Wij wisten al bijna vijf jaar dat er in veel auto’s zwarte dozen zitten die stiekem je rijgedrag in de gaten houden, maar de overheid lijkt nu pas een beetje aan te haken. Een vreselijk ongeluk dat op Tweede Kerstdag in Rotterdam plaatsvond is hier de aanleiding voor. Een 25-jarige man in een Dodge Ram pickup reed tegen een hatchbackje met vijf inzittenden, waarvan er vier om het leven kwamen.
Dit ongeval vond plaats in een 30 km-zone, maar als je de ravage ziet vraag je je af of dat wel de snelheid was waarmee er gereden werd. Naar verluidt gaf de hatchback geen voorrang aan de pickup, maar uit de zwarte doos die aan boord was van de Dodge is nu gebleken dat de auto ten tijde van het ongeval 147 km/h reed. De Schiedamse bestuurder, die zelf lichtgewond raakte, is aangehouden; de zwarte doos zal tegen hem worden gebruikt. Het is bij ons weten voor het eerst dat de gegevens van zo’n apparaat als bewijs wordt aangevoerd in een Nederlandse rechtszaak. (via ad)
Nu zouden we natuurlijk weer een uitgebreide discussie kunnen voeren over privacy en spionagepraktijken. Echter, zo lang de zwarte doos in mijn auto niet wordt gebruikt om mij continue in de gaten te houden, door bijvoorbeeld mijn snelheid via GPS door te geven aan duistere instanties, heb ik er niet zo’n probleem mee. De data uit de doos wordt alleen door anderen bekeken in geval van een ongeluk. En alles wat in zo’n situatie kan helpen om een eventuele rechtzaak eerlijk te laten verlopen is meegenomen.
Seroo zegt
Die bestuurder nam de naam van zijn auto wel erg letterlijk.
Daarnaast vind ik het terecht dat deze techniek gebruikt wordt in een dergelijke situatie, geen bezwaar.
MMQuint zegt
Volkomen mee eens. Dit soort absurde praktijken vragen om een duidelijk en volkomen eerlijk vervolg van de persoon in kwestie.
Marijn zegt
Hoe kan het dat ze er nu pas achter zijn gekomen dat de Dodge 147 km/h reed? Is het niet zo dat je km/h teller blijft staan op de snelheid waarmee je tegen een boom/andere auto rijdt? Dus dan zouden ze het op 2de kerstdag al hebben kunnen zien.
Ahura zegt
@Marijn: “Is het niet zo dat je km/h teller blijft staan op de snelheid waarmee je tegen een boom/andere auto rijdt?” HUH???
krari zegt
klopt
147 km h in een 30 straatje, vraag me af hoelang die man zn rijbewijs kwijt is daarom al. stuk of 500 jaar????:)
W!d zegt
dient natuurlijk wel onderzocht te worden of de snelheid die 5x hoger is dan toegestaan wel realistisch is natuurlijk!
peter zegt
Die snelheid is er geen klein beetje over, zeker met zon wagen, geen wegligging en wellicht enorm zwakke remmen.
Wat een idioot. Ik zou ook een bloedtest gedaan hebben… Maar of een zwarte doos nodig is om de snelheid af te leiden ? Ik betwijfel dat toch
MDA zegt
147 in een 30 zone? WTF? Ik hoop dat ze hem doodslag ten laste leggen!
EJS zegt
Lijkt me een erg nuttig hulpmiddel in dit soort gevallen! En dit tast de privacy eigenlijk nauwelijks aan, pas als je een ongeval met een onwaarschijnlijke situatie hebt zullen ze het gebruiken, en dat lijkt me dan volkomen terecht! In dit geval blijkt dan bijv. ineens dat er iemand anders schuldig is dan in eerste instantie bewezen werd geacht, en dat is toch wel erg prettig om te weten:)
Flapkees zegt
Ben wel een voorstander om in alle auto’s verplicht zo’n doos in te laten bouwen.
Flapkees zegt
147 in 30km-zone lijkt eerder op Russisch Roulette
Roaldus zegt
Heel goed initiatief om die zwarte doos te gebruiken. Ik ben voor!
W!d zegt
wat is de topsnelheid van zo’n ding eigenlijk?
Laue zegt
@W!d:
de srt10 240km/u
de gemiddelde hemi 180 km/u
passat zegt
Ik denk dat hij een flinke boete krijgt en rij ontzegging voor langere tijd.
het feit dat de hatchback bestuurder geen voorrang heeft gegeven en dat hij er daarom opgeklapt is zullen (kunnen)ze hem niet aanrekenen.dat is de fout van de hatchback bestuurder.dus zal hij er wel goed mee wegkomen,hoe erg het voorval ook is.
CasperH zegt
@passat: 147 km/u is zodanig buiten proportie dat de bestuurder van de hatchback het nooit had kunnen inschatten.
Ik mag hopen dat de bestuurder van de Dodge nóóit meer achter het stuur mag plaatsnemen. En dat de straf voor tóch autorijden het afdraaien van een testikel is, zonder verdoving.
CasperH zegt
@passat: een vriend van me is ooit bij het oversteken van de weg aangereden binnen de bebouwde kom, door een auto die dik 100 km/u reed waar je 50 mag. Door gebrek aan bewijs (geen remsporen door regen) is die grotendeels vrijgesproken van (als ik het me goed herinner) poging tot doodslag. Zal het eens checken als ik hem spreek.
J. zegt
@passat: Op het moment dat je de beslissing maakt of je wel of geen voorrang geeft ga je er niet vanuit dat iemand bijna 5x de toegestane maximum snelheid rijdt.
