U rijdt een dubbelcabine pick-up of bestelwagen met een maximum massa van meer dan 3500 kilogram? Dan gaat u betalen!
Deze auto’s worden namelijk niet langer gezien als vrachtauto. De gevolgen voor bezitters zijn groot. Niet alleen moeten de eigenaren van deze auto’s vanaf 1 januari meer wegenbelasting betalen, ook wordt er voortaan BPM berekend voor deze auto’s.
Alleen voertuigen met een laadbak langer dan het voor personen ingerichte gedeelte, of met een maximum massa onder de 3500 kilogram worden nog gezien als bestelauto. Helaas, AMG 6×6 bezitters, geen voordeel meer voor jullie! En we zullen ook minder Raptors en andere bruten gaan zien door deze aangepaste regels, schatten we in. De regelgeving is al ingegaan en geldt voor alle bedrijven.
Met dank aan Bart voor de tip.
porsche928 zegt
Is dit nu pas bekend of valt het mensen nu pas op? Ik hoop dat er dan wat van die asociales bakken verdwijnen. Hoewel asociale chauffeurs ook in andere auto’s vaak asociaal blijven parkeren of rijden.
horza zegt
@porsche928: al die leasebakken die zo voordelig in de bijtelling zijn, die fleuren de boel op?!
volvo-s60-adept zegt
@porsche928: asociale bakken… Ik ben ik heel benieuwd wat je mening is over (de chauffeurs van) 9 van de 10 instap-leasehokjes.
Senne zegt
@porsche928: Omdat een auto groot is en veel verbruikt is deze asociaal ?
Ik vind het juist wel leuk om eens een Toyota Tundra oid te zien.
Dat hij dan niet in één parkeervak past waardoor jij een paar vakken verder moet parkeren neem ik dan wel voor lief…
TimoBac zegt
Dit moet toch al een tijdje bekend zijn als ze vanaf 1 januari meer gaan betalen?
Alsnog klap lullig!
Thomas20vt zegt
@timobac: dit was in 2014 al bekend.
http://www.autoblog.nl/nieuws/prinsjesdag-2014-kabinet-draait-dikke-pickups-de-nek-om-70210
dutchcorvette zegt
Jammer…
gregorius zegt
@dutchcorvette: Jammer… maar terecht.
lekbak zegt
@gregorius: hoezo? Alles zwaarder dan 3,5 ton is toch gewoon een vrachtwagen waar je dan je C1 voor moet hebben en die een snelheidsbeperking heeft? Om nou wegenbelasting voor een vrachtwagen te moeten betalen gaat wel een beetje ver. Daarbij is dit weer eerste klas symbool politiek want er rijden maar enkele van dit soort krengen rond. De meeste pick-ups zijn gewone bestelwagens.
bertollie zegt
@lekbak: De wegenbelasting voor een vrachtwagen Pick-up is lager dan die van een grijs kenteken Pick-up en volgens mij heb je met een vrachtwagen ook geen bijtelling.
lekbak zegt
@bertollie: maar wel al die andere beperkingen. En aangezien een bestelwagen (al dan niet pick-up) bedrijfsmatig veel goedkoper is dan een personenwagen zijn een hoop van die pickups gewone bestelwagens.
De beperkingen van een vrachtwagen zijn gewoon teveel. Of zou jij wel altijd met maximaal 90 je kilometers af willen leggen in een auto die eigenlijk veel meer kan terwijl je voor relatief weinig gewoon mag rijden?
slickrick zegt
@bertollie: je gaat met de vrachtwagen ook niet naar de bios of de AH op zondag, dus bijtelling is nvt. Wegenbelasting mogen ze wel betalen, lijkt me dat de vrachtwagens best wat wegen belasten
clarkson zegt
@lekbak: Volgens mij worden de meeste Pickups niet gebruikt als bestelwagen.
lekbak zegt
@clarkson: bedrijfswagen dan. En ja dat zijn er een hoop. Al dan niet alleen op papier. De meeste pick-ups zijn van ondernemers.
clarkson zegt
@lekbak: Op papier ja. Ze worden op het bedrijf gekocht om minder belasting te betalen.
lekbak zegt
@clarkson: net zoals bijna elke tesla. Of net zoals een hele hoop busjes, die maken van exact dezelfde regels gebruik als de ‘niet vrachtwagen’ pickups.
clarkson zegt
@lekbak: Korting krijgen van de belasting omdat je milieuvriendelijk gaat rijden en belasting ontlopen om extreem milieuonvriendelijk wilt rijden is toch net iets anders.
