Mijn trots en beginnend project.
Sinds augustus dit jaar ben ik trotse eigenaar van deze MX-5 NA 1.6 uit 1992.
Het doel is om de auto weer zo fris mogelijk te krijgen en de prestaties te verbeteren.
Voltooide upgrades:
4-2-1 RVS spruitstuk
RVS Catback
1.8 remmerij
Torsen sper differentieel
Stoffen softtop van hoge kwaliteit met glazen verwarmde ruit.
Volgende stappen:
Onderstel verbeteren
Chassis verstevigen
Alle keerringen, pakkingen en slangen van de motor vernieuwen
Lichtgewicht velgen 15"
Lichter vliegwiel
Megasquirt standalone ECU voor een volledig afstelbaar motormanagement.
Waarschijnlijk sla ik nog vanalles over maar dat is voor latere zorg.
Volgende maand eerst maar een weekje richting de Alpen met dit kleine koekblik.
jimmie424 zegt
Mooi project! ????
kevin1807 zegt
Mooie wagen heb je!
964yellowbird zegt
Gaaf! Wanneer komt de turbo?
mglopez zegt
@964yellowbird: Turbo staat zeker in de planning maar dat gaat pas als laatst gebeuren. De auto moet er eerst 100% klaar voor zijn en zo heb ik ook nog tijd om te oefenen/leren met de ecu.
Het is nu het voornaamste doel om de wegligging te optimaliseren zonder veel in te leveren kwa comfort en zoveel mogelijk vermogen te halen uit het atmosferische blok.
Naar verwachting valt er zonder inwendige aanpassingen nog 15 á 20 pk op de wielen te behalen met de goede tuning/setup.
Een turbokitje zal daar nog zo’n 70 á 80pk aan toevoegen.
964yellowbird zegt
@mglopez: Gaaf! Dat is wel de goede strategie denk ik. Ik ben mijn 318 ook aan het opknappen, maar denk niet dat ik hem ga tunen.
agera zegt
@964yellowbird: een turbo verpest het directe karakter van de motor dus ik zou het niet aanraden
964yellowbird zegt
@agera: daar heb je misschien wel een punt, maar als je serieus aan het tunen gaat mag een turbo op zo n auto toch niet ontbreken? Ik denk dat je zonder turbo niet ver boven de 135 / 140 pk komt?
agera zegt
@964yellowbird: als je hem echt wilt “tunen” dan moet je er wel een turbo op doen, maar wat mij betreft is een mx-5 een fijn rijdend licht en direct autootje waarmee je lekker kunt spelen zonder dat je veel vermogen nodig hebt en ik vind een turbo daar niet bijpassen.
Maar dat is slecht mijn bescheiden mening?, veel plezier ermee!
mglopez zegt
@agera: Opzich valt dat nog wel mee, het ligt grotendeels aan de afstelling. Het is vaak ook een relatief kleine turbo.
Ik heb met een aantal geblazen MX-5’en mogen rijden en het is echt een feest en veel directer dan je zou verwachten.
En wat @964yellowbird zegt, N/A zal je niet boven 130 á 140pk komen.
kaasisslecht zegt
Hou ons op de hoogte
trident zegt
@mglopez tof ding misschien de vrpuw maar eens overtuigen voor zo een mx 5:)
4244cc zegt
Mooie bak, leuk project. Meer updates ????
mglopez zegt
Dank voor de leuke reacties, half januari komen er hopelijk wat updates vanuit een besneeuwd Oostenrijk.?
max038 zegt
Mijn favoriete wagen ! Hou ons op de hoogte !!!!!
gtwillem zegt
Voor de upgrades: BBR GTI. Engelse tuners met zeer veel kennis van het tunen van MX-5’s.
Voor een strak maar soepel weggedrag: Bilstein dempers in combinatie met Eibach veren. Voor Miata’s perfect en redelijk betaalbaar.
Via MX5parts.co.uk kun je alle onderdelen los bestellen: van naafdoppen tot verstevigingsbalken en turbokits.
Voor meer vermogen, dat kan de MX-5 goed hebben. Het blok van de MX-5 is eigenlijk een 323 Turbo blok zonder turbo. Grootste aandachtspunt: koeling. Standaard heeft de MX-5 te weinig. Dus mocht je een turbo monteren, denk meteen aan een intercooler. En aangepaste oliekoeling zou ik altijd doen.
Qua velgen zou ik het lang standaard houden, maar als je een andere velg gaat kiezen: ga voor lichtgewicht. Dus dure lichtgewicht 14″ of 15″ zou mijn voorkeur hebben boven 16″ of 17″.
De bak kan veel hebben, tot zo’n 300pk, maar de koppeling niet. Bij AP Racing kun je betaalbaar goede koppelingen krijgen. Ik zou zelf gaan voor een kleine dubbelplaats koppeling in plaats van een grote zware.
Voor meer snelheid: veel bodywork is ook te krijgen in fibreglass. Complete body is qua kosten te doen en levert 40-50kg gewichtsvesparing op.
Halve rolkooien zijn goed te verkrijgen, en ze leveren veel voordeel op. De stijfheid van de MX-5 is niet slecht maar ook niet briljant.
