En het kabinet heeft ook geen oplossing op de plank liggen.
Het rommelt rondom regelgeving als het gaat om de komst van elektrische auto’s. Het demissionaire kabinet heeft voornamelijk regels ingevoerd die werken op de korte termijn. Denk aan de onduidelijkheid met betrekking tot de wegenbelasting voor EV’s na 2026.
Dat is over een paar jaar. Maar nu al dreigen er problemen door het gebrek aan goede regelgeving. In Nederland is het zo dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om een bedrijfswagen te rijden met een gewicht van meer dan 3.500 kg. Alles daaronder valt te berijden met rijbewijs B. Dat ging heel lang goed. Tot de komst van elektrische auto’s.
Nu wegen elektrische auto’s doorgaans niet meer dan 3.500 kg, uitzonderingen daargelaten zoals de nieuwe Hummer. Maar dat is een ander verhaal met een elektrische bedrijfswagen. De zwaardere uitvoeringen met een grote accu wegen doorgaans meer dan 3.500 kg.
Momenteel is er een vrijstelling tot 4.250 kg voor deze bedrijfswagens. Dat betekent dat je alsnog met rijbewijs B legaal mag rijden in zo’n bus. Daar komt per 1 oktober verandering in. Dat is aanstaande zondag. Het demissionaire kabinet heeft geen oplossing voor de aflopende regeling. Het komt erop neer dat ondernemers straks met een probleem zitten als ze geen vrachtwagenrijbewijs hebben.
Rijbewijs elektrische bedrijfswagen
Het lijkt net of het kabinet deze regeling (vrijstelling) is vergeten, want er is niets geregeld voor de ondernemers. Volgens het AD rijden er nu meer dan 20.000 volledig elektrische bestelbussen in Nederland. Het grootste gedeelte zit onder die 3.500 kg, maar er zitten ook exemplaren tussen die zwaarder zijn.
Het is op z’n minst frappant te noemen dat de overheid niets geregeld heeft naar aanleiding van die tijdelijke maatregel.
Zoals gezegd blijven de meeste van die 20.000 elektrische bedrijfswagens gewoon onder de 3,5 ton inclusief laadvermogen. Die mogen gewoon bereden blijven worden door een bestuurder met het B-rijbewijs. Een voorbeeld daarvan is de elektrische Renault Master, alle geleverde elektrische Masters in Nederland blijven onder de oude 3,5 ton (en dus B-rijbewijs) limiet.
Precies verkeerde stimulans
Bovendien is het een aanmoediging voor ondernemers om juist niet een elektrische bedrijfswagen te kopen. Ze worden immers op kosten gejaagd om te investeren in een vrachtwagenrijbewijs. Daarnaast is een elektrische bedrijfswagen al duurder dan een diesel. Nu de overheid niets geregeld heeft dreigt de situatie dat ondernemers weer massaal voor een nieuwe diesel kiezen in plaats van een elektrische bedrijfswagen.
Er is een wetswijziging nodig om de zware elektrische bussen onder rijbewijs B te laten vallen. Daar ligt meteen het probleem. Er is geen kabinet en voorlopig zit er ook geen kabinet, met verkiezingen en mogelijk een lange formatie op komst. De BOVAG vreest dat goede wetgeving nog jaren kan duren.
Tot die tijd zitten ondernemers met de gebakken peren. Zeker de groep die al geïnvesteerd heeft in een dergelijk wagenpark. Mogen ze deze week nog vrolijk rondrijden in de zware elektrische bedrijfswagen met rijbewijs B. Vanaf zondag is dit illegaal. De enige oplossing voor nu: een vrachtwagenrijbewijs of de elektrische bedrijfswagen (indien deze een GVW heeft van meer dan 3,5 ton in kg’s) inruilen op een diesel..
