Dankzij deze auto bestaat Alfa Romeo nog, eigenlijk.
De beslommeringen omtrent FCA blijven ons bezighouden. Lancia dat populairder is dan Alfa Romeo, het uitblijven van opvolgers van modellen in populaire klasse, het aan de man proberen te brengen van verouderde auto’s en het wel érg lang wachten met het verduurzamen van de aandrijflijnen in het algemeen.
Maar maakt het allemaal uit? Nou, nee, niet echt eigenlijk. Want ze hebben een behoorlijke cashcow bij FCA waar ze heel erg goed voor zorgen: RAM. De bedrijfswagendivisie doet het namelijk heel erg goed. Dan met bedoelen we met name de pickups van het mer. De Fiat Doblo wordt in Amerika óók als RAM verkocht bijvoorbeeld, namelijk de Promaster City.
De Ram 1500 staat weliswaar op de tweede plaats. Ford staat eerste met de F-150, het is altijd robbertje stoeien om P2 met Chevrolet (Silverado). Maar dat zijn nog altijd een enorm aantal auto’s (meer dan 120.000 stuks per jaar). De Ram 1500 is dermate populair, dat men ook nog het oude model aanbiedt. Deze wordt als Ram 1500 Classic aan de man gebracht. De Ram 1500 Classic is leverbaar voor minder dan 30.000 euro. Er is nog altijd veel keuze uit qua motoren, opbouw, cabine en aankleding. Sterker nog, er zijn zelfs Special Editions als de Warlock en de Bighorn. Goede namen bedenken kunnen ze daar wel.
Dus wat moet je dan doen in zo’n geval? Simpel, zorg voor een upgrade voor het oude model. Jazeker, FCA gaat een model dat al is voorzien van een opvolger nog eens updaten. Dat wordt bevestigd door CEO Mike Manley. Hij liet aan Motor Trend weten dat de auto absoluut nog niet uit productie gaat. De Ram Classic doet het daarvoor nog veel te goed in de verkoopstatistieken. Wel ‘verklapte’ hij dat een grote update wel tot de mogelijkheden behoort.
Op welke manier dat zal gaan gebeuren is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk zal het een kwestie zijn van ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Verwacht een strak getrokken neus, wat nieuwe wielen en kleuren en wat opties op het gebied van infotainment. Qua aandrijflijnen en onderstel zal alles bij het oude blijven. Mocht je je dus afvragen hoe FCA kan overleven met hun vreemde strategiën, dan is de RAM 1500 dus het antwoord.
SpiderIV zegt
Als ze die 159 nu opnieuw uitbrengen …………… ook een Autoblog cashcow. ;-)
momo zegt
@SpiderIV: Denk dat velen het zouden waarderen, maar slechts enkelen er een zouden kopen. Niet bepaald een cashcow dus..
dirkv zegt
@momo: Bijna iedereen waardeerde Alfa, slechts een enkeling koopt er één.
dirkv zegt
@dirkv: *waardeert
momo zegt
@dirkv: Ook dat wat je schrijft is waar. Ik bedoelde eigenlijk dat iedereen het zou waarderen als AR een nieuwe 159 uit zou brengen. Echter, wie zou er een kopen?
E550 zegt
@momo: wel voor €15k.
De Classic wordt aangeboden voor $27k. Daarbij komt er nog 20% korting bovenop. Een 2020 model wordt verkocht voor $33k, een behoorlijk verschil.
momo zegt
@e550: woow! Eerlijk waar? Worden die krengen nog steeds geproduceerd?
baserace zegt
@SpiderIV: ik wacht al 3 jaar op de Gulia Sportwagon…
SpiderIV zegt
@baserace: gaat niet komen, schijnt Stelvio te heten ;-). Spreek uit ervaring: neem die Giulia en leen/huur indien nodig een busje (Doblo of zo ;-) ).
bischero zegt
@SpiderIV: dit dus. De Juul in de lease, tweedehands station voor de deur erbij en problem solved.
Trekhaak moet er wel onder, NIET voor caravan maar voor de klus aanhanger ?
vondick zegt
@bischero: Probleem niet opgelost: station=mooier. En wil graag ook gewoon de hond op vakantie meenemen. Het moment wanneer je het meest plezier van je auto hebt.
bischero zegt
@vondick: dat van het mooie ben ik zeker mogelijk in dit specifieke geval met je eens, dat het fijn is met de auto op vakantie te gaan ook, maar met een hond (achterin) ? regelrechte horror voor mij persoonlijk.
Ik heb nu een station, maar eigenlijk niet meer nodig voor de ruimte nu er geen belemmerende vervoersmiddelen voor kinderen mee hoeven. Dekzeiltje was gewoon dicht en had plenty ruimte over .. 3,5 week weg geweest.
Maar dat is het mooie van het aanbod van auto’s: voor ieders wat wils.
En for the record: ik ben een Alfist sinds ik de merken kon onderscheiden, dus de Giulia SW moet er gewoon komen. ?
bischero zegt
@bischero: * ieder
henrie zegt
@vondick: Voor een fraaie station moet je tegenwoordig bij Kia zijn: De Proceed!
fanboy zegt
Ik was in België en toen zag ik ineens wat van die Fiat pickups (kleiner formaat) rijden die ik voorheen nooit zag. Dat verkoopt dus ook nog. Al snap ik het wel met die Belgische wegen.
bischero zegt
@fanboy: op basis van de Uno denk ik? Zie je ook nog wel in de meer rurale Italiaanse streken
vonklausenburg zegt
Peugeot heeft ongeveer hetzelfde gedaan een tijdje geleden met de 206? Kleine facelift en nog even als 206+ op de markt gezet.
chrisc zegt
@vonklausenburg: klopt, met de 207 ook ?
potver7 zegt
@chrisc: Renault heeft dat trucje uitgevonden met de 5 Campus
davido89 zegt
Fiat, Alfa, Lancia, Maserati, Ferrari, Chrysler, Dodge, Jeep en Ram. Qua merken is FCA zo’n mooi concern. Daar kunnen VAG en GM niet tegenop. Maar wat een achterhaalde producten brengen ze uit. Er komt een moment dat ook die niet meer verkopen en dan is het snel gedaan vrees ik.
posthumus zegt
@davido89: Alsof VAG zo vernieuwd is. De techniek degradeert gedurende de jaren van Audi/VW naar SEAT en Skoda. En qua chassis is het meerdere generaties, allemaal hetzelfde. Een nieuw neusje, infotainmentsysteem en digitale klokken maken het nog geen nieuw model.
theblazerunner zegt
@posthumus: Voor hun kopers wel
mashell zegt
@posthumus: de techniek is grotendeels gelijk om kostenvoordelen te behalen, die gaat dus razendsnel naar lager ingeschaalde merken. En dat “chassis” (heeft een moderne auto eigenlijk wel een chassis?) maakt amper wat uit. De nog altijd erg populaire Volvo V40 is gebaseerd op de Focus II, wat goed is blijft goed. Updates aan het platform (dat woord verkies ik boven chassis) zijn alleen nodig als je andere typen aandrijving (elektrisch, hybride, 48V mild hybrid) wilt inzetten. Daar is sowieso alleen maar langzame evolutie.