Drie keer raden waar die 1200 voor staat.
Een instapper hoeft niet altijd het slechtste model te zijn. Bij de Lamborghini Huracán wordt dat vrij snel duidelijk. Het mag dan de instapper zijn (de Urus niet meegerekend), je krijgt alsnog een atmosferische V10 met 610 pk, dan is er ook nog de Huracán Performante met 640 pk en een razendsnelle ‘Ringtijd. Voor de racerij is het ook de Huracán die ingezet wordt. de LP620-2 Super Trofeo is de auto die Lamborghini vertegenwoordigt in bijvoorbeeld de Blancpain GT-serie.
Lamborghini bouwt de Super Trofeo niet helemaal zelf. Zij zijn de overkoepelende organisatie die een aantal bedrijven samen laten werken. Eén van die bedrijven is Zyrus Engineering uit Noorwegen. Na het brein te zijn achter de populaire Huracán-racer, besloot de eigenaar om het nog ietsje cooler en bereikbaarder te maken om een Super Trofeo te bezitten. Zijn doel is dan ook een Super Trofeo bouwen die straatlegaal is. Meer dan 400 onderdelen zijn compleet gereviseerd om de auto lichter en gestroomlijnder te maken. Dat is de eerste hint naar het feit dat er kosten noch moeite bespaard wordt op dit project.
Alles komt uit eigen huis. Er zijn genoeg gekkies die enorme aantallen pk’s uit een Huracán peuteren, maar naast een dragstrip heb je daar weinig aan en een commerciële turboset met veel pk is er nog niet. Daarom heeft Zyrus zelf een turboset gebouwd en komt er 1.200 pk uit de 5.2 liter V10. Vergis je niet, de nadruk ligt er juist op dat de auto daadwerkelijk de bocht om gaat. Het is dus niet alleen een turbo op een blok schroeven, ze worden zo gemaakt dat ze goed bij de motor passen. Ook wordt er het nodige aangepast in de koeling. Cijfers zijn niet officieel, maar qua downforce heeft de auto een mijlenverre voorsprong op zowel de Performante als de Super Trofeo. Sterker nog: volgens onbevestigde informatie komt het in de buurt bij een Koenigsegg Jesko. Oef!
Wat vooral onze aandacht pakte is de veiligheid van de systemen. Zoals hieronder gezegd wordt:
Alles in de auto wordt continu in de gaten gehouden. De auto moet bijvoorbeeld op temperatuur zijn voordat er hard mee gereden kan worden. Ook zal de auto bijvoorbeeld niet in zijn versnelling gaan wanneer er iets mis is, om eventuele schade te voorkomen. De auto is verbonden via wifi, waardoor elke auto waar dan ook uitgelezen kan worden. De visie hierachter is dat iemand die dit bedrag uitgeeft aan een auto niet uit moet leggen wat er precies mis is met zijn auto. De auto kan online uitgelezen worden en een monteur wordt ingevlogen om het probleem te verhelpen.
Mocht het project op de markt komen, dan zal het een duur grapje worden. Dat gaat nog even duren, momenteel zijn de tests nog in volle gang. Een gaaf project, zeker de moeite waard om in de gaten te houden.
Met dank aan Lars van Roxtar Group (die bij het project betrokken was) voor de tip en aanvullende informatie!
loserboi932 zegt
1200 is de wekelijkse afschrijving in dollars.
kareljansen zegt
@loserboi932: 60k lijkt me erg meevallen voor het eerste jaar..
jeroenwz zegt
@loserboi932: ik dacht het aantal driehoekjes en andere figuren van de wrap op de carrosserie.
mashell zegt
1200km actieradius op een lading, eat that Tesla!
Als we een enorme actieradius bij elektrische auto’s verlangen dan ook bij hypercars en gezinsbakkies!
nvn1993 zegt
@mashell: bij een artikel over een 1200 pk straatlegale race lamborghini een opmerking plaatsen met de woorden Tesla, laden en actieradius………..
mashell zegt
@nvn1993: iemand moet het doen. In mijn sponsorovereenkomst met Tesla staat bij elk artikel op autoblog het woord Tesla in de reacties moet voorkomen. Bij positieve vermeldingen krijg je bonus punten, bij 10.000 punten krijg je een handgeschreven verjaardagskaart van Elon Musk! Die kaart post Musk de dag voor je verjaardag en komt hier dus twee weken te laat aan, maar evengoed superleuk natuurlijk. Die Tesla reacties zijn vooral lastig te verzinnen bij de vele Max Verstappen artikelen, het moet niet teveel opvallen natuurlijk…
Serieus, je begrijpt niet dat de actieradius van dit soort hypercars zo belabberd is dat de gemiddelde Tesla rijder je er mee uitlacht?
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Laatst het een en ander gelezen over een 1.000pk twin-turbo R8. Compleet stock look, een mooie koppelkromme, en theoretisch behoorlijk betrouwbaar. Lijkt mij toch een geniaal speeltje!
kareljansen zegt
@dutchdriftking: kijk eens op YouTube bij topnl (of zoiets). Gaat inderdaad aardig van zijn plek!
Dutchdriftking zegt
@kareljansen: die bedoelde ik inderdaad.
bierbuik zegt
Wauw 1.200 liter bagageruimte in een Huracan, had ik niet verwacht!