Een Zweedse fabrikant die stoeit met Chinese Importtaksen. Dat klinkt raar, ze zijn toch Zweeds?
Dat China al een tijd niet weg te denken is in de automotive wereld, dat weten we. Dat ze tegenwoordig ook puike auto’s bouwen, is ook bekend. Dat de hele ouderwetse westerse wereld hen met argusogen bekijkt, is ook een gegeven. Diverse westerse landen zien de bui al hangen en voeren nieuwe importtaksen in om Chinese auto’s minder interessant te maken voor de westerse consument.
Thomas Ingentlath – CEO van het Zweedse geachte Polestar – is het daar niet mee eens. De grote baas van het elektrische merk sprak zijn verbazing uit over het besluit van de club van Joe Biden. De VS wil het invoeren van EV’s uit China zwaarder belasten middels importtaksen.
Zweedse fabrikant heeft moeite
Ingenlath hekelt met name de grilligheid waarmee het gepaard gaat. Het is nu de mode om in de politiek mee te kletsen met alle winden en nu is het zo dat iedereen China heel eng vindt. Met name de grilligheid van 0 naar 100 procent tarieven.
Uiteraard preekt Ingenlath ook een beetje voor eigen parochie. Polestar is van origine een Zweeds merk, maar het is natuurlijk onderdeel van de Geely-groep en Geely is – jawel – Chinees.
Overigens springt Polestar wel in op de politiek-juridische ontwikkelingen. Daarom wordt de Polestar 3 gebouwd in de Charleston-fabriek in South-Carolina. Daar rolt ook de S60 van de band.
Handel moet beide kanten op
De komende Polestar 4 zal Polestar bouwen bij de Renault-fabriek in Busan, Zuid-Korea. Op deze wijze hoeven ontwijken ze de importheffingen vanuit de VS. Want zaken doen met Zuid-Korea is wel gewoon bon ton.
Volgens Ingenlath werkt de vrije handel beide kanten op. Niet alleen tussen China en de VS, maar ook andersom. Daarbij zullen de Amerikaanse importtaksen ervoor zorgen dat de Chinese overheid ook met vergeldingsacties komt. Door is vrijhandel niet langer eenvoudig, aldus de Polestar-baas.
De levering van de Polestar 3 staat voor dit kwartaal gepland voor de Amerikaanse markt. Voor de Nederlandse markt moet je volgens Polestar rekening houden met september van dit jaar. De eerste Europese Polestar (de Polestar 7) staat op de agenda voor 2027. En die toffe Polestar 6 cabrio komt ook gewoon!
Via: Auto News Europe
Meer lezen? Deze Polestar laadt in 10 minuten van 10% naar 80%!
Dutchdriftking zegt
En gelijk heeft hij. Vrije markt is het beste voor de consument. Natuurlijk heb ik liever een Stellantis product dan een Chinees, maar als de Chinezen daadwerkelijk betere auto’s bouwen dan moeten we ze toch die kans geven? Stellantis is nu met Harley Davidson uit de jaren 70 en 80…
Johanneke zegt
Onzin. Als er een volledig vrije markt zal zijn zal China iedereen kapot concurreren door met verlies hun auto’s te verkopen. Ome Xi print wel bij. Dan staan er een hoop mensen hier op straat. Plus, zit ook jij te huilen dat er geen Alfa meer bestaat.
maotje zegt
Het verkopen met verlies is ook niet oneindig houdbaar.
royaledeluxe zegt
Dat gaat zolang door tot je geen concurrent meer hebt… dan is er geen nood meer aan sterk verminderde prijzen en ga je weer (veel) meer winst maken.
Kijk maar naar de gesubsidieerde zonnepanelen oorlog die er geweest is. Daar zijn niet veel westerse fabrikanten uitgekomen als winnaar… integendeel.
rollingstoned zegt
“Vrije markt” is sowieso een sprookje…
Dutchdriftking zegt
Om hun eigen economie (die veel groter is dan de automotive sector) overeind te houden zullen ze echt geen geld printen, Op termijn donderen er dan gewoon een boel Chinese merken in elkaar. En er blijven er een paar over.
