Wat kan er mis gaan met een zware RAM die slechte remmen heeft. Niks toch?
Stellantis zit in de hoek waar de klappen vallen. Een groot deel van de merken verkoopt bar en bar slecht. Zo slecht dat er deze hele maand bijvoorbeeld geen Fiat’s 500e’s worden gebouwd. En ook de andere merken doen het niet zo denderend.
Behalve RAM. Da’s dat merk van die belachelijk zware pick-ups. Die verkopen wel, en flink ook. In Amerika wil iedereen er eentje hebben, want daar doen ze niet aan klimaatmaatregelen en vinden ze dat benzine moet ontploffen! Mooi land. Oh… De ELEKTRISCHE RAM is een belachelijk succes. Vergeet bovenstaande dan maar.
Alleen is er een probleempje met de zware wagens van RAM. De remmen zijn niet zo heel erg goed. Of eigenlijk, ze kúnnen heel erg gevaarlijk slecht zijn, want er is een probleem met de hydraulische unit die de remmen aanstuurt.
Die is dusdanig slecht in elkaar gezet, dat hij makkelijk kapot kan gaan en dan remt de RAM helemaal niet meer. Ach joh, met een auto van minimaal 2500 kilo, wat maakt dat nou uit?
Veel, heel veel dus en dat weet Stellantis ook. Daarom worden er maar liefst 317.630 RAM-trucks teruggeroepen. Die krijgen dan een nieuwe hydraulische unit, zodat de remmen het wel blijven doen. En dat is wel zo veilig.
Helaas voor Stellantis is zo’n terugroepactie niet gratis. En met de vreselijk slechte verkoopcijfers van de producten van het concern, kunnen ze dat er even niet bij hebben. Maar ja, veiligheid boven alles.
DeWitteCondor zegt
Rammend slecht. Het wordt een stormram. RAMp op wielen.
Lambrusco zegt
Maar wat zijn ze toch mooi 😍
bmw1cabrio zegt
Mooi? Ik merk dat uw smaak niet erg verfijnd is. Een baksteen met wielen kan ik toch niet mooi vinden. Imposant, in your face, stuk werktuig, dat komt eerder in mij op.
V300amg zegt
Ieder zijn smaak toch? Maar om daar nou zo op te reageren. Ik vindt een bmw 1 serie echt voor vrouwen en met name een cabrio, maar daar zal ik niets verder over zeggen, maar zegt wel iets over jou verfijnde smaak denk ik.
bmw1cabrio zegt
Misschien ben ik wel een vrouw?
Lambrusco zegt
En ach, gelukkig weet @autoblog elk artikel lekker suggestief te schrijven en een negatieve intonatie mee te geven. Maar joh, wat geeft het? Clicks zijn clicks.
Maarten123 zegt
Beetje stemmingkwekerij jongens. Terugroepacties komen wel vaker voor.
mashell zegt
Maar een terugroepactie voor niet werkende remmen is toch wel van de buitencategorie.
kniesoor zegt
Bovendien niet ondenkbaar, dat een groot deel van de kosten verhaald kunnen worden op de fabrikant van die crummy remmen.
luchtgekoeld zegt
Mijn broer rijd er een voor z’n bedrijf en af en toe rijd ik mee. T is een heerlijke auto!!!! Bovendien op gas en vlgs mij is gas niet zo vervuilend als benzine toch?
Robert zegt
De lpg die je tankt voor in je auto is een menggas van butaan en propaan. De verhoudingen daarin kunnen wisselen, ik meen dat de verhouding kan wisselen tussen 30-70% en 60-40%. Hierbij is het percentage propaan overigens in de winter lager dan in de zomer, omdat dit gas ’s winters nog wel als huishoudbrandstof wordt ingezet. Maar het bevat amper stikstof- zwavelverbindingen (er kan een beetje NOx of H2S bij in zitten, maar niet heel veel) en verbrandt daarmee ook erg schoon, dus in die zin is rijden op lpg zeker schoner dan benzine.
Het grote voordeel van lpg is bovendien, dat het een restproduct is, wat o.a. vrij komt bij het maken van… jawel, benzine uit olie. Voor elke 100 liter lpg die de RAM van je broer verstookt, hoeft er ca. 90 liter benzine minder te worden geconsumeerd. En gezien het feit dat er nog vele, vele raffinaderijen zijn die dit restproduct gewoon affakkelen, is het rijden op lpg m.i. dus zeker een stap vooruit in termen van ‘schoon’ rijden, ondanks dat het nog steeds als een fossiele brandstof wordt gekwalificeerd.
rob5nismo zegt
Dan doet tie z’n naam in elk geval eer aan als zo iets gebeurt.
Less Dodge more RAM
Jantje_555 zegt
minimaal 2500 kg? Zoek maar eens op wat zo een Ram 1500 (niet zo een 3500 van op de foto) weegt, namelijk minder dan de nieuwe M5 Touring