Fiat 124 Spider
Leuke cabriotje die ik in eerste instantie niet herkende door zijn badges. Iemand die me hierover meer kan vertellen?
Leuke cabriotje die ik in eerste instantie niet herkende door zijn badges. Iemand die me hierover meer kan vertellen?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
mercedesbenz63 zegt
Eentje zonder roest?
mercedesbenz63 zegt
dat zijn de fiat logo’s voor de 124 uit die tijd
toyotafortuner zegt
@mercedesbenz63: ah zo. Dank!
nvhuijkelom zegt
@mercedesbenz63: man je meent het!
thomcarspotter zegt
Geinig!
carfreakjim zegt
Mijn vader heeft er een paar weken geleden ook 1 gekocht. Ik kan niet wachten tot de zon weer tevoor schijn komt :)
gtwillem zegt
Paar weetjes, volgens mij.
1. De 124 Spider heette officieel 124 Sport Spider.
2. Ontworpen door Amerikaanse Nederlander Tom Tjaarda.
3. Gebouwd van 1968 tot 1985.
4. Per jaartal kan de motor verschillen, maar altijd een dubbelnoks vierpitter met om en nabij 105pk. (Latere versies meer, Abarth versie rond 135pk)
5. Minder exotisch dan het lijkt. Aandrijflijn van de reguliere 124. Onderstel van de 124 Coupe.
6. Europese auto, maar van de ongeveer 200.000 gebouwde exemplaren (ongekend veel) is ongeveer driekwart in de VS geëxporteerd.
7. Vanaf 1981 geleverd zonder carburateur.
8. Begin jaren 80 waren er turbo versies en een variant met kompressor. Vermogen iets boven de 120pk, niet schrikbarend.
9. Je kon ze in de folder letterlijk horen roesten, ook al moest de folder nog gedrukt worden.
10. Er werd naar mijn weten niet mee geracet, maar voor rally’s was er een Abarth versie. De straatversie ervan is zeldaam en doet makkelijk 50k.
Bovenstaande is uit de losse pols, dus tijdens het verstrijken van de jaren kunnen er een paar foutjes ingeglipt zijn. Feit blijft: leule auto, en goede spot!