Ok, je rijdt een beetje voor lul in deze auto die eruit ziet alsof hij te heet gewassen is. Maar deze Baldos II is wel extreem zuinig. Hij verbruikt namelijk slechts 1 liter ethanol per 172 kilometer. En het beste nieuws is nog wel dat de Baldos II gewoon toegelaten wordt op de openbare weg.
De Baldos II is ontworpen door Zweedse studenten van de Luleå University of Technology en biedt plaats aan 1 persoon. De studenten gebruiken de Baldos II onder andere om mee te doen aan de Shell Eco Marathon. Als je meerr wil weten over dit project dan moet je zeker eens een kijkje nemen op deze website. Op 6 en 7 mei vindt je Shell Eco Marathon 2010 plaats op de Eurospeedway Lausitz.
PS Het schijnt dat Pieter Post er al eentje heeft besteld.
anniearno zegt
Die ziet er inderdaad erg lelijk uit. Maar 1 op 172, dat is wel heel zuinig!
integralechubasco zegt
Betekent Baldos in het zweeds net zoveel als in het nederlands?
AMGJunk zegt
kunnen ze niet gwoon een fatsoenlijke auto ontwerpen en daar die motor in knallen. Dan 1 op 100 ofso, maar heb je wel een prima auto.
JW zegt
Soort rode heet gewassen versie van de Aero-X?
Hij heeft zowaar hetzelfde canopy-principe :D
anniearno zegt
@JW: Maar ziet er wel een stuk beter uit!
IrT zegt
Inderdaad wel heel zuinig, maar het verbruik van een auto is de voorbije jaren dan ook vooral gestegen/minder sterk gedaald door het toenemend comfort,neem alles weg en ja dan kan je wel wat maken natuurlijk.
Hier wil ik de NCAP score ook wel eens van weten.
RickB zegt
Je zou maar klaustrodinges hebben! :O
Mao zegt
Zie je het voor je een hele snelweg vol met dit soort auto’s :) ga je helemaal stuk van et lachen. Geweldig, heb je constant het gevoel dat je in de film Cars zit.
Housewife_on_fire zegt
Het zal wel iets meisjes zijn maar ik vind hem enig!
daviddewijnnl zegt
Eén keer tanken per jaar, het kan! 1:72, holy!
daviddewijnnl zegt
excuses, 1:172! Dat wordt één keer per twee jaar tanken dan
despence zegt
nice
vin zegt
@ AMGJunk: Fatsoenlijke auto’s kunnen niet serieus voortbewegen met een motortje dat normaliter het gewicht van een krant verplaatst… En veel meer zal dit geval niet wegen. Hier nog even de achterkant:
fre zegt
wel vette velgen:D
EJS zegt
Humor! En verrekte zuinig..
OudeSAABSzijnmooi zegt
Wel geinig dit soort zuinigheidsexperimenten. Kun je als derde auto gewoon een dikke V8 nemen.
petervd3 zegt
Opzich best vet ontwerp! Maar wat is het nut? Ja goed je rijdt dan wel 1 op 172, maar daar tegen over kan je wel maar in je eentje erin zitten, dus zoveel plezier geeft het niet. En het model ziet er gewoon niet uit.
Maar ik vind het wel een goed initiatief, want ergens moet een begin gemaakt worden hè!!!
Mavada zegt
Zo weggereden uit de film Cars, geinig wel!
Niki zegt
Houdt er wel rekening mee dat ze in deze klasse van de Ecomarathon, dacht ik, gemiddeld 40km/h rijden over het circuit! Daarnaast wordt er op de rechte stukken geaccelereerd, en uitgerold met uitgeschakelde motor in de bochten.
En inderdaad, nul comfort. Geen demping wat dat neemt energie op. Dus, in de praktijk is het niet veel soeps. Anderzijds zijn dit soort teams wel de pioniers van toekomstige mobiliteit!
Christiaan zegt
Wow, hoe duur gaat ie kosten?
