Nog meer info? Ja nog meer!
Hoewel BMW de badge ernstig verwaterd heeft door de BMW M3 coupé en cabrio M4 te noemen, spreekt de cijfer-lettercombinatie ‘M3’ nog steeds enorm tot de verbeelding onder echte benzinehoofden. Naast de Porsche 911 is de M3 waarschijnlijk de auto (of de badge) die op de circuits die de wereld rijk is de meeste races gewonnen heeft. Logisch dus dat er met smacht wordt uitgekeken naar de nieuwste generatie als er weer een modelcyclus tot zijn einde komt.
We hebben dan ook al verschillende keren geschreven over feitjes en geruchten over en rondom de nieuwe über-Dreier, zoals toen M GmbH nieuwe chef Markus Flasch bekend maakte dat er ook weer M3’s komen met handbak. Inmiddels heeft Flasch nog wat extra dingetjes verklapt over de auto tegenover Car Magazine, waardoor we nu eigenlijk wel alles denken te weten.
Ten eerste komt de M3 (en M4) er met twee varianten van de S58 die we kennen uit de X3M en X4M. De standaardversie heeft 480 pk, de ‘Competition’ heeft 510 pk. Daarmee is de sterkste variant net zo krachtig als de C63 AMG en Giulia Q. BMW vindt het kennelijk niet nodig om nog eens een keer dik over die concurrenten heen te gaan. Ten tweede en misschien nog wel veel belangrijker, is dat de M3 er komt met een variant van de (uitschakelbare) vierwielaandrijving uit de M5, maar daarnaast ook als een extra premium pure RWD versie. Die laatste wordt dus de real deal, ondanks dat ‘ie wat langzamer naar de honderd zal blèren.
Image-Credit: M3 spyshot via autojunk
bimmerfan zegt
Eindelijk een keer goed nieuws en vooruitzichten
mnmg71 zegt
@bimmerfan: aan de therapie of anti-depressiva jongen. Dit klinkt niet goed.
bimmerfan zegt
@mnmg71: wel met al die bbq grill auto’s van bmw de laatste tijd.
mwti zegt
@bimmerfan: ik denk dat er een speciale Weber of Green Egg uitvoering komt.
mashell zegt
@mwti: weber carburateurs zijn legendarisch!
mnmg71 zegt
@bimmerfan: eens hoor
iphonistvongates zegt
Als het dan toch premium RWD zal worden dan gaarne een CSL-versie van de M4 met SMG 3 bak, mét maximaal 6 voorwaartse versnellingen. Een GTS versie mag ook van moi. 4x Michelin pilot sport cup 2 r19 eronder en klaar is Klara.
rovadepo zegt
Die huidige M4 /M3 CP koop je nu voor 70/75k van nog geen jaar oud. Benieuwd hoe duur deze worden.
focusrs1 zegt
@rovadepo:.. gokje… 120/130K..
elemento zegt
@focusrs1: nieuw prijs
freshlife2 zegt
@rovadepo: huidige m3/m4 is op een bepaalde manier ook totaal niet begerenswaardig. Emotieloos voor op straat, te zwaar voor circuit. Hopelijk brengt de nieuwe wat flair terug van de oude M modellen, lager gewicht zal lastig worden, maar hopelijk een spannender geluid/vermogensopbouw
qwerty1234 zegt
@freshlife2: wat een onzin
freshlife2 zegt
@qwerty1234: een mening kan naar mijn idee geen onzin zijn, maar als je een andere mening hebt hoor ik het graag!
rovadepo zegt
@freshlife2: nou je lijkt wel gelijk te hebben, een Rs5 van 2017 kost gewoon 85/90k en M4 2017 €75/79k
Amg van Mercedes nog duurder. Terwijl de M3/4 toch de meeste geschiedenis heeft, miss ook de best is.
't Peugje zegt
@freshlife2: toevallig was ik maandag de hele dag op het circuit in een BMW M4 Competition met BMW Driving Experience. Zou je ook eens moeten, je zult er een andere mening op na houden namelijk.. Man wat een lekkere wagen voor op het circuit!!
carspotter058nl zegt
Heel goed nieuws! Gewoon een pure achterwielaandrijving en roerbak
HIM zegt
Ff eerlijk gents… we geven toch geen reet om de M4. Dreier M is toch de benchmark. Persoonlijk blijf ik het zonde vinden dat ze de 4 serie hebben ingevoerd want van de huidige klopt het qua verhoudingen gewoon niet zo en echt lelijk vind ik ‘m nu ook weer niet. Alleen de keuze tussen een M3 en M4 is zo gemaakt.
