Het uiterlijk van de auto is ontworpen door Ferdinand “Butzi” Porsche, kleinzoon van Ferdinand Porsche de oprichter van het merk Porsche.
De Porsche 912, een vier-cilinder (de 911 is een zes-cilinder), kwam in april 1965 op de Europese markt. De specificaties waren toen nog niet goedgekeurd voor de Verenigde staten en Groot-Brittannië. De 912 in de export uitvoering werd later in 1965 gepresenteerd (modeljaar 1966). Dit model zou een groot succes worden. De 912 coupé werd bij carrosseriebouwer Karmann en bij Porsche gebouwd. Dit was twee jaar na de productiestart van de 911. Uiterlijk is deze auto niet te onderscheiden van zijn grotere broer de Porsche 911.
toeter11 zegt
toch nog even een overhoring:
wat is het verschil tussen de 911 en 912 behalve de badge?
muhamedtje zegt
@toeter11: Vraag ik mij ook af.
MARS zegt
@toeter11: de 912 heeft een 4cil boxer, de 911 6cil boxer.
toeter11 zegt
@MARS: goed zo, helemaal goed. 912 was inderdaad de instapper.
MARS zegt
@toeter11: heb ik hiermee ook wat gewonnen? Als Porschefanaat hoor je dit te weten natuurlijk! :)
zanveld zegt
Het uiterlijk van de auto is ontworpen door Ferdinand “Butzi” Porsche, kleinzoon van Ferdinand Porsche de oprichter van het merk Porsche.
De Porsche 912, een vier-cilinder (de 911 is een zes-cilinder), kwam in april 1965 op de Europese markt. De specificaties waren toen nog niet goedgekeurd voor de Verenigde staten en Groot-Brittannië. De 912 in de export uitvoering werd later in 1965 gepresenteerd (modeljaar 1966). Dit model zou een groot succes worden. De 912 coupé werd bij carrosseriebouwer Karmann en bij Porsche gebouwd. Dit was twee jaar na de productiestart van de 911. Uiterlijk is deze auto niet te onderscheiden van zijn grotere broer de Porsche 911.