Als die pickup netjes 30 of wellicht iets minder netjes 50 had gereden was er misschien niks aan de hand geweest en had die hatchback gewoon voor de pickup de weg op kunnen draaien.
Hoe dit juridisch zit weet ik natuurlijk niet precies, ik kan me voorstellen dat er in NL toch weer zo’n regeltje is dat meneer de pickup bestuurder er met een uurtje schoffelen vanaf komt omdat hij op een voorrangsweg zit.
Eigenlijk zouden ze dit soort figuren 4x doodslag en 1x poging tot doodslag ten laste moeten kunnen leggen. In dit soort zaken vind ik het soms wel jammer dat we geen jury beslissing hebben zoals in de USA, weinig mensen die zo’n kerel zouden laten lopen.
P zegt
@passat: flinke boet en rijontzegging? Hij krijgt 4 voudige doodslag (moegelijk zelfs met secundair moord).
Lees dit eens: http://jure.nl/bg6631
Jan Pieter zegt
Met de sneeuw krijg ik ook wel 150 op de teller met zonder echt snel vooruit te komen. Hoe betrouwbaar is een black box?
Laue zegt
bizar dat je met 3 ton 147km/u gaat rijden in de binnenstad. afmaken die lui.
Gnermo zegt
Ik ben hier eigenlijk ook voorstander van, mits ze niet altijd mijn snelheid vast kunnen leggen….
Niet als Kilometerheffing dus, Camiel…
Niels Popelier zegt
Zo, die heeft wel een nieuwe topscore neergezet denk ik zo.
Niels Popelier zegt
En nu is het plots weer oké om de privacy te schenden. Er vallen doden, de bestuurder beging een zware fout en hupla .. SCHANDPAAL!
L-Fred zegt
@Niels Popelier: Ja, dat is zeker okay! Wat is erger, dood zijn of je privéleven kwijt zijn?
Mo zegt
Vraag of mensen zo een zwarte doos in hun auto willen en iedereen zal nee zeggen. Vraag het nog een keer na een schrijnend voorbeeld van wegmisbruik en meteen zullen er velen ja zeggen. Net als met kinderporno. Niemand wil dat zijn surfgedrag in de gaten wordt gehouden, maar een verschrikkelijk voorbeeld van kindermisbruik en iedereen roept meteen om filters en dergelijke.
Er zijn genoeg middelen om aan te tonen dat de Dodge Ram zo hard reed, remspoor, diepte van de deuken, vervorming van stalen balken, etc. Zo een kastje is niet nodig, en al helemaal niet bij een schijnbaar hoge snelheid in een 30km zone. Dat ziet, lijkt mij, zelfs een leek dat de Dodge te hard reed. Dus nee, geen privacyinbreuk aub, zelfs niet na zulke jankverhalen.
lincoln zegt
@Mo: (12:00) ware woorden jongen ..
Bart zegt
nu wordt er wel de hele tijd benadrukt dat de bestuurder van de pick-up fout is, dat is ook zo, maar vergeet niet dat de mensen in de hatchback GEEN voorrang gaven. verder was het geen 30 ”zone”, maar waren er op de plek van het ongeval wegwerkzaamheden. ik zeg niet dat de bestuurder van de dodge niet fout is, maar de bestuurder van de hatchback was zeker ook fout.
jvvvvv zegt
Die ‘zwarte doos’ is niets meer dan de OBD2 interface dat een paar parameters als snelheid, stand van het rempedaal, enz voor 5 seconden bijhoud. Deze 5 seconden worden pas ‘bevroren’ nadat een airbag is afgegaan (cfr. een ongeluk).
BmwMPower zegt
@jvvvvv: Raar. Bij vliegtuigen kunnen ze de hele reis terugzien tot het ongeluk zich voordoet.
de sjonnies zegt
@jvvvvv: bedankt voor je verklaring.
Is gebeurd in Rotterdam West waar de straat zwaar is opengebroken en dmv betonnen scheidingswanden de rijbanen worden gescheiden.
Slachtoffers zaten in een Ford Focus, een op zich veilige wagen.
De bestuurder van die Dodge zal er niet zo heel goed vanaf komen, psychlogische onderzoeken etc, dood door schuld; om maar niet te spreken van de dood van vier mensen op je geweten.
Op zich zou het goed zijn als hij nooit meer een dag mag rijden, maar het probleem in NL is altijd de kontrole
hierop en daanaast de sancties.
De Politie was er wel als de kippen bij, voor dit alles bekend werd, was hij al meegenomen.
@ Bart : mag jij zelf ff de snelheid inschatten, niemand verwacht daar een wagen die met 140 plus komt aanracen !
Je draait de weg op en het andere voertuig is er al.
Trouwens, waarom denk je dat je daar maar 30 mag? Voor Piet Snot?
Ahura zegt
Invoeren die handel op elke auto. 147 in 30 km/h zonde is gewoon absurd. Logisch dat de bestuurder van de hatchback hem dan niet zag aankomen. Je verwacht niet dat iemand zóveel harder aan komt rijden. Sneu voor die vrouw. Man en kind dood, neef ook.. :(
Palla zegt
@Passat: daar ga maar niet gemakshalve van uit hoor. Vaak komt er in zulk soort situaties toch ook een deel billijkheid bij kijken, en als er idd 147km/u gereden is in een 30km zone, dan lijkt mij dat je nog al eens een inschattingsfout kan maken bij de weg opdraaien.
aarbij komt dat het wel erg roekeloos is, dus denk dat dit wel voor een groot deel toegerekend kan gaan worden aan de idioot met zijn dodge.
