Gespot: Rondje Hilversum, Jaguars
De JaguarmanIk woon al heel wat jaren in Hilversum en ik weet dat er bij mij in de buurt een man woont met 2 Jaguars waarvan 1 een raar setje wielen heeft. Nadat ik terug fietste van de Landrover reed ik “toevallig” door zijn straat. Ik zag zijn XJ weer op straat staan. Dit was het juiste moment om bij hem aan te bellen en vragen te stellen over zijn XJ, maar de angst schoot in me benen en ik fietste nietsvermoedend door. Het is toch spannend om zomaar als vreemde bij iemand aan te bellen en vragen te stellen over zijn auto’s. Ik ben een automonteur en geen journalist laat staan schrijver… maar, terwijl ik over zijn XJ naar zijn kelder garage keek; een fel rode E-type series 1!Weg angst, fiets tegen het hek van zijn buurman gezet en liep de kelder in. De muziek van Frank Sinatra met The lady is a tramp kwam me tegemoet en ik probeerde de aandacht te trekken door een vriendelijke goedemiddag te roepen. De muziek stond te hard en na 3x roepen wachten ik op de beste man dat hij uit zijn gereedschapskist kwam. Als er een filmcamera bij had gestaan was het net een scene uit “man bijt hond” Na een korte ontmoeting hebben afgesproken dat ik de volgende dag terug mocht komen voor een interview en een paar foto’s. De volgende middag was ik stipt op tijd. 2 kladblokjes en 3 pennen waren gereed om zoveel mogelijk te noteren. De Xj stond weer buiten en ik kon het niet laten om dan te vragen of dit de originele wielen waren. Wetende dat niet het geval was. Maar je moet ergens beginnen met je vragen testellen. De Beste man lachte en liet me de originele wielen zien. En vertelde dat er nu 16” lichtmetalen wielen onder zitten van een XJ uit 2000. Dit vanwege de pekel en de 16” sturen fijner dan de 15” chromen wielen.Binnenkort word deze Jaguar 5.3 liter (verchroomd blok) V12 Xj uit 1975 (wereld)beroemd. De auto is gevraagd om in een Nederlandse speelfilm te rijden. Een NTR productie. Vervolgens werd de Jaguar E-type naar buiten gereden. Een 4.2 6 cil. In lijn. Een prachtig geluid zoals de E-type zijn weg naar boven kruipt vanuit de kelder. Na een uitgebreide uitleg over de geschiedenis van de E-type wist ik zeker dat ik met een echte liefhebber te maken had. De kleine aanpassingen zijn gedaan om de E-type goed rijdbaar te houden zoals een enkel elektrische koel fan te plaatsten met een extra schakelaar om deze in te schakelen als de E-type een lange rit gehad heeft. Of de voordempers te vervangen met rode koni’s. De beste man stapte weer in en vroeg me of ik zin had in een proefrondje? En voordat hij de vraag had afgemaakt zat ik naast hem. We draaiden de N201 en het gas ging open en voordat ik het door had waren we al bij de Intratuin. en vervolgens waren we al weer in Loosdrecht de jaguar stuurt zo ontzettend scherp en dat voor een auto die net zoveel weegt als een moderne Opel corsa een nette 1200 kilo. Maar dan met 265 pk en achterwiel aandrijving. en dan nagaan dat dit een auto is uit 1964. Dat is bizar. Ik heb al in honderden auto’s gereden maar deze ervaring gaat in mijn top 10. En als een kers op de taart stond er in de hoek van de garage ook nog een compleet gerestaureerde SS Jaguar 3,5 uit 1938. Hier word af en toe meegereden en dan voornamelijk op trouwenrijen een hele gave wagen waar de mooiste gereedschapskist in zit die ik nog nooit heb gezien. Ferrari heeft wel een leuk lerentasje maar bij deze Jaguar is het een deel van de wagen. Supermooi!
jopio zegt
Oef, die E-Type is prachtig! Alleen mag ie wel eens een setje nieuwe voorbanden monteren ;-)