Ondergewaardeerde beauty, Volvo 780
Tja, op zoek naar een coupe, iets bijzonders, de looks van een Maserati en de betrouwbaarheid van een Volkswagen…. de luxe van een limousine en de vaste lasten van een Panda… Ok, ben niet geheel onpartijdig, heb deze mooie (volgens mij enige witte in NL) Volvo 780 uit 1988 van de week gekocht… wat vinden jullie er van?
DB9 zegt
Denk niet dat hij zo zeldzaam is in het wit dan dat je hier aangeeft. Een jeugdvriend z’n vader reed met zo’n wagen in het wit wanneer ik 10j was (1989). Herinner het me nog goed aangezien het eerste keer was dat ik kaap van 210km/u overschreden had. Is dat niet van Bertone, als ik het me nog goed herinner en ca 200pk.
Yolanda zegt
Nette auto……
rebbels zegt
Heel apart model en, voor nu, in de goede kleur!
Alleen 170 pk bij 1500 kilo lijkt me niet echt vlotjes maar toch.
Het is geen dertien in een dozijn auto en dat is tegenwoordig wel anders!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Alwood zegt
Heel erg leuke spot! :D ik heb hem meerdere malen gezien en zou er heel graag een rijden… beetje jammer dat hij alleen in 6inlijn met automaat is gemaakt. Met 2.3 en 5bak zou ik hem nog kunnen betalen :)
Heel erg mooie wagen en ik ben er groot fan van! Het design is inderdaad door bertone gedaan :D italie en zweden is een prachtige combi. 2 landen met de grootste dichtheid autofielen!
Alwood zegt
nou zit ik ff te kijken… een 2.0T met 5bak is wel aantrekkelijk. Maar duur!!! :o
Rick436 zegt
Nooit van een oudvrouwtje geweest, altijd buiten gestaan ;)
Ziet er vet uit!
Boss zegt
Hulde…mooie bak inderdaad.
Brutus zegt
Volgens mij ben ik de enige die um niet mooi vind en wacht op de beauty..
Maar dat zal de smaak zijn, ben ook pas 20 he ;)
Scooperdepoep zegt
Hahahah.. oud vrouwtje ja… ;- )
Nee, dit is een 2.3 Diesel met 120 pk en 240 nm (al bij 2500 toeren) gekoppeld aan een 4-bak met overdrive en slechts 170.000 km op de klok. Dit model is in 1988 aan Italie (ruim 600) en Belgie geleverd (18 stuks) en verder niet, dus vond ik wel apart. De diesel is een hele moderne motor voor die tijd (Turbo Intercooler) met talloze beveiligingen voor oververhitting en oliekoeling (wel wat luid koud!). Maar goed, 500 euro all risk en 1 op 12 is natuurlijk een lachertje. De auto is van 1988 t/m 1991 gemaakt, ruim 6500 stuks waarvan meer dan de helft naar de USA. Dit model is prima (6 cilinder Diesel is van Audie/Volkswagen), de 6 cilinder benzine van Renault (ook in de 760) is heel slecht (50% rijdt al niet meer). In de laatste 2 productiejaren (90 en 91) is er een echte 6 Volvo cilinder ingekomen (Redblock) en die is perfect. Daarnaast werd er in de USA ook een 2 liter turbonlok met 170 pk (optioneel een optie turbokit naar 190 pk) geleverd in die jaren. Dit laatste is zuiniger en wel lekker pittig voor die tijd (10,5 sec/100). Als je een 90 of 91 model wilt met Volvo 6-cilinder blok of 2 liter turbo ben je wel al snel 20 a 25.000 euro kwijt. Die van 88/89 koop je voor rond de 8 a 9.000. Maar goed, ondanks het lawaai bij koude start en de matige acceleratie vind ik het wel leuk dat er maar een kleine 700 diesels zijn… en dan wit… geweldig echt, die lijnen komen er super in uit (auto is ook 3 jaar geleden nieuw gespoten, dus erg netjes). Door de dubbele galvanisatie (standaard op dit model) roesten ze ook niet. Tot slot: in tegenstelling tot de 262 coupe (voorloper) is deze auto van de grond af aan door Bertone ontworpen.