Sjakie Peters zegt
We zouden het er niet over kunnen hebben maar dat is nogal naïef. Dit zou het zoveelste geldmelkertje kunnen worden van vadertje overheid die het tevens ook altijd heel interessant vindt waar je bent. Als idee is het een mooi initiatief maar overheden zijn wat dit soort dingen altijd uit op geld en burgercontrole dus ben ik er tegen
Sauerpraum zegt
Mo [ reply ]
4 January 2010 om 12:00
mee eens!
Dreke zegt
@Marijn
Dat de teller blijft staan is volgens mij niet standaard, maar komt wel voor bij hele zware aanrijdingen (waarbij het hele dashboard vast komt te zitten).
Heb het ooit gezien bij een 306 die met 120 van een dijk af gestuiterd is.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik las net in dat artkel van 5 jaar terug dat de meeste mensen niet weten dat er een zwarte doos in hun auto zit, omdat de verkopers dat niet vermelden. Ik begrijp niet goed waarom. Denk dat de meeste mensen daar geen probleem mee zouden hebben.
Rob USA zegt
Het is niet grappig bedoeld maar de Focus kwam uit de Speedwellstraat ! Dat kan geen toeval zijn.
Orichy zegt
@ Passat en Bart,
Denken juliie werkelijk die snelheid in te kunnen schatten, voordat je oversteekt, lijkt mij niet, oké, je kijkt en denkt,die komt snel aan gereden, maar met die snelheden [147km/h als top en 86km/h bij botsing, dat was van de week ook al bekend] heb je niet echt een goed beeld om in te schatten. Het maakt daarbij wel uit, of het een gewoon snelheidsgebied ging, of dat het hier om een door wegwerkzaamheden gelimiteerd gebied ging. Er staat mij nog een zaak voor, van de heer Kluivert in de jaren 90, komt wel gedeeltelijk overeen.
Steiger zegt
@Orichy:
Het was op een weg langs het industrieterrein bij Marconiplein. Inderdaad een 30 zone door wegwerkzaamheden. Normaal een 50 of 80 km-zone als ik me niet vergis. Iedereen rijdt er iig altijd 80.
GTRSPEED zegt
@Marijn, dat de km teller blijf staan bij een botsing is volgens mij niet op alle auto’s van toepassing.
Maar goed 147 km/h op een weggetje van 30 km/h zone,,, geen woorden voor
Thomas zegt
ik heb mijn twijfels bij de juistheid van de opgeslagen data.
ten eerste is wat hier gebruikt werd geen “zwarte doos” maar gewoon de ECU van de wagen die, in geval van een fout of ongeval (belangrijke) parameters die op dat ogenblik van kracht waren, in zijn geheugen bijhoudt.
ten tweede, 147 in een bebouwde kom? ik ben niet op de hoogte van de weersomstandigheden ten tijde van het ongeval maar afhankelijk van hoe de snelheid gemeten wordt (gemiddelde van de vier wielen, voorwielen, achterwielen) kan het zijn dat je dit toch met een korrel zout moet nemen.
indien het voertuig (lees achterste wielen) bij impact van de grond gelicht is door de schok en de snelheid op de achterwielen gemeten wordt, de man nog op het gaspedaal dan gaan die achterwielen voor een korte tijd heel snel draaien. als net die waarde opgeslagen is… en zo kan je nog wel andere situaties indenken.
toch wel even zeggen dat ik overdreven snelheid in een bebouwde kom niet tolereer – de persoon in kwestie zal ook wel te hard gereden hebben want 4 doden in een Focus dan moet je wel gek doen – dus als die snelheid daadwerkelijk juist is dan mogen ze die man voor mijn part levenslang rijverbod geven, ongeacht of ie voorrang had of niet!
den belg zegt
ik ben zelf erg paranoide als het over bescherming van privacy gaat, maar controle van een black-box na een soortgelijk ongeval is van een andere categorie dan data verzamelen om data te verzamelen en achteraf kijken wat voor leuks je er mee kan verzinnen. Om ware feiten te achterhalen heb ik hier geen enkel probleem mee. Vergeet niet dat met ABS tegenwoordig er geen remsporen meer bestaan en ik begreep dat dat vroeger erg handig was om de snelheid bij een ongeval uit af te leiden.
en al die jankers hier over voorrang van rechts die moeten zich erg diep schamen. weer erg hollands om het slachtoffer in een dader rol te forceren… triest jongens
fastshifter zegt
“(…)door bijvoorbeeld mijn snelheid via GPS door te geven aan duistere instanties(…)”
Via GPS kan je geen snelheid doorgeven hoor! Je kunt er alleen je snelheid mee vaststellen. GPS is geen mobiel netwerk.
Willem_vd_Velde zegt
@fastshifter: misschien het woordje “via” even vervangen door “dmv” dan klopt de zin en dat zal Ruben vast hebben bedoeld.
Verder ben ik het helemaal eens met de zwarte doos om in gevalt van een ongeval de data te kunnen analyseren. Zijn zo onnoemelijk veel ongevallen die hierdoor makkelijker opgelost kunnen worden… En het is geen inbraak op privacy, de data wordt pas gebruikt als er een aanrijding plaatsvind.
