Op de Autoshow van New York staat Milner Motors tussen al het glimmende chroom met een mooi concept, de Aircar. Ze zijn namelijk bezig om een vliegende auto te ontwikkelen. Dat is lekker handig om de files te ontwijken.
In de jaren ’80 is dat al een keer geprobeerd met de Sky Commuter en dat project is toen jammerlijk gefaald. Dat apparaat had nogal veel neiging om te crashen. Hopelijk heeft dit project iets meer succes.
De Aircar heeft inklapbare vleugels waardoor hij normaal op de weg kan rijden. Hij wordt dan aan gedreven door een 40 pk sterke benzinemotor die een topsnelheid van 140 km/u oplevert. Als het verkeer echter tegenzit, kies je het luchtruim. De Aircar wordt dan voortgestuwd met een snelheid van 300 km/u door twee propellors aan de achterkant die door een 300 pk motor worden aangedreven. De Aircar beidt plaats aan 4 inzittenden.
Milner Motors moet nog wel een paar uitdagingen overbruggen want het prototype kan nog niet eens vliegen. Toch hebben ze er alle vertrouwen in dat het deze keer wel lukt om een vliegende auto te produceren voor een schappelijke prijs. De ontwikkeling is nog in volle gang maar over twee jaar moet de Aircar productierijp zijn. De kosten voor zo’n apparaat zijn dan ongeveer 320.000 euro. Alleen nog even een vliegbrevet halen en je ben klaar om te gaan. De ontwikkeling van de Aircar kan je overigens hier volgen. (Bron: Automobilewoche)
RenesisHP zegt
Vrij zinloos project. 40PK voor op de weg is ook behoorlijk treurig.
slimmerik zegt
uhmm…. als het verkeer tegenzit kies je het luchtruim… Als de weg volloopt ga je die vleugels uitklappen en vervolgens de weg als startbaan gebruiken?
Waar laat je al die redenen waardoor je het luchtruim wilde kiezen dan? Bel je RWS om de boel af te laten kruizen? Beetje mikken om op te stijgen tussen de portalen…
bp zegt
wrm in gods naam een vliegende auto das toch in feite geen auto meer
carlover zegt
woow dit is echt zalig, dat niemand eerder zoiets heeft gemaakt dat goed werkt.
alleen zou het idd beter zijn om te kunnen opstijgen vanop de weg en eerder een soort helicopter ofzo te hebben.
dit is toch fantastisch!!
lincoln zegt
heerlijke projecten die nooit van de grond komen .. dit gebeurd al sinds de jaren 50 en verschillen optisch nakkes van dit geval .. niet echt een nieuwtje dus ..
kansloos zegt
Als je dan zo nodig een vliegende auto wil bouwen, neem dan ten minste een helikopter als uitgangspunt. Die kunnen namelijk wél recht omhoog de file uit!
CSL zegt
@slimmerik
Ik denk eerder dat die twee propellers naar achteren draaien en de auto vervolgens laten stijgen. Dus een startbaan is niet nodig!
Apache zegt
Doet me denken aan de laatste caption contest.
vla zegt
…en zo subtiel!
vla zegt
btw écht hoog mag/kan/wil je wss niet vliegen, maar als je laag vliegt is de rit nog oncomfortabeler dan op de weg!
Bas zegt
Volgens mij net zoiets als een slaapbank. Je kunt er niet op zitten en niet op slapen.
papa zegt
bla bla bla… interessant, het word tijd dat ze een auto maken die ook in een baan rond de aarde kan cirkelen… miss iets voor rinspeed
bakkerst zegt
@ papa,
rinspeed kennende zijn ze er waarschijnlijk al mee bezig
Jandepandaman zegt
@ carlover- Ziet, aanschouw: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://inventorspot.com/files/images/Flying%2520car–taylor%2520aerocar%2520restored.img_assist_custom.jpg&imgrefurl=http://inventorspot.com/articles/experiments_flying_cars_6835&h=354&w=425&sz=32&hl=nl&start=7&um=1&tbnid=1pMviHtrBPiHiM:&tbnh=105&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Daerocar%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4ADBF_nlNL249NL249%26sa%3DN
wilco zegt
Wil ik wel hebben
Kyanite zegt
De Sky Commuter is toch praktischer. OK er moet het een en ander worden aangepast om het stabiel te maken, maar dat is met de F-117 Nighthawk en B-2 Spirit ook gelukt. Computers houden deze toestellen stabiel en dus vliegend.