Robert zegt
Eigenlijk was die vrijstelling al absurd. Die grens van 3500 kg is ooit ingevoerd uit veiligheidsoverwegingen. Ergens is het natuurlijk van de pot gerukt dat als je het rijbewijs hebt behaald in een Golfje, je vervolgens met een bus van 6 meter lengte en dik 4 ton (incl. belading) de weg op mag. Dan is het oprekken van veiligheidsregels wel het domste wat je kan doen.
kevindb zegt
Die grens was inderdaad veiligheid. Maar ook ingevoerd in de tijd dat een Kadet en Golf 1 de normale auto’s waren. De bestelbussen van nu zijn vele malen veiliger als de auto’s van toen. De regelgeving betreffende gewichten blijft gewoon achter. De tijden veranderen. Het is tegenwoordig logischer om dit op afmetingen te doen. Want er zijn nu ook allerlei mazen in de wet voor kleine bakwagens tot 7,5 ton en B-E combinaties die tot 7.5 ton mogen.
toniominestrone zegt
Ze zijn veiliger voor de bestuurder, ook voor de zwakke verkeersdeelnemers?
e1000bmw zegt
Mark my words: komt een soft gedoogconstructie de komende tijd…
GWBoes zegt
Wat denk je van trekkers. met 40km/u tot 60ton verplaatsen met een overmaatse combinatie, na een paar lesjes of zelfs gratis bij rijbewijs B gekregen. Dan stelt die 4250kg niet zoveel voor en was in de landen om ons heen al veel langer toegestaan voor voornamelijk campers.
Edge zegt
Zo absurd is het niet. Je mag met je rijbewijs B een auto van maximaal 3500kg besturen. Je mag ook een aanhanger van maximaal 750kg achter je auto hangen, zelfs als je daarmee over de 3500kg gaat. Effectief mag je dus al met 4250kg de weg op, het enige wat die uitzondering regelde is dat je die massa tot één voertuig mag beperken in plaats van dat het gespreid over auto en aanhanger moet.
rotjeknor66 zegt
Hier maak je toch wel even een fout, de rekensom is theoretisch max beladen gewicht voertuig plus theoretisch max beladen gewicht aanhanger mag maximaal 3500kg met B rijbewijs zijn. Ik heb mijn E ook moeten omdat ik met auto plus aanhanger eventueel door de 3500kg grens heen zou kunnen gaan. En oom agent is onvoorbiddelijk het is echt max plus max, je hoort vaak bij het begin van het vakantieseizoen dat veel caravaners op de bon gaan en niet verder mogen, vanwege deze regel.
Flutterbear zegt
Maakt dat zoveel verschil met een bus van 6 meter van 3,5 ton? Deze te zware bussen kunnen eenvoudig teruggekeurd worden en dan mogen ze de weg weer op.
ggj1987 zegt
Gaat lekker he, die elektrificering
Flutterbear zegt
Wacht maar tot in 2025 de BPM vrijstelling vervalt.. Volgend jaar nog een top jaar voor de bedrijfswagens maar daarna is het over voor diesel.
Dutchdriftking zegt
Haha, heerlijk dit. Het lijkt wel België. Uiteraard moet er een overgangsregeling zijn, al zal er niet op bekeurd worden. Ik weet zeker dat er dagelijks zeer veel overbeladen bestelbusjes rondrijden welke dan echt wel boven de 3.500kg komen, ze worden bijna nooit gecontroleerd.
En die 4.250kg regeling is natuurlijk inclusief laadvermogen, als je de elektrische Master leeg hebt zal deze nog wel onder de 3.500kg blijven. Ergens is het natuurlijk niet zo’n raar idee dit. De gemiddelde koerier gedraagt zich nu niet bepaald als beroeps chauffeur, als deze nu allemaal een groot rijbewijs (desnoods de tussencategorie C1) moeten gaan halen wordt het er wellicht een beetje veiliger op.
