60 jaar geleden verscheen de eerste Isetta op de markt, en zeven jaar later verdween het markante compacte wagentje alweer. ‘Tijd voor een revival‘, aldus de Zwitsere firma Micro Mobility (dus niet BMW), dat een nieuwe Isetta in 2017 op de markt wil brengen.
Van de originele Isetta rolden maar liefst 160.000 exemplaren (die naderhand vlijtig in allerlei gedaantes werden omgebouwd) van de band, met een miniscuul twee eencilindertje dat hem vortbewoog. Hiermee konden durfals bergaf als het meezat de 100 km/u aantikken. De nieuwe versie moet – geheel in de tijdsgeest – gebruik maken van een elektrische aandrijving, wat naadloos aansluit op de core business van Micro Mobility, geëlektrificeerde steps.
Microlino
De CEO van het bedrijf heeft voor het project de handen ineengeslagen met een Hogeschool uit Zürich. Het autootje – dat Microlino gaat heten – moet ongeveer 10% groter worden dan de originele Isetta, en hetzelfde recept volgen: instappen via de voorkant, twee zitplaatsen, schuifraampjes, en een schuifdak als nooduitgang. Met een volle accu kom je tot 80 km ver, de topsnelheid ligt op 90 km/u. Kort samengevat: de auto wordt een soort Twizy, maar dan met een retrotwist. En ramen.
Isetta voor het volk
De Microlino moet omgerekend zo’n 6.500 tot 9.000 euro gaan kosten, alleen richt de maker zijn pijlen niet op de Zwitserse of Europese markt, zo zegt hij in een interview met de SonntagsZeitung. China iis de markt die Micro Mobility hier succes moet brengen.
Hiermee omzeilt het bedrijf waarschijnijk meteen claims van de maker van de originele Isetta, BMW, want in China bestaat intellectueel eigendomsrecht niet. 2017 lijkt mij echter erg positief, er is nog niet eens een prototype. Vooralsnog gokken we dus dat de Isetta-revival eenzelfde weg zal bewandelen als die van de Trabant destijds (nooit meer wat van gehoord), maar wie weet..
Foto: Isetta naast de auto die al een moderne opvolger kreeg, de 500L. Bron: autojunk.nl
P1m zegt
De Isetta had een 1 cilinder motor, de grotere BMW 600 een 2 cilinder boxer.
sir_smokalot zegt
ahja, een eenpittertje inderdaad. Kleine verwarring hier.
norge zegt
Maar tachtig kilometer? Das weinig,
henkhupelschoten zegt
Om zo iets te maken heb je geld nodig, en zoveel hebben ze niet. Gevalletje spyker dus. Overigens zit ik nog wel te wachten op VW die met Trabant een wagen van 5/6000 weet te verkopen.
clarkson zegt
Wat een pracht autotje die 500l!
e1000bmw zegt
*Herinnert dat er ergens nog twee Isetta bodies en chassis’ zwerven…*
desjonnies zegt
Ik heb altijd begrepen dat de Isetta geen BMW was maar een ISO, ISO had het wagentje met een echte ‘voordeur’ ontworpen en BMW bouwde ze dacht ik in licensie
ISO was motorfietsfabrikant en BMW zag brood in het karretje omdat ze hun eigen motorfiets motoren konden gebruiken
En Iso is inderdaad het ISO van de Iso Grifo, de Iso Rivolta en de Iso Lele
Waarvan u vanavond nog een Iso Grifo bij mij op de oprit mag zetten, wel die met de Corvette motor aub !
Doekje !
http://cdn.silodrome.com/wp-content/uploads/2014/02/Iso-Grifo.jpg
kylian zegt
@desjonnies:
Is hij nu rood met witte vlekken, of ligt dat aan mijn scherm?
macmiller zegt
@kylian: ligt aan het scherm, heb precies hetzelfde probleem.
e1000bmw zegt
@desjonnies: klopt de Isetta (wat “Kleine Iso” betekent) was een door BMW in licentie gebouwd autootje; de Isetta 250. Later heeft BMW de rechten van Iso Rivolta overgekocht en het model wat geüpgraded, dit werd de Isetta 300.
Overigens begon de bouw van sportwagens door Iso pas na de Isetta. Daarvoor bouwde hij koelkasten.
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
zie je wel, ergens in mijn achterhoofd zweefde de term koelkasten al, maar ik dacht eerder aan Innocenti !
e1000bmw zegt
@desjonnies: http://corsaitalia.com/isos-antwoord-op-de-quattroporte-de-fidia/
agera zegt
Tijdens een proefritje in de twizy was juist de topsnelheid van 80 het enige probleem, daarom denk ik dat dit idee ook geen succes word
LaLancia zegt
BMW is wel maker van de Isetta, maar deed dat inderdaad in licentie. Volgens mij heeft BMW dus vrij weinig te zeggen hierover.
oxymoron zegt
@LaLancia: Lees de Wikipedia pagina “Isetta” eens. Iso was de bedenker maar verkocht de machinerie aan BMW, dat alles aanpaste aan eigen inzichten en er hun eigen motor in hing. De Italiaanse en Duitse modellen lijken op elkaar maar geen onderdeel is uitwisselbaar. Ik vermoed dat BMW dus wel ergens een patent heeft liggen.
jellet zegt
@oxymoron: “…geen onderdeel is uitwisselbaar”
Dit is niet helemaal waar. De 1955 BMW Isetta deelt wel degelijk veel onderdelen met de Iso. Het type dat in 1956 op de markt kwam een stuk minder, deze heeft ook een ander greenhouse en andere motor (door de nieuwe wet-regelgeving).
BMW heeft het recht op de merknaam Isetta gekocht maar moest bij die deal ook verplicht alle tooling overnemen van Iso. BMW heeft in licentieland dus wel wat te zeggen over het gebruik van de naam Isetta.