Cantago zegt
Met een Dodge Ram met 147km/u op een klein hatchbackje inrijden? Niet om het een of ander, maar dan maak je gewoon echt geen schijn van kans! Maar als aantoonbaar is dat die man 147km/u heeft gereden in een 30km/u zone, dan verdient hij hoe dan ook al een forse straf! Dat er 4 doden bij gevallen zijn is helemaal verschrikkelijk, kun je daar wel een straf voor verzinnen? En over die Black Box, ik vind het een geweldig idee! Zolang de gegevens maar niet opvraagbaar of downloadbaar zijn door instanties als de politie of de lokale garage, BEHALVE bij een ongeluk! Want in zo’n geval is zo’n box van onschatbare waarde!
Donstil zegt
Was het niet een paar dagen geleden op het nieuws dat ze hem gaan vervolgen voor 3x doodslag en 1x poging tot doodslag (een iemand heeft het overleefd namelijk)
Ja kan als bestuurder in een 30zone natuurlijk nooit verwachten dat iemand daar 147 rijd. Daarom wordt het “geen voorang verlenen” door de politie ook direct weg gestreept in dit verhaal. Athans dat had ik begrepen van tv
Linkador zegt
Voor dit vast te stellen is heus geen zwarte doos noodzakelijk. De experten kunnen dit makkelijk inschatten. Zo een incident is natuurlijk een uitgelezen kans om met de goedkeuring van de naïeve burger een full control GPS tracking aan deze been te lappen.
Bob zegt
Het gaat om data ten tijde van de crash uit een of meerdere regelapparaten, deze kunnen beschadigd raken bij een ongeval. In die zin niet vergelijkbaar met een zwarte doos uit een vliegtuig.
Bart_V zegt
Niemand verwacht dat er iemand met 150 km/h aan komt jagen.
Omdat hij de afstand zo snel aflegt zou hij wel te ver weg zijn geweest. De focus bestuurder zou wel geacht hebben dat hij het makkelijk zou halen, maar door zo’n grote snelheid niet in te schatten.
De Ram bestuurder meten rijbewijs afpakken en nooit meer terug geven
elcaminokid zegt
zou het niet beter zijn gewoon de voorrang van rechts af te schaffen? wellicht de belachelijkste verkeersregel ooit…
en in het geval van twee hoofdbanen: 4 way stop, net als in de US – works like a charm!
Ahura zegt
@elcaminokid: en dan gaan ruziën wie voorrang heeft/neemt? Nee danku..
mrB zegt
in zo’n geval volkomen terecht dat er gegevens van een zwarte doos gebruikt worden! Normaal liever geen gevens vanuit de auto gebruiken, maar nu gaat het om 4 doden, dat vind ik wel ff andere koek. De zwarte doos mag bij alle ongelukken wel gebruikt worden. Als het overheidskastje maar uit de auto blijft
HDM zegt
Idd, een echte zwarte doos zal het denk ik niet zijn, die dingen moeten een hoop rotzooi kunnen verduren.
Tis wel echt te mogolisch voor woorden, bijna 120 te hard…
GOD zegt
@ MDA
doodslag? wat dacht je van massamoord.
Something zegt
@GOD: massamoord? je kan ook overdrijven -_- !
Orichy zegt
@ Rob Usa,
Een ford Focus, voor iemand die moet inschatten, focussen en een Dodge Ram voor iemand die dan de ander aanrijdt, ramt, ook nog eens een Speedwellstraat, nou nou, wat een toeval allemaal.
Ontopic; Het blijft erg en de straf moet fors zijn, rijontzegging van meerdere jaren, misschien wel een directe vernietiging van het rijbewijs en meerdere jaren gevangenisstraf.
onoorbaar gedrag dient flink, zelfs fors bestraft te worden.
De mensen die dus geen zwarte doos in hun auto willen, moeten dan dus in oudere auto’s gaan rijden, aangezien er in de moderne auto al één is ingebouwd, dus ben je tegen, koop een oldtimer, of zo. Mijn inziens, mag het gebruik van de zwarte doos, dus ook alleen gebruik worden in excersieve zaken, zoals deze.
tt zegt
mss een wat domme vraag, maar in hoeverre is de “zwarte doos” zeker op vlak van gegevens? een flitspaal moet ook geijkt worden.. niet dat ik tegen zo een ding in de wagen ben, net als de rest. Maar ik wil niet omwille van en stomme computerfout een zwaar probleem krijgen…
Jochempie zegt
Als eigenaar van het voertuig is hij toch ook eigenaar van de zwarte doos? Volgens mij mag alleen naar de staat van de zwarte doos gekeken worden en niet naar wat de gegevens op de scratchdisk zeggen.
Ik denk dat hij een goede kans maakt in zijn verdediging. Helaas.
Rob USA zegt
Denk wel dat die 147km niet klopt, die zijstraat zit nl net na/voor (ik weet niet uit welke richting de Dodge kwam) een best scherpe bocht (voor boven de 100km dan).
En aangezien het een USA pick-up betreft haat deze bochten.
Drumsimma zegt
Zeker dient de RAM-bestuurder bestraft te worden voor overdreven snelheid, maar beide partijen moeten zich wel aan de verkeersregels houden, dus: als je geen snelheid kan inschatten, geef dan de voorrang die je verplicht bent te geven of blijf van de baan!
Duidelijk zegt
@Thomas: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze die snelheidsfout eruit halen door op alle vier de wielen afzonderlijk een meting te doen. Zo is het slippen van een wagen ook direct geregistreerd. Ook zal de impact de airbags sneller doen afgaan dan dat de gasresponse invloed kan hebben.
