Lamborghini Urraco
De Urraco was een betaalbaar alternatief voor zijn tijdgenoten, de Ferrari Dino en de Maserati Merak.
Het model had een lichtgewicht, zelfdragende, stalen carrosserie-constructie. De auto viel op door zijn luchtroosters boven de achteras die in brede lamellen verder liepen over de achterruit. Hierdoor leek het passagierscompartiment visueel korter. Het interieur had zeer trendy kleuren, maar het dashboard had een voor de chauffeur onhandige indeling.
Door de jaren paste Lamborghini met name de motor aan. De inhoud ging van 1994 cc via 2463 cc naar 2966 cc, al deze modellen hadden V8 motoren. De topsnelheid varieerde van 215 tot 260 km / h. Toen de productie stopte in 1979 waren er in totaal 791 gebouwd. De Urraco bleek niet het gehoopte succes voor Lamborghini. De verwachte 1.000 stuks per jaar werd bij lange na niet gehaald. Oorzaken waren onder andere de talrijke stakingen bij de fabriek en de (te) vroege lancering in 1970. Klanten moesten nog ruim twee jaar wachten en in die tijd presenteerden de concurrentie (Ferrari en Maserati) hun nieuwe modellen.
Bij classic park boxtel. Met foto's van afgelopen zondag en van de vorige keer dat ik er was, een paar maanden geleden.
introductiemap zegt
Op de één of andere manier vind ik deze zo vet…