Wat jij bedoeld heeft meer met de bijtelling te maken. Maar met de pickups in dit verhaal gaat het meer over de belastingen. De meeste pickups zijn eigen auto’s gekocht op het bedrijf. Niet via een leasebedrijf.
xiran zegt
@clarkson: die paar die in Nederland rijden.
silenro zegt
@lekbak: De enige die weet waar het echt over gaaf.. Nog geen 0,1 % van de voertuigen in Nederland.. Ruig nieuws weer zeg!
mashell zegt
@silenro: ja maar ze zijn wel zo lomp groot dat ze wel 0,2% van alle parkeerplaatsen gebruiken…
martijn11 zegt
Nou lekker dan
Design_Driven zegt
Als je er al een hebt gaat dan de wegenbelasting ook omhoog? Goed voorbeeld van de betrouwbare en consistente overheid weer. Je koopt een auto onder een set van regelingen en dat veranderd het plots. Betalen zul je want je raakt ze niet meer aan de straat stenen kwijt.
Uiteraard mag de overheid wetten en regels wijzigen maar waar zijn de overgangsregelingen. Een schande is het, de Sheriff van Nottingham is er niets bij.
norge zegt
@sketcher: Hier was het nog erger, plotseling moesten deze wagens een 90 kilometer per uur begrenzer hebben om nog aan de belastingvoordelen te voldoen….Met terugwerkende kracht tot 2001…. Roofdieren zijn het…
Design_Driven zegt
@norge: Wat dat betreft heb ik geen klagen in het VK. Ik betaal maar £240 belasting per jaar (ipv 3000 euro in NL) en nauwelijks belasting op KM vergoeding. Ook mag ik hier op veel plaatsen off road, iets wat in NL ook al jaren niet meer mag en zwaar bestraft wordt.
Ook nieuwere auto’s kosten een stuk minder hier. De overheid is behoorlijk vriendelijk voor autogebruik in het VK met uitzondering van de gemeenteraad van London.
e1000bmw zegt
@sketcher: dat was in de jaren negentig met het substantieel verhogen van de MRB-tarieven voor dieselpersonenauto’s niet anders…
Design_Driven zegt
@e1000bmw523i: idd zo zijn er legio voorbeelden en niet alleen bij het autogebruik maar ook bij andere wetten en regelgeving.
nicksw zegt
Nou zal lekker worden dan hier in het Westland
sanderm3 zegt
@nicksw: lekker rustig bedoel je ?
remus1997 zegt
Het straatbeeld word alleen maar eentoniger zo.
mrrallycross zegt
Iemand nog een dikke pickup kopen voor weinig?
Arnoud zegt
Terecht toch? Wat kan zo’n Raptor meer (of beter) dan bijvoorbeeld een Sprinter of Crafter met laadbak? Of een Ram vs bijvoorbeeld Vito of Transporter?
norge zegt
@Original_Arnoud: Dingen trekken toch iets meer …
berlinetta zegt
@Original_Arnoud: In ieder geval mij een lach op mijn gezicht bezorgen. Verder niet veel nee.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: een kar trekken, een kar trekken over gras, een kar trekken op een modderige bouwplaats, brandstof en goederen brengen op locatie buiten de verharde plaatsen (bossen, weilanden etc.) en het aller belangrijkste: 5 of meer (crewcab) mensen zeer comfortabel vervoeren terwijl het één of meer van bovenstaande dingen doet zonder daarbij meer geld te kosten (voor bedrijven dan).
Overigens is een raptor helemaal niet zo’n zware auto. Het is gewoon een F150 met wat performance upgrades. Kan makkelijk tot 3500 kg omgekeurd worden en toch nog functioneel zijn.
Arnoud zegt
@lekbak:
Voor die paar mensen is er de Landcruiser 70 of Hilux. Stukken lichter, zuiniger en zinniger.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: een land cruiser is net zo onzuinig, net zo zwaar en heel veel duurder. Een klasse hoger dus.
Een hilux is te klein. Die mag niet veel trekken, wat die mag trekken doet die met veel meer moeite wegens gebrek aan vermogen. De hilux is relatief duur en heeft veel meer moeite met een paar honderd liter gasolie vervoeren over onverharde wegen. Daarbij is het comfort niet te vergelijken.
