Vernieuwde Peugeot 908 HDi FAP voor 2010
Omdat Peugeot ook in 2010 Le Mans wil winnen hebben ze de 908 nieuwe kleurtjes en wat technische updates gegeven.
Voor de 78e editie van de 24-Uursrace van Le Mans zet Peugeot Sport alles op de vierde generatie van het winnende sportprototype met dieselmotor. Evenals vorig jaar heeft het technisch team onder leiding van Bruno Famin af te rekenen met een aantal reglementair opgelegde beperkingen die zijn voorzien om het verschil tussen deelnemers met benzine- en dieselmotoren te effenen. Welke maatregelen moest het team treffen?
Famin legt uit: “Wij werden gedwongen om een aantal modificaties te doen aan de carrosserie en, belangrijker nog, aan de aandrijflijn. Zo is voor ons de luchtinlaatrestrictor verder verkleind, van 38,3mm tot 37,8mm. Bovendien is onze maximaal toegestane turbodruk verminderd van 2750 mbar tot 2590 mbar. In principe betekent dit zo’n 40 pk verlies van motorvermogen. Dat lijkt op het eerste gehoor te verwaarlozen, maar op een tijdsduur van een vol etmaal duurt dat eerste gehoor wel erg lang…”
Ter compensatie concentreerde het technisch team zich motorisch op grotere efficiency van in- en uitlaatgastromen. In nauwe samenwerking met brandstof- en smeermiddelenpartner Total kon ook de interne-wrijvingsweerstand verder worden verminderd en met ontstekingsspecialist Bosch boekten de technici winst op verbrandingsgebied. “Wat je ondanks reglementaire nadelen wilt, is betere prestaties gekoppeld aan meer doelmatigheid,” vervolgt Famin. “Zo snel mogelijk zijn en zo min mogelijk brandstof verbruiken. In dit verband hebben we ook gewerkt aan verdere gewichtsvermindering voor zover de regels dat toelaten, en aan de gehele betrouwbaarheid.
Alle elementen die ons vorig jaar zelfs de kleinste pijntjes bezorgden, zoals de transmissie inclusief koppeling, de remslijtage, de wielbevestiging en de voor auto’s met gesloten cockpit verplichte airconditioning, hebben we grondig aangepakt. En samen met Michelin zijn de eigenschappen van zowel profielloze als intermediate- en regenbanden geheel herzien.”
“In Le Mans komen we aan de start met drie fabrieksteams en het Oreca-satellietteam, dat wordt geleid door Hugues de Chaunac,” zegt Peugeot Sport-directeur Olivier Quesnel. “Zijn team wordt ingezet als integraal deel van onze campagne. Hij heeft de beschikking over een 908 volgens 2010-specificaties en zal behalve Le Mans het volledige Le Mans Series-kampioenschap van lange-afstandsraces afwerken.”
Ter voorbereiding van de 24 Uren van Le Mans in juni zal Peugeot Team Total niet alleen uitvoerig testen, maar ook deelnemen aan twee endurance-races. Dat zijn de 12-Uursrace van Sebring in maart en de 1000-km race van Francorchamps in mei. Na wat het jaarhoogtepunt moet worden in Le Mans, voorziet het team nog twee wedstrijden: in september op Silverstone en in november in Sjanghai. Beide gelden als eerste preparatie voor 2011, waarin Peugeot met een nieuw sportprototype wil aantreden. “Maar,” zegt Quesnel, “daarover kunnen we nog niet meer meedelen dan dat we het project ’90X’ hebben gedoopt en dat we intern diverse technisch interessante ideeën uitwisselen – nog zonder dat we weten hoe bijvoorbeeld de reglementen er voor de nabije toekomst zullen uit zien.”
sjaakk zegt
damn dat is veel om te lezen. o.0
robbie zegt
@sjaakk: en dan heb ik de oninteressante stukken er nog uitgelaten ;)