Robert zegt
Nooit gecontroleerd? Ik heb vijf jaar in een bedrijfspand gewerkt tegenover de weegbrug van een gemeentewerf. Daar kwamen per dag tientallen (volgeladen) bestelauto’s en vrachtwagens, die begeleid en gemonitord door wetshandhavers een weging mochten doen.
rwdftw zegt
De reden dat je dat zoveel gezien hebt is omdat het in dat geval niet gaat om het rijden met een ontoereikend rijbewijs maar een zogeheten economisch delict. Die boetes zijn echt niet mals. Dan heb je het echt over 1000en euro’s.
pomoek zegt
Pfff, je zou haast een hekel krijgen aan alles wat politiek is…
Tonnie zegt
> 3,5 ton aan staal over de weg jagen met een std rijbewijsje is toch hest absurd? En die busjes zijn meestal niet van de meest nette weggebruikers.. het alternatief is gewoon de huidige regelgeving voorlopig, een vrachtwagenrijbewijs. Logisch, en als ondernemer neem je het risico met een tijdelijke wet.
Wolflow zegt
Die grens van 3.500 kg zou omlaag moeten om meer elektrische hokken van de weg te krijgen
steephh zegt
@wolflow Dat jij niet in een EV wil rijden vindt iedereen helemaal oké. Die vrije keuze heb je ook. Maar waarom mogen anderen dan niet zelf kiezen?
Wat is dat toch met “de rest van de wereld moet precies rijden in wat ik ook leuk vind en alles wat ik haat moet van de weg af” ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Onze overheid en langjarige visie, bureaucraten die niet verder kunnen kijken dan de muur van hun kantoor.
Allison Burgers zegt
Ik wist helemaal niet dat die lui in die busjes een rijbewijs hadden? In elk geval niks van te merken.
simonbv zegt
Een C rijbewijs is nog te overzien. Tachograafplicht, max 80km/h en code 95 is pas vervelend.
chrisvis zegt
Korte termijn, daar zijn alle politiekers goed in. Hier in België trekt de Vlaamse overheid 20 miljoen euro uit om vol in te zetten op electrificatie. Bij aankoop van een nieuwe ev onder de 40000€ krijgt u een premie van 5000€, bij aankoop van een occasie krijgt u een premie van 3000€(dit omdat 98% van de eindeleasing-contracten nadien op export gezet worden). Er zouden dus ongeveer 4000 wagens recht op de premie hebben en dan is die 20 miljoen op en heeft de rest pech….en zichzelf op de borst kloppen dat ze nu doen voor deze druppel op een hete plaat(wetende dat er meer dan 2 miljoen wagens in België rondrijden)
sabrerator zegt
Het probleem ligt ook in de taxi-wereld in het contractvervoer.
Met name rolstoelbussen hebben een probleem. Een elektrisch voertuig dat onder de 3500kg blijft heeft een mini-accuutje dat net 100km range geeft en een voertuig dat wel bruikbaar is met 300km gaat daar overheen.
Dus blijft men met oudere voertuigen rijden.
mashell zegt
Soms denk je dat de Regering in plaats “energietransitie aanmoedigen” “energietransitie ontmoedigen” heeft gelezen.
gregorius zegt
Idee. Misschien zouden mensen die een apparaat van >3500 kg een cursus kunnen doen waarin ze leren wat de risico’s zijn en hoe ze zich moeten gedragen als bestuurders van dit soort voertuigen. En als ze die cursus dan hebben afgesloten, dan krijgen ze een certificaat die ze kunnen laten zien.
Nee, dat is natuurlijk absurd. Waarom zou je iemand die professioneel zo iets zou willen besturen een paar dagen naar school sturen? ….
Zucht.
ouwedibbes83 zegt
Hmm, waar ligt de grens? 3500kg bus plus aanhanger tot 750kg mag met B rijbewijs, niet jouw gesuggereerde zware bestelbus certificaat voor nodig. 4250kg bestelbus op electro power mocht even, maar straks niet meer.
Professionele chauffeurs die zich heel bewust zijn van de regels en gevaren van hun voorruit waar ze dagelijks veel tijd in t verkeer spenderen, lijkt me een heel gezond streven. Of je dat wilt bereiken met een certificaat voor “zware jongens” of goede handhaving op rotte appels, is een lastige keuze.
Wss helpen beide slechts een beetje, het beroep lijkt een bepaalde nonchalantente bestuurder aan te trekken die zijn eigen regels er op na gaat houden en in zo’n bus gaat rijden alsof het in een Golf GTI zit.