@ RA999:
Hoe ziet een W8 er dan uit? Bij een W12 zitten er 3 rijen van 4 cilinders langs elkaar. Maar bij een W8 kun je geen 3 rijen van het zelfde aantal cilinders maken.
Hoe zit dat nou?
Nope, bij een W12 zitten er 2 VR6’en ‘aan elkaar’, 4 rijen van 3 dus, niet 3 van 4.
En over de W8 zegt de wiki dit:
Door de komst van de Phaeton had VW een nieuw topmodel dat de Passat V6 verving. Doordat er tussen middenklasser Passat en topklasse Phaeton een groot productie gat ontstond, bedacht VW als optie om een luxe uitvoering van de Passat te maken. Er moest dan ook een grote en sterke motor in komen. VW dacht aan een 8-cilinder motor maar omdat een V8-motorblok simpelweg te groot was voor de Passat kon dit niet worden gerealiseerd. VW kwam met het idee om hun W12 systeem te gebruiken. Het uiteindelijke resultaat is simpel: van de W12-motor is van elke cilinderbank 1 cilinder afgehaald zodat er in totaal nog maar 8 cilinders overbleven, de motor is dus als het ware “ingekort”. In feite bleven er dus twee VR4-motoren over, met een totale cilinderinhoud van 4-liter en met 32 kleppen. Dit leidde tot een extreem korte 8 cilinder motor: de W8, die dus wel in de Passat paste. Technisch gezien is de W8 dus identiek aan de W12. De 3.6-liter VR6 FSI wordt ook wel gezien als de opvolger van deze motor.
RA999 zegt
Die zie je zelfs nooit ;)
Deze heeft ook geen V8 namelijk, waarom denk je dat ie W8 heet?
BmwMPower zegt
@ RA999:
Hoe ziet een W8 er dan uit? Bij een W12 zitten er 3 rijen van 4 cilinders langs elkaar. Maar bij een W8 kun je geen 3 rijen van het zelfde aantal cilinders maken.
Hoe zit dat nou?
RA999 zegt
Nope, bij een W12 zitten er 2 VR6’en ‘aan elkaar’, 4 rijen van 3 dus, niet 3 van 4.
En over de W8 zegt de wiki dit:
Door de komst van de Phaeton had VW een nieuw topmodel dat de Passat V6 verving. Doordat er tussen middenklasser Passat en topklasse Phaeton een groot productie gat ontstond, bedacht VW als optie om een luxe uitvoering van de Passat te maken. Er moest dan ook een grote en sterke motor in komen. VW dacht aan een 8-cilinder motor maar omdat een V8-motorblok simpelweg te groot was voor de Passat kon dit niet worden gerealiseerd. VW kwam met het idee om hun W12 systeem te gebruiken. Het uiteindelijke resultaat is simpel: van de W12-motor is van elke cilinderbank 1 cilinder afgehaald zodat er in totaal nog maar 8 cilinders overbleven, de motor is dus als het ware “ingekort”. In feite bleven er dus twee VR4-motoren over, met een totale cilinderinhoud van 4-liter en met 32 kleppen. Dit leidde tot een extreem korte 8 cilinder motor: de W8, die dus wel in de Passat paste. Technisch gezien is de W8 dus identiek aan de W12. De 3.6-liter VR6 FSI wordt ook wel gezien als de opvolger van deze motor.
subaru555 zegt
hehe, hoe denk jij dat een “w” eruit ziet dan :P
audirs06 zegt
@ra999
Weer wat geleerd ;)
adinsx zegt
Video’tje van hoe de W12 in elkaar steekt technisch gezien:
http://www.amt.nl/web/Videos/Video-Audi-6.0-W12.htm
kinky zegt
een W12 zijn geen 3 rijen
mar dat zijn 2 V6e in elkaar geschoven