Rick436 zegt
Audie? lol haha!
LMV zegt
@ Scooperdepoep : vergeet de volgende keer je link er niet onder tezetten :D
Scooperdepoep zegt
plus:
@Yolanda, @Rebbels, @Hummerfreak, @Boss: thanks!
@Alwood: hij is er dus ook met handbak en 2.3!
(staat er nu 1tje op marktplaats, heel mooie, champanje met beige leer, die gozert wil er minimaal 8750 voor hebben).
@Brutus: ja joh… smaak ontwikkeld zich met de jaren ;- )
Scooperdepoep zegt
@LMV: ik moet dus niet vergeten iets niet te doen…?
MARS zegt
Strak retro wagentje..
Alwood zegt
@Scooperdepoep
2.3 heb ik niet gezien? :o waar? Ik rij nu een 740GL en die 2.3 is zo indrukwekkend mooi :D volgens mij zou dat blok haast een millioen aankunnen zonder revisies!
Citrofiel zegt
@ Alwood; Zweden? Autofielen? Een heel ander soort autofielen dan…. Ik vind Volvo en Saab nu echt geen liefhebbersmerken…. Droog, saai en degelijk spul. (sorry voor mijn aanvallendheid, mocht je het vervelend vinden) Bij autofielen denk ik meer aan passie voor iets met auto’s (design, techniek, handling, wat dan ook!) maar de Zweedse auto’s lijken in geen van die punten uit te blinken, en daardoor geen liefhebbersauto’s. Verduidelijk je punt eens tov Volvo, waaróm ben je nu eigenlijk een Volvofan? (een vraag die ik eigenlijk aan liefhebbers van alle merken kan stellen, maar nu was ik toch in die richting aan het typen, dus vroeg ik het maar)
Citrofiel zegt
En nu even over de auto: Tjsa. Het is compleet geen opvallende auto of zo, en voor mijn (voor)oordeel over Zweedse auto’s lees mijn vorige reactie maar. Toch gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst! Het is nog hip ook! ;) http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/17/dat-wit-begint-nu-wel-erg-burgerlijk-te-worden
Scooperdepoep zegt
@citrofiel:
Ik ben geen Volvo-fan in hart en nieren maar doordat Volvo veel dezelfde onderdelen bleef gebruiken in de oudere modellen is de auto heel betaalbaar als klassieker te onderhouden. Er zijn meer Volvo’s en Volvo eigenaren (niet per definitie fans maar gebruikers die betaalbaar klaasiek willen rijden) dan welk ander merk dan ook. Is je zeker nooit opgevallen (marktplaats, op de weg, overal).
En ja, die bakken gaan ook heel lang mee (een Amerikaan heeft zelfs met die prachtige sportwagen uit de jaren 60, de P1800 3 miljoen km’s zonder motorwissel en groot onderhoud gereden).
Ik vind Volvo’s niet echt lekker rijden maar karakteristiek zijn ze zeker, dat Zweedse design, best uniek en eigenaardig. Je kan er van houden of niet maar Zweden staan wereldwijd bekend als goede ontwerpers (Ikea, veel duur designmeubulair, Saab90, B&O, etc.etc).
En dat witte… ik had het bijna niet gedaan. Vind het prachtig maar wil al 3 jaar graag een witte coupe en sinds een jaar of anderhalf is dat ineens hip…. heb ik weer ;- )
Scooperdepoep zegt
@Alwood: Advertentienr.:11297553113
(er staat 2.4 Diesel maar het is natuurlijk een 2.3)
ps. ik vind hem te duur, hij wil maar 750 euro zakken na dagen van heen en weer ge-sms. Hij is veel geld kwijt geweest aan motorrevisie, maar dat soort zaken krijg je gewoon niet terug bij verkoop. Maar goed, niet mijn probleem. Ik weet er wel een paar goedkopere. Maar champange staat ‘m wel geweldig.