Bob zegt
@tt
Zou een aanvulling kunnen zijn op andere bewijzen, getuigenverklaringen enz.
peter zegt
in belgie is ook zon geval geweest. Ik denk dat het zelfs met een dodge ram was. Met een paar oostblokkers erin die vol drugs zaten vloog het ding op een wandelroute en ree dacht ik een aantal kinderen dood.. waarom iemand met zon gedrocht wil rijden zal ik nooit snappen. Dat men bij een crash de snelheid van impact niet zou kunnen berekenen lijkt me gewoon niet waar, das nu toch geen rocket science. En idd, als het op ijs was kan die teller overdrijven. Heb ook al tegen 160 stilgestaan op sneeuw
TSI-tje zegt
Laten we wel zijn…. wel of géén 147Km/u. Ik ken de situatie ter plaatse en alles boven de 50Km/u. daar is al een ‘poging tot doodslag’ an sich. Deze malloot mogen ze, wat mij betreft, voor het leven opsluiten. Met zo’n minachting voor de medemens hoor je niet midden in de maatschappij. Zijn hele kapitaal mag ook ter dienste van de nabestaanden van de vier en de revalidatie van de overlevende gesteld worden. Ik ben ook van mening dat de bestuurder van de hatchback nooit in heeft kunnen schatten dat die Pick-up zo snel bij hun zou zijn.
Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, een zwarte doos om -na een ongeval- beter vast te kunnen stellen wat er precies gebeurd is, te laten monteren in mijn auto’s. Maar hoeveel info gaat de overheid uiteindelijk uit deze zwarte dozen betrekken ? Ik bedoel, ook als er helemaal geen sprake is van een ongeval. Ik denk dat dit heel goed vast gelegd moet worden in de wet op de privacy.
Orichy zegt
De top was 147km/h en 86km/h bij de uiteindelijk botsing. van 147 naar naar 86 is een verschil van 61, maar dat zijn er nog 56 te veel, inclusief de verdubbling vanwege de omstandigheden, dat wordt een forse aanrekening aan de bestuurder van de Dodge, waarschijnlijk doodslag, voor moord zal er wellicht geen grondslag zijn.
De Dodge-bestuurder kan dit nooit meer fatsoenlijk uitleggen, aan wie dan ook. Als men aan hem vraagt, Hoe kan dit nou? En zijn antwoord is; Moest die auto maar niet oversteken, nou is er nog maar een remedie, zet hem in zo’n zelfde situatie, maar alleen dan als overstekende automobilist, laat hem de botsproef maar ondervinden, kijken of ie nog zo reageert.
peter zegt
als de impactsnelheid 86 was kan je er ook van uitgaan dat er met een normale auto minder doden waren geweest, nuja met een gewone auto had hij mss ook kunnen uitwijken en of meer remmen
406_v6 zegt
@peter: Heb jij wel eens bekeken hoe 2 “normale” er uit zien na een botsing met pakweg 50 km/h?
Op bijgaande link vind je een crash tussen een Audi Q7 en een Fiat 500; kijk en denk nog eens na over je opmerking.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/crashtest-fiat-500-vs-audi-q7-mini-ohne-chance-702407.html
Sorcerer zegt
Helemaal terecht dat de black box wordt gebruikt als bewijsmateriaal!
En verder inderdaad, als hij geen Dodge Ram had gereden hadden de inzittenden van de andere auto misschien nog geleefd!
Alle mispunten hier die het hebben over het geven van voorrang (alsof je iemand met 150 km/h verwacht in een 30-zone!) … stel je zelf eens voor dat je familie/vrienden massaal uitgemoord worden door zo’n randdebiel! Ineens een stel agenten aan de deur die je vertelt dat je halve familie nu dood is… En jullie maar doorzeuren over voorrang verlenen aan een auto die je misschien nog niet eens ziet aankomen op die snelheid!
406_v6 zegt
wat betreft de bestuurder van de Pickup…. Opsluiten én NOOIT meer vrijlaten…. Dit is gewoon moord met voorbedachte rade.
Wat betreft de Blackbox; er zal in NL zeker géén wetgeving komen die waarborgt dat een blackbox uitsluitend en alleen bij ongevallen met letsel wordt gebruikt; Als zo’n wetgeving er zou zijn, zouden we er met z’n allen waarschijnlijk géén moeite mee hebben zo’n blackbox in de auto te laten plaatsen.
peter zegt
406 – een Q7 is een normale auto dan ?
Als ik niet mis ben reden ze in die test beide 56 ?
Maar zelfs indien dat niet is – ik noem een Q7 geen normale auto – die zit voor mij in zelfde categorie als die dodge ram, alleen dat ook die Q7 dit ongeluk mss had kunnen vermijden door de betere remmen & wegligging
GOD zegt
@ something
meervoudige moord dan.
EJS zegt
@GOD:
Moord is het opzettelijk en met voorbedachte rade iemand van het leven beroven.. Dit zal heus niet met voorbedachte rade gebeurd zijn..
EJS zegt
Zelfs doodslag wordt lastig hard te maken, dat is namelijk iets wat je opzettelijk doet, en dit is wss niet opzettelijk gedaan, het dood rijden van die mensen.
Reken er dus maar op dat het 4 x dood door schuld wordt..
marcel zegt
los van dit geval, wat erg genoeg is:
Big Brother is dus overal, en ik weet niet of ik hier blij mee ben, ik heb kennelijk geen keuze wat betreft wel of geen blackbox…
hoezo vrij land???
GOD zegt
@ EJS
147km/h in een 30 zone rijd in een dikke vette pickup genaamd “Ram Van”
Is wat mij betreft gewoon moord.
TSI-tje zegt
@GOD, het heet ‘RAM’ (geen Van, dat is een bestelbus, geen pickup)
@EJS (en anderen) DIK 100Km/u.in eem 30Km/u. zone IS moord met voorbedachte rade. En in dit geval dubbel omdat de straat daar vol ligt met vluchtheuvels, zebrapaden en meer van dat soort snelheidsremmende middelen.