Pomoek zegt
Haha, ik zie ‘m al voor mijn huis staan. Even starten, 5 minuten rijden naar de snelweg en dan 2 uur lang geen snelheid kunnen maken om op te stijgen!
Jordey zegt
Leuk voor als je weet dat er over 2 km een file komt!!
ironic zegt
Auto’s rijden, vliegtuigen vliegen. Het is zo simpel!
Y. zegt
Luchtfietserij.
Jandepandaman zegt
Grappig dat sommigen hier zo traditioneel zijn in het gescheiden willen houden van vormen- een auto vliegt niet en een vliegtuig is geen auto..
…Waarom niet?
Als beide transportvormen nou eens eigenschappen hebben waar de ander an kan profiteren, waarom dan niet ze proberen te combineren?
En zo vreemd is dat niet- Men probeert ook al tijden het vliegtuig en de helicopter tot 1 vorm te combineren. Het resutaat daarvan heet Bell Osprey V22.
Met de telefoon is het nog veel extremer- Daar vindt niemand het vreemd dat de computer, de oude walkman (MP3-speler), camera en gps tot 1 apparaat versmelten.
Auto en motorfiets versmelten ook tot 1 voertuig, getuige de Carver, de Ecomobile of de Peraves Monotracer.
Dus waarom ook niet de auto en het vliegtuig? Wie weet is straks de uitkomst wel dat de auto, het vlieguig en de helicopter met elkaar versmelten tot 1 voertuig dat ieder voor de deur heeft staan. In de stad mag je dan alleen rijden en er buiten mag je dan opstijgen over speciale luchtsnelwegen of zo.
bramwillemse zegt
bijzonder dat men niet snapt dat dit soort projecten totaal op niets uitlopen. Het werkt misschien wel, maar het werkt niet!
d’oh!
DJD zegt
en daar wil je ook echt mee rijden??
Rick dos zegt
Volgens mij zie ik hier eerder een vliegtuig dan een auto.
Dus mijn vraag is: Wat maakt het dat dit als een vliegende auto aangemerkt kan worden?
Want volgens mij kun je op een Cessna ook een nummerbord plakken, vier wielen onder schroeven, de vleugels inklapbaar maken en zeggen dat het een auto is….
mart(w)in zegt
we gaan het file flirten nog missen straks…
Dev zegt
Het zal nooit gebeuren om een simpele reden. Veiligheid. Gebeurt er iets, maakt niet uit wat dan ook, dan ben je dood.
Met een auto sta je, voor zover mogelijk, veilig op de grond. Ze zijn nu meestal zo kwalitatief goed gebouwd dat je met snelheden van 100 km/h nog weg kunt lopen als er iets gebeurt. Maar die vliegautos? Beetje blikschade en je kunt het al schudden. Het zou wellicht automatisch kunnen ooit, maar datzelfde principe kan ook zonder de zwaartekracht te hoeven overbruggen, op de grond. En dan heb je ook geen files meer.
dekster zegt
De ontwerpers van dat ding denken ook het stromend water uitgevonden te hebben zekers? :roll:
Momenteel staan ze geen meter verder dan 90jaar geleden
mashell zegt
Als je al ziet hoeveel moeite sommige hebben om hun auto of motor in 2 dimensies onder controle te houden en een beetje fatsoenlijk door het verkeer te lozen wordt dit nooit iets. Dit wordt in Nederland verboden voordat het kan vliegen. Net zoals de Segway, die past ook niet in de bestaande regels dus wordt ie verboden.
Bovendien, waar kun je zoiets in hartje [vul zelf een stad in] nou landen?
mashell zegt
Inhoudelijk: is het enige wat deze gemeen heeft met een auto, de brede banden?
Citrofiel zegt
@ CSL; Dat kan nooit. Die twee propellors zitten helemaal aan de achterkant. Als die naar beneden gaan blazen, stijgt de achterkant op, en blijft de voorkant staan. Óf hij belandt dan op zijn kop, of hij vliegt een poosje met de achterkant in de lucht en de voorkant over de grond slepend, en crasht dan. Hier is volgens mij toch echt een start/landingsbaan voor nodig.