Deze Ford met bonkige motor kan zo figureren in een Scandi Noir serie.
De Ford Crown Victoria is een auto die ontzag inboezemde. Kijk een willekeurige Amerikaanse actiefilm uit de naughties en de Crown Vics vliegen je om de oren. Helaas werd het goede oude Panther platform van Ford enkele jaren geleden na decennialange dienst aan de kant geschoven. Tot hun ongenoegen moesten de Amerikaanse donutafficionados daarna op zoek naar nieuw vervoer. Daarmee is ook dat onbestemde gevoel die de aanblik van een Crown Vic veroorzaakte nu verdwenen.
Knotsgekke Zweed Daniel Werner zorgt nu echter voor de ommezwaai. Hij werkt namelijk aan een projectje genaamd The Meteor Interceptor. Deze naam verwijst naar de toevoeging Police Interceptor die Crown Vics in zwart-witte politieuitdossing meekregen in ‘Murica. Het Meteor gedeelte slaat daarbij op de motor. Dat is namelijk een Rolls-Royce V12. Nee, niet zo’n laf blokje uit een Ghost, maar een 27 liter grote unit uit een tank. Rolls-Royce bouwde de Meteor motoren voor tanks in de tweede wereldoorlog om Ze Zjermans te verslaan.
Oorspronkelijk wilde Werner overigens gaan voor de nog grotere 37 liter grote Rolls-Royce Griffon motor, destijds gebruikt voor de Spitfires. Maar hij heeft zijn doelen dus ietwat naar beneden toe bijgesteld. Om hiervoor de compenseren, voorziet hij het blok van een paar turbo’s en een gers chippie. Hierdoor wordt het vermogen opgekrikt van een schampere 550 pk naar 2.500 pk.
Over de hele lengte van de auto is de auto voorzien van een speciaal frame dat het gewicht (zo’n 300 kg) en het vermogen van de motor kan verwerken. Om de gewichtsverdeling zo min mogelijk Audiesque te maken, is de motor zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Tevens komt er een luchtstroomopening op het dak om lucht naar de radiateuren te leiden, die achterin de auto worden geplaatst.
Onderstaande video van de lopende motor geven je een idee van hoe bruut dat ding is. We zijn alvast benieuwd naar het eindresultaat. KOOP DAN!!1!
Joy zegt
Dat er een frame nodig is voor de motor, komt doordat het blok maar liefst 1.000 kg weegt. Niet heel efficiënt met zo weinig vermogen, wel eindeloos veel koppel en duurzaamheid,
okdoei zegt
@Joy: ff gegoogled.
Crown Vic = +/-1800 kg
Motorblok (oud) = +/- 200 kg
Nieuw motorblok = +/- 1000 kg
Versterkt frame = +/- 300 kg
1800-200+1000+300 = 2900 kg
2500 pk op 2900 kg is 862 pk per ton.
Bugatti Chiron heeft 750 pk per ton.
Best rendabel dus.
jarnobakker zegt
@okdoei: totdat je een bocht maakt…
cossiekiller zegt
De Chiron komt al wat beter de bocht door hoor.
AbdelJabbar zegt
Hoeveel nm…
Benny_Weisz zegt
@a20racer:
Allemaal!!
dvaerden zegt
Volgens wat ik kan vinden mikken ze op 2500pk en 5100Nm. Best een interessant project wat uitgebreid te volgen is op hun eigen Facebook pagina en YouTube kanaal.
sntial zegt
5152 nm
Homer55 zegt
Op de letters na mijn postcode.
Robert zegt
@a20racer: bij Rolls Rolls-Royce zouden ze die vraag beantwoorden met: “voldoende”.
r3fl3x zegt
Haha, mooi staaltje huisvlijt! Leuk stukkie ook Jaap.
michaelb75 zegt
27 of 37 liter?
mashell zegt
Dat moment dat je denkt “dat past wel” en je naar niemand meer luistert die je tegenspreekt…
flatoutmarten zegt
Ha ha, doet me denken aan de Fiat ‘beast of Turin’ op Goodwood. Puur geweld. Niet voor tere oortjes!
https://youtu.be/bsdWgmp4TaQ
flatoutmarten zegt
@flatoutmarten: De Fiat S76: met een 4-cylinder 28,4 liter motor.
Zonder uitlaat… 🙉
sntial zegt
Heeft een grotere motor dan een hele Peugeot dealer
geelbarrel zegt
er hobbelt al jaren zo’n project in GB, een Rover SD1
shibby zegt
Als hij tegen de draaiing van de aarde gaat rijden, draaien we allemaal ineens de andere kant op
Steven zegt
@shibby: alsof je daar grip mee krijgt
notsobig zegt
@shibby: Nee dan gaan we juist harder dezelfde kant op draaien…
dvaerden zegt
Maar de aarde is toch plat?
Steven zegt
Ik vraag me af welke banden ze daaronder gaan pleuren
TR6 zegt
Rupsbanden??