Het is dat de doodstraf in Nederland afgeschaft is…..
Rob zegt
Die zwarte doos is nergens voor nodig, er zijn voldoende andere opties om de snelheid achteraf vast te stellen. ik wil n.m. niet dat die vuile oplichters bij de garage mijn rijgedrag kunnen bekijken.
RJ zegt
Het is goed dat die Black box er is, maar alleen in geval van een ongeval!
en 147km/h in een 30km zone is echt absurd!!!!!!!
dan is er echt iets fout in je hoofd!!!!! ZIEK GEWOON!!!!!
deze man moeten ze opsluiten voor een hele, hele lange tijd!!!!
Megakix zegt
Ze zaten met z’n 5’en in de auto…4 ervan dood, inderdaad vreselijk ongeval !Eén wist evenwel de statistische leeftijd van 78 te halen….de anderen waren echt te jong om henen-te-gaan…
Die zwarte doos heb ik alleen in de auto, als de moeder van een vriendje meerijdt overigens… ;-)
H_Lal zegt
Iemand dood rijden met een auto van meer dan 1600 kilo is sowieso doodslag….
Willem_vd_Velde zegt
@H_Lal: Wat is dat nou voor stompzinnige opmerking? Alsof een BMW 3 serie zoveel minder weegt…
Valleyman zegt
Toen er in een zone 30 iemand zich mijn ex-Yaris boorde sprak er niemand van een zwarte doos en was ik in fout ook al reed de tegenpartij geen 30.
Daar komt dan nog eens bij dat de snelheid door die zwarte doos met behulp van GPS zou bepaald moeten worden.
Nuja voor mijn part mag de arm der wet op zulk moment consequent zijn en zeggen wa ze mij zeiden, namelijk “ja had maar voorrang moeten geven”.
Maar oh nee, als er doden vallen hebben we opeens WEL degelijke onderzoeksmiddelen, wat een idiotie zeg!
Als laatste, op tweede kerstdag gaf mijn tellen ook 160 aan in mijn straat (zone 30) en nochtans kwam ik niet echt vooruit…
troublesome88 zegt
Aah johh.. 30km-zone in de Vierhavenstraat slaat nergens op, je kan daar makkelijk 120, dus 147 moet dan ook wel lukken, ik snap hem wel.. Maarja beetje lullig nu moet die toch de bak in ondanks dat die hatchback geen voorrang gaf..
realhustler zegt
In moderne auto’s zit een computer die de airbags regelt, en de esp en abs. Deze apparaten zijn niet ontworpen om snelheid te registreren bij een ongeval. Het is dus geen direct bewijs, maar indirect.
Alles wat de aanklager verzint kan hij proberen aan te dragen als bewijs. Getuigen kunnen ook zeggen hij reed heel hard, maar dat is ook niet bepaalt exact.
De verdediging zal het proberen te ontkrachten, en de rechter bepaalt in hoeverre de bewijzen samen voldoende zijn voor een veroordeling.
Heeft niks met privacy te maken dus. Stel de auto reed 1 km eerder met 150 langs een flitser, dat bewijst niet zo veel, maar geeft wel aan dat het aannemelijk is dat hij hard reed. Zo moet je dit ook zien. De combinatie van de schade, wat de computer zegt, evt getuigen.
Het maakt ook niet uit of het 120 was of 150. Je mag geen voorrang nemen, je moet alles doen om een aanrijding te voorkomen. Met 30 km/h moet dat redelijk lukken lijkt me. Tenzij er overmacht is.
O ja, bij een hevige frontale aanrijding, kan de snelheids wijzer de plaat raken, dit is te zien, en soms blijft hij staan in die positie. Pas nog crash foto’s gezien waar idd de snelheidsmeter niet terug was naar 0. Maar dat is ws de snelheid van de impact.
peperbus zegt
Volgens mij een gevalletje van “onwettige verkrijging van bewijs”…maar we lezen het tegen die tijd wel.
Ikke_ferrari zegt
@peperbus: Dat kan best zijn, maar als men hier serieus dit bewijs niet meeneemt in de rechtzaak omdat het “onwettig” is dan moeten we echt eens bij ons zelf te raden gaan waar het fout gegaan is in onze samenleving!
147 waar je 30 mag in zo’n monster van een auto is echt ACHTERLIJK!
Ik ben wel voorstander van het vermelden van de aanwezigheid van zo’n “blackbox” in de auto bij aanschaf.
Zodat de potentiele koper iig zelf zijn conclusies kan trekken. Maar van mij mogen ze elke auto er mee uit rusten als dat dit soort zaken eerlijk helpt op te lossen!
Bob zegt
@Ikke_ferrari
De gemiddelde autoverkoper weet niet eens wat die verkoopt. Je moet ook al een oudere auto kopen als je dit niet wil.
Mardec zegt
Zolang ze dit ding alleen voor zo een zak(k)en gebruiken is mij dit geen probleem, helemaal niet zelfs.
F458I zegt
147 km/h in een 30km zone?!? kan dat wel, met al die huizen.
Badboykiller zegt
De straf die hij verdient: vastketenen aan een betonnen muur en er een Dodge op laten inryden met 147 per uur. Of ja kkan ook milder zijn, pak maar 130 per uur!
Dit is ronduit schandalig! Vier levens die voor nix verloren gaan.
