BMW stopt met een bekende feature in iDrive die je wellicht nog wel eens gebruikt.
Ook al is de Consumer Electrics Show (CES) in Las Vegas officieel geen autoshow, het weerhoudt automerken er niet van om toch een duit in het zakje te doen. Zo ook BMW, dat qua tech even het podium van CES wilde gebruiken om de nieuwe generatie iDrive in te leiden. Natuurlijk ziet het er allemaal weer flitsend en baanbrekend uit, maar onder de streep blijft het ‘gewoon’ iDrive. Deze tiende generatie gaat echter wel gedag zeggen tegen bepaalde bekende iDrive-aspecten.
Gesture Control
Eentje daarvan is Gesture Control, de gebarenbediening van iDrive. ‘Nu al’, zou je bijna zeggen. Het was even de feature van het moment toen deze geïntroduceerd werd met de 7 Serie (G1x) en heeft daarna toch in heel wat BMW’s gezeten. Het idee is dat je in plaats van fysieke knoppen te gebruiken, het systeem suggesties kan geven middels gebaren die je bij het scherm doet. Zo kun je een cirkeltje tekenen met je vinger om het volume te verhogen of te verlagen en ‘wuiven’ om een nummer te skippen.
Met de introductie van iDrive X is het tijd om Gesture Control in het verleden te laten, zo meldt BMWBlog. Volgens BMW is de spraakassistent van de nieuwe iDrive zo intelligent dat je helemaal niks meer hoeft te doen. Zo kun je de ‘hele auto’ bedienen met je stem. BMW vindt maar één ding veiliger dan geen knoppen in hoeven te drukken en dat is je handen überhaupt niet meer van het stuur af houden.
Bovendien bleek dat Gesture Control weinig werd gebruikt volgens interne rapporten van BMW. De kans is vrij groot dat je het niet mist als je het toch niet gebruikte. Al hebben wij wel het gevoel dat er ook niet echt evolutie in heeft gezeten sinds de introductie en dat het een gevalletje doodbloeden was.
Nieuwe iX3
De nieuwe tech, zonder Gesture Control, zal debuteren in de nieuwe BMW iX3 (ZA0) later dit jaar. Het gaat dus om een groot infotainmentscherm waar vrijwel alle functies in verwerkt zitten, met nog maar een paar fysieke knoppen. Op het stuur gaat gebruik gemaakt worden van een soort touchpads, maar BMW belooft dat het intuïtiever werkt dan dat het lijkt (desgevraagd omdat men na de VAG-touchpads een beetje sceptisch was). We gaan het zien.
schuimbekje3 zegt
het zal mij verbazen als het werkt als geadverteerd… zelfs in een resla werkt 95% niet met voice control. in mijn oude prius pehv werkte voice control nog beter… en toyota electronica lijkt wel in rusland gemaakt te worden, degelijk maar hagelnieuw is het al 3 jaar te oud.
banderas zegt
Het werkt best wel prima bij sommige auto’s, maar soms is de software ook gewoon nog niet klaar of klaar voor NLs. Maar ik gebruik in een bepaalde auto eigenlijk nooit voice control, al werkt dat wel prima. Zit gewoon niet in ons systeem, net als zo’n draaiende beweging maken. Leuk bedacht maar doet toch niemand.
Jurgen zegt
Jammer, gebruik het bijna altijd, vind het ideaal.
Weer een reden om gewoon door te blijven rijden in de huidige.
PunicaOase zegt
Als de software daadwerkelijk elke commando begrijpt is stemgestuurd wel beter dan moeten vegen of drukken op een scherm, maar voor een aantal functies is een knopje het snelst en makkelijkst..
Zo’n scheef scherm als op het plaatje zou ik echt nooit aan kunnen wennen.. Lijkt wel gesmolten..
BMW523iSRT zegt
En als iedereen tegelijkertijd spreekt? Baanbrekend dit.
verdebosco zegt
Wazig interieurontwerp. Lijkt wel nergens op terug te slaan. Of op alles een beetje. De autonome auto als voorbeeld. Het tegenovergestelde van wat BMW hoort te zijn: chique sportief. En blijkbaar ook niets geleerd van de mislukkingen van VW. Vermoeiend.
pietertje123 zegt
Stompzinnig concept. Bedacht door mensen die altijd alleen rijden kennelijk. Of indien met passagiers vooral niet communiceren en de passagiers onderling ook niet. Auto met pratend volk (kinderen al helemaal) en dan voice control nodig hebben om je ruitenwissers onmiddelijk de ruit te laten vegen?
Zou toch denken dat er nou wel genoeg jaren overheen zijn gegaan sinds het eerste knopje om nu een knopje te kunnen maken dat helemaal perfect is en zowat niets kost. Mja, dat geldt natuurlijk voor alle onderdelen eigenlijk, of zelfs de hele auto.
Hoor regelmatig mensen siri of die anderen proberen duidelijk te maken dat het licht aan moet en dat beestje snapt het dan niet. Al tientallen jaren: Knop, klik, klaar. Waarom ingewikkelder maken? Een bewegingssensor, dat snap ik; gemak en verbruikskosten.
dare2think zegt
Ik haak aan op het ‘geen knoppen’-concept. Een knop is een stukje materie dat mij door middel van een veertje en een 1-dimensionale beweging laat weten dat ik iets meer of minder belangrijks in gang heb gezet.
Een gesture of een stemgeluid of een stukje oplichtend touchscreen mist die interactie met materie. Noem het ‘contact’.
Dus knoppen zijn gewoon premium!