Arnoud zegt
@lekbak:
Het is een werkpaard. Waar heb je dan veel comfort voor nodig? De ritten waar deze werkpaarden in NL voor bedoeld zijn zullen niet vaak meer dan 50km zijn.
dikdraak zegt
@Original_Arnoud: Want jij weet het uiteraard ook beter dan iemand die zo’n ding daadwerkelijk gebruikt heeft en uit ervaring spreekt.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: sommige mensen willen graag een multifunctioneel voertuig. Wellicht omdat voor elke specifieke klus een purpose built voertuig kopen een beetje duur is. Comfort is dus absoluut gewenst.
Overigens is één van de werkpaard taken van een pick-up karren trekken. Dat gaat soms over best grote afstanden. Daarbij zijn 5 ritten van 40 kilometer ook een aardige afstand.
dutchneon zegt
@Original_Arnoud: Belachelijk inderdaad trekken doe je met een dike 4×4, een hilux heeft totaal geen vermogen over, die kan zichzelf maar net voortbewegen. Een Ram of F150 trekken met gemak 5000kg, dus wat er in nl mee mag (max3500) lukt ze met gemak. Heb zelf heel even een ex rws hilux gehad, die deed met 3500kg aan de haak 1 op 5. Met mijn Range Rover red ik bijna 1op 10 met 3500kg eraan.
En geloof me de range rover is ook een stukje comfortabeler!
lekbak zegt
@dutchneon: gek hè, een hilux mag afhankelijk van het bouwjaar slechts 1800 tot 3000 kilo trekken.
Ik heb zelf wel eens 3 ton (geschat) achter een hilux uit ’95 gehad. Gelukkig maar een paar kilometer. Mijn pa (totaal geen verstand van auto’s) dacht dat ik de motor op ging blazen zoveel toeren moest ik maken om van de drie naar de vier te kunnen zodat hij het in de vier nog trok.
B00G1E zegt
@lekbak: De f150 svt raptor supercrew heeft een curb weight van 6113 lbs dus dat is nog niet eens 3000kg
of heeft men het hier over het maximum laad vermogen?
Michiel1 zegt
@Original_Arnoud: ruig zijn, brute v8 laten bulderen, dus vanuit autoliefhebbers gezien kan een Raptor (eindbazen wagen) of een Ram alles 100x beter als die andere dingen….
rationeel gezien, uhm… ja daar gaan we het maar niet over hebben…
lekbak zegt
@michiel1: boven jou onzin staat een inhoudelijke reactie. Ik stel voor om dat eens te lezen…
Michiel1 zegt
@lekbak: ik zie niet in wat er onzin is aan mijn reactie. Rationeel gezien voegen die dingen in Nederland weinig toe. Dat ze heel erg leuk zijn is een ander verhaal. Maar fijn dat jij je geroepen voelt te oordelen!
Ga je nu op alle reacties die niet voldoen aan jou hoge eisen reageren met: onzin
Succes dan!
lekbak zegt
@michiel1: ik heb net uitgelegd waar die dingen uitermate nuttig voor zijn. Ik ken dan ook een aantal mensen die hun werk gewoon niet op de huidige manier voort kunnen zetten waren deze voertuigen er niet geweest. Dat jij vervolgens gaat verkondigen dat ze rationeel gezien niks toevoegen vind ik nogal onzinnig.
Het is echt ongelooflijk bizar hoeveel mensen in een stad geen flauw idee hebben welke voertuigen hoe gebruikt worden buiten de stad. Al die mensen gaan dan lekker lopen verkondigen dat iets een penisverlenger is of dat de gebruikers profiteurs zijn.
Het is een beetje alsof een boer verkondigd dat pizzabrommers onzin zijn. Een trekker is toch veel nuttiger? Laat ze die pizza’s dan maar rond brengen op een trekker!
Michiel1 zegt
@lekbak: ten eerste reageerde ik op original arnoud. Ten tweede ik ken genoeg mensen die zon pick-up hebben en die kunnen hun werk prima doen met andere voertuigen. Voor sommige is het een ander verhaal, maar die zijn dus de dupe van de rest. Zoals altijd.
