mijn eerste auto.
Het is een Citroën berlingo die ik heb gekocht. Voordat de reacties komen van, waarom geen golf Ofzo? Het is ook voor werk.
Het is een Citroën berlingo die ik heb gekocht. Voordat de reacties komen van, waarom geen golf Ofzo? Het is ook voor werk.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
smoothoperator zegt
Wees blij dat je geen golf hebt! Waarom zou iemand een golf willen?!? Dit lijkt me een prima en praktische auto! Veel veilige kilometers gewenst!
edgaar zegt
Waarom geen golf? Nee grapje haha, viel spass ermee!
w115 zegt
Niets mis mee. Behalve die wieldoppen dan
dubcars zegt
@w115: natuurlijk zitten bij de toekomstige aanpassingen de 22″ chromen putdeksels erbij
ronaldddvos zegt
@w115: gaan er ook af!
arnodk zegt
Niks mis mee, prima als werkbus te gebruiken.
Veel plezier ermee!
legion1349 zegt
Hoogstaand stukje Frans design.
gtwillem zegt
Gefeliciteerd. Erg fijne bedrijfsauto’s. Heb er nog een hoop van verkocht jaren geleden. En ze blijven maar rijden. Is dit er al eentje met een DW8 of een XUD9 motor?
ronaldddvos zegt
@gtwillem: ik zou het eerlijk gezegd niet weten, hij is van 2000, weet niet als je daar er achter komt wat het is, het is een diesel, ter informatie
gtwillem zegt
@ronaldddvos: ik heb het even voor je uitgezocht: het is een DW8. Volgens de puristen moet je de XUD9 hebben, maar de DW8 is fijner. De XUD9 is was zuiniger en onverwoestbaar, maar de DW8 heeft ietsjes meer koppel, een fijnere transmissie (zeker voor op de snelweg) en loopt mijn inziens wat mooier. De DW8 is in feite een HDI zonder turbo en directe injectie. De XUD9 is het stokoude blok uit de BX en 405.
ronaldddvos zegt
@gtwillem: stabilisator stangen wat je zei meteen even uitgezocht en ondervonden, bonken inderdaad, voornamelijk linksvoor. Heeft het blok nog kwaaltjes? Hij piept bij het sturen, dat is de v riem maar voor de rest.
gtwillem zegt
@ronaldddvos: het blok heeft eigenlijk geen kwaaltjes. De DW8 is gebouwd om een turbo te huisvesten en tot 150pk aan te moeten kunnen. De 1.9 levert nog niet eens de helft daarvan, dus je kun wel nagaan dat het blok minimale stress ondergaat. Als je de auto netjes warm rijdt en gewoon de beurtjes op tijd uitvoert kun je er in principe zo Eem half miljoen mee rijden. Het zijn echt topdiesels. Er zit ook niet zo veel op, dus kan er ook niets stuk gaan.
ronaldddvos zegt
@gtwillem: dus als ik er een turbo op schroef is er eigenlijk niks aan de hand, heb net een soort van apk op laten doen en meteen kleppendeksel niet meer lekkend gemaakt, rare zinsopbouw i know, maar ja . Heb er een vloeibare pakking tussen gedaan, stabilisatorstangen vervangen. Nu alleen nog bumper, verlichting, remmen, ruitenwissers , banden en even uitlijnen, dan is hij weer goed
gtwillem zegt
@ronaldddvos: in principe kun je prima een turbo monteren, kan die met gemak hebben. Maar qua kosten zou ik dan aanraden om op de sloop te gaan zoeken naar Citroën of Peugeot met een 2.0 HDI motor. De 90pk unit past zo, met gemak. En is in heel veel modellen geleverd (206, 306, 307, 406, 607, 806, 807, Partner, Expert, Jumper, Xsara, Xantia, Picasso, C5, Berlingo, Jumpy, Boxer, Zeta, Phedra en Ulysse). Bak is volgens mij exact gelijk. Als je voor een 2.2 HDI (136pk) gaat of een 2.0 HDI met 110pk, houd dan rekening met het feit dat die motoren een intercooler hebben voor de turbo. Daar is ruimte voor, maar dan moet je wel zelf de bevestigingspunten monteren.