Ik wacht met smacht op de /// M3
qwerty1234 zegt
@him: het zit niet zo diep. De m4 is een m3 met een andere badge
HIM zegt
@qwerty1234: neeeee amigo, er is echt wel een “groot “esthetisch verschil en dat is vooral aan de mindere achterkant.
Voorheen was de coupé van de 3 mooi afgelijnd en dat is echt wel weg.
Misschien zit het inderdaad wel diep :-(
qwerty1234 zegt
@him: ik bedoelde meer dat het verschil in uiterlijk niks te maken heeft met het feit dat de 3 serie coupe nu 4 serie heet
elemento zegt
@him: ik ben met je eens. M3 met carbon dak maakt het af. M4 niet
maotje zegt
@him: de daklijn van de coupe is inderdaad volledig uit verhouding geraakt. Daardoor heeft de 4 serie geen kont meer. Eeuwig zonde. We zijn toch allemaal dol op een lekkere kont?
HIM zegt
@maotje: helemaal waar, een coupe moet toch een kont hebben nu is het een grote hatchback of fastback zoals de Gringos het ook wel noemen ennn je mag er ook meer voor neertellen ?
dare2think zegt
Die 510 pk is natuurlijk geen toeval. De Giulia Q heeft de markt netjes opgeschud.
Het wordt wel een hele lastige keuze: een langzamere RWD versie met handbak of de snelste met 4WD en flippers. De praktijk leert dat men meestal toch voor het snelste en het gemakkelijkste gaat. Meestal gaan er jaren overheen voor ‘men’ de handbak leert waarderen, die zal dan wel zeldzaam worden.
b088y zegt
@dare2think: Een alfa die de markt opschud? Ja ze maken mooie auto’s en ik zie ze graag (en heb er zelf meerdere gehad) , maar denk je sirieus dat er ook maar een autofabrikant kijkt naar wat Alfa doet. Bestaan ruim100 jaar en hebben productieaantallen waar zelfs tesla om lacht.
lithiumion zegt
@b088y: Ja reken maar dat BMW kijkt naar wat AR doet. Ja ze spelen in de marge van de auto industrie. Mede door onbegrijpelijk beleid van FCA. Maar je moet toe geven dat AR per model meer weet los te maken bij het publiek(om vervolgens niet te verkopen, geen station model uit te brengen, of eeuwen na het juiste momentum), dan BMW, met al haar pk-kanonnen…
JamesBond007 zegt
De beste M3 is momenteel de M2
mcshine zegt
De beste M3 komt van Tesla.
geenidee zegt
@mcshine: Hahahahaha, ja.
volvoturbo zegt
@mcshine: lol. Sinds wanneer maakt Tesla rijdersauto’s?
nopetrolnofun zegt
Als hij net zo slecht klinkt als de vorige wordt het voor mij weer 1 grote flop.
pa045 zegt
@nopetrolnofun: ze zullen er heus wel van geleerd hebben. Komen beslist betere speakers in. Extra handreiking naar de purist.
nopetrolnofun zegt
@pa045: betere speakers inderdaad, om het nog erger te maken.
mwti zegt
Altijd leuk maar het blijft uiteindelijk toch een opgevoerde 3-serie. Daarom heb ik een 911 GTS gekocht. Die is in de basis al een sportwagen.
cloverleaf zegt
@mwti: altijd leuk maar het blijft natuurlijk toch een opgevoerde kever. Daarom heb ik een 320d gekocht…
cloverleaf zegt
@cloverleaf: die is in de basis al een “sportwagon”
mwti zegt
@cloverleaf: ik heb als daily een 440i met power en sound kit dus mag het zeggen toch? Ben zowel Porsche als BMW fan.
911targa zegt
@mwti: grappig. Heb ook een 991 met 430 pk en denk er een bestelbusje diesel bij te kopen met handbak. Gewoon voor contrast.
kennone zegt
@911targa: ik heb een donker bruine Batavus en heb daarnaast nog een Donker bruine Gazelle tandem met 3 handversnellingen!!
bauke_vandijk zegt
Als nou gewoon de verkopers standaard de handbak als leuker aanraden gaan we ook nog eens meer handbakken zien van de nieuwe m3