Yeelen zegt
Wat is dat, 0.3l per 100 km? Nice :D
Jeroen_F1 zegt
@Yeelen
0.3l/100km ?? Hoe kom je erbij??
1 / 1.72 = 0.5814 Bijna het dubbele dus.
1 liter / 172 km = 0.005814 l/km
0.005814 * 100 km = 0.5814 l/100km
Is niet zo heel moeilijk lijkt me.
Yeelen zegt
Mjah, 0.58 liter dan :roll:
OudeSAABSzijnmooi zegt
@nikki, als denmping energie op neemt dan zet ik de luftwaffe voortaan in sport! Zie je wel dat zuinigheid in iedereen zit.
Dennis zegt
@Yeelen
1 ltr per 172 km.
Dus de laatste 72 km verbruikt dat ding dan 0.7ltr?
Yeah Right
cliff15 zegt
@ Yeelen
haah je berekening klopt niet helemaal mattie:D
jorden zegt
stoerste 45km wagentje ooit! :P
NovaStar zegt
HAHAHAH!!!! ZIE DAT HAHAHAH!!! Komop! een betere auto met zelfde technieken en dan idd 1 op 100 is ook best ;)
HDM zegt
én de Saab canopy, én lambodeuren, én een targabalk zoals de Corvette…. Die wil stoer zijn xD
Maar tis wel een lache wagentje ^^
dd zegt
dat is gewoon een f430 aan de voorkant
Fbaskopru zegt
lijkt meer een gekrimpte versie van een ferarri…
Maar hoe groot zal de tank dan wel niet zijn als je kijkt naar dit speelgoed autotje….? 5 liter tank ? kom je best ver meer
Bill zegt
Wel geinig: maak je een auto die er qua vormgeving (met name de voorkant) op een Koeningseggeggeggeggegg lijkt, om hem dan vervolgens tot iets te maken wat totaal niet Koeningseggeggeggeggegg is, namelijk langzaam en zuinig.
IrT zegt
binnenkort te verkrijgen bij Ikea?
tonniej zegt
Op de TH Rijswijk hebben we een auto staan sharky genaamd, welke al over de 1 op 800 haalt, en de volgende stap wordt 1 op 1000. De laatste versie die 1 op 800 haalde mag ook op de openbare weg…
Sorry jongens, geen nieuwigheid meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eco-marathon
Lollypops zegt
0,3L/100km…? What the hell. Even er van uit gaan dat dat ding nog gewone cilinders gebruikt, en dan zeg 0,3L/100km bij 1500 toeren verbruikt. Ik noem maar wat. Dan zou dat dus betekenen dat ‘per toer’ de motor 0,0002L ethanol verbruikt. Dat is….best weinig.
Kristian zegt
Where did you dutch people learn about Baldos II?? We only sent out some information to Swedish media, but appearently there must have been other sources reporting about the car as well, but where?
–edit: we also read swedish media–
JanJansen zegt
Afgezien of het ontwerp je wel/niet aanspreekt, je kunt met zijn 3-en naast elkaar op een 2-baans weg. Daarnaast, in de meeste auto’s zit toch maar een persoon.
De deuren en openen van het dak zijn gewoon te leuk.
Weegt natuurlijk zeer weinig, dus rijplezier gegarandeerd. Brandstoftankje van 15 liter en je kunt op wintersport en weer terug zonder te tanken, en dan nog een week naar je werk rijden.
Is dit niet een beetje waar we met zijn allen op zitten te wachten? In deze tijd van crisis zou ik het als autofabrikant wel weten, Chris Bangle zijn ding laten doen en bouwen dat ding!
Van mij mag hij in productie, ik ben de eerst die hem koopt, beloofd!
Trobken zegt
@JanJansen
“Van mij mag hij in productie, ik ben de eerst die hem koopt, beloofd!”
http://www.loremo.com
JanJansen zegt
@Trobken:
Inderdaad leuk ding, wel een stuk groter en luxer.
Zal wel een prijskaartje aan hangen in een ander segment.