Hopelijk is dit een wake-up call voor de regering!!!!
bmw zegt
Dat dit een trieste zaak is: akkoord. Dat die chauffeur schuldig is en zijn verantwoordelijkheid niet nam, akkoord. Dat je een gek bent als je zoiets doet, akkoord. Maar ik word hier op AB.nl zo moe van die (bijna-)dood-wensen. Word je daar nou warm van vanbinnen als je die eikel zijn hart kan doen ophouden met slaan? En wat dan? Zorg er in de eerste plaats al eens voor dat een auto geen 150km/h kan rijden. Maar o wee als je dat hier op AB.nl zou zeggen, dan krijg je de hele meute over je. Nu lullen we wat over een black box die geen black box is en over onze privacy, die ook al niet bestaat.
GOD zegt
Nu heeft Eurlings een mooie reden erbij.
KM heffing kastje kan ook worden gebruikt bij ongevallen.
En als het ff kan ook bij andere misdrijven.
En als het ff kan ook nog voor andere dingen.
Willem_vd_Velde zegt
@bmw: Amen :P
@GOD: Je hebt veel meer parameters nodig om fatsoenlijk dingen op te lossen ipv alleen snelheid. Of meet ie meer? Dacht ut niet…
Cardesigner zegt
Wat een hond, een heel gezin om zeep helpen…
Off-Topic: Moet Ruben nu opeens alle artikelen schrijven (niet dat ik dat erg vind, integendeel zelfs)
Laue zegt
@Cardesigner:
Het ligt er maar net aan wie er blog-dienst heeft. heb zelf alleen nog geen verband kunnen ondekken. het is geloof ik maar net wie er tijd heeft :P
anniearno zegt
Waarom is het toch altijd zo dat degene die het ongeluk veroorzaakt (ik neem nu even de bestuurder van de Dodge in gedachten, omdat die met bijna 150 km/h door de straat racete) juist niet degene zijn die het ergst gewond raken, maar juist degene die het niet schuld zijn? Wat is de wereld toch oneerlijk.
GOD zegt
@ @Willem_vd_Velde
Ze laden de GPS data in Google Earth.
dan kunnen ze heel gedetailleerd de route bekijken en de snelheid. Ze kunnen met de liniaal functie makkelijk meten.
Ze kunnen zien wat het zicht is. Ze rekenen meters per seconden uit. ze kunnen zonlicht terug bekijken. en ga zo maar door. Zo sta je mooi voor lul in de rechtbank als je op weg er naar toe een mooi lul verhaal hebt verzonnen.
Van mij mogen ze het gebruiken voor ongevallen daar niet van.
Maar ik durf te wedden dat de data voor meer als ongelukken gaat worden gebruikt en dat is mijn enige punt.
En er zullen veel “blinde” zeggen dat doen ze niet maar het zal niet de eerste keer zijn.
Het is bv. ook zo dat je dossier van alles wat je hebt gedaan word vernietigd als je 18 word en dat je met een schone lei begint.
Nou ik kan je vertellen dat ze dat stiekem lekker niet doen.
En zo ken ik er nog wel een paar.
Benz.. zegt
Maakt niet uit welke auto het betreft of wie: Minstens 140 rijden waar je 30 km/h mag (geef toe, knap is het wel) en dan nota bene een gezin het licht uit de ogen rijden mag wat mij betreft gestraft worden met een gigantische boete + hoge gevangenisstraf!
Maargoed, met het “huidige rechtsbeleid” (lees: kutbeleid) zal meneer er wel met een boete + taakstraf afkomen. :?
Benz.. zegt
@Badboykiller:
“Hopelijk is dit een wake-up call voor de regering!!!!”
We hopen het allen van harte maar met die slappe Balkenende aan het roer + het halfbakken beleid wat er momenteel heerst zal het mij benieuwen hoe ze hier op gaan reageren..
Zal wel weer een “maandje” debatteren worden.. :?
Ralph zegt
Beter dat ze gelijk die suffe SUV / 4X4 verbannen!
Dit is weer zo’n triest gebeuren dat die Sport Utility Vehicles gewoon verboden moeten worden, zeker in de binnenstad.
Enne die Blackbox heeft straks een ieder dankzij het rekening rijden!
Leve de regering!
ps. de bestuurder zal er met een waarschuwing en minimale straf helaas afkomen.
six-trey zegt
@Ralph:
een dodge Ram is geen SUV, maar een pickup ik heb er ook een als bedrijfswagen en zou niet zonder mijn “werkpaard” kunnen elke dag dan kan je even goed kamionetten verbieden
Willem_vd_Velde zegt
@GOD: Ja, plaats en snelheid af kunnen kijken kan handig zijn, en dan kun je dat bakje van de regering een black box noemen.
Maar verder is je aanvoer nogal nutteloos om te bekijken op google maps, maar ze kunnen ter plaatse de omstandigheden bekijken, dus dat doen ze niet met GPS meuk.
Als we ongelukken willen analyseren, dan lijkt het me veel handiger om te kunnen zien of het knipperlicht werd gebruikt, de lichten wel aan stonden, of er geremd is, en hoeveel seconden voor de impact, snelheid, toerental, enz. Dus via het automanagement systeem opslaan voor de laatste 10-20 seconden, dan ist geen inbreuk op privacy en vallen de ongevallen beter te analyseren.
dw zegt
Hoe is het in vredesnaam mogelijk om 147 te rijden waar je dertig ? meestal zijn deze straten niet langer dan 500m Dus die pickup doet de 1/4mile in 15 sec. Kan maar lijkt me sterk. Ik denk eerder dat de pickup air-born is geweest en wellicht voet vol op het gas, dan draaien de wielen wel ff 147 terwijl de auto misschien 80 reed.
