Gemiddeld brengt een zzp’er 8,8 uur per week door in zijn auto en maakt hij meer gebruik van zijn ‘heilige koe’ dan de gemiddelde Nederlander.
Voor bijna 80% van de zzp’ers is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer, in samenwerking met LeasePlan. Gemiddeld spendeert de zelfstandige ruim een werkdag (8,8 uur) per week in de auto.
Zeker 92% van de zzp’ers beschikt over een auto. Zelf een auto kopen (privé of op de zaak) is het populairst en slechts 5% van de zelfstandigen kiest voor een leaseauto. Zelf een auto kopen kan ook gunstig zijn, bijvoorbeeld door bijtelling te heffen over een youngtimer.
Hoewel de meest gewilde merken Audi, Volvo of BMW zijn, moeten de meeste zelfstandigen het echter doen met een Peugeot, Volkswagen of Citroën. Een derde van hen staat wel open voor een leaseauto. Van de kleine groep zelfstandigen die leasen zijn voornamelijk man, jonger dan 40 en relatief hoogopgeleid. De helft van de zzp’ers die de auto leasen, doet dit via de autodealer of rechtstreeks via de fabrikant.
Ruim de helft van de zelfstandigen overweegt leasen niet als alternatief voor kopen omdat vaak gedacht wordt dat leasen duur is. De groep zzp’ers die wél een leaseauto overweegt heeft daar vaak duidelijke redenen voor. De meest genoemde redenen zijn duidelijkheid en efficiency, maar ook de zekerheid van mobiliteit is belangrijk aldus Martijn Versteegen, Marketing Directeur van LeasePlan: “Zelfstandigen declareren hun werk per uur dus tijd is letterlijk geld waard. Zzp’ers willen ontzorgd worden en verzekerd zijn van mobiliteit in hun dienstverlening aan (potentiële) klanten”.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.