Volvo FMX met lichtgewicht composiet kipper
Een consortium van Overijsselse bedrijven onder leiding van Martin Luinstra uit Nieuwleusen heeft een wereldprimeur met de introductie van een lichtgewicht composieten kipper voor het bouwtransport. Door deze kipper kan een conventioneel voertuig over veel meer laadvermogen beschikken dan een voertuig met metalen bak. Bovendien zorgt het gebruik van composiet voor een lager brandstofverbruik en heeft het als voordeel dat het warmte beter isoleert. De eerste composiet kipper werd gemonteerd op een Volvo FMX 8×4 die vandaag wordt onthuld in Zwolle.
De nieuwe unieke kipper is de helft lichter, sterker, energiezuiniger en stiller dan de huidige metalen kipper.
De nieuwe lichtgewicht composieten laadbak kan de huidige metalen kipper op termijn grotendeels vervangen. Voordeel van de duurzame, lichtere en sterkere kipper is dat er twee ton aan extra lading op mee kan. De kipper is bovendien dankzij het composiet materiaal van TenCate bestand tegen hoge temperaturen van circa 180 graden Celsius en verbruikt leeg tijdens het transport veel minder brandstof (circa 12 procent) dan voertuigen met de bestaande metalen variant.
De ontwikkelde kipper is een zeer groot exemplaar voor een vrachtwagenopbouw, van 6,5 meter lengte, 2,5 meter breedte en circa 2 meter hoogte. De laadbak zal worden ingezet voor het transport van los te storten producten, zoals asfalt, grind, slib, zand, gebroken puin, landbouwgewassen, diervoer, bedrijfsafval en (warm) asfalt.
De kipper is opgebouwd uit lagen van verschillende (isolerende) composieten van TenCate. Composieten zijn met vezel versterkte kunststoffen die wel vier tot zes keer sterker zijn dan bestaande metalen materialen. Composieten worden ‘het materiaal van de toekomst’ genoemd. Essentieel in deze productietechniek was de verbindingstechniek tussen de verschillende materialen, zodat aan alle producteisen werd voldaan. Het samenwerkingsverband heeft ook een verbeterde kieptechniek ontwikkeld. Bij de ontwikkeling heeft men zich toegelegd op een nieuwe schaarcylinder waardoor het zwaartepunt van de kipper verder naar voren wordt verplaatst. Hierdoor ontstaat een optimale as-lastverdeling.
Voordelen Volvo FMX 8×4 met composiet kipper
– Lichtere kipper maakt extra belading circa (2 ton) mogelijk
– Lege kipper genereert een forse brandstofbesparing
– Bacteriologisch verantwoord. Aluminium en staal zijn dit niet
– Geluidsreductie bij laden lossen
– Beter geïsoleerd dan koelwagen
BartB zegt
Jaaah…uh… hij kijkt wel vrij boos ?
mikeslsamg zegt
lang verhaal ik zou er de tijd niet voor nemen.