IrT zegt
@JanJansen:
Ga jij op wintersport waar er geen bergen zijn? Of ga je hem beneden aan de berg laten staan? ;-)
Citrofiel zegt
In de praktijk is dit voor veel ritten gewoon voldoende auto. Mensen zullen dat echter niet in willen zien, of men durft hier gewoon niet in te rijden. In theorie is het allemaal prachtig, in de praktijk zal het niet erg welkom zijn op de markt denk ik.
Piet zegt
Is er al bekend wattie op de nordschleife doet?
Sebazzz zegt
Doet me een beetje denken aan zo’n site waar ze allemaal karikaturen van sportwagens maken door er een extreem verkorte versie van te shoppen.
Thijs zegt
Als ze zorgen dat er benzine in kan en de prijs in de buurt van de 3000 euro blijft dan wil ik wel graag een proefrit maken met de optie om te kopen. Ik vind hem geweldig. Ik rij nu motor, maar hierin zit ik droog. Perfect voor er bij. (Ja ik ben serieus)
NLBUURMAN zegt
dit kunnen de TU’s van ons land vast beter, anyone?
Raptor zegt
Ik vind ‘m mooier dan een Prius!
tt zegt
is er iets bekend van de topsnelheid? en hoe was ie bij de eland test ? :)
ER zit in mijn ogen best wel potentieel in 1 persoonswagens. als firmawagens bv.. zit je toch bijna altijd alleen in…
LJ zegt
origineel ontwerp en echt een enorm laag verbruik..+1
Coubie74 zegt
Hoeveel sterren in de Euro NCAP ????
Volgens mij wordt ie meteen dubbel gevouwen als ie een echte zweedse Volvo tegenkomt :-S
TheIceman2009 zegt
toch is het nutteloos om auto’s met een zo laag mogelijk verbruik te bouwen iedereen die een beetje heeft opgelet weet dat koeien de grootste producenten van C02 zijn, vegetariërs zijn dus eigenlijk slechter voor de natuur dan auto’s!
Cantago zegt
Één persoon, geen plek voor bagage, zo klein dat je hem op de snelweg niet ziet… Lijkt mij alles behalve een zinvol karretje;) Als je een auto bouwt om zuinig te zijn ipv te rijden, dan heb je er in mijn ogen helemaal niks aan, helaas!
GOD zegt
@ Cantago
Sommige die naar het werk moeten rijden zonder bagage en niet over de snelweg.
Ideaal dan toch.
Kost je geen drol en zo kun je een dikke bak als 2e auto gebruiken voor het echte werk en ben je nog steeds goedkoper uit.
china zegt
Kan niet wachten tot de cabrio uitkomt. 1 op172 is wel netjes maar waar haal ik nou weer ethanol vandaan? Of mogen we dat straks allemaal zelf thuis brouwen, geen belasting :)
Trobken zegt
Nog ter illustratie, de ‘brandstoftank’ van deze auto!
;-)
CJJ zegt
Lijkt meer op een katheter….
BananaFlip zegt
Mooi project, maar een fatsoenlijke body zou niet misstaan.
1NteNSe zegt
Hmm, toepasselijke naam, hij lijkt wel een beetje op een combinatie tussen een Bal en een Doos.
MrHyde zegt
@TheIceman2009:
Een koe produceert minder CO2 dan een auto. Punt, feit. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat ze veel Methaan produceren (je weet wel, in hun scheten en poep) wat een een 20x zo sterk broeikasgas is als CO2. Dat ze daarmee dus meer bijdragen aan het broeikaseffect dan auto’s klopt wel, maar dus niet door hun CO2 uitstoot.
Ten tweede, als we allemaal juist WEL vegetariër zouden worden (ben ik niet voor overigens hoor) zou het OP TERMIJN beter zijn voor het tegengaan van het broeikaseffect, want dan zouden we helemaal geen koeien meer gaan fokken. En dus lopen er dan dus minder koeien rond.
zdev zegt
Maar in hoeveel seconden zit ie op 100?