Carlos Sainz is zwaar de klos omdat ze in Las Vegas de baan niet op orde hadden.
Stiekem is het gewoon grappig: de Grand Prix van Las Vegas is enorm opgehypt door de Formule 1 en vervolgens begint het weekend dramatisch. Zoals je vast al hebt meegekregen duurde de Eerste Vrije Training maar acht minuten omdat er een putdeksel los lag.
Dit was vooral heel vervelend voor Carlos Sainz, die zijn hele aandrijflijn aan gort reed. Teambaas Fred Vasseur was dan ook behoorlijk pissig tijdens de persconferentie van de teambazen en noemde het “onacceptabel”. Naast Sainz was ook Ocon slachtoffer van het putdeksel.
Voor Sainz en Ferrari krijgt dit incident nu nog een heel vervelend staartje. Er moest namelijk een hoop vervangen worden, waaronder zijn Energy Store. Omdat dit zijn derde ES is voor dit seizoen betekent dit een gridstraf van 10 plaatsen.
Dit gebeurde natuurlijk volledig buiten de schuld van Ferrari om. Het team heeft daarom gevraagd om een uitzondering te maken. De FIA geeft toe dat het om “hoogst ongebruikelijke externe omstandigheden” gaat, maar toch zijn ze onverbiddelijk: regels zijn regels.
Carlos Sainz gaat morgenavond dus in het gunstigste geval vanaf P10 starten. Daarmee zal het humeur van Vasseur er niet op verbeterd zijn.
fastshifter zegt
Carlos is wel goed met putten toch? Heeft ook al de Netflix Cup gewonnen. Hij gaat dit weekend voor een Grand Slam!
lekkaah zegt
Dat er geen Force Majeure clausule in zit gaat mij de pet te boven.
Robert zegt
Volkomen logisch, toch? Dit is net zo iets als je grootste concurrent in Copse Corner van de baan rossen en daar een tien seconden tijdsstraf voor krijgen, terwijl diezelfde concurrent en er nachtje hospitaal, een DNF en een tien plaatsen grid penalty aan overhield omdat ook z’n motor de klap van 72G niet had overleeft…
dijan zegt
Robert ;Denk dat jij dit commentaar hebt geschreven met een Max pet op !!!
theghost zegt
51G maar goed…. de rest van je verhaal blijft staan
Johanneke zegt
Ik vind het ongelooflijk dat ze geen uitzondering maken voor dit soort gevallen, op gridstraf, en op costcap. Maarja dan zal het wel weer oneerlijk worden bevonden. Verse onderdelen die je anders niet had.
mashell zegt
Natuurlijk niet. Een goed boekhouder houdt zo’n 10 van het budget vrij voor pechgevallen, die horen er immers bij in deze sport. Daarom kun je ook een kleine overschrijding van de budget cap meteen zwaar bestraffen want dat moet binnen het team een heel bewuste keuze geweest zijn.
pomoek zegt
Volgens Zack Brown hadden de stewards af kunnen zien van de straf als alle teams het hiermee eens zouden zijn. Een team heeft dit niet gedaan. Brown vermoed dat dit een team is dat in gevecht is met Ferrari. De stewards konden niet anders dan de straf toekennen, ook als waren ze het hier zelf niet mee eens.
Wellicht is dit een uitvloeisel van Abudhabi2021-gate?
harrie zegt
Toto gaat vandaag vol voor de ‘dickhead of the day’ award.
sportevo zegt
Waarom? Omdat hij de belangen van zijn eigen team beschermt?
Als Ferrari een nieuwe motor mag plaatsen, denk je dan niet dat ze er voor zorgen dat die motor iets meer levert omdat hij nog maar 2 wedstrijden mee hoeft te gaan? En dan ook nog eens zonder gridstraf? Mooi meegenomen.
Tuurlijk is de situatie erg vervelend maar het is niet de schuld van Toto/Mercedes dat dit de uitkomst is en terecht dat zij stellen dat de regels dan maar gehandhaafd moeten blijven.
harrie zegt
Ja precies, omdat ie enkel in eigebelang denkt vandaag. Niet eens in team- of zijn eigen rijdersbelang, getuige zijn debiele rant vanochtend tegen Vasseur en journalisten. Hoe durven ze die journalisten, zomaar kritische vragen stellen.
sportevo zegt
En waarom denkt hij dan in eigen belang en niet rijders- en/of team belang?
Als hij tegen Vasseur zegt dat hij het niet groter moet maken dan het is omdat het om een losse putdeksel gaat denkt hij juist in het belang van de F1.
Begrijp me goed, ik snap best dat Vasseur pissig is omdat het zijn auto is maar had iemand falend beton kunnen zien aankomen?
Richmond zegt
Dit heb ik nergens gelezen of gehoord
anthwan zegt
Wateren achterlijk iets is dat, dus omdat die Amerikanen geen putdeksel vast kunnen zetten en Ferrari behalve miljoenen schade daardoor oplopen worden ze er nu nog voor gestraft ook. Ferrari zou een statement moeten maken door te weigeren deel te nemen aan de race als dit niet terug gedraaid wordt. Maarja dan lopen ze nog meer punten mis.
oranginas zegt
F1 + de Las Vegas GP zal opdraaien voor de kosten (was in ’17 ook zo met Haas). Helaas is de gridstraf een ander verhaal en kunnen ze daar niks aan veranderen.
ericc zegt
Als ik Ferrari was, diende ik een klacht in bij de plaatselijke autoriteiten en eiste een giga schadevergoeding. Zijn ze goed in daar in de US.
flyerbunch zegt
VT2 liet men doorgaan in het midden van de nacht zonder publiek.. man, man.. goed georganiseerd.
fapfap zegt
In het gunstigste geval start Sainz op P10? 1+10=11?
Maar eigenlijk start hij in het gunstigste van P1, als iedereen voor hem ook een grid straf krijgt 😉