@MAB: Hmm ja ik heb me nooit zo verdiept in camber (dat is wat je bedoelt denk ik?) dus ik heb eerlijk gezegd geen idee, je zou wel eens gelijk kunnen hebben!
Bij Mercedessem zie je het wel vaker, maar dat zijn achterwielaandrijvers. Bij fwd en 4wd zie je dat niet zo vaak. Ziet er niet heel goed uit. Mag ook wel een beetje lucht bij, zo te zien (zal wel de reden zijn dat ie iets ‘leunt’.
De reden dat dat wiel aan de binnenkant wat schuiner staat is dat het te maken heeft met het Akkerman principe. Het Akkerman principe wil zeggen dat het buitenste wiel een minder scherpe bocht maakt dan het binnenste wiel om de bocht zo goed door te komen. Dat het wiel zo staat is dus onder andere een deel van het Akkerman principe. Ook zal het voor meer grip in de bocht zorgen omdat het wiel door de zijwaartse krachten weer recht gedrukt wordt (met het volledige loopvlak op de weg).
flatsbats zegt
Staat dat wiel rechts voor niet een tikkie vreemd? Beetje schuin? Of een bandje lek of zo? Klopt volgens mij niet helemaal.
MAB zegt
@flatsbats: Volgens mij gaan banden ook een beetje schuin staan hoe verder je hem draait net als bij mercedessen. (kan het goed fout hebben)
flatsbats zegt
@MAB: Hmm ja ik heb me nooit zo verdiept in camber (dat is wat je bedoelt denk ik?) dus ik heb eerlijk gezegd geen idee, je zou wel eens gelijk kunnen hebben!
gtwillem zegt
Bij Mercedessem zie je het wel vaker, maar dat zijn achterwielaandrijvers. Bij fwd en 4wd zie je dat niet zo vaak. Ziet er niet heel goed uit. Mag ook wel een beetje lucht bij, zo te zien (zal wel de reden zijn dat ie iets ‘leunt’.
3246cm252kw zegt
@gtwillem: het lijkt inderdaad of ze motor mee draait… Mijn benz de ik hiervoor had had dat ook inderdaad maar die qas achterwiel aandrijving…
karsvdtuin zegt
De reden dat dat wiel aan de binnenkant wat schuiner staat is dat het te maken heeft met het Akkerman principe. Het Akkerman principe wil zeggen dat het buitenste wiel een minder scherpe bocht maakt dan het binnenste wiel om de bocht zo goed door te komen. Dat het wiel zo staat is dus onder andere een deel van het Akkerman principe. Ook zal het voor meer grip in de bocht zorgen omdat het wiel door de zijwaartse krachten weer recht gedrukt wordt (met het volledige loopvlak op de weg).