beter bij het karakter van de auto te passen

    Login om te reageren
  15. mynameisjeroen zegt

    8 december 2015 om 07:26

    Mooie auto. Goede kleur en wielen ook. Je modificaties zijn leuk. Hopelijk laat je het uiterlijk met rust, want hij ziet er al prima uit zo!

    Login om te reageren
  16. zweed zegt

    8 december 2015 om 08:03

    Ooit, heb ik er ook een! ☺

    Login om te reageren
  17. bartvl zegt

    8 december 2015 om 08:48

    Een beetje een ‘oude mannen’ samenstelling qua kleuren. Sowieso ben ik niet voor de hele MX5/Miata hype vatbaar. Wel een leuk ding hoor.

    Login om te reageren
  18. daffaa zegt

    8 december 2015 om 16:12

    Wat voor velgen komen er onder? Ik raad wattanabes aan die staan zeer mooi onder een mx5

    Login om te reageren
    • mglopez zegt

      8 december 2015 om 16:36

      @daffaa: wattanabe is ongetwijfeld een van de mooiste velgen voor onder een MX-5 echter zijn deze per stuk nog 2kg zwaarder dan de Enkei RPF1 die ik wil en die wegen 4,37kg per stuk.

      Login om te reageren
      • daffaa zegt

        8 december 2015 om 17:50

        @mglopez: ook een goede keuze☺

        Login om te reageren
  19. roberto76 zegt

    4 februari 2016 om 20:50

    Hoi, ik zat aan mn oude MX5 te denken en besloot om eens te kijken op internet. Tot mijn verbazing kom ik mijn MX5je tegen. Wat is ze mooi geworden. Ik heb er ruim 8 jaar mee gereden. Veel passen in de alpen mee gereden en ook in de UK. Een van mijn leukste auto’s die ik gereden heb. Ik was de derde eigenaar. De eerste 2 eigenaren kwamen uit Duitsland ergens uit de Eifel of Moezel. Ik word weer helemaal enthousiast. Wat een heerlijke avonturen heb ik met deze auto gehad. Het doet mij goed dat er weer een liefhebber mee rijdt. Ik heb de auto 4 jaar geleden verkocht. Houd mij op de hoogte van je project. Groet, Roberto

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North