ronaldddvos zegt
@gtwillem: is goed bedankt voor de informatie, als ik weer wat moet weten vraag ik het jou. Bedankt!
ronaldddvos zegt
@gtwillem: je hebt er veel van verkocht zei je, dus dan weet je er ook wel wat van gok ik dan. Wat zijn de kwaaltjes van die dingen contactslot wist ik. Heeft deze ook last van. Achter veren ook, zitten nieuwe onder. Maar wat nog meer?
kaasisslecht zegt
@ronaldddvos: kapotte turbo
gtwillem zegt
@ronaldddvos: Over het algemeen zijn Partners/Berlingo’s heel erg betrouwbaar. Mechanisch gaat het bijna niet stuk: en het kan een stootje hebben. Er zijn wel een paar dingetjes die waar je op kan letten:
1. Dashboard verlichting wil nog wel eens falen. (geldt ook voor de 306/ZX waar de auto op gebasseerd is). Is vrij makkelijk op te lossen.
2. Remdrukregelaar achter. Omdat de Berlingo ook een populaire auto was voor particulieren, zijn er veel exemplaren geweest die nog nooit zwaar beladen zijn geweest, terwijl de auto er wel voor ontworpen is. Hoeft niet vervangen te worden. Als je merkt dat de achterremmen nauwelijks meedoen of juist dat de klauwen vast zitten, kun je het volgende doen. Gooi er een hoop zooi in, zo zwaar mogelijk. Minimaal 100kg. Liefst wat meer. Zoek een rustig weggetje of ga op een zondag naar een industrie terrein. Maak een paar noodstops vanaf 70-80 km/h. Verhelpt het meestal wel ;-).
3. Stabilisator stangen voor en achter kunnen nog wel eens speling vertonen en moeten vervangen worden. Kun je herkennen aan ‘klonk’ geluiden op slecht wegdek of drempels.
4. Voorverwarmen kan soms lang duren, soms zelfs tien seconden. Als het nog langer is, even na laten kijken door de dealer.
5. Inderdaad de sloten. Soms moet je een paar keer draaien voordat het slot de sleutel ‘pakt’. Bekend euvel bij heel veel PSA modellen in de jaren 90.
6. Roest. Bijna alle Partners en Berlingo’s roesten op een specifieke plaats: onder/achter de koplampen. Eenvoudig te verhelpen, en komt vaak voor. Verder roesten ze bijna niet. Wat wel kan voorkomen is roest door schade. Wederom, dit was een bedrijfswagen welke ook populair was bij de particulier. Die lieten de achterruimte niet betimmeren, maar lieten het gewoon kaal. Soms, na een keer beladen te zijn (verhuizing met kasten bijvoorbeeld), stootten deze tegen de wanden aan, waardoor er deuken in het plaatwerk kwamen. Als deze niet gefixt zijn, kan daar ook roest ontstaan.
ronaldddvos zegt
@gtwillem: bedankt, alles kan k zelf fixen ik ben automonteur, tenminste opleiding eerste monteur, dus kan bij mij op school er mee bezig en bij mij op werk(isolatie) maar heb daar brug enzo
tampie zegt
Ik neem aan dat je geen koeriersdienst hebt of pizza’s bezorgd, anders kan het wel even duren:). Tip: Niet proberen andere voertuigen in te halen.
ronaldddvos zegt
@tampie: heb ik idd niet
bart25 zegt
Dit is een busspot geen autospot
thijs_vangrinsven zegt
@bart25: dat klopt. Nog een leuk feitje: water is gezonder voor u dan azijn.
bart25 zegt
@thijs_vangrinsven: ja dat snap ik
maikelschennink zegt
@thijs_vangrinsven: 1
rensbugatti0 zegt
Mooi bus!
rob5nismo zegt
Matras achterin met je vriendin een weekendje weg
ronaldddvos zegt
@rob5nismo: precies, als het geld er is wil ik er wel een roadtrip er mee maken, gewoon kijken waar het eindigt. Ik vind helemaal mooi