Voor vermogen: een turbo is de goedkoopste manier om veel power extra te verkrijgen, maar overweeg ook een mechanische compressor. Iets duurder en iets minder topvermogen. Maar je hebt geen turbogat, en een veel snellere gasrespons. Zeker met uitaccelereren is een compressor fijner. Dus voor trackdays zou ik een compressor aanraden,voor dragraces een turbo.
Succes!
mglopez zegt
@gtwillem: thanks voor de aanvulling!
Tip 1: BBR is idd een goede bekende in de MX-5 wereld, echter is in Amerika ook Flyin’ Miata, ook zij staan er goed bekend om.
Tip 2: Ik ga voor de ruimer instelbare MeisteR Zeta-S schroefset, hier kun je ten alle tijde de hardheid van de demper verstellen, ook kun je de auto hoger of lager zetten zonder de voorspanning van de veer mee te veranderen, dus een betere combi tussen performance en comfort. Prijs ligt wel wat hoger.
Tip 3: Helemaal correct! Je kunt ook de ‘koude’ koelwaterslang verplaatsen naar de achterkant van het blok waar vanzelfsprekend normaal gezien de minste koeling is. Zeker een must bij turbo.
Tip 4: 14″ is een lastige maat kwa banden, het is of normale banden of semi-slick.
15″ is perfect, veel keuze in banden van eco, performance tot track focussed banden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Enkei RPF1, super licht en passen goed bij de looks van de auto.
Tip 5: Niks meer aan toe te voegen.
Tip 6: Bodywork ga ik waarschijnlijk zeer weinig aan veranderen, ivm gigantische kosten en een gering verschil, daarnaast zijn de motorkap en de kofferdeksel standaard al alu bij een mx5.
Ik zou dan eerder gewicht besparen op de aandrijflijn. Leegt weegt een NA ook maar 950kg.
Tip 7: Helemaal correct. Er is voor een mx5 heel veel te krijgen op het gebied van versteviging.
Tip 8: Ik heb lang zitten twijfelen maar ben tot conclusie gekomen dat een turbo op een mx5 zo direct is dat de nadelen van een turbo niet opwegen tot de voordelen van de compressor. Daarnaast komt nog dat je met een turbo veel meer richtingen op kunt en de efficiëntie hoger ligt.
eaurouge zegt
@gtwillem: je hebt een mx5
gtwillem zegt
@eaurouge: nope… Een Subaru en BMW….
bouwvakkert zegt
@eaurouge: hij is gewoon de autoblog encyclopedie.
mglopez zegt
@gtwillem: Trouwens niet bedoeld als kritiek maar aanvullende info op jou tips??
mglopez zegt
http://www.autojunk.nl/2015/12/mijn-trotsproject-super-sunday-zolder
Toevoeging op de foto’s, z’n eerste trackday.
Onderstel is standaard (dempers best wel op) en banden zijn hier nog oude eco rubbers.
mglopez zegt
Mijn 2e trackday trouwens, dus verwacht geen Max Vestappen skills…
pudi zegt
Veel plezier! Ben hartstikke benieuwd wat het word!
isleofman zegt
Ik denk dat je met de plannen die je nu al hebt zonder turbo ook bere veel lol kunt hebben. Turbo zou ik niet snel doen. Veel plezier ermee!
scottishcarspotter2000 zegt
Leuk projectje! Ik zou n supercharger ipv turbo nemen, schijnt iets beter bij het karakter van de auto te passen
mynameisjeroen zegt
Mooie auto. Goede kleur en wielen ook. Je modificaties zijn leuk. Hopelijk laat je het uiterlijk met rust, want hij ziet er al prima uit zo!
zweed zegt
Ooit, heb ik er ook een! ☺
bartvl zegt
Een beetje een ‘oude mannen’ samenstelling qua kleuren. Sowieso ben ik niet voor de hele MX5/Miata hype vatbaar. Wel een leuk ding hoor.
daffaa zegt
Wat voor velgen komen er onder? Ik raad wattanabes aan die staan zeer mooi onder een mx5
mglopez zegt
@daffaa: wattanabe is ongetwijfeld een van de mooiste velgen voor onder een MX-5 echter zijn deze per stuk nog 2kg zwaarder dan de Enkei RPF1 die ik wil en die wegen 4,37kg per stuk.
daffaa zegt
@mglopez: ook een goede keuze☺
roberto76 zegt
Hoi, ik zat aan mn oude MX5 te denken en besloot om eens te kijken op internet. Tot mijn verbazing kom ik mijn MX5je tegen. Wat is ze mooi geworden. Ik heb er ruim 8 jaar mee gereden. Veel passen in de alpen mee gereden en ook in de UK. Een van mijn leukste auto’s die ik gereden heb. Ik was de derde eigenaar. De eerste 2 eigenaren kwamen uit Duitsland ergens uit de Eifel of Moezel. Ik word weer helemaal enthousiast. Wat een heerlijke avonturen heb ik met deze auto gehad. Het doet mij goed dat er weer een liefhebber mee rijdt. Ik heb de auto 4 jaar geleden verkocht. Houd mij op de hoogte van je project. Groet, Roberto