@Alfarobert: Daar staan ze inderdaad om bekend, het nu van één wiel vooraan is mij nog steeds een raadsel…
W.B. het kenteken: Hij staat op kenteken als driewielig motorvoertuig, een soort trike dus. Dat is denk ik ook de reden dat er geen kenteken vooraan zit.
@sjoerd95:
Het nut van die 3 wielen was dat hij geregistreerd werd als motorfiets en je dus met zowel een motor als een autorijbewijs mag rijden.
Normaal hebben ze wel een plaat voor maar ik zou even na moeten kijken of dat ook verplicht is.
@tupperware: wat betreft het registeren als motorfiets dit is in de jaren negentig veranderd. even een wiki copy past :
De Reliant Robin was een driewielige personenwagen van de Britse fabrikant Reliant.
De auto werd voor het eerst gemaakt in 1973 met een 750 cc viercilindermotor en was verkrijgbaar in twee modellen, de gewone sedan en de stationwagen. In 1975 werd de Robin voorzien van een sterkere 850 cc motor. De carrosserie is zelfdragend en de opbouw is van polyester waardoor er merkwaardige creaties van gemaakt kunnen worden. Het is eenvoudig om te vormen tot bijvoorbeeld een cabriolet. Productie van de eerste serie Robins stopte in 1981. In 1989 volgde de tweede serie Robins, die licht bijgewerkt waren ten opzicht van de eerste serie. In 2000 volgde de derde serie Robins en kwam er ook een speciale versie uit ter viering van het 65-jarig bestaan van de Reliant-fabriek; de Robin 65, ieder voorzien van een uniek nummer.
De Robin kon voor de wet zowel een personenwagen als een motorfiets zijn. Wilde men de Robin als motorfiets classificeren, dan was een van de vereisten dat de wagen minder dan 400 kilo mocht wegen (de als personenauto gekwalificeerde Robins wogen overigens evenveel). Deze wet veranderde in de jaren negentig, waardoor een autorijbewijs verplicht werd voor het rijden in een Robin. De Robinrijders die hun voertuig al bezaten voordat de wetgeving veranderde, kregen een ‘half’ autorijbewijs, met de aantekening “enkel voor voertuigen onder 400 kg”. Het veranderen van de wetgeving in de jaren ’90 betekende het einde voor Reliant in Nederland. In Nederland is de Reliant Robin niet APK plichtig omdat hij minder dan 400 kg weegt, in België is het niet mogelijk een Reliant Robin op kenteken te krijgen.
thomcarspotter zegt
Haha leuk kleurtje ook! Zo’n eentje staat toevallig ook in mn dorp! (Ook al gespot)
sjoerd95 zegt
@thomcarspotter: Ja met zo’n kleurtje val je wel mee op inderdaad :P
toyotafortuner zegt
Zeer geinige wagen!
Alfarobert zegt
Hoort wel nummerplaat voorop.Is gewoon een auto waar je met motorrijbewijs in mag rijden.Ik zei nog zo”niet te hard door de bocht”haha.
sjoerd95 zegt
@Alfarobert: Daar staan ze inderdaad om bekend, het nu van één wiel vooraan is mij nog steeds een raadsel…
W.B. het kenteken: Hij staat op kenteken als driewielig motorvoertuig, een soort trike dus. Dat is denk ik ook de reden dat er geen kenteken vooraan zit.
tupperware zegt
@sjoerd95:
Het nut van die 3 wielen was dat hij geregistreerd werd als motorfiets en je dus met zowel een motor als een autorijbewijs mag rijden.
Normaal hebben ze wel een plaat voor maar ik zou even na moeten kijken of dat ook verplicht is.
sjoerd95 zegt
@tupperware: Ah kijk, dat klinkt logisch! Bedankt!
FB_1419453306 zegt
@tupperware: wat betreft het registeren als motorfiets dit is in de jaren negentig veranderd. even een wiki copy past :
De Reliant Robin was een driewielige personenwagen van de Britse fabrikant Reliant.
De auto werd voor het eerst gemaakt in 1973 met een 750 cc viercilindermotor en was verkrijgbaar in twee modellen, de gewone sedan en de stationwagen. In 1975 werd de Robin voorzien van een sterkere 850 cc motor. De carrosserie is zelfdragend en de opbouw is van polyester waardoor er merkwaardige creaties van gemaakt kunnen worden. Het is eenvoudig om te vormen tot bijvoorbeeld een cabriolet. Productie van de eerste serie Robins stopte in 1981. In 1989 volgde de tweede serie Robins, die licht bijgewerkt waren ten opzicht van de eerste serie. In 2000 volgde de derde serie Robins en kwam er ook een speciale versie uit ter viering van het 65-jarig bestaan van de Reliant-fabriek; de Robin 65, ieder voorzien van een uniek nummer.
De Robin kon voor de wet zowel een personenwagen als een motorfiets zijn. Wilde men de Robin als motorfiets classificeren, dan was een van de vereisten dat de wagen minder dan 400 kilo mocht wegen (de als personenauto gekwalificeerde Robins wogen overigens evenveel). Deze wet veranderde in de jaren negentig, waardoor een autorijbewijs verplicht werd voor het rijden in een Robin. De Robinrijders die hun voertuig al bezaten voordat de wetgeving veranderde, kregen een ‘half’ autorijbewijs, met de aantekening “enkel voor voertuigen onder 400 kg”. Het veranderen van de wetgeving in de jaren ’90 betekende het einde voor Reliant in Nederland. In Nederland is de Reliant Robin niet APK plichtig omdat hij minder dan 400 kg weegt, in België is het niet mogelijk een Reliant Robin op kenteken te krijgen.
sjoerd95 zegt
@Remco Nienhuis: Het gaat hier trouwens om een Reliant Rialto. Geldt hier dezelfde regel? Of wijkt het af?