En waar verkondig ik dat het profiteurs of penisverlengers zijn, ik vind het nogal onzinnig dat jij zoveel aannames maakt!
Maar als je het zo goed weet allemaal: een pick-up kan ik heel goed begrijpen, maar vertel mij dan eens waarom iemand een raptor nodig heeft?
Als je daar een normaal rationeel anrwoord op kan geven, chapeau. zo niet adieu en zwijg!
lekbak zegt
@michiel1: een raptor is in de basis een gewone pickup met een zwaardere motor en een aantal goodies die nuttig zijn voor zowel off-road als karren trekken. Je hoeft dan geen towingpakkage meer of uitgebreide assen met geschikte banden te kopen. Voor de rest is het net zo nuttig als een volkswagen transporter met lederen bekleding en de zwaarste diesel. Eigenlijk niet nodig maar als je het geld hebt en je het leuk vind, waarom niet. Het blijft toch die functionele transporter.
Michiel1 zegt
@lekbak: dus wat ik al zei: een raptor is niet rationeel. Danku!
lekbak zegt
@michiel1: nee, een raptor is niet noodzakelijk mits je bepaalde opties aanvinkt op de gewone versie. En het heeft voor bepaalde werkzaamheden absoluut meerwaarde tov een busje.
pinut187 zegt
@Original_Arnoud: door de duinen raggen, jumps maken en gemakkelijk inparkeren!
Edge zegt
@Original_Arnoud: De gasten die bij mij op de zaak de brandbeveiliging regelen rijden ook een pickup met aanhanger. Ze werken vooral voor de grotere bedrijven en winkelcentra, waardoor ze meestal met vier of vijf man op locatie zijn en hebben natuurlijk ook behoorlijk wat zware spullen bij zich. Eén dikke crew cab pickup met een aanhanger erachter is goedkoper voor ze dan twee bestelwagens.
undifined1 zegt
@Original_Arnoud: de grap is dat er voor een raptor helemaal niks veranderd, die dingen zijn echt geen 3500kg
Jochempie zegt
Helaas voor de gebruikers. Toch denk ik dat er niet véél voertuigen op de weg te vinden zijn die zwaarder zijn dan 3500 kg en min of meer ingericht zijn op personenvervoer, behalve bussen en een gepantserde dikke BMW hier en daar.
e1000bmw zegt
@Jochempie: Zelfs de Hummers zaten er volgens mij onder.
Maarten123 zegt
Dit geldt misschien voor een F350 of Dodge RAM 3500. Normale pick-ups, zelfs de flinke Amerikanen, komen niet zomaar boven de 3500KG. Misschien moeten een paar modellen worden omgekeurd, omdat ze maximum beladen wel boven de 3500KG komen. Wanneer je voor je werk alsnog zo’n grote jongen nodig hebt, moet je hem met enkele cabine bestellen.
lekbak zegt
@Maarten123: volgens mij willen de meeste mensen hier het niet snappen. Die zien een “grote stoere pick-up” rijden en balen dat ze die zelf niet kunnen betalen. Vervolgens gaan ze als een stel jaloerse kinderen die lui afzeiken en roepen dat het profiteurs zijn…
De buurman in zijn vw caddy (die dezelfde regels gebruik maakt als 99% van de pickups hier, namelijk de gewone bestelwagen tot 3500kg) zien ze over het hoofd.
clarkson zegt
De wegenbelasting is logisch. Maar de BPM is zo verschrikkelijk hoog op zulke auto’s dat de importbedrijven wel kunnen stoppen.
Bedenk eens voor jezelf. Hoe zou het straatbeeld er uit zien als wij geen BPM hadden?
escort77 zegt
@clarkson:
Bedenk eens voor jezelf. Hoe zou het straatbeeld er uit zien als wij geen BPM hadden?
Dan hadden we dus ook geen BPM-vriendelijke auto’s als de Prius, PHEV’s en Bluemotions.