En ja, als er goede merken tussen zitten zal er bij de gevestigde orde ook wel wat omvallen. Ik denk dat de automarkt beter is geworden toen de Japanners de oversteek maakten, en dat gebeurde weer toen de Koreanen kwamen. Natuurlijk kwamen die niet in enorme getale zoals nu, maar uiteindelijk denk ik dat de markt echt niet slechter hoeft te worden van een stuk of vijf Chinese merken. uiteraard streng gecontroleerd op gebied van privacy wetgeving, wat dat is wel een dingetje.
wimof zegt
Hebben we aan de prijzen van gas-electriciteit en brandstof gemerkt
DeWitteCondor zegt
Ok even de feiten op een rij:
– door de tactiek die China hanteert (de markt compleet overspoelen) gaan EU en US fabrikanten naar de knoppen
– er zijn dus beschermingsmaatregelen nodig
– vervolgens is men gepikeerd dat deze maatregelen worden genomen
– tussen neus en lippen door pretendeert men nog semi europees te zijn, terwijl Geely de scepter zwaait
Iets met naief, boter op het hoofd, wc eend, oogkleppen en iedere combinatie van het voorgaande.
degrotemuis zegt
De feiten? Ja, de Chinezen lijken op dit moment aardig met hagel te schieten door met allerlei automerken de westerse markten op te willen zoeken, vaak zonder enige meerwaarde. Maar echt overspoelen, zoals met zonnepanelen was? 1 Koreaans concern verkoopt in Nederland met 2 merken meer dan alle Chinese merken bij elkaar. En op prijzen doen de Chinezen het ook nog niet zo geweldig. Een MG4 of BYD Dolphin bijvoorbeeld kan zeker goedkoper dan een ID.3, Cupra Born of Megane, maar dan krijg je ook minder. Een NIO ET-5 met duidelijke Tesla trekjes is ook niet goedkoper in vergelijkbare spec dan een Model 3. Met gelijke specs en uitrusting is het prijsverschil klein, of in nadeel van China. De kiloknallers onder de EVs komen van Tesla, de Model 3 en Y bieden puur op specs en uitrusting relatief veel voor weinig. Tenzij er stevige prijsdalingen volgen, vermoed ik dat er van de ‘Chinese invasie’ een paar merken overleven, de rest weer van de markt verdwijnt, net als je hier tegenwoordig geen nieuwe Lada of FSO meer ziet.
DeWitteCondor zegt
Overspoelen ja. Er zijn genoeg berichten van velden vol onverkoopbare auto’s. Best een behoorlijk betoog voor 1 woord…
verdebosco zegt
Kansloze actie van Polestar. Hiervan zijn Amerikanen absoluut niet onder de indruk. Een fabriek bouwen in Europa, er staat er nog een leeg in Born met Volvo-achtergrond(!), is een prima idee om hieronder uit te komen..
wimof zegt
Ik kan die Chinese auto’s perfect uit mijn wereld bannen, vraagt zelfs geen moeite.
mashell zegt
De Amerikanen zijn als de dood voor de Chinezen, ze hebben al gezien dat Europanen, Japanners en Koreanen betere producten maken dan zij en hebben dus geen Chinese merken nodig om hun (auto)industrie de doodsteek te geven, daarom zijn ze een hetze begonnen tegen China en onze Europese leiders blijken daar helaas gevoelig voor.
DeWitteCondor zegt
Over de laatste 9 jaar verkocht Ford gemiddeld 103 F150 trucks per uur, 24/7. Gaan die allemaal in een XiXi WooPing rijden? Het zijn echte patriotten hoor.
mashell zegt
Ford verkoopt van die F serie trucks net zoveel als van al hun automodellen samen. Steeds minder auto’s (en wat nog auto is dat is vooral SUV) en ze worden steeds meer vrachtwagenfabrikant in een segment dat alleen maar bestaat vanwege bijzondere Amerikaanse wetgeving, dat is linke soep.