Alwood zegt
@Scooperdepoep
das inderdaad een hele mooie :) Hoe zit het alleen met de trekkracht en acceleratie? want rij opt moment een 2.3 benz… van een ouwe 240 6cyl diesel zonder blazert weet ik dat ie de acceleratie en trekkracht van een traktor had…
@Citrofiel
Zweden is het land waar zo ongeveer de meeste aangepaste auto’s rondrijden… technisch en optisch, ze doen er ontzettend veel met tuning (ook de goeie soort)
Ik denk dat er van op youtube de meeste filmpjes uit de states, zweden en duitsland komen…
Scooperdepoep zegt
@Alwood
Hij klinkt als een Scania vrachtwagen bij het accelereren…. alleen denk dat de vrachtwagen sneller is ;- )
alexander780 zegt
enige correcties ik lees in een stukje hierboven dat de productie van 88 tot en met 91 is geweest met een productie aantal van 6500 stuks. Echter dit klopt niet helemaal de productie is geweest van eind 85 tot 91 met een productie van 8518 waarvan er 5200 naar usa 400 naar japan 64 in NL 122 naar Belgie 2000 naar Italy zijn gegaan ze zijn de volvo780 is geleverd met 4 cilinder in-line OHC 1.986 CC (B200ET) DOHC 1.986 (B204GT),of OHC 2.316 CC (B230FT),V6 OHC 2.849 CC (B280E en B280F), of 6 cilinder in-line 2.383 CC TurboDiesel(D24TIC) motoren, verder is de usa versie van de v6 met 2.5 liter turbo(B250FT) nooit echt geleverd ivm koelings problemen.
en wat betreft een volvo 6 cilinder redblock in de 90-91 modellen bestaat helemaal niet.in 91 is in usa alleen de B230FT geleverd.
Verder staat er dat de benzine 6 cilinder slecht zou zijn.
er zouden er immers nog maar 50% van rond rijden.
dit gaat deels op de oude v6 had koelings problemen doordat er waterkanaaltje in de kop konden dichtslippen (B28E)deze motoren zijn gelever in de 760 maar nooit in de 780 deze heeft altijd de B280E en F gehad. Bij deze motoren is het probleem aangepast. echter moet je de motor eerst op temperatuur laten komen, voordat je hem echt aan het werk zet. de v6 cilinder prv motor (of douvrin),is een samen werking van Peugeot, Renault en Volvo, is op zich een betrouwbaar blok. de motor wordt gebruikt in de DeLorean
DMC 12 Renault Alpine en Sefrane peugeot 605.
verder een diesel uit Italy met maar 170 dkm lijkt mij stug
als een diesel uit Italy komt van deze bouwjaren mag je er gerust 300-400 dkm bijtellen.
Ik heb zelf een volvo 780 uit 1987 met V6 cilinder auto geheel gerestaureerd en 427 dkm niet gereviseerd op de teller dus met beleid lopen ook deze motoren gerust een miljoen kms.
Amazon62 zegt
Nog een correctie:
Productieaantal: 9.086 stuks
Italy 1.384
Sweden 515
Japan 416
Canada 346
France 230
Belgium 122
Switzerland 79
Netherlands 46
Spain 43
Austria 34
Portugal 22
Norway 14
Denmark 13
Finland 10
Thailand 5
Div. 138
Motoren:
B280F (2,8L V6 benzine, mechanische ontsteking, Renault)
B280E (2,8L V6 benzine, elektronische ontsteking, Volvo)
B230FT (2,3L 4 cil turbo 8V)
B200ET (2L, 4 cil turbo 8V)
B204GT (ZEER zeldzame 2L turbo 16V!!, 200 pk)
D24 (2,4L Turbo Diesel)
Bron: http://www.volvobertone.com
floryn zegt
gave auto al zou ik voor de 2.0 16v turbo of de 2.3 turbo gaan. Dit is natuurlijk betaalbaarder en rijdt lekker rustig met zo’n PSA/renault V6