Enzmann 506
Een op een Porsche lijkende kleine auto voorzien van een Porsche logo met de naam Enzmann erop vermeld. In 1957 was er op het autosalon van Frankfurt een nieuwe sportwagen te zien. De carrosserie was van kunststof en het onderstel en het mechaniek was van een Volkswagen Kever en de naam was Enzmann. De auto had nog geen typebenaming, daarom koos Enzmann gewoon voor het nummer van de stand. De Enzmann 506 was geboren.Hij lijkt een beetje op de Porsche 550RS Spyder, wanneer men het niet te nauw neemt tenminste. Het merkwaardigste aan de Enzmann 506 is echter dat hij geen deuren heeft, men moet in de auto klimmen. Voor dat klimwerk gebruikt men een opstapje in de zijkant van de carrosserie. Bij een hardtop-model van de Enzmann 506 klapt men eerst het dak naar voren, zodat het rechtop staat op het windscherm.Dat de auto geen deuren heeft, beschouwde de constructeur als een voordeel:- men kan de auto parkeren op een krappe plaats zonder andere auto’s te beschadigen bij het openklappen van de deuren- men hoeft zich niet in vier te plooien om in de sportwagen te kruipen – de deuren kraken of piepen niet – er valt geen tochtwind door de spleten van de deurenOok de kunststof carrosserie heeft zo zijn voordelen volgens Enzmann: – kunststof is niet roestgevoelig – de thermische isolatie van kunststof is beter dan die van metaal – de eventuele reparatie is goedkoper dan bij metaalHet mechanisch hart van de Enzmann 506 is een VW-kevermotor, getuned door Okrasa. Wanneer men het nog iets krachtiger wilde, kon de klant opteren voor een Porsche 1300cc of zelfs 1600cc motor.Er ontstonden in de loop der jaren enkele interessante varianten op de Enzmann 506: – de hardtop met een kunststof dak dat bij het instappen naar boven geklapt kon worden – de spider met een minimaal windschermHoge productiecijfers heeft de Enzmann sportwagen nooit gehaald. Volgens sommige bronnen zijn er in totaal slechts een 80-tal gebouwd. Vanaf 1967 had Enzmann trouwens serieuze bevoorradingsproblemen voor het kever-chassis. Uit noodzaak gebruikte men uiteindeljk tweedehandswagens en schadewagens. Maar wat later viel de productie helemaal stil. Voor personen die momenteel op zoek zijn naar een exclusieve sportwagen heeft Enzmann goed nieuws. Sinds 2004 is de Enzmann 506 opnieuw in productie. Hij wordt, net als voorheen, op een keverchassis gebouwd en er is keuze uit verscheidene motorvarianten.
Jokkebrok zegt
Echt een gave wagen!! hij lijkt inderdaad wel redelijk op de 550, alleen de achterkant niet.