Donkervoort scoort in 24-uurs race van de D8GT in Dubai
De afgelopen 2 seizoenen had de D8GT zijn sporen al verdiend in de European GT4 klasse (vice-Europees kampioen 2009). De 24H of Dubai was de eerste mogelijkheid voor Donkervoort Racing om met de D8GT in deze klasse mee te doen in een 24-uurs race. En met resultaat, want deze allereerste 24-uurs race van de D8GT werd afgesloten met een 5e plek in de klasse en een 23e plek in het algemeen klassement ! Eind jaren ’90 had Donkervoort met de D8 Cosworth en de D8 180R al succesvol meegedaan aan de 24H van de Nürburgring. Echter, een reglementswijziging zorgde ervoor dat Donkervoort voor toekomstige deelname werd uitgesloten. De FIA GT4 klasse, die in 2008 werd opgestart, bracht voor Donkervoort met de komst van de D8 GT weer reglementaire mogelijkheden om in internationaal verband aan sprint- en ook aan 24-uurs races deel te mogen nemen. Het eerste 24-uurs debuut voor de D8GT werd de 24H of Dubai 2010. Donkervoort vroeg de ervaren 24-uurs specialist Peter Kox om haar 3 GT4 coureurs Nico Pronk, Stéphane Wintenberger en Denis Donkervoort (allen zonder 24-uurs ervaring) te ondersteunen in dit zware en uitdagende avontuur. Het resultaat mag gezien worden; Donkervoort Racing eindigde met een vijfde plaats in de GT4 klasse en een 23e plaats in een veld van 80 deelnemers in de 24H of Dubai. Tijdens de trainingen zag Donkervoort dat de rondetijden van de GT tot de eerste vijf behoorden. Daar de kwalificatie wat minder van belang zijn tijdens een 24-uurs race als tijdens een sprintrace, werd deze op een eerste plek vroegtijdig beëindigd. Uiteindelijk zouden nog 3 Aston Martins deze tijd verbeteren, waardoor de D8GT op een vierde plaats in het GT4 veld zou kunnen beginnen. Vlak voor de start van de 24H of Dubai zorgde een elektronisch probleem, die na een reset weer was opgelost, ervoor dat de start vanuit de pitsstraat moest worden begonnen. Peter Kox reed de auto na bijna 2 uur voor de eerste rijderswissel de pits binnen – liggende op een eerste plaats in het GT4 veld en een 19e plaats algemeen. Later in de race zorgde respectievelijk een lekke aandrijfashoes en gescheurde wieldtapeinden ervoor dat deze eerste plek moest worden verruild voor een zevende plek. Na bovengenoemde technische problemen in de eerste zes uur van de race heeft de D8 GT echter geen enkel probleem meer ondervonden. Sterker nog: de motorkap is gedurende de complete 24 uur niet open geweest! Ook verbeterden de rondetijden met het verstrijken van de race; de auto raakte duidelijk steeds beter ‘ingereden’. Zo werden de snelste rondetijden pas in het laatste gedeelte van de race gerealiseerd. (excuses voor de low-res beelden)
FeRaRi zegt
mooie tekst
august zegt
‘Wieldtapeinden’ -d, gok ik.
Nochtans, hoera voor Donkervoort! Yay!
Van mij mag zulk nieuws gerust op Autoblog.. but then again, ik werk daar niet.
BMW_Li zegt
Het zijn wel echt mooie wagens die donkervoort en snel.