(niet dat het goed te keuren valt ofzo hoor.)
corvettez06 zegt
heb ook gelezen . dat tot nu alleen us cars een black box hebben , correct me if im wrong.dus als iemand wat informatie heeft graag.
TylerD zegt
Misschien staat de pickup als bedrijfswagen geregistreerd en moet als zodanig een tachograaf hebben.
wooter zegt
Er klopt iets niet… Ofwel is de snelheidslimiet ridicuul laag als je er 147 km/u kan halen, ofwel zijn de gemeten waarden lulkoek…
Ik denk ook dat die waardes weinig gaan betekenen: op het einde van de rit na zo een ongevalsanalyse worden meer gegevens van de snelheid van de betrokken wagens gehaald uit de veroorzaakte ravage, dan uit een black box die enkel kan meten aan welke snelheid een bepaalde as draaide…
P zegt
Voor de goede orde: het was geen 30 km. ZONE maar een stuk van een wijk in aan/herbouw. Vanwege de werkzaamheden waren de zijkanten van de tweebaansweg en de zijstraten afgezet met betonblokken of metalen roadbarriers en gold een max. snelheid van 30 km op die weg. Voor de snelheid maakt het niets uit maar voor het sfeerbeeld wel. Het was dus niet een woonerf of woonwijk met huizen, trottoir en voetgangers.
P zegt
Voor iedereen die medeschuld bij de Focusbestuurder legt voor het niet verlenen van voorrang: De Dodge reed 147 km/u dat is 41 m/s. De afstand waarover de Focusbestuurder heeft gekeken of heeft kunnen kijken (gelet op de situatie ter plaatse zoals road barriers en donker door tijdstip vd dag) zal waarschijnlijk kleiner zijn. Kun je dan iemand aanrekenen dat hij je niet ziet als je zo idioot hard rijdt? Ten tweede, als hij medeverantwoordelijk is voor aanrijding, is hij niet medeverantwoordelijk voor de DOOD. Dat is toch echt de verantwoording van de Dogde, door zijn snelheid en keuze van zijn voertuig. Iemand die met een vrachtauto rijdt moet ook rekening houden met zijn voertuig, remafstand, impact, wegligging etc.
tss68nl zegt
Ach, 147. Daar geloof ik dus helemaal niets van. Het is geen GPS tracker die een logging bijhoudt, maar gewoon de boordcomputer/motorsturing waar ze wat waarden uit hebben getrokken. Misschien draaide een wiel wel heel erg hard na/tijdens het ongeluk. Knappe jongen als uberhaupt 147 kan rijden in een 30 zone. Meestal bezaaid met bochten, drempels en andere ongein. Het is niet voor niks 30.
Neemt niet weg dat ie vast wel te hard heeft gereden als het zo’n puinhoop was. Maar 147 uit een ECU uitlezen en dat maar als waarheid aannemen gaat wel erg ver.
P zegt
@tss68nl: Aannames, aannames en aannames. Misschien dit, meestal dat.
Feit is dat de blackbox 147 km/uur registreerde.
Feit is dat de Focus over de kop is geduwd.
Feit is dat er 4 doden en 1 zwaargewonde vielen.
Feit is dat er van de Focus niets over was en de Dogde zwaar beschadigd was.
Feit is dat het geen 30 km ZONE was maar een lange doorgaande weg aan de rand van een havengebied waar een wijk in aanbouw is waardoor de 30 km geldt!
(lees eens terug of klik hier: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=speedwellstraat,+rotterdam&sll=51.916479,4.448723&sspn=0.002402,0.006947&ie=UTF8&hq=&hnear=Speedwellstraat,+Rotterdam,+Zuid-Holland&ll=51.906012,4.440445&spn=0.002486,0.006947&t=h&z=18
peter zegt
mja die snelheid lijkt me er ook over ze.
Als je geramd wordt door een dergelijke auto ga je al snel overkop, hebben de veiligheidsmaatregelen in je wagen bijna geen zin door de hoogte van de bumper van…. voor mij zijn er daarom 2 vragen:
Was het een terechte 30 weg – of was het op zen belgisch – een schepen die dat in een zatte bui heeft besloten, niet dat dat een volledig excuus zou zijn. Want ik bedenk me toch dat zelfs bij die snelheid het slachtoffer de Ram had moeten zien indien dit op een min of meer rechte weg was
Wat waren de overlevingskansen als je de ram zou vervangen door een passat bvb.
maw wat is grootste misdaad hier – de keuze van de auto ( want wat hier gebeurd is is zowat het enige waar dat onding goed in is ) of de snelheid.
P zegt
@peter: klik op de google-link in mijn vorige reactie.
En de snelheid inschatten van een donkere auto in het donker die recht op je af komt terwijl je in diens koplampen kijkt….
Benz.. zegt
@corvettez06:
Klopt wat je zegt.
corvettez06 zegt
dank je benz , is toch wel weer een feit dat die amerikanen niet zo dom zijn toch , en als nog veel sterkte voor de nabestaande van de slachtoffers van dit vreselijke ongeval.
jemoeder zegt
Er is niemand die in mijn zwarte doos mag kijken tenzij je een gynicoloog bent!
P zegt
als jouw doos (die waar de gynacoloog voor is) zwart is sla ik mijn beurt over ;-)
Jansama zegt
Deze autoblackboxen bestaan ook in Nederland, ik heb het al een tijdje. Het is gewoon los verkrijgbaar, kijk maar hier http://www.mmchoice.nl/auto-camera/teye-adr3000.html