Voortkeutelende babyboomers met caravan en zonder ruimtelijk inzicht zorgden al voor een hele beproeving in het zomerverkeer, maar daar komt nu een extra horde bij in de vorm van loeizware e-bikes die van hun fietsendrager gekrakt zijn.
Kijk, eigenlijk zijn de enige acceptabele fietsen om mee op vakantie te nemen stervensdure Pinarello’s of S-Works. Weegt slechts een paar gram en wie de Tourmalet opbeukt blijft een stuk fitter dan wie voor de caravan BVN koekeloert en samen met de kortpittig-gekapte echtgenote in driekwartlegging bier/goedkope rosé zit te hijsen. Maar de realiteit is dat niet iedereen zo jong en goddelijk gevormd is als ondergetekende, en dus gaan de e-bikes en masse mee naar de Franse camping.
Echter, het probleem met deze dingen is dat ze meer wegen dan een gepantserde S-Klasse en dat hun eigenaren doorgaans te gierig zijn om hun fietsenrek te upgraden. Logisch gevolg: alle Chinese houtje-touwtje fietsendragers van pisbakkenstaal bezwijken onder het gewicht van de e-bikes en u mag om de 100 meter van weghelft wisselen om deze barricades te ontwijken.
De BOVAG erkent deze e-biketerreur nu ook, en waarschuwt eigenaren vooral het draagvermogen van het fietsenrek achterop de Scenic/Qashqai/X6 te checken alvorens zich een halve hernia te tillen bij het opladen van de e-fiets. Kunnen ze daarna alleen nog hun medeweggebruikers irriteren met hun inhaalgedrag, in plaats van ook nog de snelweg om te toveren tot een e-bike-kerkhof.
Of deze waarschuwing overkomt mag u aan den lijve ondervinden, als u vandaag of morgen de openbare hete-luchtoven betreedt die Zuid-Europa heet.
Powerslide zegt
Wat een heerlijk geschreven stuk alweer!
pjeey zegt
@Powerslide: meh, beetje zeikerig wannabe GeenStijl!-stukje m.i.
moveyourmind zegt
@Parker kom er maar in!!!
noodles zegt
@moveyourmind:
Alstublieft zeg, doe de rest hier een lol, laten we het een beetje leuk houden.
parker zegt
@moveyourmind: heerlijk stukje proza, ik geniet…
ukbob zegt
Prachtig geschreven weer Smoke!!
mashell zegt
Maar wat vindt de ANWB ervan?
Mielie zegt
Ik mis nog een sneer richting de Active Tourer. Verder een vermakelijk stukje inderdaad ?
e1000bmw zegt
@Mielie: daar kun je die fietsen gewoon achterin gooien…
viezefreddyw zegt
Cynischer en toch ook duidelijker dan dit kan het niet over gebracht worden.
Helaas is dit bericht te laat gekomen voor mijn buurman.
Dacht ook lekker weg te gaan met twee elektrische fietsen achterop zijn Prius. Hij was de straat nog niet uit en fietsenrek inclusief fietsen lagen op straat.
lambo4all zegt
@viezefreddyw: dan heeft dat fietsenrek het geen moment te laat begeven als je het mij vraagt.
dawwg zegt
@viezefreddyw: Karma is a b!tch; helemaal terecht met die milieuvervuilende stinkaccu’s van ‘m.
Ik heb – net zoals harrie – ookal minstens 3x een fietsendrager zien kletteren op de snelweg, waarbij ik 1x met 130km/u recht voor mn neus en ik serieus moest uitwijken. Goed afgelopen, maar sindsdien heb ik wel echt een schijthekel aan die kneuzen, zeker als ze weer eens op de linkerbaan 121 km/u rijden om iemand in te halen en je de fietsen keihard aan de metaalmoeheid van de drager ziet werken …
e36thuglife zegt
ik denk dat pisbakkestaal best ok is want pis geeft roest als de ma pangpang dus pisbakkestaal is roest vrij
gtwillem zegt
@e36thuglife: ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelde. Wat is pangpang? Varkensvlees in rode saus?
sanderm3 zegt
@gtwillem: “thuglife” je weet toch ?
dawwg zegt
@gtwillem: Die gozert heeft nog geen normale zin op autoblog gepost, ever … hij zal ons wel neppe patas vinden.
e1000bmw zegt
@dawwg: Nu ben ik niet zo thuis in de straattaal, maar volgens mij zijn “patas” schoenen of banden.
robert110 zegt
@e36thuglife: Roest vast, roest vrij bestaat niet.
woot zegt
Hehe, en alle Opels die half doormidden breken door die loeizware e-bike op de flexfix fietsendrager.
ko3n zegt
Hahahaha geweldig artikel over zo’n sullig onderwerp
henkhupelschoten zegt
Ik heb het zelf ooit een keer meegemaakt, de fiets had een ei-vormig frame dus hij klemde niet goed en ik was onderweg naar België, ergens bij gent keek ik in de spiegel en viel het me op dat de fiets er niet meer op zat, 25 km terug en ja hoor daar stond hij raar genoeg rechtop tegen de linker zijwal? Snap nog steeds niet hoe het kan dat er geen groot ongeluk was gebeurt.. Maar goed, Politie gebeld en die kwamen eraan.,die kerel pakt twee stokjes en loopt zo de snelweg over. Ik zou 7 kleren stront gescheten hebben maar goed, hij vertelde dat al zo’n goede 14 keer in de week voorkwam in de vakantie periode.
e36thuglife zegt
@henkhupelschoten: hahaha spange tori mang maar waarom heb je een fiets met ei vorm?
henkhupelschoten zegt
@e36thuglife: Bedoel die bovenste buis bij een mannenfiets, die is eivormig of ovaal waardoor hij niet goed klemt. maar, spange tori mang?
mashell zegt
@henkhupelschoten: “spange tori mang” is ofwel straattaal voor “spannende story man” of een heel pittig Indonesisch visgerecht.
blo3to3t zegt
@henkhupelschoten: da’s schrikken!
ik heb zelf een Thule waarbij de fiets ook geklemd zit, maar voor de zekerheid doe ik er altijd een elastiek omheen (zo’n zwarte met aan beide kanten een S-beugeltje) mocht de fiets om wat voor reden dan ook losschieten kan ik ‘m nooit kwijtraken.
