ŠKODA Museum in Mladá Boleslav is vernieuwd
Met een historie van 117 jaar is ŠKODA een merk dat iets te vertellen heeft. Daarom is het fabrieksmuseum in Tsjechië volledig verbouwd en opnieuw ingericht. Als eind november de deuren weer open gaan, is in drie belevingswerelden het rijke verleden van ŠKODA uitgebreid te ervaren aan de hand van de thema´s ‘traditie’, ‘evolutie’ en ‘productie’.De vernieuwde collectie bestaat niet alleen uit auto´s, maar ook uit interactieve en audiovisuele presentaties. Daarnaast zijn er een museum shop en het moderne VÁCLAV café-restaurant, vernoemd naar Václav Laurin, een van de ŠKODA-oprichters.ŠKODA is een van de oudste nog bestaande automerken, met een goede reputatie die uit de beginjaren van de auto dateert. Het is een trots automerk en directievoorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland vindt dat dit gezien mag worden. “De komende jaren willen we fors groeien. Als je anderen inhaalt, moet je regelmatig in je spiegels kijken. Dat doen we op een fascinerende wijze met dit nieuwe museum.”In de belevingswereld ‘traditie’ is er bijzondere aandacht voor de ŠKODA–merkwaarden ‘merktrots’, ‘dagelijkse bruikbaarheid’ en ‘uitdagingen aangaan’. Aan de hand van tentoongestelde auto´s is te zien welke ontwikkelingen en innovaties er in de loop der jaren zijn geweest. In het ‘evolutie’-gedeelte wandelen bezoekers chronologisch door de ŠKODA historie. De trip begint bij de samenwerking tussen grondleggers Václav Klement en Václav Laurin en eindigt met een toekomstblik in het ŠKODA-lab. Het derde hoofdthema in het museum is ‘productie’. Daarin draait het om Mladá Boleslav als bron van de vele ŠKODA-tradities. In een nagebouwde werkplaats is zichtbaar hoe oude auto´s met moderne gereedschappen worden omgetoverd van ‘barn find’ tot pronkstuk. Een panoramaoverzicht geeft een gedetailleerd beeld van de hedendaagse autofabriek.Het museum zit op een historische locatie: in één van de vroegere productiehallen aan de Václava Klementa in Mladá Boleslav, van oudsher de thuishaven van ŠKODA. De huidige hoofdvestiging ligt op een steenworp afstand van het meer dan 1.800 vierkante meter grote museum. ŠKODA is het enige automerk dat op een dergelijke plek het museum huisvest. “Dit getuigt van een nuchtere aanpak en is daarom typisch ŠKODA”, aldus Vahland. “We tonen een moderne presentatie in een van de authentieke fabriekscomplexen van ons bedrijf.” Met andere woorden: ook het museum is Simply Clever, de slogan die haarscherp weergeeft waar ŠKODA voor staat. De verbouwing heeft negen maanden geduurd. Het resultaat is een licht, modern, transparant, open en uitnodigend automuseum. De architecten van Jangled Nerves uit Stuttgart hebben historische elementen van het onderkomen in de expositie verwerkt. Creative director Thomas Hundt van Jangled Nerves: “De combinatie van een historische en ultramoderne aankleding maakt dit nieuwe museum bijzonder en uniek.”Behalve de tentoonstelling, shop en horeca zijn er ook nog zalen voor evenementen en speciale tentoonstellingen. Vanuit deze in totaal 930 vierkante meter grote ruimten is er direct toegang tot de belevingswerelden ‘traditie’ en ‘productie’. Verder heeft de museumlobby nog een dubbelfunctie als receptieruimte. Bezoekers zien daar het eerste tentoonstellingsobject, voordat ze de eigenlijke exposities betreden.Het volledig vernieuwde ŠKODA Museum heropent op 26 november 2012. Het ligt in Mladá Boleslav in Tsjechië, zo´n 50 kilometer ten noordoosten van Praag, aan de drukke Václava Klementa, de weg die de ŠKODA-fabrieken met de stad verbindt.
theblackstig zegt
Er staan in dat museum enorm veel prototypes die nog nooit eerder vertoond waren door Skoda. Zo staat er ook de Skoda Super Sport.
daantje01 zegt
@theblackstig: welke dan
theblackstig zegt
@daantje01: Je wilt een lijst? Je krijgt er een. Let op, dit zijn wel de codenamen van de wagens.
761, ’75, ’77 en ’78 762, 763, 764, 765 Combi, 120 Coupe, 130 RS UVMV, BAZ 743, 781, 780, ’83 781, 782 Sedan, 783 Coupe, 792, 760, 720, 720 Sedan, 720 Combi, 720 Coupe, 727, 740, 742C, 1000MB Combi, 990 Combi, 991 Hardtop, 990 Roadster, 990 Tudor, 990 Favorit, 989, 988, 978, 977-1, 977-2, 976, 440, 950, 935, 932 en de 973.
Deze prototypes stonden er in ieder geval anderhalf jaar geleden, en het lijkt me sterk dat Skoda ze nu zomaar weg zou doen.