Ja, dan zou de wereld een stuk mooier zijn.
undifined1 zegt
Dit is een categorie die toch nooit voorkomt
kahraman11 zegt
De meeste mensen die een pick-up rijden, rijden hem niet als vrachtwagen want daar kleven nadelen aan. De meesten rijden hem als bedrijfswagen en dan op hun eigen naam. Zo hoeven ze geen BPM en bijtelling te betalen, maar ze moeten wel de btw en de kosten uit hun eigen zak betalen. De zakelijk gereden kilometers kunnen ze vergoeden met 19 cent netto per kilometer.
rotasaxal zegt
@kahraman11: er zijn ook voordelen…. je kan over de vrachtwagenbaan de file voorbij.
rotasaxal zegt
@kahraman11:
Pick-ups rijden ze altijd zakelijk en blijven op de zaak staan. Als ze zakelijk worden gekocht is er het voordeel van de btw aftrek, investeringsaftrek en het niet hoeven betalen van BPM. Zodra je hem overschrijft op eigen naam of als particulier dan kan je alsnog btw en bpm gaan betalen.
allesmetturbo zegt
Wow wat gaat zo’n amg 6×6 dan wel niet kosten p/maand :0
rotasaxal zegt
@allesmetturbo: lekker belangrijk, wie gaat een AMG met maximaal 90 km per uur rijden? Dus die zie je toch niet op nl kenteken.
manta1975 zegt
Ik weet niet of ik het goed heb, maar met de “vrachtwagens” kun je volgens mij gewoon 130 km/h op de snelweg rijden. Zolang je niet staande gehouden wordt, rij je volgens de camera’s langs de weg gewoon een personen auto.
rotasaxal zegt
@manta1975:
Bedrijfswagens boven MTV (Max toelaatbaar gewicht) 3500 kg welke na 2004 op kenteken zijn gezet dienen een snelheidsbegrenzer te bezitten. Tevens dienen tegenwoordig deze bedrijfswagens ook een digitale tachograaf te hebben.
Daarom worden zware pick-ups terug gekeurd tot een MTV van 3499 kg. Dit houd in dat je soms net aan een lege kruiwagen in je bak kan gooien. Echter kan je wel een zware aanhanger trekken.
lekbak zegt
@rotasaxal: is het niet zo dat lichte vrachtwagens (C1) niet verplicht zijn een begrenzen te hebben? Dat is mij verteld door iemand die zo’n ding heeft (bouwjaar bij mij onbekend, maar niet erg oud) De snelheidsbeperking is er uiteraard wel…
rotasaxal zegt
@lekbak:
Ik had voor de zekerheid even gekeken op rdw site. Google maar ff op snelheidsbegrenzer vrachtwagen.
undifined1 zegt
Maar het is dus geen vrachtwagen meer. Dan kan het nog steeds wel een bestelauto zijn toch? Een bestelauto is ook een personenauto
deora zegt
Volgens mij blijven de Pick-Ups wel in het straatbeeld. Dit geld alleen voor de zware Pick Ups zoals een Ram 3500, Ford F350 etc. De ‘normale’ Raptor of Ram 1500 zit onder de 3.500 kg.
tstile zegt
Regels halverwege veranderen, echts iets voor de NL overheid. Wat een waardeloos beleid. Misselijkmakend.
Aankondigen in 2014 is veelste kort. Auto’s kunnen lang meegaan en mensen doen investeringen voor de komende jaren.
Dit is gewoon mensen naaien. Ok, als ze er vanaf willen voer het dan geleidelijk in en niet voor de huidige bezitters.
Met de afschaffing van het grijs kenteken was het ook zo’n kutstreek. Een collega van me had net een dikke amerikaanse pickup op gas gekocht, echt jarenlang had ‘ie daarvoor moeten sparen van z’n karige loon. Van de ene op de andere dag moest hij wegenbelasting gaan betalen.
Hoewel ik zelf niks heb met die dikke bedrijfswagens vind ik dat je mensen niet zo kan afstraffen die simpelweg gebruik maken van een bestaande regeling.
dutchneon zegt
@tstile: Zakelijk NL word sowieso altijd genaaid, voor particulieren is er af en toe nog een overgangsregeling maar zakelijk is het gewoon keihard afstraffen
slickrick zegt
@tstile: ja het zijn Mafia streken, ik vind het echt zonde, z’n Raptor is altijd leuk om te zien. Zat te denken om nog ooit z’n ding zakelijk te rijden, maar nu is het volstrekt waanzin.
tstile zegt
PS ik maak zelf gebruik van de youngtimer regeling en ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze dat afschaffen terwijl ik er juist veel geld in heb gestopt…
jrsmoke zegt
Je kan die pick-ups ook met een grotere laadbak bestellen en dan fiets je er zo omheen.
Tough luck overheid.