Breinstein zegt
Die e-bikes blijven voor gevaar zorgen. Zitten er niet te dikke incompetente moekes op, zijn het wel die hersenloze aanhangsels die zomaar zo’n fiets op de trekhaak knallen
clarkson zegt
Ik ben van mening als je niet zelf meer kan fietsen, moet je niet meer fietsen.
mrs250 zegt
@clarkson: het is wat kort door de bocht misschien, maar ik ben het met je eens. Vaak zie je gewoon dat het te hard gaat voor de meeste mensen. Body en mind lopen mooi synchroon.
En voor wie het niet te hard gaat, zou het aan hun lichaam te zien goed zijn als ze zelf wat meer moesten trappen…
gezondverstand zegt
Al die bejaarden met het reactievermogen van een onderkoelde schildpad die niet in de gaten hebben dat 40 per uur niet veilig meer is voor zichzelf en met name niet voor andere weggebruikers.
406_v6 zegt
@gezondverstand: meeste e-bikes gaan max 25.
phaeton zegt
@406_v6: Er zijn snellere versies, maar de wet keurt ze nog niet goed. Maar ze zijn er wel.
trustmeiamanengineer zegt
@gezondverstand: maar goed dat mij opa van 87 nog gewoon 50 km per dag op een gewone fiets rijdt ;)
Hij rijdt overigens ook nog auto, incl met 130 km/h op de snelweg, maar of dat nou nog zo veilig is…. ;)
Edge zegt
@gezondverstand: De ouderen met gezond verstand kopen dat ding dan ook alleen vanwege de trapondersteuning zodat je bergop en op lange afstanden wat minder moeite hoeft te doen. Maar in de praktijk kopen vooral luie mensen die dingen omdat ze niet willen trappen
xiran zegt
@gezondverstand: de aandrijving zit ook in het voorwiel. Dat gaat meestal ook niet helemaal goed.
Dutchdriftking zegt
Heerlijk stukje! En al die kansloze die op vakantie een elektrische fiets nodig hebben, knoop dat ding goed vast, of ga lekker lopen!
lebeaunl zegt
Voor VAG-rijders met een fietsenrek: check even of de ebike nog goed vast zit tijdens de olie-bijvul-momentjes, dan komt het helemaal goed.
SimonMc zegt
@lebeaunl: Nou nou, zoveel naar die fiets gaan kijken is ook weer niet nodig hé.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi stukje, en elektrische fietsen zijn best wel een mooie uitvinding eigeijk. Maar laat ze lekker thuis. Bovendien zijn veel trekhaken niet eens geschikt voor de kogeldruk van twee van die zware fietsen.
phaeton zegt
@trustmeiamanengineer: Daar zeg je me wat. Een elektrische fiets zal een kilo of 25 wegen? Maal twee, laat nog voldoende over voor een fietsendrager (op de site van de ANWB vind ik een drager speciaal voor e-bikes, het ding weegt 16kg).
Totaal dus circa 65kg. Dat is vast te hoog voor alle rijders van een Polo/Yaris/C3/Captur.
trustmeiamanengineer zegt
@phaeton: Maximale kogeldruk is meestal een kilo of 50, dus twee (zware) e-bikes met fietsendrager kan eigenlijk gewoon niet.
blo3to3t zegt
@trustmeiamanengineer: beetje e-bike heeft een uitneembare accu, scheelt alweer een hoop.
overigens hebben kleine(re) auto’s inderdaad een max. kogeldruk van 50 kg, een middenklasse auto een max. kogeldruk van 75 a 80 kg max.
henrie zegt
@phaeton: Veel normale fietsen wegen al 20-25 kg. Een beetje een-bike gaat al snel richting de 30 kg, zo niet meer…
xjs678qr zegt
Mijn s-works gaat op een high end thule drager, tenslotte is de s-wo duurder dan de waarde van de trekkende auto :-)
martinusss zegt
@xjs678qr: raar merk dat sworks ?
henrie zegt
@martinusss: S-Worx is geen merk op zich. Het zijn de dure/professionele uitvoeringen van fietsen van het merk Specialized. Verkrijgbaar vanaf zo’n €7500…
robert110 zegt
@xjs678qr: Waarom koop je een in *random heilige* naam een fiets die meer waard is dan je auto?
harrie zegt
Al twee keer voor me zien gebeuren dat de boel eraf klapte, ik wissel sindsdien altijd even van baan als ik babyboomdragers op de auto voor me zie.
*flikkert MTB achterin de Zweedse Estate en doet klep weer dicht”
martinusss zegt
@harrie: achter de meeste zweedse estates vangt je bike niet eens wind. Enige voordeel van zo’n schoenendoos op wielen. Maar erin past ook altijd!
vlam74 zegt
Zijn die fietsdragers op die sleurhutten ook wel veilig?? misschien sleur je met 2 e-bikes de hele achterwand naar beneden. Wil ik wel eens zien gebeuren, op het andere rijvak dan wel ;-)
En vooraan op de dissel kan niet vanwege de kogeldruk.
mrrallycross zegt
De, vooral oudere, bestuurders zijn het gevaar. De fietsen zelf niet